..: Extrémní vlaky - cyklus dokumentů na televizi Z1 :..

Extrémní vlaky - přeprava uhlí, foto: History (Z1) Pozvánka — Americké železnice jsou plné překvapení. Nákladní doprava trhá rekordy, osobní stojí v ústraní a parní lokomotivy mají pořád spoustu fanoušků. Ale jaké vlaky napříč Spojenými státy vlastně jezdí? Odpověď na tuto otázku nabídne Matt Bown – milovník vlaků, který cestuje po celé zemi a v každém díle představí jedno jedinečné dobrodružství. V čem je výjimečná americká transkontinentální železnice? Je rychlejší vlak s 15 tisíci tunami uhlí, nebo přes dva kilometry dlouhá souprava s elektronikou z Asie? Kolik tisíc tun ovoce a zeleniny se vejde do vlaku s moderním chladicím systémem? A jak se porve s ledovými horami nejrušnější osobní vlak v Americe? Slavné tratě, oprava vlaků i kolejnic a detailní pohled do kabiny strojvůdce nabídne dokumentární série Extrémní vlaky, kterou v Česku odvysílá zpravodajská stanice Z1 od 31. října 2010 po dobu 6 týdnů, vždy v neděli ve 20 hodin. Ač jsme se dosud televiznímu vysílání v magazínu příliš nevěnovali, pokusíme se tento seriál krátce představit.

Všechny díly mají stejný scénář: Matt Bown krátce představí vlak a trasu, po které právě pojede. Během dokumentu dojde ale také na historii daného vlaku, jeho opravu či údržbu a širší pohled na americké železnice.

  • Transkontinentální železnice: Trať mezi Omahou a Sacramentem je součástí americké transkontinentální železnice a zároveň nejvytíženější železniční tepnou nákladní dopravy na světě. Vlak společnosti Union Pacific veze 14 tisíc tun zboží a táhnou ho tři lokomotivy o celkovém výkonu 13 tisíc koní. Na cestě dlouhé 2 700 kilometrů musí projet průsmykem Donner Pass v pohoří Sierra Nevada, kde bývá železničářům i v zimě pořádné horko. [1]
  • Cirkusový vlak: Cirkusový vlak společnosti Ringling Brothers a Barnum and Bailey je nejdelší vlakovou soupravou v soukromém vlastnictví na světě. Měří přes jeden a půl kilometru a běžně převáží 4 tisíce tun vybavení, přes 30 zvířat a stovku zaměstnanců cirkusu. Křižuje Spojené státy a ročně urazí přes 30 tisíc kilometrů.
  • Přeprava uhlí: Uhelné vlaky společnosti Norfolk Southern jsou motorem Ameriky. Pendlují napříč Pensylvánií s cenným nákladem pro tepelnou elektrárnu ve Washingtonvillu, která zásobuje elektřinou průmyslové podniky i miliony domácností. Každý z nich dokáže najednou převézt až 15 tisíc tun uhlí. Na cestě dlouhé téměř 500 kilometrů se během 36 hodin musí vyrovnat i s členitým terénem pohoří Allegheny, kde se ukáže skutečná síla lokomotiv. [1] [2] [3] [4] [5]
  • Noční vlak: Nejrušnější osobní vlaková souprava v USA jezdí mezi Chicagem a Seattlem. 3 500 kilometrů dokáže zdolat za méně než dva dny, přestože charakter terénu patří k nejstrmějším na světě. Kromě okraje Skalistých hor musí vlak zdolat především Kaskádové pohoří. Ve výšce přes tři tisíce metrů nad mořem mu v tom pomáhá i speciální serpentinová trať nebo 12 a půl kilometrů dlouhý Kaskádový tunel, nejdelší železniční tunel v USA s důmyslným systémem, který ho chrání před rizikem zaplavení. Zároveň potvrzuje, že právě železniční doprava nabízí ten nejkrásnější pohled na přírodní scenérie.
  • Nákladní vlak: Vlak společnosti BNSF na trase Los Angeles - Fort Worth patří k nejdelším a nejrychlejším nákladním vlakovým soupravám na světě. Je dlouhý přes dva kilometry, dokáže jet rychlostí až 110 kilometrů za hodinu a během dvou dnů musí z tichomořského přístavu do distribučního centra v Texasu převést zboží z Asie. Elektroniku přepravuje ve speciálních kontejnerech, které se dají jednoduše naložit z lodi na vagon a z vagonu na nákladní automobil. Na cestě dlouhé téměř 2 500 kilometrů ho čekají poušť, hory i spletitá městská zástavba. [1] [2] [3]
  • Ledový express: Na trase mezi Seattlem a státem New York jezdí vlaková souprava s nejmodernější chladicí technologií na světě. Měří víc než kilometr a půl, táhnou ji čtyři lokomotivy o výkonu 17 tisíc koní a běžně převáží pět tisíc tun čerstvého ovoce a zeleniny a dalších potravin. Ujede téměř 4 a půl tisíce kilometrů, které musí zvládnout za pět dní.
  • Rychlovlak: Vysokorychlostní vlak Acela je nejrychlejším vlakem Spojených států. Na trase mezi Washingtonem a Bostonem jezdí rychlostí až 240 km za hodinu a pro pohodlí 300 cestujících slouží i schopnost soupravy se v ostrých zatáčkách podle potřeby naklápět.
  • Parní vlak: Union Pacific 844 je nejdelším parním vlakem v Americe. V provozu je nepřetržitě od roku 1944 a v současnosti vozí turisty na 160 kilometrů dlouhé trase z Denveru do Cheynne ve Wyomingu, kde se pořádá největší rodeo na světě. Najednou dokáže svézt 750 cestujících, kteří si koupí nejdražší jízdenku v USA. [1]
Extrémní vlaky - transkontinentální železnice, foto: History (Z1) Extrémní vlaky - cirkusový vlak, foto: OVGuide Extrémní vlaky, foto: History (Z1) Extrémní vlaky, foto: History (Z1) Extrémní vlaky, foto: History (Z1) Extrémní vlaky, foto: History (Z1) Extrémní vlaky, foto: History (Z1)

Seriál bude možné sledovat také přes internetové vysílání televize Z1.

Zdroj: televize Z1, Online Video Guide


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 29.10.2010 (16:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Pozvánky

More from USA


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
07.12.2010 (11:11)  
Stahnete všechny díly na www.ulozto.cz a je to v češtině, tady máte přímou adresu: http://www.ulozto.cz/hledej/?q=extremni+vlaky&category=1.
Registered user Busman 
08.11.2010 (18:25)  
Ten maník strašně řve a mává rukama, prostě Amík...
Registered user ARmpee 
07.11.2010 (18:34)  
Stiahol som si tie filmy. Naozaj je to príliš náučno-populárny dokument. Mne osobne na ňom vadilo napríklad, že sa zaoberal aj záležitosťami nesúvisiacimi priamo s prevádzkou na železnici, napríklad výstavba tretej koľaje v Cayon pass, alebo šrotovaním starých vagónov. To môžu byť tiež zaujímavé oblasti, ale vzhľadom na obmedený časový rozsah (niekoľko desiatok minút dokumentu na niekoľko 1000 kilometrové putovanie) by som namiesto toho radšej vo filme videl dlhší statický pohľad v skutočnej rýchlosti na vlak z výšky, alebo pohľad zo stanovišťa na trať pred vlakom. Tie rýchle pohyby môžu byť efektné tak v reklame, ale v dokumente nemajú veľké opodstatnenie.
Rodny: možno je to zabezpečené prerušením elektrickej sľučky cez spriahla.
02.11.2010 (18:49)  
tarten: V angličtině je to na tom odkazu [1] v článku, na českou verzi si budete muset asi počkat...
Registered user MaF 
01.11.2010 (22:31)  
Opakování prvního dílu dnes (Po 1.11.) od 23:00
Registered user chio 
01.11.2010 (17:59)  
petrsv, VencaM: Holt je to populárno-náučný (či ako sa tomu nadáva) dokument. Tento typ sa nehrá na presnosť, skôr chce podať "jednoduché a zrozumiteľné" vysvetlenia pre diváka, ktorý sa problematike nerozumie (a popritom vyvolať ohúrenie). Ide hlavne o peniaze a dokument, ktorý diváka zavalí technickými údajmi, nebude mať vysokú sledovanosť.

tarten: Áno, je to "Extreme Trains"
Registered user tarten 
01.11.2010 (13:18)  
Kouknul jsem na youtube.com jestli to tam náhodou někdo nemrsknul. Pod "Extrémní vlaky" to našlo jen tu upoutávku, ale pod "Extreme trains" mi tam leccos vyjelo. To je ono?
Registered user VencaM 
31.10.2010 (23:00)  
Obrazky pekny, ale chce to vypnutej zvuk. Vydrzel jsem to do ty chvile, jak tam vysvetloval to s tim piskem. Pak jsem to radsi vypnul a necham si o tom vypravet.
Registered user petrsv  mail  
31.10.2010 (21:19)  
Podle prvního dílu to vypadá spíš na zábavnou show. Čekal jsem záběry z tratě a okolí, pár technických údajů a nějaká fakta o stavbě a historii trati. Bylo tam prakticky vše, ale v příšerným podání, který má k dokumentu poněkud daleko.
31.10.2010 (21:02)  
Tak asi bude lepší se dívat v angličtině, tam aspoň neuslyším takové skvosty, jako např. že písek pro zvýšení adheze slouží jako ochrana před vykolejením. Nemluvě o záměně "kolejí" za "kolejnice" apod.
Ale k vidění toho bylo dost, to se mi líbilo.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko