..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 ... 18 19 20 21 22 23      Zpráv na stránku:   
15.11.2010 (21:35)  
Se zrušením dotací na IC/EC souhlasím. Zrušení příplatků a zavedení dotací byla chyba. A jak už tady padlo, pokud má stát (ministerstvo) problém s tím, že ČD změní kategorie IC/EC na dotovné Ex, tak si je prostě nemá objednávat.

Horší už je to s tou kompenzací 300 mil. Víme, jak to dopadlo s posledním příspěvkem na obnovu vozového parku...
15.11.2010 (21:13)  
Tonda - A co v případě zavedení příplatků jet s přestupem v Přerově. Idos mi hlásí téměř hodinový interval...
Registered user Tonda  mail  
15.11.2010 (20:59)  
JnR > dobře, souhlasím s vámi, ale na některých trasách by muselo jezdit i něco jiného než EC IC.
Třeba často využívám trasu Olomouc Hranice, ale jediná varianta je cestovat vlakem "vyšší kvality", protože mezi těmito městy jede jen 4 párů rychlíků denně a pár osobáků.
Registered user JnR 
15.11.2010 (20:56)  
příplatky v EC: Já bych byl pro nějaké omezení cestujících na krátké vzdálenosti. Když někdo jede z Břeclavi do Prahy (Ostravy...), tak je použití EC logické, ale pro cesty z Břeclavi do Hodonína (Brna...)? Předloni jsem jezdíval pracovně do Zlína a v Otrokovicích se do EC vždycky navalily kvanta lidí s igelitkami z Lidlu a jeli do Přerova / Starého Města. Přitom do Přerova jel v tu dobu osobák, který z Otrokovic odjížděl chvíli před EC, v Hulíně ho EC předjelo a v Přerově byl o chvíli později, v Otrokovicích byl ze Zlína přípoj od stejného osobáku, takže ze Zlína do Přerova to mohlo znamenat úsporu max. pěti minut. Ale proč si toho lahváče cestou z práce nevypít v ÉCéčku...
Takže já bych byl pro zavedení příplatků pro cesty řekněme do 60 (100) km, nad tuto vzdálenost bez příplatku.
Registered user ReActor  mail  
15.11.2010 (20:47)  
Registered user SzKT  mail  
15.11.2010 (20:37)  
Co k článku dodat... Ačkoliv jsem byl dříve zastáncem konkurence na kolejích, v poslední době (zejména s ohledem na dění v ostatních evropských zemích) jsem byl nucen názor změnit. Paradoxně nejlepší konkurencí ČD je totiž "žlutý pán" dokud nikam praidelně nejezdí, jen řeční a příležitostně předvádí evropský standard cestování. V pravidelném provozu se ovšem dopravci nahrnou na jedinou jakž-takž ziskovou linii Praha- Ostrava a tarifním i provozním chaosem, vzniklým divokou konkurencí ji zničí, nebo poškodí. Stejně tak doba tarifního chaosu může být dost dlouhá a dráhy jako druh dopravního prostředku už se z toho nemusí vzpamatovat- viz Polsko. A co za to dostaneme? Flirt a něco od Jančury (nikdo neví co). Takže se do Ostravy povezeme stejně (nebo podobně) jako se Maďaři vozí v příměstské dopravě- až člověka maně napadá, čím se to liší od nápadu provozovat na této relaci jednotky řady 471. Bohužel do hrobu se vinou liberalizace dopravní cesty (v kombinaci s modrogumním myšlením bývalých národních drah a nákladovou náročností železniční dopravy, pravé konkurenci účinně bránící) mílovými kroky řítí dálková železniční doprava v celé vyspělé Evropě (kromě VRT), neviditelná ruka trhu působí jednoznačně...
Registered user M 
15.11.2010 (19:22)  
MZ - nojo, vypocitat to nejde, to je jasny. To by mohl nekdo rict, az treba bude zadat v EU o dotace. Ze nakaldy spocitat nejde, protoze za barak prece plati jen jeden najem a nejde to rozpocitat. Proste to nejde!
Registered user strejcekms  mail  
15.11.2010 (17:57)  
Busman - ty jednotky mají být upravené pro dálkovou dopravu...
Registered user Busman 
15.11.2010 (17:53)  
Doufám, že v těch vlacích Leo Express bude volně k dispozici stejnojmenný časopis. Jestli to mají jezdit příměstské jednotky Flirt, tak bude na protažení potřeba...
Registered user hasitobur  mail  
15.11.2010 (17:45)  
Sim > Na kafe ji vem a jestli je to kočka, třeba uděláš štěstí a pak budeš mít režijku a nebudeš muset chodit k pokladně :-))))
  1 ... 18 19 20 21 22 23      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko