..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 19 20 21 22 23      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel thingie  mail  
15.11.2010 (15:29)  
Miroslav Zikmund: K mezistátním jízdenkám se doplatek neúčtoval. (Čili celá tahle část úvahy je fakticky úplně mimo :-))
registrovaný uživatel Sim 
15.11.2010 (15:18)  
vidim to podobne jako hasitobur: pokud stat objednava EC, budou CD provozovat EC... kdyz je stat objednavat prestane, muzou si CD prevadet vlaky do jakychkoliv kategorii jak chteji, klidne at tomu rikaji Sinkansen nebo Sukafon, to je fuk - ale od objednavatele prece nemuze vznikat narok na penezovod jen na zaklade pojmenovani vlaku nebo zarazeni do kategorie... nebo ano?

Takze pokud tomu budou rikat Ex a stat vlaky neobjedna, co to bude znamenat?
15.11.2010 (15:07)  
Velmi pozoruhodné.
Silniční dopravci, kteří "razantní" zvýšení mýta o 25 % (v praxi cca 1 Kč/km) promítnou do ceny přepravy, což se v konečném důsledku promítne do ceny přepravy za jeden kus nebo kilogram zboží v haléřové položce nebo při přepravě jednoho těžkého a objemného (přiměřeně drahého) kusu zboží činí přepravní náklady zlomek procenta ceny, takže při korunovém zaokrouhlování v krámě bude koncová cena zboží stejná nebo výrobek za milion bude stát zase milion a ne milion + 250 Kč za zvýšené mýtné ... dostanou kompenzaci cca 300 milionů ... jakou kompenzaci dostanou podnikatelé v osobní drážní dopravě zajišťující "objednané výkony" (na konkrétním dopravci nezáleží), když tytéž výkony na silnici jsou od silniční daně = poplatku za použití dopravní cesty osvobozeny. Takže pan ministr pokračuje v diskriminaci železniční osobní dopravy ...

EC 174 : vy byste byl rád, aby se zase příplatky zavedly > tj. byl byste rád, aby zase vlak pod křídly "dopravce ČD" dělal ostudu a cestující byli obtěžováni chozením k pokladnám ...

V Německu / Rakousku pojede cestující "vlakem vyšší kvality" bez příplatku > je to standardní vlak, v Rakousku může jet dokonce v rámci Vídně "na tramvajenku" (to v rámci PID nebo jiného tarifního svazu nejde) a teprve za hranicí ZONE 100 si kupuje lístek za běžný tarif. Přejede GRENZE a od českého konduktéra se dozví požadavek na příplatek za jízdu vlakem vyšší kvality ... ačkoli se mu dostane na kolejích SŽDC stejné kvality přepravy jako na kolejích rakouských nebo německých. Tohle jsou prostě nápady obtěžující cestující.
Zejména zahraničnímu cestujícímu se dá obtížně vysvětlit, proč má platit příplatek ...

Tak jako se na česko - slovenské hranici některé české EC lámou na slovenské Ex, tak bych na místě ČD dělal totéž na česko - německé nebo ćesko - rakouské hranici. Pokud se nebude zahraničním železnicím něco líbit, tak ať se obrátí na pana ministra ...

Úvahy o tom, jak jsou ČD podnikatelsky neschopné dosáhnout zisku u vlaku vyšší kvality jsou úsměvné.
Jízdné kryje zhruba třetinu skutečných nákladů a s bídou pokryje přímé provozní náklady, tj. pracovní síly a energie ... Do nákladů je třeba započítat i údržbu vozidel, pronájem zahraniční lokomotivy, pokud tam bude "nová" 380 ČD tak nabíhají odpisy jako nákladová položka apod., mzdy pracovníků prodávajících jízdenky, u elektronických jízdenek náklady na provoz systému > ten není zadarmo ...
Jak se nákladovost provozu vozů bude počítat u zahraničních vozů, za jejichž „pronájem" se platí jízdou vozů ČD v zahraničí a vyrovnávka „mezistátních kilometrů" se dělá celoevropsky.
Mám zato, že vyčíslit skutečné náklady na jízdu toho či onoho konkrétního vlaku - i s ohledem na jeho vozidlové složení je ve formě nezpochybnitelných čísel zcela nereálné a s tímto pohledem nelze ani „zisk".
Na silnici, kde jezdí na lince 365 dní jeden autobus a střídají se dva nebo tři řidiči s jasnou tržbou a náklady, je to celkem jednoduchá početní úloha. Jakmile tam ovšem dáte jiné vozidlo nebo se bude s vozidlem jezdit na více linkách, tak už se ta průhlednost počítá trochu složitěji ... A k tomu je třeba připočítat provozní a správní režii ...
15.11.2010 (14:20)  
Ostravu a Žilinu bych moc neřešil. Tento směr zcela určitě přeberou v brzké době noví dopravci a bude po problému s dotacemi i s úrovní kultury cestování. Až se vyřeší nastíněným způsobem OV, tak přijdou na řadu další směry, kde je naděje, že bude dostatečná frekvence cestujících. A tam kde je frekvence malá -spoje zajdou na oubytě. Takový je zákon trhu, který by měl být pro osobní dopravu zákonem božím.
FRK
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
15.11.2010 (13:59)  
TTtrain > Ono by stačilo, kdyby si stát ty Ex neobjednal a nemuselo se nic převádět. A buď by ty vlaky přestaly jezdit a nebo by jezdily v režiji dopravce.
registrovaný uživatel EC 174  mail  
15.11.2010 (13:56)  
Já bych byl rád za znovuzavedení příplatků EC/IC. Jejich zrušení bylo velkou chybou, neboť z vlaků EC, IC se staly obyčejné (či snad jen o trochu lepší) rychlíky.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
15.11.2010 (13:47)  
Takže ze státem neplacených IC - EC uděláme EX a penězovod od státu zůstane zachován. A 300 m. od státu nacpeme do Šumperka, kde se na podvozky nákladních vozů dělají plastové střepy, aby se udržela zaměstnanost. Vlk se nažere ...
registrovaný uživatel M 
15.11.2010 (13:07)  
Zajimavy by byl pohled na to, kolik ktera vetev EC vlaku na tech dotacich spolkla. Pripadne plati u statem objednanych vlaku, ze jsou na principu hrazeni ztraty?
Pokud jsou EC na Ostravu ve ztrate, tak je asi neco spatne. Nebo ma nekdo jinej hodne nepovedeny podnikatelsky zamer:-)
  1 ... 19 20 21 22 23      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko