..: Ministerstvo dopravy ruší 7 tratí navzdory zájemcům o převzetí :..

753.715-2 a 753.716-0 Unipetrol doprava, foto: Drebin Praha — Potřeba šetřit provozní výdaje také v resortu dopravy se objevila krátce po nástupu nového ministra dopravy Víta Bárty do funkce. Zatímco hledání úspor ve stavebních zakázkách lze pochopit a má svůj smysl, iniciativa ministerstva fyzicky zrušit regionální železnice s nejmenším provozem už nenachází širokou podporu. Podle veřejných vyhlášek ze čtvrtka 14. října bylo již 29. září 2010 zahájeno správní řízení ve věci zrušení regionálních drah Čejč – Uhřice u Kyjova, kterou jste si mohli naposledy projet v únoru s vlakem ŽelPage, Aš – Aš státní hranice, Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín, Bruntál – Malá Morávka, Libochovice – Račiněves, Žacléř – Královec a Obrnice – Čížkovice nazývané také Švestková dráha, kde jsou velmi často vypravovány okolními obcemi financované turistické vlaky.

Důvodem podle předkladatele, státní organizace Správy železniční dopravní cesty, je fakt, že na žádné z těchto drah není provozována osobní ani nákladní doprava. Účastníky řízení jsou kromě státních institucí také obce, které budou muset zaujmout po obecných volbách rychle stanovisko, aby se do konce října vyjádřily. Ačkoliv ministr Bárta zdůrazňoval, že před nákladným fyzickým zrušením dá přednost soukromým iniciativám na správu dotčených tratí, vše spěje, navzdory zákonným lhůtám, ke zrušení jmenovaných tratí do prosince 2010.

Dvě ze jmenovaných sedmi tratí, Libochovice – Račiněves a Bruntál – Malá Morávka, se na vývěsce objevily až v pondělí 18. října. Podle informací ČTK se však může rušení týkat až 13 tratí. Navíc na celkem 13 shodných tratí souběžně běží správní řízení o zastavení dopravy. Souběh těchto správních řízení zákon o dráze neumožňuje. Proti záměru ministerstva dopravy hovoří také dokument Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2010/2011, který všechny tyto úseky obsahuje jako provozní; pokud jsou v prohlášení zahrnuty, je vyloučeno vést proti nim ve stejném období správní řízení o zastavení dopravy, natož o zrušení.

Načasování je podezřelé. Veřejné vyhlášky byly schváleny dva dny před zahájením komunálních voleb v České republice. Zastupitelstva dotčených obcí budou muset hledat rychle jasné stanovisko, pokud se do konce zákonné lhůty 15 dní dokáží zformovat. Minimálně o Švestkovou a Doupovskou dráhu mají tamní mikroregiony zájem — objednávají si na nich provoz. Je pak s podivem číst v odůvodnění ze SŽDC, že na tratích neexistuje žádný osobní, natož nákladní provoz. To vyvrací i společnost Unipetrol Doprava, která občasně vede své nákladní vlaky mimo jiné úsekem Čížkovice – Obrnice. Je pak otázkou, nakolik přesné údaje o nákladech na údržbu tratí Správa železniční dopravní cesty předložila ministerstvu ke zvážení.

Jako liché se zřejmě ukazují sliby ministra Víta Bárty, že před fyzickou likvidací dá přednost odprodeji regionálních tratí do majetku obcí, popř. soukromých firem, které o ně mají zájem. Povinnost takové nabídky například v sousedním Německu přímo vyplývá ze zákona jako ochrana liniových staveb, které nelze snadno nahradit. A DB Netz také pravidelně tratě, které nechce dále provozovat, veřejně nabízí (vypisuje) k převzetí k dalšímu provozu prakticky libovolnému zájemci o jejich další provoz (včetně této povinnosti) s vyčíslením nákladů a výnosů i očekávaných investic. V Česku však pravidla švejkovsky obcházíme. Na formálně provozovaných tratích zavádíme nickolejný provoz nebo nulový grafikon a, až když je opravdu neúnosný řev a enormní společenský tlak, teprve pak se po měsících až letech bez provozu zbídačená trať předává zájemcům. Samozřejmě předem domluveným a co možná potichu. Pokud je zájemců víc, SŽDC už umí ty nevhodné včas formálně vyřadit, hlavně aby nebyly problémy. V posledních letech je hitem například nulová kapacita provozované dráhy. Jak vypadá taková trať, kterou SŽDC bezostyšně započítává do kilometrů provozovaných tratí a jejíž údržbu státu vykazuje, si můžete prohlédnout například právě mezi Mladoticemi a Kralovicemi, pokud ještě pod stromy koleje najdete. Až doposud to byly velmi výhodné "kilometry navíc", které zlepšovaly hospodářský výsledek jiných tratí. To se nyní konečně napravuje, ale bohužel právě jen tímto nešťastným směrem, ke zrušení dráhy. Co nejrychleji, co možná tiše a právě v době kdy ti, kteří by se jako jediní mohli účinně řízení protivit, a kteří si mnohdy tu svoji trať postavili ze svého, mají plné ruce jiné práce s převzetím samosprávy.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Prohlášení o dráze 2010/2011 (SŽDC), ČTK/Finanční noviny, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
19.10.2010 (23:00)  
Josef Petrák- Dobře, vy to umíte podat lépe, mě jen rozčílil Michal26, občas zabrousím na "amatérské" diskuse, tedy ídnes a jiní, můžu říct, že se občas nestačím divit.
19.10.2010 (22:55)  
strejcekms) Místo dotovaná bych použil slovo objednávaná, teda až na UK, kde si dovolili rozdělovat koncese na trasy, ale nedat za to dopravcům ani korunu, viz seriál uživatele rpet. Nicméně logika je jasná – stát chce mít jistotu, že tu něco bude jezdit, tak si to objedná a zaplatí.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
19.10.2010 (22:45)  
Michal26 - Navrhuji zrusit cele CD,stejne je to jen cerna dira na penize danovych poplatniku - tak to si běžte navrhovat do diskusí na ídnesu, nebo novinkách. Tady jste na Zelpage, tady se snažíme diskutovat věcně. Všude v evropě je veřejná doprava v rámci základní dopravní obslužnosti dotovaná, tím samozřejmě netvrdím, že by to nešlo třeba levněji, ale to nechť posoudí jiní a povolanější, já nejsem ekonom, vy snad ano?
19.10.2010 (22:37)  
Navrhuji zrusit cele CD,stejne je to jen cerna dira na penize danovych poplatniku
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
19.10.2010 (22:37)  
karloslt- ale vždyť já vím, stejně bydlím mimo ústecký kraj, ale je to docela škoda. A jsem -strejcekms- bez (!č!)ek:)
A co by jste tedy navrh vy za řešení v případě záchrany této tratě..
19.10.2010 (21:48)  
strejčekms: petice jsou v tuto chvíli akorát vhodné k tomu, abyste vyjádřili podporu těm, kteří se snaží odstřelované tratě zachránit a rozvíjet, nic jiného bohužel nevyřeší.

http://litomericky.denik.cz/zpravy_region/svestkova_draha20101019.html
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
19.10.2010 (21:08)  
pekař - Ano, takový otevřený dopis ministrovi, nebo petice, to je opravdu řekněme - účinější způsob, jak zahájit diskusi a já se k petici klidně připojím. Ale nechť to tedy řeší lidé, kteří o provoz mají opravdu zájem, případně se dá napadnout, nebo připomínkovat správní řízení. Věřím, že v případě švestkoé dráhy se něco pohne k lepšímu, ale to neni na mě..
registrovaný uživatel Lampik 
19.10.2010 (20:23)  
Netvrdil náhodou pan Bárta, že chce dopravu převést na koleje? Jak je možné, že teda koleje odstraňuje? Jak ušetří peníze tím, že zruší trať. Když už se trať nevyužívá, stejně není na ni potřeba údržby a další potřeba investovat. Nebo snad jo? Co to má za smysl rušit něco, co pro nás zanechali naši předkové? Chtěli snad vytvořit HUSTOU ŽELEZNIČNÍ SÍŤ...u všech tratí se to nepovelo a proto bysme to měli dotáhnout snad ne? Stát třeba ne, ale proč ne soukromá firma? Tady v tomhle státě je vždycky všechno naopak....KDYŽ UŽ TADY TRAŤ JE, PROČ JI RUŠIT? VADÍ NĚKOMU? MĚ NE! OBREČÍM JE :'(
registrovaný uživatel Mozek 
19.10.2010 (19:57)  
Juristic007
To už mi přijde až hloupé, jak někteří stále nadhazují téma „termály v Laa zaplní případné vlaky“. Návštěvníků z Česka tam jezdí skutečně hodně, to je pravda, ale jen naiva uvěří tomu, že ze svých luxusních vozů někdy v budoucnu přesednou do vlaku či busu (byť třeba již s parametry pro 21. století). A myslím, že o takové návštěvníky, kteří by v sobotu ráno vyrazili ze Štatlu na SONE+, v poledne by zbaštili řízek zabalený do alobalu, a k večeru vyrazili zase zpátky pod Petrov, ani provozovatelé termálů nestojí. Koneckonců, i ty linkové autobusy, co jich tam teď jezdí až 12 denně, jezdí zcela prázdné (až na výjimky).
Hevlínka už je asi definitivně ztracená, lidé z regionu se totiž odnaučili vlakem jezdit – za významného přispění kraje. Stačí se podívat, jak v minulosti navazovaly přípoje – čekací doby při přestupu v Hrušovanech běžně přes hodinu!
A jak to vypadá dnes? Vše při starém: Zkuste si třeba vyhledat sobotní spojení Hevlín – Mikulov. Přes Pohořelice, natürlich, ale hlavně že po silnici.
Víkendové jízdní řády linkových autobusů (které mají pro turistiku hlavní význam, tedy i pro návštěvníky termálů) jsou nastaveny tak šikovně, jen aby náhodou nevznikla v Hrušovanech možnost přestoupit na vlak. A aby to bylo posichrované, tak i v Laa jsou příjezdy autobusů v časech, kdy těsně ujede vlak do Vídně.
registrovaný uživatel Wool 
19.10.2010 (19:42)  
Jenže problém je i v tom, že autoři článku se dopustili zásadních nedostatků ve vazbě na traktovanou právní úpravu. Uvědomte si, že jste, aniž byste možná chtěli, opinion leaders!

Na druhou stranu je nutno přiznat, že z. č. 266/1994 Sb. není zrovna vrcholným dílem české legislativy a nejen laikovi činí jeho pochopení četné potíže.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko