Pozvánka — Americké železnice jsou plné překvapení. Nákladní doprava trhá rekordy, osobní stojí v ústraní a parní lokomotivy mají pořád spoustu fanoušků. Ale jaké vlaky napříč Spojenými státy vlastně jezdí? Odpověď na tuto otázku nabídne Matt Bown – milovník vlaků, který cestuje po celé zemi a v každém díle představí jedno jedinečné dobrodružství. V čem je výjimečná americká transkontinentální železnice? Je rychlejší vlak s 15 tisíci tunami uhlí, nebo přes dva kilometry dlouhá souprava s elektronikou z Asie? Kolik tisíc tun ovoce a zeleniny se vejde do vlaku s moderním chladicím systémem? A jak se porve s ledovými horami nejrušnější osobní vlak v Americe? Slavné tratě, oprava vlaků i kolejnic a detailní pohled do kabiny strojvůdce nabídne dokumentární série Extrémní vlaky, kterou v Česku odvysílá zpravodajská stanice Z1 od 31. října 2010 po dobu 6 týdnů, vždy v neděli ve 20 hodin. Ač jsme se dosud televiznímu vysílání v magazínu příliš nevěnovali, pokusíme se tento seriál krátce představit.
Všechny díly mají stejný scénář: Matt Bown krátce představí vlak a trasu, po které právě pojede. Během dokumentu dojde ale také na historii daného vlaku, jeho opravu či údržbu a širší pohled na americké železnice.
- Transkontinentální železnice: Trať mezi Omahou a Sacramentem je součástí americké transkontinentální železnice a zároveň nejvytíženější železniční tepnou nákladní dopravy na světě. Vlak společnosti Union Pacific veze 14 tisíc tun zboží a táhnou ho tři lokomotivy o celkovém výkonu 13 tisíc koní. Na cestě dlouhé 2 700 kilometrů musí projet průsmykem Donner Pass v pohoří Sierra Nevada, kde bývá železničářům i v zimě pořádné horko. [1]
- Cirkusový vlak: Cirkusový vlak společnosti Ringling Brothers a Barnum and Bailey je nejdelší vlakovou soupravou v soukromém vlastnictví na světě. Měří přes jeden a půl kilometru a běžně převáží 4 tisíce tun vybavení, přes 30 zvířat a stovku zaměstnanců cirkusu. Křižuje Spojené státy a ročně urazí přes 30 tisíc kilometrů.
- Přeprava uhlí: Uhelné vlaky společnosti Norfolk Southern jsou motorem Ameriky. Pendlují napříč Pensylvánií s cenným nákladem pro tepelnou elektrárnu ve Washingtonvillu, která zásobuje elektřinou průmyslové podniky i miliony domácností. Každý z nich dokáže najednou převézt až 15 tisíc tun uhlí. Na cestě dlouhé téměř 500 kilometrů se během 36 hodin musí vyrovnat i s členitým terénem pohoří Allegheny, kde se ukáže skutečná síla lokomotiv. [1] [2] [3] [4] [5]
- Noční vlak: Nejrušnější osobní vlaková souprava v USA jezdí mezi Chicagem a Seattlem. 3 500 kilometrů dokáže zdolat za méně než dva dny, přestože charakter terénu patří k nejstrmějším na světě. Kromě okraje Skalistých hor musí vlak zdolat především Kaskádové pohoří. Ve výšce přes tři tisíce metrů nad mořem mu v tom pomáhá i speciální serpentinová trať nebo 12 a půl kilometrů dlouhý Kaskádový tunel, nejdelší železniční tunel v USA s důmyslným systémem, který ho chrání před rizikem zaplavení. Zároveň potvrzuje, že právě železniční doprava nabízí ten nejkrásnější pohled na přírodní scenérie.
- Nákladní vlak: Vlak společnosti BNSF na trase Los Angeles - Fort Worth patří k nejdelším a nejrychlejším nákladním vlakovým soupravám na světě. Je dlouhý přes dva kilometry, dokáže jet rychlostí až 110 kilometrů za hodinu a během dvou dnů musí z tichomořského přístavu do distribučního centra v Texasu převést zboží z Asie. Elektroniku přepravuje ve speciálních kontejnerech, které se dají jednoduše naložit z lodi na vagon a z vagonu na nákladní automobil. Na cestě dlouhé téměř 2 500 kilometrů ho čekají poušť, hory i spletitá městská zástavba. [1] [2] [3]
- Ledový express: Na trase mezi Seattlem a státem New York jezdí vlaková souprava s nejmodernější chladicí technologií na světě. Měří víc než kilometr a půl, táhnou ji čtyři lokomotivy o výkonu 17 tisíc koní a běžně převáží pět tisíc tun čerstvého ovoce a zeleniny a dalších potravin. Ujede téměř 4 a půl tisíce kilometrů, které musí zvládnout za pět dní.
- Rychlovlak: Vysokorychlostní vlak Acela je nejrychlejším vlakem Spojených států. Na trase mezi Washingtonem a Bostonem jezdí rychlostí až 240 km za hodinu a pro pohodlí 300 cestujících slouží i schopnost soupravy se v ostrých zatáčkách podle potřeby naklápět.
- Parní vlak: Union Pacific 844 je nejdelším parním vlakem v Americe. V provozu je nepřetržitě od roku 1944 a v současnosti vozí turisty na 160 kilometrů dlouhé trase z Denveru do Cheynne ve Wyomingu, kde se pořádá největší rodeo na světě. Najednou dokáže svézt 750 cestujících, kteří si koupí nejdražší jízdenku v USA. [1]
Seriál bude možné sledovat také přes internetové vysílání televize Z1.
Zdroj: televize Z1, Online Video Guide
Rodny: možno je to zabezpečené prerušením elektrickej sľučky cez spriahla.
tarten: Áno, je to "Extreme Trains"
Ale k vidění toho bylo dost, to se mi líbilo.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.