..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 23      Zpráv na stránku:   
19.11.2010 (20:40)  
Busman:
Ale to, co mě dostává do průseru, je JEDNOSMĚRNÁ POPTÁVKA PO PŘEPRAVĚ.
Nevím, ale v civilizovaných zemích to nějak zvládají...
Pravda, nemají tam ZDO tak blbě nastavenou, že musí obsluhovat veřejnou dopravou každou samotu...
registrovaný uživatel M 
19.11.2010 (17:03)  
Nevsiml jsem si, ze by rpet chtel neco rusit. Pokud jsem to pochopil dobre, tak on rika, ze na spoustu vykonu jsou lepsi autobusy. Zacalo se nejakym vozenim do nejake chemicky ci co, potom se preslo ke skolam. Vlak to proste nedokaze objet. Nevidim zadnej duvod, proc tupe trvat na vlaku. Nebo ZVS znamena zavazek VLAKOVE sluszby nebo tak neco? Ne...
NIcmene ano, nejprve se ty trate pokusit prodat. Ale komukoliv, kdo bude mit zajem. Je mi jedno, jestli tam trikrat rocne nekdo protahne historii nebo jestli z toho bude vinice. Pokud o to nikdo mit zajem nebude, tak zalezi, co se vyplati - jestli vytrhat koleje a pak prodat (nebo udelat neco) nebo to nechat zarust travou.
registrovaný uživatel Busman 
19.11.2010 (14:39)  
Sim včera v 13:17

"Mi furt neni jasna jedna vec. Jak je mozne povazovat naklady na provoz vlaku za fixni, kdyz se u dopravni cesty plati za prepraveny pocet tun?"

Ty fixní náklady jsou hlavně odpisy, nebo leasingové splátky. Takže když Ti takový vagón stojí, je to pěkně na houno. Pravda, u Béčka to výjde skoro jedno, ono Béčko, to vlastně musí být veskrze ziskový vagón, takže tu s námi může být tak dlouho, dokud se za jízdy nerozpadne na trati. Jenže mi u něj horentně rostou náklady na údržbu, opravy, humanizace. Ale čekat v kopřivách na svůj páteční výkon může...

Co se týče těch poplatků za použití dopravní cesty, tak ty se po oddělení provozu od infrastruktury chovají jako variabilní náklad, to máš recht, z krátkodobého pohledu dopravce. Ale ve skutečnosti je to fix. Když bude míň vlaků, tak zákonitě operátor infrastruktury ty poplatky zdraží. Ty lidi jsou na tý trati furt, udržují to, řídí dopravu. Takže zefektivněním provozu zneefektivním využití infrastruktury, zajímavé. Efektivita je relativní veličina. Za málo peněz hodně muziky, za málo muziky hodně peněz. Oboje je efektivní. Záleží na tom, kdo to říká. Tak pozor na to.
registrovaný uživatel Busman 
19.11.2010 (14:14)  
M v 10:53

"A? Ten ZVS se ma nejak pausalne rusit?"

Třeba ho chce zrušit Rpet - viz výše, jen ta autobusovka mu ještě rve žíly...

rpet v 11:00

"problem je v tom, ze ty chces ty autobusy pro ty decka kupovat, kdezto ja mam snahu vyuzit jiz stavajici kapacitu stavajicich dopravcu, coz neni zas takovy problem"

Problém to není, protože ty autobusy tady jsou - ale ty byly koupeny za peníze z objednávky ZVS. Teď se začínáme točit v kruhu. Byla dřív slepice, nebo vejce? Tvá snaha je jinak chvályhodná a částečně bys i uspěl. U různých hurá dopravců a tělovýchovných jednot, co zajišťují náhradní autobusovou dopravu pro ČD. O tuhle přepravu většinou bývalé podniky ČSAD nemají zájem, protože se časově kryje s těmi školními spoji. Ale nejsem si jist, že bys chtěl, jako rodič, aby Tvé milované dítko jezdilo v autobuse, co s bídou projde technickou...

"a k tomu magorovi, co chce udat specialni kseft pro "X" dodavek: ... ja bych do takovyho kseftu nesel. radeji budu delat to neco malo kseftu, ktery mam a mam je jisty, nez blbnout kvuli jednorazovymu prijmu a riskovat budouci problemy z toho vyplivajici"

Ale on je to dlouhodobej kšeft. Jen na málo kilometrů. Ale chápu, že se Ti do toho nechce, je to ekonomická sebevražda. Budeš chtít smlouvu aspoň na 5 let, že? Té smlouvě se říká Smlouva o závazku veřejné služby. Ten magor tu přepravu dětí do škol potřebuje. A jakmile tomu magorovi dojde, že Ti ty autobusy vlastně koupil (platí je v ceně za km) a Ty je nejseš schopen nikomu jinýmu udat (na trhu už jinej takovej magor není), tak je bude chtít co nejefektivněji využít - objedná takt. Ty kilometry navíc ho budou stát jen naftu. Tím to zefektivní. A o to jde.

"pokud se tentyz platce necha dopravcem ukecat k provozu sluzby, ktera uz neni obhajitelna (typickym prikladem budiz trat 135, ktera je krasna, ale bohuzel ekonomicky down...), pak je zralej na kriminal"

O tom žádná, na tom se shodnem. Model železnice - bus - minibus, podle toho, co je na dané relaci efektivnější. Trať 135 je na ten bus. Máš pravdu, je krásná. A proto bych ji za 1 Kč převedl na nějaké drážní spolkaře s parní lokomotivou, ať tam v létě vozí výletníky za komerční tarif. Ono se to zaplatí. Šotouši nebudou stát s foťákem u trati, ale do toho vlaku vlezou, když je poveze parní mašinka. Na trati 229 JHMD to takhle funguje naprosto skvěle od května do října a pan Šatava na tom ještě nějakou kačku vydělá...

Nedávej do placu takovéhle lokálky a řekni na férovku, jak to vidíš třeba s 220, 190, 160, 130 a 140, Děčín - Liberec, Liberec - Pardubice, 238, 225, 250, 310. Ziskové spoje tam možná najdu, ale ziskové celodenní oběhy asi ne, takže nezajímavé. Tak co s tím, řekni?

"howgh"

Haf!
registrovaný uživatel rpet  mail  
19.11.2010 (13:11)  
@ SzKT:
jo, to je problem, protoze zdejsi osazenstvo je odkojeny ZVS a na nic jinyho nechce slyset. a ono se tak nejak zacina ukazovat, ze doba hojnosti, kdy se vyhazovaly prachy za vsechno a vsude (rozumnej: jezdilo se vsude, klidne i s prazdnejma vagonkama...), je pryc - nenavratne.

vsimni si, ja nerikam "zrusit drahu". na druhou stranu nemam strach a hruzu z toho, ze do nekterych mist ten vlak uz proste nepojede.

klidne se smirim s tim, ze cast dopravniho vykonu v CR bude dotovana v ramci ZVS, byt to povazuju za neskutecny paskvil - ale budiz. nekde budeme dotovat osobni zeleznicni dopravu.

na druhou stranu jsem natolik pri rozumu (alespon si to o sobe sebevedome myslim), ze je mi jasny, ze na vsechny dopravni vykony, ktere by jste si prali, proste penize nejsou a nebudou. husty a drsny - ale je to tak.

muzete do me kopat, muzete mi nadavat, muzete "co chcete". ale to taky to jediny, co muzete. protoze cas a realita jsou na moji strane.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
19.11.2010 (12:53)  
Rpet: Super- akorát mi není jasné, kam by potom ty vlaky jezdily. Nebo Estonsko náš vzor? To asi nebudou zdejší čtenáři rádi, až si nikde v ČR žádný vlák nevyfotí...
registrovaný uživatel rpet  mail  
19.11.2010 (11:00)  
@ Busman:

problem je v tom, ze ty chces ty autobusy pro ty decka kupovat, kdezto ja mam snahu vyuzit jiz stavajici kapacitu stavajicich dopravcu, coz neni zas takovy problem - a argument o poctu autobusu do toho nemusime tahat, neni to totiz to rozhodujici.

prioritnim pruserem je to, ze u autobusu je mnohem snazsi drzet zalohove stroje. logicky, je to financne o dost mene narocne, nez z tehoz duvodu drzet zeleznicni soupravu. proto je ze stejneho duvodu jednodussi objednat u dopravce narazovy (nahodny) kseft. u vlaku uz to proste tak jednoduchy neni a bohuzel, nikdy uz to ani jednoduche nebude.

a k tomu magorovi, co chce udat specialni kseft pro "X" dodavek: naucil jsem se jedno pravidlo - sice to trvalo dlouho, nez jsem to pochopil, a stalo to dost penez, ale lepsi pochopit pozde, nez vubec.

ja bych do takovyho kseftu nesel. radeji budu delat to neco malo kseftu, ktery mam a mam je jisty, nez blbnout kvuli jednorazovymu prijmu a riskovat budouci problemy z toho vyplivajici.

a byt se to nezda, analogie se zeleznicni dopravou neni az zas tak vzdalena: pokud se platce sluzby odhodla rici "ne, nejdeme do toho, je to nerentabilni a neobhajitelne", ma nakroceno k lepsim zitrkum. pokud se tentyz platce necha dopravcem ukecat k provozu sluzby, ktera uz neni obhajitelna (typickym prikladem budiz trat 135, ktera je krasna, ale bohuzel ekonomicky down...), pak je zralej na kriminal. protoze to nejsou JEHO prachy, ale prachy nas vsech.
howgh.
registrovaný uživatel M 
19.11.2010 (10:53)  
Busman - no, dobry. A? Ten ZVS se ma nejak pausalne rusit?
19.11.2010 (9:55)  
200. příspěvek:
Dnešní deník uvádí jak se bude rušit provoz a případně likvidovat nevyužívané tratě. Pro vyváženost informací v mediích uvádí Deník stanovisku firmy SA. Zajímavé a poučné počtení a doporučuji jej přečíst si. Určitě lepší, než názory některých jedinců na tomto fóru.
FRK
registrovaný uživatel Busman 
19.11.2010 (6:06)  
M v 1:18

Jasný, noční spoj ve 2:30 se Ti do ZVS nedostane (leda v okolí největších měst), protože bys v něm seděl jen Ty a SzKT. A přeprava Vás dvou nebude ve veřejném zájmu, asi:-) Jenže bez ZVS Ti nepojede ani spoj v 10:00. Protože soukromník musí mít ziskový celý oběh. A ten spoj v 10:00 to potáhne dolů. Takže na relaci, kde to máš ziskové ráno tam a odpoledne zpět nepojede nic, ten vlak nezaplatíš, protože v tu dobu mezi stojí. Ujede málo km. Zajímavá je jen ta relace, kde je to ziskové celý den.
  1 2 3 4 5 ... 23      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko