Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.
Konec úhrad za vlaky EuroCity
Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.
Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.
Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo
Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.
České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Přesto klobouk dolů.
Takze zametani pred vlastnim prahem sedi. Kdyz ti nekdo popisuje nejakou vec, kterou sam neznas a podrobne vyklada o zemi, o ktere jsi slysel jen ve sportovnich zpravach, tak doporucuji bud to ve sve omezenosti necist nebo mlcet a studovat. My trochu vice otevreni jinym nazorum (bez ohledu na to, jestli se s nimi stotoznujeme nebo ne!) diskusi a argumenty vitame. Tobe ji nikdo nenuti, na odkaz "komentare" klikat nemusis...
PS: Republika je s malym r, preklepe...
P.S: ... navic u rpeta popisujiciho anglicke prostredi je pochopitelne, ze jeho kompjutr nemusi byt vubec diaritikou vybaven (narozdil ode mne, kdy se jedna pouze o zvyk kombinovany s lenosti ho zmenit).
Problém je spíš v tom, že železnice je dost široký obor. Někoho zajímá zabezpečovací zařízení, někoho focení (a každý tomu rozumí nejlíp). Takže někomu může přijít naše debata odtažitá.
Já jsem rád, že jsme se shodli, že princip ZVS k regionální dopravě patří, a tím regionem je celá ČR.
Lokálky
- na jejichž trasování lze identifikovat cenovou mapu pozemků na sklonku monarchie,
- které kvůli omezenosti obyvatel (jež přetrvává) úspěšně míjí lidská sídla,
- trasované ve směrech, kde již přepravní proudy nejsou, neboť se během sta let změnily,
je skutečně lepší nahradit autobusem. Většina takových tratí vznikla primárně pro přepravu nákladů a přeprava osob byla vynucena koncesí v podobě několika málo smíšených vlaků denně.
Dále je třeba se zamyslet, zdali je lepší svážet lidi autobusem na koncovou stanici lokálky, kterou se dostanou na hlavní trať, aby mohli pokračovat do cíle svého cesty, nebo je svážet busem až k jejich rychlíku.
Je to smutné, ale je to tak. Problém nestojí tak, že jedině vlaky mohou hrdinně jezdit po celý týden v taktu, protože mají železná kola, kdežto autobusy je mají gumová, takže se brzy unaví, a proto v taktu jezdit nemohou a přes víkend si musí odpočinout.
Mě zajímá plošná, efektivní a konkurenceschopná obsluha území veřejnou dopravou.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
