..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 23      Zpráv na stránku:   
Registered user SYN 
18.11.2010 (10:12)  
Busman: Co je proboha superspeciálního na autobuse svážejícího (potenciálně) děcka do školy, že nejde použít pro jiné účely? Když to nebude stará Karosa ale něco rozumně zánovního (klidně ten jmenovaný příměstský Cross) s rozumně zvoleným vnitřním uspořádáním, tak proč by s ním nikdo nejel podnikovou dopravu (na jiný čas), nebo zájezd po ČR, a když nabídne dobrou cenu tak s ním klidně pojedou i davy do Chorvatska, taková tragédie to zase nebude ne? Nebo dětem snad vaděj trochu lepší sedačky s opěrkou hlavy? Zájezdu vaděj druhý dveře?
Registered user SYN 
18.11.2010 (10:06)  
SzKT: A já se ptám- je opravdu nereálné předpokládat, že na uvedených čtyřech spojích ČD žádný soukromník nenahradí?
Asi by bylo dobré to změnit na "Opravdu se tyhle spoje udrží i bez dotace ZDO?"
Registered user Busman 
18.11.2010 (10:00)  
rpet v 8:54 - Přečti si mé příspěvky ještě jednou. Začínáš útočit, protože jsme se dostali na dřeň samotnýho problému. Myslím, že to celé chápeš, protože děláš v dopravní firmě. Zavolá Ti magor, co by měl pro Tebe přepravu, je to práce pro 90 auťáků, protože všechno musí bejt odvezený v jeden čas. Je to práce na hodinu denně, ten náklad je speciální povahy, takže potřebuješ zvláštní auta, co po odjetí tohodle kšeftu už nikomu neudáš. Zbývající poptávka na trhu je už jenom pro 10 aut tohodle typu, druhýho magora v regionu nemáš, další magoři jsou sice ve vedlejších okresech, ale ti to chtěj na stejnej čas, co ten Tvůj magor. Co uděláš? Zaklepeš si na čelo, pomyslíš si svoje, nebo uděláš nabídku. Bude to hodně drahý, protože s proběhem 60 km denně, se Ti žádnej auťák jen tak nezaplatí. Jenže ten magor nemá na výběr, sám jsi řekl, že tu přepravu zajistit musí. A tohle je podstata ZVS.
Registered user SzKT  mail  
18.11.2010 (9:56)  
rpet: A čím by seti autobusoví dopravci jako měli hlavně živit? Možná mám omezenou fantazii, ale opravdu netuším, kde uplatnit školní resp. regionální autobusy mimo ZDO (nebo mimo Severní koreu, kde jsou zakázaná auta). S příměstským Crosswayem opravdu nikdo do Chorvatska nepojede... Nebo to bylo myšleno tak, že dopravce má mít flotilu ziskových zájezdových autobusů a k nim si z dobroty srdce dokoupit školní autobusy, aby je mohl z hlavního řpedmětu činnosti dotovat?
Registered user SzKT  mail  
18.11.2010 (9:52)  
M: Jen stručně- relace Ostrava- brno a zpět v komerčním režimu nikdy nikdo provozovat nebude: hned vedle je dálnice (= doprava po silnici rychlejší) a tratě jsou dost mizerné (zejména 300). Tudiž jí neřeším- ostatně stát neobjednává dopravu v okrajových hodinách proto, že je dostatečná nabídka mimo ZDO- autobusem.
Nicméně řeší se relace Ostrava- Praha, kde první vlak jede někdy před 4. z Ostravy a poslední kolem 8. večer. V protisměru je to tuším o hodinu posunuté, nechce se mi to v JŘ přesně dohledávat. A já se ptám- je opravdu nereálné předpokládat, že na uvedených čtyřech spojích ČD žádný soukromník nenahradí? Opravdu se na těchto spojích najde dostatečná frekvence na komerční spoj?
Registered user SzKT  mail  
18.11.2010 (9:49)  
Michal Drábek: Analogicky k výpočtu prokazatelné ztráty je k uhrazení nákladů v železniční dopravě potřeba získat kolem 100-150 Kč/km. Jelikož v tomto případě žádný "veřejný dosyp" nebude, budou muset páni podnikatelé na jeden vlak z Prahy do Ostravy utržit kolem 30- 35 000 Kč. Jakým způsobem to udělají je dosud ve hvězdách, ale nějak se k těm penězům dostat budou muset, jinak jsou ve ztrátě. A to uvažuju spíš nižší čísla- jelikož budou mít veškerý vozový park nový a budou si muset "na zelené louce" budovat opravárenskou základnu (ať už bude jakákoliv), řekl bych, že jsem ta čísla spíš podhodnotil. Každopádně to znamená, že pokud by jízdenka stála třeba 200 Kč, je nutné, aby v každém vlaku z Prahy do Ostravy jelo zhruba 170 platících cestujících.
Registered user SzKT  mail  
18.11.2010 (9:44)  
Tomáš Palíšek: Sedačky může mít každý jaké chce, ovšem co je neměnné je uspořádání interiéru vozidla- tedy různé podesty, okna apod. Tudíž je sice pěkné, že budu sedět na kůži, když sklon sedadel bude srovnatelný s regionální dopravou a půdorysné uspořádání taky. Leda by se ti soukromníci rozhodli nastrkat do Flirtu sedačky v uspočádání 2+1 (bude-li sedačka "dálková", víc se tam při evropském uspořádání nevejde, aby ulička byla průchodná) a leteckým uspořádáním zvětšit rozteč sedadel. Kapacita takového Flirtu klesne ovšem nejmíň o třetinu. Westbahn, slibující každému "nízkou" cenu zhriba na úrovni Vorteilscard jízdného ÖBB si to může dovolit, Jančura a Leoš těžko- leda by to provozovali jako charitativní podnik, z reklamních důvodů, případně si spočetli, že výrazný nárůst ceny jízdného oproti jim sníženou kapacitu vozidla dorovná. A kromě toho "liberalizace" železniční dopravy vede k prudkému nárůstu významu marketingu á la ČD v celé Evropě, takže Goebbels by měl radost. Např. Noři slibovali luxusní dálkové Flirty- výsledek byl k vidění na Innotransu a ač jsou sedačky o něco pohodlnější, než standard (na fotce to vypadá jako Desiro s opěrkami rukou), jinak je to prakticky stejné, co jezdí běžně v regionální dopravě.
Registered user rpet  mail  
18.11.2010 (8:54)  
@ Busman:
je videt, ze doprave by si se radej venovat - jako podnikatel - nemel, vyhni se ji obloukem. protoze pokud chces stavet svuj byznys na svazeni decek do skol, jses dost mimo.

jasne jsem rekl, ze pro podniky, ktery maj zaklad dopravnich vykonu v nejake rovine, je svazeni decek, nebo zamestnancu dobrym doplnkem.

a bavime se tu o tom, ze tenhle typ doplnku se zvlada lip autobusama, nez vlakem - coz je asi logicky.

proc se vetsina diskuteru na zelpage snazi problematiku dopravy preklapet do demagogickych klise, mi tak nejak neni jasny. komu ty vykriky o pendlu deti do chorvatska pomohly?
17.11.2010 (23:07)  
Farkač Karel :
(16.11. 2010 - 18:41) - můžete prosím uvést nějaký zahraniční příklad, že to tam tak funguje ?

(15.11.2010 - 9:09) : neměly na jejich nákup peníze; nezapomeňte, že zvýšený poplatek za dopravní cestu budou platit všichni. Bohužel ČD nemohou žalovat majitele vlastních akcií za cenovou diskriminaci, tady je volné pole působnosti pro „žlutou společnost", která by mohla a měla žalovat stát ...

thingie 15.11.2010 (15:29) - ale účtoval, účtoval ... později se od toho ustoupilo, protože to bylo „politicky" neúnosné, nicméně nebyl problém zaúčtovat ho „nějak" do jízdného za úsek Č(S)D, aniž by o tom cestující věděl; po rozdělení federace se platil příplatek samostatně na ČD a samostatně na ŽSR ... velmi drsné.
Podobně se od placení později osvobodili držitelé KMB ... K příplatku také poskytovala „bezplatná" místenka, pokud ovšem bylo volné místo. Když nebylo, tak se příplatek platil, i když cestující stál ... často na jedné noze a ne vlastní.

DB také dlouhé roky účtovaly příplatky na EC/IC, s tarifní reformou to padlo a je zakalkulován v ceně jízdenky. Berlin - Dresden je rozdíl proti „osobáku" 5,60 EURO (37 / 31,40). K „síťové" jízdence se samozřejmě nevybírá ...
ÖBB tenhle příplatek provozovaly dva roky, nicméně na EC v úseku Bregenz - Innsbruck se neplatil, protože tam nejezdilo nic jiného než EC ... Později ho ponechaly jen v jedničce a nakonec zrušily ...

Já jsem toho názoru, že úspěch obchodní politiky dopravce spočívá v tom, že tarif bude jednoduchý, jasný, stručný = srozumitelný i onomu "pověstnému" obecnímu blbovi, který absolvoval zvláštní školu, ale jinak je plnohodnotným občanem a zákazníkem ... (tak to v zásadě funguje v onom mnohokrát zmiňovaném Švýcarsku, konec konců i Rakousku ...)
Registered user Busman 
17.11.2010 (22:31)  
rpet 22:21 - jako dopravce jinej kšeft pro 90 autobusů v okrese neseženu, takže je ani nebudu kupovat. Takže mi ty autobusy, kterejma chceš převážet svoje děcka do svejch škol, zaplatíš, nebo Ti na to kašlu. Jestli Ti nevadí, že budou mimo školní špičku stát, mě to vadit taky nebude, prostě Ti naúčtuju celou prokazatelnou ztrátu na km a hotovo. Jo, sem tam na kšeft odvezu nějakej důchodcovskej spolek do divadla, svatebčany na veselku, ale školní bus si u mě na pendl do Chorvatska nikdo neobjedná...
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 23      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko