..: První část LAV Levante jde do provozu :..

Estación Valencia-Joaquín Sorolla, foto: ADIF Madrid — Španělsko sice bojuje na finančním poli, aby jej nepotkal osud podobný Řecku, ale to nic nemění na tom, že na poli železničním pokračuje prudký rozvoj této země. A možná právě díky vysokorychlostní železniční dopravě tuto zemi osud Řecka nakonec nepotká, protože vysokorychlostní železnice jako magnet přitahuje do obsluhovaných území nejen investory, ale i turisty a celkově působí blahodárně na rozvoj dříve zaostalých území. Důkazem toto je, že 19. prosince 2010 otevře správce infrastruktury ADIF dalších 432 km nové trati, která je součástí projektu LAV Levante a umožní národnímu operátorovi RENFE další revoluci ve spojení Madridu s Valencií a ostatními městy u Středozemního moře. Nově otevíraná trať není projekt ledajaký, podívejme na něj tedy podrobněji.

391 km Madrid - Valencia za 1 h 38 minut

Co se týká základním parametrů, jedná se o VRT projektovanou na rychlost 350 km/h, normálního rozchodu, dvoukolejnou, elektrifikovanou 25kV 50Hz a vybavenou zabezpečovacím zařízením ETCS Level 1 a 2 systému ERTMS. Samotná nová trať začíná až v kilometru 28 trati Madrid – Sevilla u obce Torrejón de Velasco. Zde se stáčí východním směrem a po několika desítkách kilometrů se dostává do velmi hornatého terénu v okolí města Cuenca. Zde také stojí první úplně nová stanice Cuenca–Fernando Zobel, která je situována kousek za městem. Zde se trať znovu stáčí, tentokrát na jih, k městu Motilla del Palancar, kde je v kilometru 251,6 situována odbočka. Jižní větev této trati prozatím končí po sedmdesáti kilometrech ve městě Albacete, tedy v kilometru 321. Dále je již nutno pokračovat po trati iberského rozchodu. Východní větev trati pokračuje z odbočky Motilla del Palancar stále velmi hornatým terénem k nové stanici Requena–Utiel, ležící mezi oběma městy, které tvoří název stanice. Cestou míjí přírodní park Hoces del Cabriel a překračuje obří vodní nádrž Contreras. Od západu se následně přibližuje k Valencii, kde je v kilometru 391 zaústěna do nového nádraží Valencia–Joaquín Sorolla bezprostředně sousedící s původní historickou stanicí Valencia–Nord. Nádraží Joaquín Sorolla, pojmenované po známém místním malíři se nachází pouhých 200 m od původní stanice. Je vybaveno šesti kolejemi s normálním rozchodem a třemi s iberským. Stanice bude sloužit jako provizorní než bude v roce 2014 otevřena finální stanice Valencia–Parque Central. Celá trať je protkána mnoha tunely. Nejdelším z nich je Túnel de la Cabrera 7252 m, situovaný za stanicí Requena–Utiel. Za zmínku stojí další, jako Túnel de Horcajada (3957 m), Túnel de Villagordo del Cabriel (3340 m), Túnel del Bosque (3128 m), Túnel El Regajal (2437 m), Túnel de Torrent (2290 m), Túnel de la loma del Carrascal (2198 m), Túnel de Cabrejas (2020 m) a mnoho dalších nedosahujících délky více než 1000 m. Viadukt přes vodní nádrž Contreras se zapsal jako most s největším obloukem postavený z předepjatého betonu na španělské železniční síti. Rozpětí hlavního oblouku je 261 m, výška 37 m a celý viadukt je dlouhý 578 m. Viaducto del Istmo, který je situován poblíž, je sice standardní (bezobloukové) konstrukce, ale svojí výškou 80 m a délkou 830 m tvoří další z dominant této nové trati.

Nová infrastruktura umožní RENFE výrazné zkrácení cestovních dob díky nasazení vlaků AVE nové série S-112, vycházející z původní S-102. Všech 30 nově objednaných jednotek S-112 s maximální rychlostí 330 km/h a disponující 348 místy bude k datu uvedení nové trati do provozu plně k dispozici. Vlaky AVE budou v celé délce trati moci prozatím využít rychlost 300 km/h. Provoz na nové trati bude doplňovat ještě několik párů vlaků ALVIA vedených jednotkami S-130 disponujících 299 místy, které mohou na LAV pod napětím 25 kV 50 Hz využít maximální rychlosti 250 km/h, zatímco na iberském rozchodu pod stejnosměrným napětím 3 kV pouze rychlosti 220 km/h.

Dne 18. prosince vyjedou naposledy vlaky ALARIS, které s jízdní dobou 3h 35 minut spojují Madrid a Valencii přes města Alcazar de San Juan, Albacete a Xátiva a zabezpečují tak v současné době nejrychlejší spojení na této ose. Jsou provozovány v počtu 10 párů denně. O den později již vyjedou vlaky AVE, které bez zastávky v počtu 11 párů denně spojí Madrid s Valencií za 1h 38 minut a další 4 páry AVE, které zastaví v obou nových stanicích Cuenca–Fernando Zobel a Requena–Utiel s jízdní dobou 1h 50 minut. Nová trasa bude měřit celkem 391 km a již nebude obsluhovat město Albacete. Tuto nabídku ještě doplní 4 páry vlaků ALVIA, z nichž 2 páry z výchozí stanice Castello de la Plana pojedou z Valencie po nové LAV za 2 rovné hodiny a 2 páry zabezpečí částečně po staré trase obsluhu města Xátiva a Albacete, odkud pojedou dále po nové LAV až do Madridu s jízdní dobou 3h 5 minut.

Nicméně ani město Albacete nezůstane díky zrušení vlaků ALARIS odříznuto od světa. Bude moci profitovat ze 3 párů nových vlaků AVE spojujících jej s Madridem za 1h 30 minut, které navíc budou vedeny úvratí v Madridu do Toleda. Z Albacete bude možno dále využít 7 párů vlaků ALVIA linky Alacant (Alicante) – Madrid, které ujedou 321 km v průměru za 1h 40 minut.

Cena jednosměrné jízdenky Madrid - Valencia bude stát ve třídě Turista 80,40 eur, ve třídě Business 144,80 eur. Oproti současné nabídce ALARIS, kde cesta ve třídě Turista vyjde na 47,80 eur a ve třídě Preferente 78,60 eur se jedná o významné zdražení, které však bude vyváženo novými službami, spolehlivostí a frekvencí, která doposud neexistovala. Celou tarifní nabídku bude samozřejmě doplňovat velké množství internetových tarifů, zvláště při včasné nákupu, kdy bude možné cestovat i s 50% slevou. RENFE sází na to, že vlaky se stanou konkurencí především k letecké dopravě, kterou vzhledem k jízdnímu času prakticky zlikvidují a částečně také získají určité procento frekvence z individuální automobilové dopravy. Případy dříve otevřených LAV ve Španělsku tento trend jednoznačně potvrzují. V rámci závazku přesnosti na této trati RENFE od 19. prosince zavádí systém kompenzací, kdy při zpoždění mezi 15 až 30 minutami bude vracet 50% jízdného, při zpoždění větším než 30 minut bude vracet celé jízdné.

Těchto nově zprovozněných 432 km je pouze konec první etapy celého projektu LAV Levante, který čítá dohromady 914 km tratí v tomto koutu Španělska, a který bude plně dokončen do roku 2015. Poté získají kvalitní spojení i města jako Alacant, Murcía a Cartagena. Tímto se Španělsko od prosince s 1957 km provozních vysokorychlostních tratí posouvá na druhé místo na světě za vedoucí Čínu (4326 km). Třetí místo bude patřit Japonsku s 1906 km a čtvrté Francii s 1872 km.

Zdroj: RENFE, ADIF, Ministerio de Fomento


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
15.11.2010 (23:05)  
No, srovnavat Cesko se Svycarskem... No dobre:-)) Kazdopadne ve Svycarsku o zadnych VRT nevim. Nebo se pletu?

K otazce - nevim, mozna jim na mnoha mistech tech 200 staci. Mozna i proto, ze v Nemecku to nejede "stovky kilometru" pustinou.
A taky takto - ja sice uznavam, ze VRT (stejne jako jakakoliv jina infrastruktura!!) rozviji region. Otazkou je, jestli VRT ve Spanelsku jsou cestou k rozvoji nebo spise ke zkaze. Bych tak rekl, kurz anglictiny nemuze uskodit nikomu. Ale prospeje stejne vsem (i tem, co neumeji ani pocitat) a za kazdou cenu (5000 korun za lekci)?
Po teto otazce pro jistotu znovu zopakuji, ze rozvoj infrastruktury je jasnym plusem. Ale vzdy je treba se ptat i za jakou cenu. Kdyz se postavi VRT z Accry do Lagosu, tak to proste vyjit nemusi...
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
15.11.2010 (22:02)  
M: Já si rýpnu do Německa. Země velikostně srovnatelná se Španělskem a Francií, byť s vyšší hustotou osídlení a vyvinutější klasickou železniční sítí. Jak to, že se tahle země, která má navíc takové špičkové výrobce jako Siemens, se za posledních 10 let nechala předskočit Španělskem, které má z hlediska teréního velmi podobné náklady na výstavbu? Co dělali ti soudruzi nahoře posledních 10 let. Proč už dnes dávno nestojí souvislá VRT z Berlína do Mnichova a ze Salzburgu přes Mnichov, Ulm, Stuttgart a Karlsruhe až do Štrasburgu?

Česká republika by se měla srovnávat se Švýcarskem. Zde uznávám, že VRT 300+ má smysl pouze jako připojení na německou VRT síť, která bohužel ve východo-západním směru, který by byl nejvíc využit, neexistuje. Nicméně hlavní tratě na 200 a lokálky na 80 až 120 by měl být standard.
registrovaný uživatel M 
15.11.2010 (19:35)  
walbrzych - k tem cislum pendolin a rychliku se prislo jako jak? Stejne tak k tem cenam? Nejak jsem se v tom ztratil...

Rail2005 - to cestovani je tam proste dlouhodoba vec a do VRV se jen presunuli cestujici z letadel. Podobne jako treba ve Francii. Treba Barcelona-Madrid letalo nekolik desitek letadel denne (ted nevim) a vicemene plnych
PS: Jmenuj prosim ty "dalsi zeme" a vynech ty mnohem vetsi. Pripadne vynech Belgii, coz je jaksi priklad sam pro sebe. Muzes psat o Irsku, Dansku, Recku, Rakousku, Bulharsku a popisovat tamni mohutne site VRT...

Tomas berka - nebude to treba trosku souviset i s tim, ze Spanelsko je "o malicko" vetsi nez Cesko? Tady se da planovat jedine v kontextu cele stredni Evropy. Jenze si zaprve kazdej hraje na svym pisecku, zadruhe tim, ze je stredni Evropa rozdelena na staty, tak mezi nimi je cestovani dost podstatne omezene. Ve Spanelsku jsem letel Madrid-Vigo. V ramci stredni Evropy je to neco jako Olomouc-Warszawa. Cili zcela nesrovatelne...
15.11.2010 (18:02)  
Možná tak za 20 až 30 let první VRT se u nás dočkáme. Kdežto Španělé a další země budou mět dávno vybudovanou svou síť VRT.
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
15.11.2010 (17:09)  
Musím s autorem i s některými diskutujícími souhlasit. Sám žiju střídavě v Portugalsku a Spanělsku a:

vlaky typu IC v Portugalsku mezi Portem a Lisabonem, což je něco přes 300 km jezdi 3h za 20 euro pravidelně plné, AP (portugalske pendolino) za 2,5h a cenu 28,5 euro obdobně populární. A to jsou platy v Portugalsku nižší než u nás.

Španělé mají relace ještě vymazlenější s vláčkama o generaci jinde a taky za to platí. Nikdo netvrdí, že AVE Madrid-Malaga je na každotýdenní dojíždění matky samoživitelky se třema dětma. Taková pojede šest a půl hodiny v autobuse. Zjevně ale lidí, kteří si takový komfort můžou dopřát je dost.

Otázka je, jak by se změnila železnice v ČR, kdyby si na třeba jeden rok ČD půjčily vlaky, co nejsou pro ostudu a pro šotky k focení, nastavily by garance jizdních dob, zavedly palubní služby. A k tomu příslušné ceny. A pak vyhodnotit, co je lepší. Škoda jen, že je to fantasmagorie, takže propříště budu svým zahraničním přátelům tvrdit, že vlak je vyprodaný a aby jeli se SA - tak jako doposud :(
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
15.11.2010 (15:22)  
Pro ty, kteří nevěří, tak mám něco k místním poměrům ve Španělsku. Také bych nevěřil, že v tak relativně chudé zemi se může VR doprava uživit, ale vždy když tam přijedu, jsem znovu a znovu ujišťován, že asi ano. Jako příklad uvedu, že vlak AVE Barcelona - Madrid jedoucí mimo špičku (odjezd z BCN 14:00) byl až na pár izolovaných míst zcela plný. Některé špičkové spoje jsou vyprodány i 2 dny dopředu. Kromě jízdného, které je popsáno v článku, existují i pracovní tarify platné na určité lince pouze v pracovní dny, něco na způsob našich traťovek. Cestující tak platí pouze sníženou cenu za rezervaci. Znamená to ale zaplatit dopředu třeba 30 jízd... Španělé se rádi scházejí a jestliže se v ostatních zemích během krize zvýšil počet videokonferencí, tak toto ve Španělsku nějak nefunguje...

O tom, že VRT výrazně pomáhají ekonomice území, kterým procházejí již nemá smysl zbytečně diskutovat, protože to bylo již mnohokrát v praxi dokázáno.
registrovaný uživatel David Jaša  mail  
15.11.2010 (15:12)  
wałbrzych: ona holt cena AVE za km patří k tomu dražšímu ve vysokorychlostním světě:
http://www.thetransportpolitic.com/2009/09/08/getting-the-price-right-how-much-should-high-speed-fares-cost/
15.11.2010 (15:10)  
Hmm, ale zní to dobře, to je jako kdyby se úplně komplet zmodernizovala, a nebo a postavila úplně nová trať třebas i VRT Pha-Ova, a na ní začali jezdit jen zbrusu nové vlaky.Ale bohužel se musíme vrátiti zpět do české reality...:(

Fotky těch nových jednotek S-112 by nebyly? (Jsou od Talga?)
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
15.11.2010 (15:07)  
ythomas_ct: Za chybu se omlouvám, to je tak, když někdo článek dokončuje na destkrát a ještě k tomu večer. Jak je vidět, patrně ji nějaký administrátor již opravil.
15.11.2010 (14:32)  
Je na místě toto nadšení poněkud zchladit. Aby nedošlo k mýlce: nevidím to všechno jen černě, ale nadšenecký tón je nutno vyvážit (a ten úvod je opravdu jak z konce 19. století).

Madrid - Valencia je cca 350 km, a přestože každé srovnání kulhá, zde se srovnání s trasou Praha - Ostrava přímo nabízí. Albacete zastoupí Olomouc, Cuenca je, pravda, mnohem menší než Hradubice a okolí téměř neosídlené. Jízdné ve srovnání plošně snižuji o třetinu, tedy na 2/3 úrovně RENFE (cca dle vzoru obyč. jízdné RENFE bez příplatků ku obyč. ČD, zhruba to odpovídá i takzvané paritě kupní síly):

- z Prahy přes Olomouc do Ostravy jezdí 10x denně pendolino za 800 Kč 2. tř, cesta trvá 3:45. (Madrid - Valencia: 48 €)
- 3x denně se dá jet za polovic (410 Kč) rychlíkem jedoucím 6h. A toť vše

- Do Olomouce jezdí cca 20 pendolin denně za 560 Kč (Mardid - Albacete 34 €), k tomu taky asi 3 rychlíky. A toť vše.

byla však vybudována VRT se zast. v Hradubicích (ty neřeším) a Velké Štáhli, která obsluhuje "aglomeraci" Rýmařov - Bruntál (obyvatelstvem a vzdáleností odpovídá Requeně a Utielu) a odbočkou do Olomouce.

Od nového GVD:
- nevíte, co bude s rychlíky, web cd.cz je po 19. 12. nezná;

- do Ostravy pojede 19x denně rychlovlak za 1350 Kč a bude tam za 1:38;

- do Olomouce už jen 12x denně za 820 až 940 Kč (Madrid - Albacete nově 49-56 € místo 34).

- no a ještě můžete 4x denně za 1100 Kč do té Štáhle, na kterou VRT působí velmi blahodárně a jako magnetem jsou sem přitahováni turisté a investoři.

Občas seženete SporoTiket, neexistují však síťové jízdenky apod., vše je povinně místenkové a když je plno, máte smůlu. Cesta autobusem do Ostravy trvá 4 hodiny a je od 480 Kč (bus Madrid - Val. 27 €). Autem něco přes 3 h a stojí zhruba stejně.

Případ Albacete (165 000 obyv.) je ilustrativní. Dnes se jede do Madridu 2:20 za 34 €, za měsíc 1:35 za 49--56 €. Za 45 ušetřených minut tedy chtějí RENFE 15--22 € navíc. A poměrně málo Albaceťanů vydělá 20--30 € za hodinu; bude jich asi tolik, jako je obyvatel Olomouce s příjmem 330--500 Kč/h. A pro ty se staví VRT.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko