..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 23      Zpráv na stránku:   
Registered user SzKT  mail  
18.11.2010 (12:01)  
Michal Drábek: Problém je právě v tom, kolik těch lidí v uvedených skupinách je. Z hospody se (vyjma velkých měst) stejně nedostanou jinak už dnes (v ZDO to zpravidla nejede, neb slovy jednoho starosty "přece nebudeme vozit opilce"), turisti si zvyknou, případně se jim zřídí speciální turistické spoje (např. při celkovém útlumu noční dopravy v Evropě zajistí nějaká soukromá belgická firma přes zimu "nočáky" typu Brusel- zell am See) a služební cesty vyřeší letadlo nebo auto s řidičem.
A co se týče těch školních busů, tak stačí se podívat do Francie, jak jim tenhle systém funguje. Veřejnou dopravou se nikdo nedostane po celých departementech, zato síť školních spojů (z důvodů jmenovaných Busmanem) stojí zpravidla srovnatelně, jako v sousedním Švajcu hodinový takt. To proto, že autobus je drahý a utopený náklad, který můžeme racionalizovat jen tím, že budeme hodně jezdit (a mít z toho příjmy), nikoliv odvezením dvou spojů ve dnech školního vyučování. Ostatně i u nás ze stejného důvodu vychází ZDO dost draho, ale vyprávějte to někdo krajským zastupitelům...
A co se týče skloubení trhu a železnice, tak mě tahle víra fascinuje. Železnice jakožto doprava s vysokými fixními náklady a zároveň velkou kapacitou totiž patří k nezranitelnějším druhům dopravy. Zatímco chaotické maršrutky se komerčně uživí leckde, vlak jde nemilosrdně do kopru jako první, protože sehnat stovky platících cestujících je prostě v benzínem opojené Evropě dost problém. Výsledky vidíme po celé západní Evropě- kde není VRT (resp. dostatečně rychlá trať), železnice končí. Tím, že opravdu soukromých hráčů je na trhu poskrovnu (všechno jsou to bývalí národní mološi a jejich dceřiné společnosti) to není tak vidět, ale ekonomický výsledek prvního roku "soukromého" provozu dopravy přes Brenner mluví za vše: -12 mil. EUR. Výsledkem bude, že se od příštího grafikonu omezí kontingent "loterijních" jízdenek, aby si co nejvíc lidí koupilo lístek za základní cenu (tuším 66 eur). A jestli to ani takhle nepůjde, tržně-ekonomicky správně by měli podnikání nechat a vlaky zrušit. Tohle opravdu chceme?! Ono i těch 150 lidí na vlak z Prahy do Ostravy bude dost problém, když si budou 3 dopravci konkurovat a navíc je třeba, aby se takhle zaplnil celý obrat (tedy pár spojů), nikoliv jen jeden vlak. Obávám se, že se pár let budeme dívat na tvrdý konkurenční boj, vrabčí kolenovrtské mozečky se budou chvíli radovat, jak se jim hezky šetří za slušný komfort a nakonec podle známého přísloví, vyhraje někdo třetí: dálnice už tou dobou do Ostravy bude, takže se nám asi pěkně zaplní. Na železničním fóru bych čekal trochu jiné priority diskutujících...
Registered user David Jaša  mail  
18.11.2010 (11:55)  
SzKT 9:44 - plácáte nesmysly. Zaprvé je flirt o 50 mm širší, než vagóny plné délky, tudíž 2+2 je ve Flirtu pohodlnější. Zadruhé, už dnes u nás jezdící zahraniční vozy mají upořádání sedaček zcela nezávislé na modulu oken, právě proto, aby měly rozumnou kapacitu a přitom zůstaly pohodlné - třeba DB Bpmz. Ale jistě, v LE budou tak blbí, že nevyužijí štádleří flexibility a nenechají si tam ty sedačky optimálně naskládat, že...
18.11.2010 (11:31)  
SzKT:
A zbytek závisí na tom, jestli jsou nám milejší vznešené zásady volného trhu, nebo se někam chceme dostat vlakem.
Nejlépe obojí - a to je to dilema.

Trh vytváří tlak na efektivitu a kvalitu.
Ale všechno nám nezajistí.

Kdo z pěších/běžko/cyklo turistů má rád omezení plynoucí z přepravy autem, kdy svou trasu musí plánovat jako okruh?
Kdo z pivařů rád "suší hubu", aby se měl jak dostat z hospody domů?
Který podnikatel či "pracující inteligent" jede rád na služební cestu do zapadákova autem, místo aby se připravil na jednání, udělal nějakou práci nebo si odpočinul?
18.11.2010 (11:23)  
SzKT:
170 platících cestujících je dost, ale při důsledně hodinovém taktu rychlé linky
Praha hl.n. - Libeň - Pardubice - Olomouc - Ostrava-Svinov - Ostrava hl.n. - Havířov - Č. Těšín - Třinec (např.)
a pokud tento takt vydrží 2-3 roky beze změn, tudíž si cestující zvyknou,
bych si to dovedl představit.

Samozřejmostí je čištění souprav a rozumný tarif. Jako "meziaglomerační" linka nemusí být nutně navázaná na nějaké přípoje.
18.11.2010 (11:17)  
Busman, rpet:
K těm školám.

Pánové, co kdybyste se podívali na věc z jiného pohledu. Co se stane, když některé školy v okrese budou začínat v 7:30, jiné v 8:00 a další v 8:30?
Ze začátku nastane děsné halo, že se to tak nikdy nedělalo a co nám do toho kecáte. Pak se ale zjistí, že to nemusí být zas takový problém.
Samozřejmě je třeba pohrát si s detaily, třeba u menších dětí, co potřebují doprovod, dát začátek výuky tak, aby je tam mohli rodiče umístit cestou do práce apod. Navíc 1. stupně jsou často v malotřídkách přímo v místě. A 2. stupeň už se vypraví sám...
Najednou potřebujeme míň autobusů, v případě třeba 2 dětí se to dá řešit spolujízdou autem "v objednávce" - anebo přímou domluvou zúčastněných.
Stačí jen domluva a dobrá vůle.
Bohužel dneska debata na tohle téma zdegenerovala do roviny, na co kdo má nebo nemá nárok, co jaký úřad má nebo nemá za povinnost, přičemž tahle pravidla se neustále mění...
18.11.2010 (11:09)  
A jen tak bokem, veškerá data z provozu v režimu A musí být (v zájmu férové - a v důsledku co nejefektivnější - soutěže při přechodu na variantu B) smluvně zaručena jako otevřená, kdykoliv veřejně přístupná (dopravce nejde do rizika, platí se mu jeho jistota, tak si nemůže údaje křečkovat pro sebe jinak je při přechodu na B v citelné výhodě)...
Souhlas.
Ještě bych k tomu zdůraznil, že kdo jezdí za veřejné peníze, nemá morální právo na křečkování přepravních dat pod záminkou "obchodního tajemství".
Registered user SzKT  mail  
18.11.2010 (11:07)  
SYN: Ano, i tak se to dá říct. A zbytek závisí na tom, jestli jsou nám milejší vznešené zásady volného trhu, nebo se někam chceme dostat vlakem. Přesněji řečeno, jestli chceme mít alternativu k nutnosti platit povinně naprosto astronomické sumy za auto (nemám na mysli jen pořizovací cenu, ale zejména udržovací náklady, dálniční známky, povinné ručení, dále poplatky za parkování apod.). A to nikdo jiný, než stát v rámci ZDO zajistit nedokáže. Leda by lidé změnili preference, nechali svá auta sešrotovat a pak můžeme nechat na dopravním trhu působit "neviditelnou ruku trhu", i hodinový takt by se plošně uživil. Máme-li z VHD "socku", tak to holt bez ZDO nejde. A po dvaceti letech intenzivního brain washingu automobilových výrobců, prodejců etc. (bysznys je to obludný a výnosný) prostě budeme mít (až na pár doplňkových segmentů typu MHD v Praze) z veřejné dopravy "socku" vždycky, i kdyby se ve vlaku podával kaviár a šampaňské. Když už někdo ty příšerné náklady za auto "utopí", obvykle se ho snaží co nejvíc využívat, protože je to najednou nejekonomičtější chování. A lidi bez auta "komerční" veřejnou dopravu (zejména regionální) neuživí.
Registered user Busman 
18.11.2010 (10:42)  
SYN: Ten magor si toho navymejšlí dost, tak to je. Maminku s kočárkem i chromýho důchodce s holí, tohle všechno chce ten magor přepravovat, představ si, neuvěřitelný...
Registered user SYN 
18.11.2010 (10:38)  
Kočárek? Pro školáky?? To jsme někde jinde ne??
Registered user Busman 
18.11.2010 (10:21)  
SYN: To speciální vozidlo je ten samotný autobus. Myslíš, že je v okrese jinej magor, než veřejná správa, kterej by si chtěl na něco objednávat 90 autobusů, nebo 90 magorů, co chtěj po jednom autobusu? Ten magor ještě chce, aby tam byl prostor pro kočárek, nižší podlaha (takže nikam nedáš kufry), po žlutým Beulasu rozhodně netouží. A sláva autobusových pendlů do Chorvatska je už dávno pryč. Natož, aby tam někdo chtěl jet linkáčem, který se zrovna vrátil z Horních Kotěhulek...
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 23      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko