Zubrnice — Po chmurných zprávách o chystaném rušení tratí přichází prozměnu jedna šťastná. Na státní svátek, ve čtvrtek 28. října 2010, bude slavnostně zahájen provoz s cestujícími na muzejní železnici Velké Březno – Zubrnice–Týniště, která se nachází nedaleko Ústí nad Labem. V tento den a o následujícím víkendu, 30. – 31. října 2010, budou po dlouhých sedmnácti letech vypraveny tři páry motorových vlaků vedených motorovým vozem M 131.1 "hurvínek". Vlaky pojedou ze stanice Ústí nad Labem západ přes Ústí nad Labem-Střekov a Velké Březno do Zubrnic a zpět. Zpáteční jízdenka stojí 90 Kč, jednosměrná 50 Kč; pro dílčí úseky, děti či důchodce platí slevy. Jízdenka platí současně také jako vstupenka do muzea v Zubrnicích. Vlastnímu otevření bude předcházet jízda protokolárního vlaku z nádraží Ústí nad Labem–Střekov do Zubrnic, která se uskuteční ve středu 27. října 2010.
Historie
Technická data
- délka obnovené trati – 6 km
- převýšení – 150 m
- tvar svršku – Xa, A, na několika místech XXIVa a 6e
- minimální poloměr oblouku – 150 m
- maximální rychlost – 30 km/h
- lože – štěrkové a škvárové
- hodnota provedených prací v letech 1997 – 2010 – cca 15 mil. Kč
- přímé státní investice (2009/2010) – cca 800 tis. Kč
- počet hodin dobrovolné práce – nelze odhadnout
Téměř sedmnáctikilometrová trať z Velkého Března přes Zubrnice a Lovečkovice do Verneřic, včetně osmikilometrové odbočky z Lovečkovic do Úštěka horního nádraží, byla vybudována v roce 1890. Propojení mezi horním nádražím a dnešní stanicí Úštěk (tehdejším dolním nádražím) bylo dokončeno až o několik let později, v roce 1899. Trať je vedena kopcovitým terénem, kdy stoupání dosahuje hodnot přes čtyřicet promile. Ke zrušení trati došlo v roce 1978, kdy poté byla trať postupně likvidována i fyzicky. Již v té době jsou patrny první snahy o záchranu, kdy na konci 70. let minulého století vznikl v Zubrnicích skanzen. V roce 1993 se formuje občanské sdružení Zubrnická museální železnice, jehož hlavním cílem je záchrana a obnovení provozu a této trati. Jak našemu magazínu sdělil předseda ZMŽ Ing. Martin Kašpar, nejdříve bylo nutné zvrátit původní rozhodnutí o snesení dráhy. Tento akt se podařilo několikrát oddálit a teprve v roce 1998, kdy byla trať prohlášena za kulturní památku, došlo k definitivnímu odvrácení této hrozby. V té době byla trať ZMŽ pouze pronajata. Na třetí pokus, který trval pět let, se podařilo celou trať odkoupit a v říjnu 2008, po uhrazení částky 1,6 milionu korun, sdružení získalo do majetku téměř kompletní liniovou stavbu Velké Březno – Úštěk, včetně větve do Verneřic. Ihned poté následovala jednání s Ministerstvem dopravy ČR, kdy byla trať v březnu 2009 zařazena do kategorie "vlečka s přepravou osob" a to na celé trase do Úštěka včetně spojky mezi horním a dolním nádražím. Téhož roku proběhla první jednání se společností MBM s.r.o, která převzala nad tratí odborný dozor. Ve spolupráci s ní proběhly nutné opravy trati, zejména pak příprava k udělení úředního povolení, které bylo vydáno 15. října tohoto roku. Následovala smlouva o styku drah, přípojový provozní řád a další potřebné náležitosti.
Filmování na trati
- 1975 - Páni kluci
- 1978 - Expres na Levín
- 1993 - Úsvit na 7k - amatérský film
- 2000 - Rebelové
- 2001 - Hartova válka
- 2001 - Tmavomodrý svět
- 2004 - Němci v Americe
- 2006 - videoklip k písničce Zpoždění
- 2006 - Rukavice
- 2006 - Saxana II
- 2007 - Hlídač č.47
- 2008 - Hanin kufřík
- 2008 - Poste restante
- 2008 - Reklama na Becherovku
Na trati mezi Velkým Březnem a Zubrnicemi se během let 1997 až 2010 při opravách vyměnilo přibližně na 6 000 pražců z celkových osmi tisíc, přičemž se důsledně dbá na památkový charakter trati a postupuje se dle dobových typových výkresů železničního svršku tvaru Xa a A. ZMŽ se však nezabývá jen obnovou tratě. V roce 1996 bylo v Zubrnicích otevřeno železniční muzeum, kde se soustředila řada nejen kolejových exponátů, ale i mnoho dalších předmětů a přístrojů. Další část sbírky vozidel zachráněných před sešrotováním stála na jedné z kolejí ve stanici Velké Březno. V průběhu let, kdy nebylo možno pracovat na trati, byla renovována nejrůznější historická vozidla, zejména motorové vozy řady M 131.1 a přípojné vozy. V roce 2006 byla Českými drahami opuštěna strojová stanice v Lovosicích, kde v letech 1997 – 2004 mělo sdružení pronajaté jedno stání. V roce 2008 si ji ZMŽ pronajala, opravila a uchovává zde nejcennější vozidla ze svých sbírek.
„Zahájením provozu v žádném případě nekončí opravné práce na trati, jejíž stav bude nutno neustále zlepšovat. Rovněž rozsah skutečného provozu bude záviset na možnosti čerpání finančních prostředků i z veřejných rozpočtů. Otázka případného prodlužování trati směrem do Úštěka zůstává otevřena i pro další generace, díky již provedeným papírovým krokům je to jen otázka finanční,“ řekl Martin Kašpar.
Nelze opomenout ani nasazování vozidel ZMŽ na různé zvláštní vlaky nejen v Ústeckém kraji. Svým rozsahem nejspíš vyniká letní provoz Švestkové dráhy, jenž ZMŽ zajišťovala v letech 2008 a 2009. V srpnu letošního roku úspěšně provozovala turistické jízdy na trati Děčín - Oldřichov, známé jako Kozí dráha. Na objednávku sdružení obcí pod taktovkou Telnice a za vydatné podpory Ústeckého kraje, zde byly realizovány výletní vlaky o prázdninových víkendech. Zatímco v červenci provoz zajišťovala v rámci propagačních jízd společnost RegioJet moderními motorovými jednotkami Desiro, srpen byl ve znamení historie s motorovým vozem M 131.1. Provoz byl poznamenán povodněmi, neboť o víkendu 14. – 15. 8. 2010 byla trať kvůli odplavenému štěrkovému loži uzavřena. Za celkem šest dní provozu odvezly vlaky ZMŽ 893 cestujících.
Bližší informace k akci najdete v kalendáři akcí.
Zdroj: ZMŽ, Atlas drah

1 2 | Zpráv na stránku: |
Ta trať by opět nebyla tratí nebýt lidí , kteří tam tráví veškerý svůj volný čas a investují do toho svoje peníze.
Takových spolků moc v této republice není.
Představa , že každé rušené trati se ujme podobný spolek "fanatiků" je lichá. Neujme.
Ale ano , když rušit , tak nechat , jak to je. Nervat koleje , nebourat stavby.
Akorát si nejsem jist , jestli v seznamu filmů , který je uveden výše není nějaká chyba . Já jsem si myslel , že Hlídač č.47 byl točen někde na trati Chomutov-Vejprty.
Souhlas, až na tu koncepci. Řekl bych, že Zubrničku hodlali v snést právě proto, že kdosi pomazaný měl koncepci, dle níž tu trať nikdo nikdy nebude potřebovat. Vzpomeňte si, jakou dopravní koncepci (MHD i silnice) měla Praha v 70. letech a jak je tehdejší koncepce použitelná dnes.
Proto jsem ke všem dlouhodobým "superkoncepcím" dost skeptický.
Jízdní řád vlaků je na http://www.zmz.cz/novinky/zahajeni2010.pdf
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
