Vídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.
Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.
„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.
Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.
O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.
Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.
Zdroj: Škoda Transportation
Mimochodem, v roce 2002 na základě memoranda o spolupráci skutečně BT Italy dodala výkresy multisystémovky. Asi proto škodováci teď dělaj takovej povyk...
Edit:
Zippich: já bych to neformuloval, že BT dodal dokumentaci. Podle mých zdrojů nešlo o dokumentaci, ale o memorandum, že ŠT a BT budou postupovat společně. No a ŠT se na ně potom zvysoka ....
Nicméně v tomto okamžiku je:
1) ohrožena jakákoli zakázka, kterou ŠT získá, protože tam to BT může napadnout úplně stejně
2) BT může dát k soudu soutěž na 380 pro ČD. A jestli vyhraje, tak hádejte, kdo to zaplatí. Že by pánové Roman, Krsek a další ze svých kapes?
Když už jede PR oddělení Škody na plné obrátky, tak by mě zajímalo, jak bude kompenzováno zpoždění dodávek řady 380 Českým drahám...
ano i ne, kdysi dávno psali ve VTM článek o asynchronu a jeho vývoji, a tam kdosi ze škody tvrdil, že jeho koleka viděl návrh nové loko z USA 30. léta (nikdy se nevyráběla), kde se už navehlo přímo poháněné soukolí a to byl pro ně impuls, aby zkusili
Josef Petrák: Dneska již systém značení vozidel dle Ing. Kryšpína musí logicky selhávat, přeci jen je to cca 90 let od okamžiku, kdy byl zaveden u ČSD a myslím, že v době, kdy se tento systém značení vozidel zaváděl, nikdo nepředpokládal, že by tento systém byl používán 65 let a asi nikdo netušil, jak bude probíhat rozvoj železniční dopravy. Myslím, že v té době nikoho nenapadlo ani ve snu, že vlak se bude moci řítit rychlostí přes 300 km/h atd..
E499.0 - Škoda 12E - 140
E499.1 - Škoda 20E - 141
E499.2 - Škoda 55E - 150
E499.3 - Škoda 71E - 163
Jinak máš pravdu, podvozky s přímým pohonem dvojkolí byla lahůdka, která bohužel předběhla dobu ..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.