Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.
Konec úhrad za vlaky EuroCity
Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.
Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.
Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo
Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.
České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage
Nejprve k penězům.
Nejsem ekonom, ale z nejrůznějších zdrojů je mi jasné, že se u jistého nejmenovaného národního dopravce i u jistého nejmenovaného manažera infrastruktury ROZKRÁDÁ (předraženě platí spřáteleným firmám), případně se živí početný aparát přispívající k naprostému chaosu uvnitř organizací.
Protože do železnice zas tolik peněz neproudí, musí se skutečně potřebné výdaje, tedy třeba údržba vozidel či údržba tratí, osekat až na dřeň - pod skutečné náklady. Výsledkem je chcípání hnacích vozidel, nevalná úroveň staršího vozového parku (na výměnu všech vozidel najednou za nová nemají ani Švýcaři, ti ovšem alespoň svá starší vozidla lépe udržují). Na tratích pak zbytečné držení nejvyšší dovolené rychlosti na nižší hodnotě, než jaká vyplývá ze směrových poměrů (zdravím do Štatlu a okolí), aby se mohlo udržovat méně často, méně kvalitně, ale za to dražším outsourcingem...
Abych byl k nejmenovaným subjektům spravedlivý, podotýkám, že nemůžou za to, že výdaje na údržbu infrastruktury nejsou zaručeny pravidelně a tudíž je třeba se o ně každý rok handrkovat. S výdaji na objednávku se to poněkud změnilo, ale peníze opět z velké části mizí, kam nemají.
Z tohoto pohledu škrtům fandím, jakkoliv asi nejsou namířeny úplně ideálním směrem.
Opět prosím slušné zaměstnance, aby si tento výlev nebrali osobně.
Několik vozů A,B(p)ee je údajně už přistavených k remodernizaci, tak aby se ta vozová krize neopakovala i letos. Movo bude subdodavatel ŽOS Trnava- asi zase velkoprostory. A zítra, nebo ve středu mají být známy výsledky VŘ na jídeláky, které se budou dělat údajně ve třech sériích a humanizace ve dvou sériích snad už také zítra, nebo pozítří..
EuroCity - vlak vyssi kvality propojujici vyznamna sidla v Evrope ... tedy z podstaty veci mezinarodni vlak, aspon v nasich podminkach
InterCity - vlak vyssi kvality propojujici vyznamna sidla v ramci jednoho evropskeho statu (proto "inter")
... z hlediska "norem" by mely byt prisneji posuzovany (a tedy vnimany jako "vyssi" vlaky) EC ... podobne jako mezinarodni rychlik je pod drobnohledem preci jen vic, nez vnitro.
Takze vyraz "vnitrostatni IC" me docela pobavil, i kdyz mnohdy podobne "pobaveni" bylo uz od zamestnancu narodnho dopravce... napriklad kdyz vlak na nasem uzemi byl veden jako IC a na hranicich se lamal na obycejny rychlik nebo v lepsim pripade na Ex. No co, mezi slepymi je jednooky kralem...
Filip J. > nac tolik vykricniku?
Tak to máte "bobíku" špatné informace. Na hlavním nádraží si buďto dáte něco dobrého a sednete si u toho (Potrefená husa, kavárna v knihkupectví, Burger King) nebo utrácet nechcete a sednete si na lavičku na peroně. A pokud je (Vám) zima, tak sedět se dá i v ČD centru. A že tam není obligátní smrdutá čekárna? Tak to mě ani trochu nemrzí...
Ke stavu vozového parku naprostý souhlas.
1) v relaci Praha-severní Morava zůstaly pouze 4 vlaky EC/IC (Košičan, Praha, Hutník, Ostravan) plus IC "Zlínský expres" Paha-Zlín, ostatní nynější IC/EC budou jezdit jak expresy (tedy dotované). Upřímně řečeno - kvalitou vozového parku ty vlaky mnohdy kategorii EC/IC neodpovídají.
2) v relaci Praha-Brno jezdí tři vnitrostátní IC - Z.Fibich, Brněnský drak, J.V.Myslbek. Očekávám jejich rychlé převedení do kategorie Ex.
4) IC "Anton Bruckner" Praha-Linz je převeden do kategorie "R".
Takže vlaky EC/IC budou víceméně pouze mezinárodní spoje ve směrech Německo-Praha-Brno-Rakousko/Slovensko, Praha-Ostrava-Polsko/Košice a Rakousko-Břeclav-Ostrava-Polsko. Což si myslím že je vyhovující stav - nevím proč by měl být mnohý vnitrostátní "koženkový" vlak IC či EC.
Dneska je zaprvé kvalita EC/IC vlaků ČD často pod úrovní Regionalexpressu (Sp vlaku) ve zbytku EU, a zadruhé jsou logicky začleněny do ZDO, například na EC/IC vlaky na ostravské větvi jsou napojeny přípoje v Olomouci na Krnov a na Svinově na Opavu. Chtít příplatek za to, že jízdní řád nabízí na trati 270 zrovna tento přípoj a ne jiný, mi přijde neférové.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.