..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 ... 17 18 19 20 21 ... 23      Zpráv na stránku:   
15.11.2010 (22:51)  
strejcekms: Naopak! Přehledné to je až až...

http://www.isvzus.cz/usisvz/usisvz01037Prepare.do
Registered user Sim 
15.11.2010 (22:34)  
Kdyz se tu nakouslo pouzivani EC/IC na kratsi vzdalenosti... reseni je snadnejsi, nez by spousta lidi cekala: staci, aby tyhle vlaky mely zastavky tak, jak bylo mysleno pri "vynalezeni" teto kategorie. Tedy na severni vetev Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava a na jizni Praha - Pardubice - Brno - Breclav. Pak tezko nekdo bude resit, ze se "docasne" EC precpou treba v useku Zabreh - MuK (drive MuN ;-)) nebo Otrokovice - Prerov.
Registered user strejcekms  mail  
15.11.2010 (22:24)  
ne že se najednou budou přepisovat kategorie vlaků těsně před tiskem GVD. - no on pan Bárta si také vzpoměl těsně před tiskem GVD...
Registered user JV 
15.11.2010 (22:17)  
Dle mého názoru by kategorie EC a IC v žádném případě dotovány být neměly. Základní dopravní obslužnost státu má zajišťovat kategorie Ex a R. EC a IC má být už jen nadstandart provozovaný na vlastní podnikatelské riziko. Jak už to bylo řečeno, Ex a R by měly jezdit v taktu a tvořit síťový efekt návaznostmi. Kapacitu by měly mít udělenu přednostně před IC, u EC je problematika s ostatními státy, takže EC by měly být všem kategoriím nadřazeny. Kategorie IC a SC si to pak může konkurenčně rozdat s plánovaným spoji Regiojetu a Rapid Expresu, ale jen v časech, kde bude volná kapacita dopravní cesty, která bude přednostně udělena vlakům EC, Ex a R. Takže defacto s panem ministrem souhlasím, ale chtělo by to trochu systémové řešení a ne že se najednou budou přepisovat kategorie vlaků těsně před tiskem GVD.
Registered user Mr. T 
15.11.2010 (22:14)  
Mě v tomto článku nejvíce zaujala věta o tarifním zemětřesení. Nemáte někdo tušení co nás čeká??? Další zrušení výhod a placení pouze zákaznického jízdného? Jsem zvědav, co nám připraví za překvapení.
Registered user strejcekms  mail  
15.11.2010 (22:04)  
G.C - já také myslel, že už se to vyhlašovalo.. Tenhle rok je to fakt nepřehledné...
15.11.2010 (22:02)  
nevíš náhodou, kdy se mají vyhlašovat výsledky VŘ na B(Dsh)m(r)ee

No pro začátek by to chtělo nejdříve vyhlásit VŘ. ;-)
Registered user strejcekms  mail  
15.11.2010 (21:51)  
A co na ty IC zavést povinné místenky - tj. bez příplatku za vlak vyšší kvality, ale s místenkou. A EC nechat bez místenek a příplatků..
Registered user rpet  mail  
15.11.2010 (21:41)  
SzKT:
Bohužel do hrobu se vinou liberalizace dopravní cesty (v kombinaci s modrogumním myšlením bývalých národních drah a nákladovou náročností železniční dopravy, pravé konkurenci účinně bránící) mílovými kroky řítí dálková železniční doprava v celé vyspělé Evropě (kromě VRT), neviditelná ruka trhu působí jednoznačně...

asi uz tusis, co ze me vypadne - a ano, je to presne ono a nemohu jinak -:)

nejak nechapu, ze nekontinentalni a zcela neevropska Velka Britanie dokaze i pres drobne dotacni programy (termin "drobne" davam do placu umyslne - v porovnani s ostatnimi zeleznicne vyspelymi kontinentalnimi staty jsou to v UK fakt drobny...) nejit s osobni zeleznicni dopravou do kopru. takze na jejich systemu proste fakt neco bude.

ovsem hledic tvari v tvar argumentu, ze jista principielni reseni nelze na kontinentu evropskem pouzivat, neb by zeleznice k ujme a konci dosla, jsou pro mne zdejsi stesky a narky dost nepochopitelny...

porad tvrdim - a nikdo mne nepresvedci o opaku, alespon zatim - ze my, v CR, vlastne ani nevime, co s tou zeleznici vlastne chceme delat: zmeny urcite ne, ale stavajici stav taky ne.

zbyva tedy David Coperfield...
Registered user Rohlick  mail  
15.11.2010 (21:38)  
EC IC v Rakousku se neplatí navíc ani euro , ani Railjet a tam bych to už čekal v economy třídě ani euro navíc. Tak nevím co vymýšlet, možná zavedení příplatků je další tah jak odradit lidi od cestování vlakem. Je velmi smutné když z EC z Vídně přesednete do R v Přerově. To je mi někdy až na bl..í. Ale už z tohoto důvodu bych to ponechal tak jak to je a poučil bych se u sousedů. I obyčejný regionální vlak má vyšší kvalitu než některé R u nás. Uvidíme co přinese konec dotací pro EC IC.
  1 ... 17 18 19 20 21 ... 23      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko