..: Na první elektrifikované trati do Bechyně budou jezdit Regionovy :..

Regionova na Bechyňce, foto: Roman Mayer Tábor — Dne 14. října 2010 proběhly jízdní zkoušky motorové jednotky 814.013 + 914.013 na osobních vlacích 28410, 28413, 28412 a 28415 na trati č. 202, vedoucí z Tábora do Bechyně. Testy byly provedeny kvůli plánovanému nasazení jednotek od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost dne 12. prosince 2010. Na internetových stránkách Jihočeského koordinátora dopravy (Jikord) je prezentován návrh jízdního řádu pro období 2010/2011, kde jsou všechny zastávky na trati z Tábora do Bechyně již vedeny jako zastávky na znamení. Výjimkou zůstanou vlaky 28420, 28401, 28402 a 28407, nadále vedené klasickou soupravou s elektrickou lokomotivou řady 113, neboť jednotky Regionova nemají kapacitu odpovídající počtu cestujících v ranních spojích.

Na trati z Tábora do Bechyně došlo v minulém roce k poměrně nešetrnému sestavení grafikonu vlakové dopravy, kdy byly stanoveny nevhodné časové polohy pro dojíždění do zaměstnání v táborské aglomeraci, a také dlouhé pauzy pro přestup na spoje do Prahy či Českých Budějovic. To způsobilo úbytek pravidelných cestujících, kteří většinou přešli na autobusovou či individuální automobilovou dopravu. Návrh jízdního řádu pro rok 2010/2011 vrací časovou polohu osobních vlaků na trati do původního stavu, což je však – dle KCOD České Budějovice – podmíněno nasazením jednotek Regionova. Důvodem jsou prý technologické časy pro objíždění klasické soupravy v Táboře a v Bechyni. Pokud tedy opravdu Regionovy „promluví“ do provozu na této trati, dojde k převedení provozu na historicky první elektrifikované dráhy do motorové trakce, neboť ČD Cargo zde provozuje na manipulačních vlacích stroje řady 742. Tato změna je tak zřejmě pokračováním razantních úprav na jihu Čech.

Pane Křižíku, promiňte!

EM 400.001, Tábor - Horky u Tábora, foto: Václav RůžekBechyňka - to je přeci legenda mezi našimi tratěmi. Psal se rok 1900, byly poslední tři dny do jeho závěru - a to byl první zlomový den v historii tratě. V tento den získalo Družstvo bechyňské dráhy společně s firmou Křižík povolení k vypracování projektu na elektrický pohon. Necelých 16 měsíců nato byla udělena koncese na stavbu. 1. června 1903 vyjel na trať první zkušební vlak a 21. června 1903 byl zahájen pravidelný provoz. Dnešní projektanti a stavitelé by mohli tiše závidět - ti by za tak krátkou dobu ani nedořešili projekt, protože by stačil jediný vlastník kousku pozemku, který by byl proti stavbě, a řešily by se výkupy pozemků, změny trasování…

Byla to první elektrifikovaná dráha v českých zemích a vlastně jediná dráha v celém Rakousko-Uhersku, kde se vůbec nepočítalo s parním provozem. Za pokrokovým technickým řešením je nutno hledat "českého Edisona" Františka Křižíka. Řešení, se kterým přišla jeho firma, bylo ekonomičtější. Elektrické vozy mohly zdolávat větší stoupání, než parní lokomotivy, což vedlo k minimalizaci zemních prací. (Na trati je maximální stoupání 41 promile.) To vykompenzovalo nutnost výstavby pevného trakčního zařízení včetně napájecí stanice. Hnací i tažená elektrická vozidla byla lehčí, než vozidla klasické stavby, a tedy i levnější.

Zavádět na elektrifikované trati provoz motorových souprav bude snad jen dočasné řešení. Situace je o to paradoxnější, že naše největší jaderná elektrárna je odsud téměř na dohled. Věřme, že se management ČD "probudí" a věc, která by se panu Křižíkovi věru nelíbila, vbrzku vyřeší. Stačí se podívat jen kousek po Evropě - Švýcarské dráhy by jistě na takovouto trať nasadily adekvátní elektrické vozidlo. Před nedávnem se slavilo 100 let trati. Doufejme, že až v budoucnu budeme slavit nějaké další kulatiny, budou moci fotografové fotit zase jen elektrické lokomotivy a pokud se někde objeví motorová lokomotiva, tak to bude jen proto, aby přetáhla soupravu z hlavní trati na malé nádraží Bechyňské dráhy v Táboře.

Snad i v budoucnu bude možno na této trati pořizovat krásné fotky s elektrickými lokomotivami či soupravami.

100.001-7, Bechyně - Bechyně zastávka, foto: topič E 422.001, Bechyňská Smoleč - Sudoměřice u Bechyně, foto: topič 113.001-2, Horky u Tábora - Tábor, foto: Václav Růžek 100.001-7, Sudoměřice u Bechyně - Bežerovice, foto: topič 113.003-8, Bechyně - Bechyně zastávka, foto: Václav Růžek 113.003-8, Tábor, foto: Václav Růžek

Zdroj: ŽelPage, Jikord, město Bechyně


Atila Poslat mail autorovi | 27.10.2010 (7:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
Registered user Sim 
29.10.2010 (18:34)  
Mno... a co se na to podivat tak, ze by se vytvorila souprava RN+ zehlicka ... v pripade, ze by to kvuli snehu sama nevyjela.

Nejak mi neni jasne, proc by se to muselo objizdet. V jednom smeru zehla muze fungovat jako postrk, ve druhem jako vlakova masina.
Registered user TTtrain  mail  
29.10.2010 (18:11)  
For M: Ano, trať mám skutečně "za barákem" a světe div se Bechyňkou jezdím v létě do práce. Konkrétně většinou Os 28403. Tento spoj jezdí s obsazením cca 20 lidí.Můj názor není o tom, že nechci měnit. Jen nechápu, proč se mají věci měnit k horšímu? Aby se ušetřilo? Nebo si myslíte, že klasické "B" je horší a méně pohodlné, než regina? Kolik se ušetří? Bude potřeba minimálně jeden regiokrám, ten určitě nebyl grátis. A na druhé straně budou někde v kopřivách uhnívat žehličky, které se jinde použít nedají. Tak to je fakt úspora.
Registered user karosa  mail  
29.10.2010 (17:36)  
M. Samozřejmě, nikdo tady nepochybuje o tom, že je třeba dopravu méně využívaných spojů zlevnit nasazením vozidel, odpovídajících počtu cestujících. Ale jde(a to v neposlední řadě) také o to, aby ta vozidla měla takové trakční vlastnosti, které budou na té trati, na kterou mají být nasazena, vyhovovat. A tady se, prosím, na mě nezlobte, ale regionova na tuhle trať trakčně výhodná není vůbec. Ta její jediná hnací náprava je totiž vhodná pouze na rovinaté anebo jen zlehka zvlněné tratě, ale ne na tratě , kde se vyskytují sklony větší než cca 20promile. Na těch totiž stačí pouh= mrholení nebo vydatnější déšť, a celá slavná regina se doslova může jít klouzat(a taky to velice často dělá). Co s ní udělá podzimní napadané listí, o tom se toho tady už napsalo , myslím, dost. A co se týká zimy, o které jste se poněkud ironicky zmiňoval, ne všude napadne v zimě jen sněhový poprašek, jako je to obvyklé( s několika málo výjimkami za desetiletí) u Vás, v okolí Brna a na jižní Moravě. Trať z Tábora do Bechyně totiž vede převážně volnou planinou(ne nadarmo se tomu kraji říká Česká Sibiř), kde vítr vytvoří pořádné návěje během krátké chvíle. Navéc jsou na trati sklony až kolem 40promile, a to v obou směrech(klesání i stoupání při jízdě jedním směrem) Zřejmě i z toho důvodu je třeba, aby se soupravy v koncových stanicích musely objíždět( v případě sunutí souprav by asi hrozilo, že vlak na trati uvázne). A aby to nebylo ještě tak jednoduché, při průjezdu Táborem od nádraží klesáním dolů k řece a poté hned stoupáním nahoru směrem k Norkám jsou v obou sklonech přejezdy, kde je pomalá jízda 10 km/h, takže tam není možno vlak do následného stoupání rozjet. A že na těch pláních nahoře nejsou ty sněhové závěje o výšce 1 metru(i více) nic neobvyklého, o tom opravdu nepochybujte, to je zdejší každozimní realita. A na tom by ztroskotala jiná vozidla, než jsou reginy. Pokud k nasazení regin přece jen dode,já osobně to vidím tak, že při nepříznivých povětrnostních podmínkách(podzim, námrazy, sníh a pod.) budou jezdit reginy tahané bud žehličkami, nebo kocoury řady 742 a z výše popsaných důvodů bude třeba je objíždět v Táboře i Bechyni stejně, jako je tomu v případě "klasické" soupravy, jezdící na této trati v současné době.
Registered user M 
29.10.2010 (15:50)  
Jo, napsal a ja to samozrejme beru.
Taky se ale da napsat (ted nemyslim tebe, ale nektere z kolegu) - nechceme zadnou zmenu, hlavne nic nemenit, argumenty moc nemame, ale jsme proti regionove (a vsem zmenam).

Cert vem, ze je to lepsi (neni horsi) svezeni nez becko, cert vem, ze neni normalni vozit za lokomotivou jeden a pul vagonu...
(Je RN ideal? Ne, neni... Je lepsi, nez "ekonomicka a ekologicka" kombinace 113+B+B? Ano, je...)
Registered user SYN 
29.10.2010 (14:58)  
M: no, to bude nějaké nedorozumnění, já to sledoval pozorně, průběžně, a to co kolegové postupně napsali bych shrnul - PRVNÍ ranní spoj(e) (oba směry předpokládám) jsou údajně (nebydlím nikde poblíž!) skoro prázdné (což mě až tak moc nepřekvapuje když se podívám kdy to jede), a byly zatím ponechány v "klasice" (podle řazení zhruba 113+Bdt+BDs, celkem zhruba 150tun) což soudím bude fungovat částečně jako "pluh" pokud trať přes noc zapadá víc než jen trochu. Přecejen ta středně těžká loko se čtyřma hnanýma nápravama by měla mít dobrou rezervu trakce na tak krátký vlak i když se k tomu přidá nějakej ten sníh - třeba i víc).
Ta regionoha holt má taktak co dělat s tou jednou poháněnou nápravou aby uvezla těch svých nějakých 50 tun, takže tam se každá drobná nepřízeň počasí může dost negativně projevit, zvlášť na tom stoupání co tam je - ať už to bude mokrá kolej, listí, nedajbože namrzlá kolej či dodatečný odpor způsobený vrstvou sněhu (čím vyšší tím hůř).

Překvapivě, ty šaliny by tam nejspíš (spekulace, doposud tam nasazeny nebyly, nicméně v městských provozech po celé republice jich jezdí stovky na to abysme si mohli udělat reálnou představu) nic moc problémy neměly, sice pravda jsou ještě o kus lehčí než Regioznova (kačena okolo 35t), ale zase mají výrazně lepší trakci - 100%ní, tedy u té kačeny to dělá 8 hnaných náprav - takže disponuje dobrou rezervou trakce na to aby neměla problémy pokud ten sníh nebude fakt extrémní...

Doufám že jsem to napsal jasně a bez chyb?
Registered user Vlakomil  mail  
29.10.2010 (14:08)  
strejcekms: 113 váží 64 tun.
Registered user M 
29.10.2010 (13:50)  
Pozor, pozor, lehke nedorozumeni. Pokud jde o pocet lidi v rannich spojich, tak to bylo prevzato od uzivatele TTtrain, ktery o sobe tvrdi, ze tu trat ma primo za barakem a ranni spoje prohlasil za prazdne. Kritiku proto prosim smerovat na nej. Dekuji:-)

Pokud jde o ten snih, tak zde jsem pro zmenu pouzil slova uzivatele Jan Hrozen, ktery "vyhrozoval" metrem (nebo proste obecne vetsim mnozstvim) snehu, ktere lehka regionova neprojede. O necem jako kluzky povrch tento uzivatel nemluvil. Pokud jde o kluzky povrch a tak obecne, tak ja pripoustim, ze s tim lehci regionova muze mit problem, nicmene v teto souvislosti vubec nechapu to, ze v pripade (neelektricke) regionovy se na toto ukazuje, zatimco u, asi mnohem, lehcich (elektrickych) tramvaji, ktere take pod heslem "hlavne, aby to bylo na elektriku", byly na tuto trat v diskusi doporucovany, lehci hmotnost nevadi...

Ja svym predchozim prispevkem chtel spise poukazat na urcitou nesmyslnou prispevku od nasich kolegu a pokud se ted vyhranujes vuci prispevku memu, tak tak cinis spis proti nim (byt tedy az na moje "upozorneni":-)
Registered user strejcekms  mail  
29.10.2010 (13:38)  
Ta žehlička co tam jezdí má asi 74 tun..
29.10.2010 (12:00)  
M: Ačkoliv si racionálně myslím, že ta trať se může z provozního hlediska klidně zavřít a nahradit plnohodnotně silniční dopravou, dovolím se zeptat, kolikrát v životě jste po téhle trati jel? Vaše teze v posledním příspěvku totiž vypadají, že ani jednou.

Je to trať užívaná tak, že ranní a odpolední vlaky jsou prakticky plné školáků a pracujících, večerní z cca čtvrtiny až poloviny podle toho ve který den a hodinu, například nedělní vlaky večer jezdí solidně plné i díky přestupujícím na Prahu nebo jinam na internáty. Mimo špičku zase jezdí celkem dost důchodců k doktorům, na nákupy do Tábora nebo opačným směrem na chaty a za rodinami. A v létě jsou to dětské tábory, stáda (ano, stáda) borůvkářů do Bechyňské Smolče, vodáci vracející se z Bechyně atd.

Na nevytíženost si Bechyňská strela rozhodně nemůže stěžovat.

A pokud jde o ten sníh, tak tady vůbec nejde o to, že to zapadne (i když ten úvoz u elektráku už taky párkrát docela slušně zavál), ale o to, že se po tom oslizlým povrchu pak nahoru regiošuk nevyhrabe.
Registered user M 
29.10.2010 (10:38)  
Nejvice mne zaujaly dva prispevky, shodou okolnosti hned za sebou... Jan Hrozen a TTtrain...

Nejprve (vicekrat zopakovana) myslenka o tom, co ze se stane, az napadne metr snehu. Ano, metr snehu, to tady v Cesku mame v zime kazdou druhou noc, takze je to zcela logicka namitka. Stejne tak to, ze dokud tak jezdila stotunova lokomotiva, tak metr snehu prorizla jak maslo...
Akorat mi teda neni jasny, proc mnoho jinych zminovalo - elektrickou - tramvaj. Pokud na snehu vykoleji regionova, tak mi neni moc jasny, jak by to projizdely tramvaje. No ale to je jedno, jen detail:-)

Potom jeste lepsi - doted jezdi klasicke soupravy a to temer prazdne. Takze se da rict, ze stotunova lokomotiva veze nekolik lidi. Levnejsi by teda asi bylo jim poslat vladni letku, ale zase jen detail:-)
Akorat teda, pokud ranni spoje jsou temer prazdne, tak vsechny ostatni budou asi prazdne uplne. Takze se nezbyva nezeptat, k cemu to tam vlastne jezdi...
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko