..: Ministerstvo dopravy ruší 7 tratí navzdory zájemcům o převzetí :..

753.715-2 a 753.716-0 Unipetrol doprava, foto: Drebin Praha — Potřeba šetřit provozní výdaje také v resortu dopravy se objevila krátce po nástupu nového ministra dopravy Víta Bárty do funkce. Zatímco hledání úspor ve stavebních zakázkách lze pochopit a má svůj smysl, iniciativa ministerstva fyzicky zrušit regionální železnice s nejmenším provozem už nenachází širokou podporu. Podle veřejných vyhlášek ze čtvrtka 14. října bylo již 29. září 2010 zahájeno správní řízení ve věci zrušení regionálních drah Čejč – Uhřice u Kyjova, kterou jste si mohli naposledy projet v únoru s vlakem ŽelPage, Aš – Aš státní hranice, Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín, Bruntál – Malá Morávka, Libochovice – Račiněves, Žacléř – Královec a Obrnice – Čížkovice nazývané také Švestková dráha, kde jsou velmi často vypravovány okolními obcemi financované turistické vlaky.

Důvodem podle předkladatele, státní organizace Správy železniční dopravní cesty, je fakt, že na žádné z těchto drah není provozována osobní ani nákladní doprava. Účastníky řízení jsou kromě státních institucí také obce, které budou muset zaujmout po obecných volbách rychle stanovisko, aby se do konce října vyjádřily. Ačkoliv ministr Bárta zdůrazňoval, že před nákladným fyzickým zrušením dá přednost soukromým iniciativám na správu dotčených tratí, vše spěje, navzdory zákonným lhůtám, ke zrušení jmenovaných tratí do prosince 2010.

Dvě ze jmenovaných sedmi tratí, Libochovice – Račiněves a Bruntál – Malá Morávka, se na vývěsce objevily až v pondělí 18. října. Podle informací ČTK se však může rušení týkat až 13 tratí. Navíc na celkem 13 shodných tratí souběžně běží správní řízení o zastavení dopravy. Souběh těchto správních řízení zákon o dráze neumožňuje. Proti záměru ministerstva dopravy hovoří také dokument Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2010/2011, který všechny tyto úseky obsahuje jako provozní; pokud jsou v prohlášení zahrnuty, je vyloučeno vést proti nim ve stejném období správní řízení o zastavení dopravy, natož o zrušení.

Načasování je podezřelé. Veřejné vyhlášky byly schváleny dva dny před zahájením komunálních voleb v České republice. Zastupitelstva dotčených obcí budou muset hledat rychle jasné stanovisko, pokud se do konce zákonné lhůty 15 dní dokáží zformovat. Minimálně o Švestkovou a Doupovskou dráhu mají tamní mikroregiony zájem — objednávají si na nich provoz. Je pak s podivem číst v odůvodnění ze SŽDC, že na tratích neexistuje žádný osobní, natož nákladní provoz. To vyvrací i společnost Unipetrol Doprava, která občasně vede své nákladní vlaky mimo jiné úsekem Čížkovice – Obrnice. Je pak otázkou, nakolik přesné údaje o nákladech na údržbu tratí Správa železniční dopravní cesty předložila ministerstvu ke zvážení.

Jako liché se zřejmě ukazují sliby ministra Víta Bárty, že před fyzickou likvidací dá přednost odprodeji regionálních tratí do majetku obcí, popř. soukromých firem, které o ně mají zájem. Povinnost takové nabídky například v sousedním Německu přímo vyplývá ze zákona jako ochrana liniových staveb, které nelze snadno nahradit. A DB Netz také pravidelně tratě, které nechce dále provozovat, veřejně nabízí (vypisuje) k převzetí k dalšímu provozu prakticky libovolnému zájemci o jejich další provoz (včetně této povinnosti) s vyčíslením nákladů a výnosů i očekávaných investic. V Česku však pravidla švejkovsky obcházíme. Na formálně provozovaných tratích zavádíme nickolejný provoz nebo nulový grafikon a, až když je opravdu neúnosný řev a enormní společenský tlak, teprve pak se po měsících až letech bez provozu zbídačená trať předává zájemcům. Samozřejmě předem domluveným a co možná potichu. Pokud je zájemců víc, SŽDC už umí ty nevhodné včas formálně vyřadit, hlavně aby nebyly problémy. V posledních letech je hitem například nulová kapacita provozované dráhy. Jak vypadá taková trať, kterou SŽDC bezostyšně započítává do kilometrů provozovaných tratí a jejíž údržbu státu vykazuje, si můžete prohlédnout například právě mezi Mladoticemi a Kralovicemi, pokud ještě pod stromy koleje najdete. Až doposud to byly velmi výhodné "kilometry navíc", které zlepšovaly hospodářský výsledek jiných tratí. To se nyní konečně napravuje, ale bohužel právě jen tímto nešťastným směrem, ke zrušení dráhy. Co nejrychleji, co možná tiše a právě v době kdy ti, kteří by se jako jediní mohli účinně řízení protivit, a kteří si mnohdy tu svoji trať postavili ze svého, mají plné ruce jiné práce s převzetím samosprávy.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Prohlášení o dráze 2010/2011 (SŽDC), ČTK/Finanční noviny, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (23:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   
Editor oder ŽP Admin Vlad  mail  
20.10.2010 (16:36)  
Jen doplním Josku Holibajdu: Z každého litru benzínu si stát "vezme" 12,84 Kč a 20 % DPH k tomu. Takže motoristé jsou nemalými přispěvateli do státní kasy, která z toho, co vybere na SPD za tuto komoditu, dá 9 % (!) do Státního fondu dopravní infrastruktury (silnice, železnice voda). Pokud se zdá státu, že je dopravní infrastruktura podfinancovaná, postačí zvýšit dotaci SFDI jen o pár procentních bodů z toho, co na SPD vybere (a trošku zašetřit jinde).

Miroslav Zikmund: "...kolik se v zahraničí platí za použití dopravní cesty..."
Projel jsem nemalou část Evropy a platil jsem jen v některých státech (většinou formou dálniční známky) JEN jízdu po dálnicích, (občas formou mýtného) tunely, mosty... Ostatní silnice byly bez poplatků. Většinou ty silnice byly v daleko lepším stavu, než naše, udržované, lépe značené (vertikálně i horizontálně). Také to ty státy hradily jen z vybraných daní. Jak to, že to umí lépe, než my (naši úředníci, politici)?
20.10.2010 (13:10)  
Farkač Karel:
Silnični daň není obsažena v ceně pohonných hmot. Platí se přímo finančáku na základě podaného daňového přiznání, a to z vozidel užívaných k podnikání a z vozidel nad 3,5 tuny používaných soukromě.
Spotřební daň je obsažena v ceně pohonných hmot. Ale je zavádějící tvrdit, že je to nějaký poplatek za použití silnice. Pohonné hmoty se totiž spalují nejen v autech, ale i v lokomotivách, lodích, sekačkách, motorových pilách... A spotřební daň se platí např. i z piva a přesto se do pivovarnictví nevrací, stát ty peníze použije úplně jinde, než odkud je vysál.
20.10.2010 (13:03)  
Farkač Karel: Spotřební daň z nafty se ale platí úplně stejně i na železnici. A tam je navíc ještě poplatek za použití dopravní cesty. Spotřební daň není "daň za opotřebení dopravní cesty". Když někdo jezdí elektromobilem, tak ji neplatí.
20.10.2010 (11:50)  
AD-MZ:
Jsem sice "slabý" motorista (postatně více cestovatel po železnici), ale vím, že motorista bez dálniční známky také platí silniční daň. Jednak je obsažena přímo v ceně benzinu a také ve spotřební dani, která jde do státní kasy. Proto také ještě před vstupem do EU celníci sledovali, zda motorista neveze v kufru auta další zásoby paliva v kanystrech, které spotřebuje v zemi, kde benzin nenakoupil, tudíž neodvedl "daň za opotřebení" dopravní cesty, to znamená silnice.
FRK
20.10.2010 (11:42)  
tenzor : odkud kam by vedla ? Když se podíváte na mapu, tak najdete spoustu silnic, které tvoří spojnici mezi jinými silnicemi, aniž by tyhle "spojky" procházely nějakou obcí ...

Vlad : jaké je ovšem vybavení silničářů a kolik se v zahraničí platí za použití dopravní cesty (silniční daň, dálniční známka). Roční dálniční známka pro osobní auta dělá v přepočtu denně. 3,28 Kč ...
Nehodlám hájit silničáře, ale jejich výkony jsou neúměrně velké tomu, kolik vlastnící silniční vozidel zaplatí za použití dopravní cesty (silniční daň) ...
Registrierter Benutzer ReActor  mail  
20.10.2010 (10:11)  
nedivím se, víte kolik takový vlak nahradí autobusů? ... bohudík a bohužel :-(

Nechápu logiku Bárty... když se nebude stavět, bude se bourat
20.10.2010 (8:54)  
Michal26:
Pane kolego, vy jste zcela mimo obraz. Rušení provozu na tratích je věcí krajů. Vlaky nebudou jezdit, protože kraje na nich neobjednají dopravu. Likvidace tratí je věcí SŽDC, které je státní organizací a je podřízená MD.
Jak vidíte ČD s tím nemá nic společného. Snad jen to, že jeho ceny za jeden vlkm jsou značně vysoké. Zde by bylo třeba udělat audit a výsledky zveřejnit, aby bylo všem jasné, co si vše ČD započítávají do ceny za jeden vlkm. Pokud by tam bylo něco, co tam nepatří, nebo je zbytečně předražené, tak je nutná organizační změna a personální výměna těch pracovníků, kteří to zapříčinili. To ale nesouvisí ze zrušením ČD. Pokud by k tomu došlo, jak Vy si přejete, tak by musela být vybrána nová organizace, která by začala osobní vlakovou dopravu okamžitě provozovat za ČD. Uvědomte si prosím, že ČD nejen provozuje osobní dopravu, ale také řídí provoz na síti SŽDC. Kdo by po Vašem navrhovaném zrušení tuto činnost prováděl. To by se okamžitě zastavil provoz pro všechny dopravce, provozující vlaky po České republice. Váš návrh z 19.10.2010 (22:37) je pošetilý.
FRK
20.10.2010 (0:12)  
strejčekms bez !č!ek: v případě záchrany této tratě? tj. máš na mysli Čížkovice - Obrnice? Co bych navrhoval - provoz. :-)
Registrierter Benutzer strejcekms  mail  
19.10.2010 (23:17)  
Michal26 - a co furt ČD, vy by jste na ně snad svedl i světovou váku. A co stát - jako vlastník? A co ministerstvo dopravy? A jaké že jsou tedy ty náklady? A jak že by jste zlevnil? Zdaleka už to nejsou jen ČD. Když jsou ČD na nic, tak by tu mělo být MD, které by je mělo usměrňovat a šlapat jim na paty! Rozhodně tu ale neni důvod, proč ČD rušit..
19.10.2010 (23:05)  
strejcekms: samozrejme,ze by to slo delat levneji a lepe,ale to by CD musely chtit
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko