..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 23      Zpráv na stránku:   
20.11.2010 (20:47)  
Tak tady tu diskuzi čtu a divím se... Jakoby tady bili dva vysocí úředníci, kteří přesně vědí jak na to..... Prostě nula bodov chlapci.

rpet: Rád bych se tě zeptal: Poznal jsi nějaký jiný systém na železnici, než ten v České Republice a ten v Anglii? Já, jak ty tvoje nudné a přehnaně dlouhé příspěvky čtu, pozoruji, že se furt otáčíš na tu tvoji zaslíbenou zemi a nic jiného neznáš. Valíš tady anglickoblbeckosti pořád dokola a nebereš názor jiných... Anglie je pro tebe bůh, tak buď té kozí dobroty a zůstaň tam! Píšeš tu manažerské příspěvky a přitom kdyby Ti to padlo na bedra, tak nebudeš vědět co dělat. Nehraj si! A hlavně, nauč se psát diakritiku!



P.S. Tento příspěvek je psán v afektu, odpusťte mi to prosím vážení admini i ostatní uživatelé.
Registered user Busman 
20.11.2010 (16:25)  
rpet v 15:38

Sláva, konečně bychom si mohli rozumět. Doufám, že hned v dalším článku na podobné téma nebudeme opět začínat od nuly a posuneme se k problematice jednotlivých tratí. V těch článcích o GB jsem měl pocit, že systém ZVS odmítáš z principu. Jedině když odhodíme ideologické závoje, tak se můžem dostat na dřeň problému.

Tímto Ti chci poděkovat za ojediněle plodnou diskuzi na tomto serveru. Měla by se někde zachovat, aby byla rychle dohledatelná.
Registered user rpet  mail  
20.11.2010 (15:38)  
@ Busman:

ale jo, proc ne. nemusim se belat, ani rozpalovat -:), protoze o tomto modelu - byt az v diskusi - jsem mluvil v tech mych clancich. je fakt, ze clanky samy o sobe neobsahovaly podstatnou informaci, ze i v UK existuje urcita financni podpora na urcitych tratich.

takze pokud se budeme bavit o tom, ze urcity dil ZVS proste byt musi plne financovan (regiony, ovsem bez one 135ky a ji podobnych), urcity dil bude subvencovan castecne s tim, ze cerna cisla budou mit za nasledek snizeni subvence, a konecne ze jista cast zeme bohuzel zustane mimo zajem a ekonomicke moznosti zeleznicni dopravy, pak jsme v jedny koleji a muzeme zacit rozebirat detaily.

ale proste si to rejpnuti neodpustim: fakt jste takhle vecne nemohli diskutovat i pod tema clankama o anglii?? proc jste to tenkrat smahem odmitli jako nerealizovatelny, a dneska najednou by to teoreticky realizovatelny byt mohlo??
Registered user Busman 
20.11.2010 (11:53)  
rpet v 10:54

Konečně věcná debata bez emocí. Kromě Ryanairu je ziskový Easyjet, mrkni na zprávy Planes.cz z 18. 11. Ti dva dohromady ukusují pěknou část z leteckýho koláče. Easyjet předpokládá 50% nárůst low-cost přepravy nad západní Evropou. Ostatní lowcosti jenom paběrkujou a jejich vlastníci je zatím těžce dotujou ze svýho, to je pravda. Taky je pravda, zvlášť u Ryana, že se na těch ziscích podílejí docela těžké pobídky vlastníků letišť. Ale tohle nebudem řešit na Želpage, i když s tím postavení železniční dopravy dost úzce souvisí. Máš pravdu, trh ČR není pro letectví zajímavý. Tvrdím, že bez ZVS není zajímavý ani pro železnici. Proč?

Protože celá Česká republika je vlastně jenom regionální provoz. Dle německého správního členění bychom se skládali jen ze 2 zemí: Čechy + Morava, možná jen z jedné. Takže jediná "dálkovka" je tu opravdu jen Ostrava/Brno - Praha. Naše rychlíky jsou vlastně RegionalExpressy DB Regio. Četnost zastavování je stejná. Ty IC + EC taktéž v drtivé většině zajišťují regionální přepravu v rámci "země" v německém pojetí, když se podíváme na situaci s odstupem. Jen přejedou hranice, ale s kolika lidma? Opět se naplní až za čárou.

Teď Tě rozpálím do běla. Pozor na to, nadechni se, počítej do 10, udělej si kafe. Já bych ZVS spojil s určitým koncesním řízením. Dal bych do placu balíčky s ucelenými dopravními výkony, v tom balíčku by byly ztrátové i ziskové spoje, ten balíček bych dal na trh, ať o něj dopravci soutěží. Proč bych tam dal i ty ziskové? Aby ten balíček byl částečně samofinancovatelný. Není to žádný komunismus, ani socialismus. Je to způsob "prodeje". Když jdeš do supermarketu pro pomeranče, vemeš síťku a doma zjistíš, že některé pomeranče jsou dobré a některé shnilé a vysušené. To není náhoda. Jinak by ty špatné neprodali. To samé na burze drahokamů v Antverpách. Prodávají se v balíčkách. Velké s malými. Koupit jen ty velké nelze. Třeba to zas označíš za demagogii, ale já nechci, aby někdo ze systému odčerpával zisk a na stát zbyly jen ztrátové spoje. To pak ten ZVS opravdu není udržitelný.

EDIT: Teď jsme se docela slušně zdublovali se SzKT (11:16). Prohlašuji, že jsme 2 různé osoby, sedící od sebe 130 km:-)
Registered user SzKT  mail  
20.11.2010 (11:16)  
Michal Drábek: Bohužel, podrobný pohled, jak to "na západě" funguje plně dokládá to, co tu píše Busman. Když zůstaneme na kontinetně (Británii neznám), regionální doprava všude jen kvete a to proto, že (kromě Francie) mají nastavené mechanismy závazku veřejné služby a veřejný sektor to objednává (a následně platí). Jediná výjimka je Francie, kde se s modelem ZDO nepracuje a výsledek? Máme ty školní spoje a kromě nich v regionech velikosti menšího českého kraje kde nic, tu nic. Analogicky bychom měli pár páteřních tratí, kde by čas od času projel vlak a kromě toho autobusy, startující od školy. Jediné, co Frantíkům funguje, je příměstská doprava kolem miliónových aglomerací typu Paříž, Marseille, Lyon apod. a dále na Riviéře, kde to živí masivní cestovní ruch. U nás nemáme ani jedno, ani druhé.
Jiná situace je s dálkovou dopravou, která není dotovaná nikde. Ovšem dálková doprava v evropském pojětí je něco jiného, než si představujeme u nás. Analogicky bych určitě nedotoval spoje z Prahy do Brna a Ostravy (jiné dálkové relace nemáme- naše "rychlíky" jezdí v Německu jako regionální kategorie RE). Problém tohoto neplacení může být jen v tom, že se ten zbytek veřejné správě prodraží, protože ostravské vlaky občas generují zisk, který s evrací do systému a o to míň musí veřejná správa platit ten zbytek. Nicméně i když se podíváme na západ, tak "komerční" dálková doprava kvete jen mezi největšími velkoměsty, kde nerozeznáme špičku a poptávka je obousměrná. Přepravní proud z Berlína do Mnichova je srovnatelný s přepravním proudem v protisměru. Kde nejsou přepravní proudy obousměrné (typicky miliónové aglomerace a centra masového turismu), tam zachází dálková doprava na úbytě. Nikoli náhodou malé země typu Švýcarsko, Belgie nebo Holandsko mezi regionální a dálkovou dopravou nerozlišují a financování (z různých veřejných zdrojů) funguje na stejném principu u všech vlaků bez ohledu na kategorii s výjimkou mezistátních.
Pokud neradostná finanční situace opravdu donutí veřejný sektor radikálně omezit veřejnou podporu, bude to v Čechách znamenat, že zůstane omezená příměstská doprava kolem Prahy, Brna a Ostravy a dále (v nejlepším případě) spojení mezi krajskými městy- spíše autobusem, než vlakem. Dálkový vlak bude jezdit jen z Prahy do Ostravy a téměř nikam jinam. Neříkám, že tahle situace nemůže nastat, spíš mě fascinuje, že se někdo, kdo o sobě tvrdí, že má rád/zajímá se o železnici (explicitně už tím, že diskutuje tady) na takový stav může těšit a dokonce ho vehementně chválit. Má-li něco takového přijít, tedy co možná nejpozději.
Registered user rpet  mail  
20.11.2010 (10:54)  
@ Busman:
to je lehce nefer, tvrdit, ze low-cost aerolinky jen kvetou, a presto je v praze malo low-cost linek. uz jen proto, ze jedina skutecne ziskova firma je RyanAir, vsichni ostatni se v tom placaj vice, ci mene.

a vlastnena tech low-costech lze dobre odargumentovat, proc ZVS neni samospasitelna:

pominu ted uplne nakladovost letecke, a zeleznicni dopravy, beru to ciste principielne. i kdyby se lowcost linky zacaly dotovat v ramci ZVS (dejme tomu...), tak to proste neprinese ten spravny efekt, protoze CR neni trh pro nejakou extra leteckou dopravu.

a stejne, byt lehce jinak, to bude muset fungovat i u zeleznicni dopravy.

ZVS by mohla (nikoli mela, a uz vubec ne musela...) byt resena pouze na oblast prujezdnych regionalnich segmentu - nic vic. dotace na EC/IC?? na tom se asi shodneme - nikoliv. dotace na R? v omezene mire ano. ve stavajici mire nikoliv. a dotace SC pendolino?? nejsem si jisty, zda nejaka financni operace podporuje provoz potemkina, ale v kazdem pripade, nejsem zastancem dotace. krome regionu, kde je jisty dil podpory v ramci ZVS tolerovatelny, vse ostatni bych nechal vysoutezit a at to jezdi bez dotaci. kdyz to oni mozni provozovatele tvrdi, tak at se predvedou.

tak jako tak - omezeni osobni zeleznicni dopravy je na ceste. muzeme s tim nesouhlasit, muzeme na to nadavat, muzeme se klidne i hadat mezi sebou. a to je vse. proste je to realita, ktera prijde do deseti let i do CR.
Registered user Busman 
20.11.2010 (7:56)  
Michal Drábek:

Ale to, co mě dostává do průseru, je JEDNOSMĚRNÁ POPTÁVKA PO PŘEPRAVĚ (Busman).
"Nevím, ale v civilizovaných zemích to nějak zvládají...
Pravda, nemají tam ZDO tak blbě nastavenou, že musí obsluhovat veřejnou dopravou každou samotu..."


Myslíš, že při průměrné obsazenosti do 60 % při tarifu 1 Kč/km se to dá zvládnout? Až budu moct při této obsazenosti vybírat 4 Kč/km, tak jo. Takže u nás je situace mnohem náročnější, BOHUŽEL. Taky si všimni, že v té Británii má milion obyvatel každá díra, a je jich docela dost. To generuje dostatečnou poptávku DO těch "děr" a hlavně MEZI těmi "dírami", tedy obousměrnou. V ČR se za velkoměsto považuje stotísicová perdel a krajská města bývají označována za krajské metropole. V Německu na vesnicích, které u nás mají statut "městys", nestaví ani osobák, a to jsou na hlavní trati.

Zároveň píšeš: "pro páteřní dopravu mezi "okresními městy" a kamkoliv dál vlak." Mezi okresními městy? Myslíš, že by se v Rpětově modelu železnice mezi okresními městy udržela?? Bez ZVS tomu nevěřím. Jo, a samozřejmě, ten ZVS se soutěžit musí. A v té soutěži musí být jasně definována kvalita.

rpet:

"z UK modelu bych vycucnul jista konkretni reseni, ktere lze s uspechem aplikovat kdekoliv po relativne malych upravach. a nasledne bych zacal na tyto zakladni zasady roubovat to, co v nasem systemu zastoupeno byt musi - byt v mensi mire, nez doposud - tedy ZVS. ale nebylo by to stavajicim zpusobem. a tvrdim, ze by to slo. a nikdo mne doposud nepresvedcil argumentacne o opaku."

Zní to dost obecně, ale jsem rád, že již nutnost ZVS začínáš přijímat. Příště nad mými příspěvky tak nestartuj a snaž se je pochopit, klidně si je přečti dvakrát, možná špatně formuluju, ale sebevědomě tvrdím, že na Želpage jsou lepším průměrem, myslím, že argumentů je v nich dost, jinak by byla škoda je psát a trávit nad nima čas.

Protiargumenty jsou zatím dost slabé. A ty protiargumenty jsou, jen je nikdo z dopisovatelů neřekne, protože jen slepě kopírují Tvůj názor, bez vlastních myšlenek. Tím protiargumentem je třeba low-cost letecká doprava. Náklady obrovské, Boeing 737 je stejná darda jak Pendolíno. Ryanair má průměrnou cenu letenky 40 liber vč. poplatků. To by mohlo odpovídat fare 1 Kč/km (tohle zrovná není letecká terminologie, ale budiž). Není to podobná situace? A low-cost airlines jenom kvetou. Ale jaká je situace v Praze? Jen pár linek. Jen tam, kde je silná obousměrná poptávka. Bez obsazenosti 90 % to prostě nejde.
Registered user rpet  mail  
20.11.2010 (1:33)  
Michal Drabek:

Docela by mě zajímal rpetův názor na regulovanou konkurenci...

uz jsem ho tady nakousnul, ae diky hysterii nekolika zdejsich diskuteru jsme se bohuzel nikdy nedokazali dostat k podstate veci - tedy ke zmene systemoveho reseni ZVS.

na rovinu priznavam, ze i ja mam na tom svuj dil viny, protoze kdyz ctu demagogickou perlu, okamzite startuju a nasledne ztracim zajem o jakoukoliv diskusi - je to nad moje sily.

hodne, ale opravdu hodne zjednodusene:
z UK modelu bych vycucnul jista konkretni reseni, ktere lze s uspechem aplikovat kdekoliv po relativne malych upravach. a nasledne bych zacal na tyto zakladni zasady roubovat to, co v nasem systemu zastoupeno byt musi - byt v mensi mire, nez doposud - tedy ZVS. ale nebylo by to stavajicim zpusobem. a tvrdim, ze by to slo. a nikdo mne doposud nepresvedcil argumentacne o opaku.
19.11.2010 (20:53)  
rpet:
jo, to je problem, protoze zdejsi osazenstvo je odkojeny ZVS a na nic jinyho nechce slyset
Odkojený ZVS po česku. Což je (bez férových výběrovek) černá díra na prachy...

Docela by mě zajímal rpetův názor na regulovanou konkurenci (abstrahujme nyní od lobbingu zavedených dopravců) - tedy ne soutěžení na trhu, ale o trh (o ZVS). Jestli je to taky takové zlo jako ZVS bez výběrovek...

ze na vsechny dopravni vykony, ktere by jste si prali, proste penize nejsou a nebudou
souhlas
19.11.2010 (20:43)  
M
Furt mi neni jasne, jak nekdo chce svazet decka do skoly vlakem.
Já teď diskutuju o obojím - pro dědinu bus, pro páteřní dopravu mezi "okresními městy" a kamkoliv dál vlak.
  1 2 3 4 5 ... 23      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko