..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 23      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
19.11.2010 (1:18)  
Voyageur - ty tri rano byla "recnicka" uvaha. Nekdo zpochybnil, zda-li budou vlaky jezdit uz ve ctyri nebo budou zruseny, protoze se nebudou rentovat (protoze nebudou lidi). Ja tim chtel neprimo rict, ze se teda zrusi a tim lidi budou mit smulu. Stejne jako ted maji smulu ti, co ve 4 rano chcou jet jinam nebo ti, co chcou jet uz ve tri atd...
Ja bych chtel, aby jezdilo pendolino z Prahy po hodine a posledni vyjizdelo ve 22:25. Ale holt mam smulu, nejede to. A to mu (tusim SzKT nevadi). Pritom ja bych tim nekdy jel, ale ten zlej soukromnik mi to nevypravi a ani ten statnik ne...
Registered user Busman 
18.11.2010 (22:30)  
M:

Debatujem o podstatě ZVS. Debatujem o autobusu, protože je to jednodušší a názornější. Na tom autobusáckým příkladu je možný jít až na dřeň, na těch školních spojích je to snad jasný. Železnice je trošku vyšší level. Ale je zřejmé (a to na základě těch bus příkladů), že investiční náklady jsou značné, je nutné, aby vozidla toho hodně najezdila, a plná, a proto osobní železniční doprava (ať už regionální nebo dálková), vlastně celá veřejná doprava, může bez ZVS fungovat jen v relacích:

- kde je dostatečně silný přepravní proud a odpovídající infrastruktura,

- kde ten přepravní proud je celodenní a hlavně: celodenně obousměrný.

Ať se každý kriticky zamyslí nad tím, které tratě v ČR to jsou. Na ostatních tratích můžu mít jednotlivé ziskové spoje (vlaky, busy), ale jakmile není ziskový celý oběh, tak mi je to k prdu. Takže potřebuju, aby mi někdo odpověděl na otázku, jestli je ta služba ve veřejném zájmu. Jestli ne, tak šlus. U těch školních spojů mi Rpet odpověděl kladně...
18.11.2010 (22:18)  
M: Mimochodem, ja bych chtel mit jeden spoj z Ostravy do Prahy uz ve tri. Proc nejezdi?

Protože nyní z Ostravy hl.n. jede ve 2:20 R400 Silesia a ve 3:38 R442 Šírava. Chtělo by to napsat připomínku objednateli, což je ministerstvo. Ale asi Vás už vyslyšeli, protože od 12.12.2010 pojede ve 2:50 z hlavního EN444 Slovakia. Jen je v něm vnitrostátní přeprava vyloučena. Ale vlak jede.
Registered user M 
18.11.2010 (21:00)  
Michal Drabek - Jako ja to asi vnimam jeste min. Ja to bral jen jako soucasny stav:-( To s tou rekou vam rekli na nake prednasce nebo jsi to vymyslel sam? Je to totiz krasne moudrum (bez ironie:) Ja s tim souhlasim, jen si myslim, ze je to trosku opacne (jakkoliv to teda popira tu reku) - predne se musi udelat dalka a potom az region podle toho, protoze jinak to dalka nemusi zvladnout spojit... No a kde IDS funguje, tak urcite souhlasim, aby se napojilo na dalku, o tom zadna. No a kde nefunguje, tak tam ta dalka proste jen "projede". Ke skode vsech...

Ve sporu rpet a Busman jsem samozrejme v rpetove rohu:-)) Argumentovat nejakyma 90 autobusama v okrese je az usmevne. Mimochodem, pokud nesezenu skeft pro 90 autobusu, tak pro "devadesat vlaku" uz tuplem ne...
Furt mi neni jasne, jak nekdo chce svazet decka do skoly vlakem. Jakoze vlak objede vsechny dediny kolem skoly (i ty kam koleje nevedou) a nakonec zaparkuje u skoly? Nebo jsem sesel z cesty a nedebatujete autobus vs vlak?

SzKT - nepsal jsem ciste nahodou neco o tom, ze je veci poskyovatele infrastruktury, za jakych podminek nekoho pusti na sve koleje? Mimochodem, ja bych chtel mit jeden spoj z Ostravy do Prahy uz ve tri. Proc nejezdi?
18.11.2010 (18:50)  
Ad-Zikmund-17.11. 23-07:
Ze zahraničí zkušenosti nemám. Tam si kupuji lehátko, nebo používám velkoprostorák.
U nás je dosti rozšířené to, co bylo popisováno. Jeden až dva cestující zalehnou po zkontrolování jízdenek celý sedák a zamknou se. Co dodat, jen to jsem už napsal.
FRK
Registered user SzKT  mail  
18.11.2010 (13:50)  
Oto: Přečteno ve včera v Norimberku zakoupeném časopise Schweizer Eisenbahn Revue, číslo 11/2010. Konkrétně v článku "Verlustreiche Brenner-EC" na straně 580 (číslování jde v rámci celého ročníku). Vřele doporučuju, je to hodně zajímavé čtení.
Registered user Busman 
18.11.2010 (13:49)  
Michal Drábek 11:17 -
"Pánové, co kdybyste se podívali na věc z jiného pohledu. Co se stane, když některé školy v okrese budou začínat v 7:30, jiné v 8:00 a další v 8:30?"


Bravo, Michale, uhodil jste na hlavičku. Konečně tady od někoho slyším dobrý argument do diskuze. Zjistím tedy, že autobusů nepotřebuju 90, ale 60. Autobus, co dojede na 7:30 se stihne ještě vrátit a odveze nový haranty na 8:30, na 9:30. Jen je potřeba definovat školskou politiku, rozmístění škol v území, umístění žáků z jednotlivých lokalit do určených škol. A provázat ji s jízdním řádem. Provázáním jednotlivých odvětvových politik zefektivním fungování celého územního celku.

Ale mám furt jeden problém. Rozmělnili jsme špičku, potřebuju míň autobusů (vyhodili jsme ten páteční plonkový vagón - viz analogie s včerejší debatou). Ale to, co mě dostává do průseru, je JEDNOSMĚRNÁ POPTÁVKA PO PŘEPRAVĚ. Periferie - centrum dopoledne, centrum - periferie odpoledne. A do řiti to dostává ten obratový spoj, co jede proti proudu (autobusy se mi na těch vesnicích nelíhnou, jak komáři po dešti).
Registered user bugear 
18.11.2010 (13:46)  
@SzKT: Tou dostatečnou nabídkou Bo-Ov myslíte první autobus v 6 a s o tři čtvrtě hodiny delší jízdní dobou?
Registered user Oto 
18.11.2010 (13:45)  
ale ekonomický výsledek prvního roku "soukromého" provozu dopravy přes Brenner mluví za vše: -12 mil. EUR. Výsledkem bude, že se od příštího grafikonu omezí kontingent "loterijních" jízdenek, aby si co nejvíc lidí koupilo lístek za základní cenu (tuším 66 eur).

Můžete prosím uvést nějaký odkaz? O tomhle bych si rád přečetl.
Registered user Sim 
18.11.2010 (13:17)  
Mi furt neni jasna jedna vec. Jak je mozne povazovat naklady na provoz vlaku za fixni, kdyz se u dopravni cesty plati za prepraveny pocet tun?

Takze, at chci nebo ne, porad mi vychazi levnejc vozit na osobaku loko+3Bt v sedle a loko+7Bt ve spicce, nez cely den loko+7Bt ... a to do toho nepociatm spotrebu masiny, protoze - aspon pod draty - je to pausalni platba. U dieselu ten rozdil bude jeste vetsi.

Mimochodem, kdyz se uvazuje o kapacite vlaku, co se pocita jako "plny" vlak? Jen sedici, sedici i stojici, nebo sedici a cast stojicich? Protoze zejmena ve srovnani vlaku s jinou formou MHD to muze vychazet dost divne, kdyz mestske busy maji podstatne vic stojicich nez sedicich (tramvaje jakbysmet), kdezto u takoveho Bt se pohybujeme tusim na 88 sedicich + 60 stojicich...
  1 2 3 4 5 6 ... 23      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko