..: Nejdelší tunel světa proražen :..

čelo razicího stroje s výzdobou, foto: www.57km.chErstfeld/Faido — V pátek ve 14.30 hodin byla slavnostně proražena východní štola nového železničního tunelu pod švýcarskými Alpami. Razicí stoj prorazil stěnu z jižní strany za účasti odstupujícího ministra dopravy Leuenbergera a jeho kolegy Adolfa Ogiho, který v roce 1992 stavbu prosadil v referendu. Show byla švýcarům přenášena v přímém přenosu, však si ji také pořádně zaplatili a užívají si ji. Vždyť například exkurze na stavbu jsou dlouhodobě asi rok dopředu zarezervované a na dnech otevřených dveří jsou návštěvníci odbavováni jen s nasazením všech sil.

Gotthardbasistunnel - Multistation Sedrun ve stavbě, foto: Štěpán Hušek57 km dlouhý tunel se skládá ze dvou jednokolejných tunelů, pospojovaných po 345 metrech asi čtyřicet metrů dlouhými chodbami. Celkem měří všechny tunely a přístupové štoly 151,8 km. Proražen je nyní jen první z obou hlavních tunelů, druhému však na rozdíl od nedávno dokončeného tunelu Lötschbergského, který je ze dvou třetin délky "dočasně" jednokolejný, chybí jen málo a proražen bude nejspíš v dubnu 2011. Zprovozněny tak budou oba najednou v roce 2016. Tunel má za cíl umožnit pod Alpami vozbu vlaků jako v nížinách. Po dokončení tunelu se Curych přiblíží k Milánu z dnešních 3 hodin 40 minut na pouhé 2 hodiny 50 minut, především však tunel zvýhodní severojižní železniční nákladní dopravu na ose Milán – Bazilej oproti přepravě po silnici.

Gotthard - Multifunktionsstelle Sedrun, foto: Richard TěhníkProjekt, dle původních odhadů za 7,72 miliard franků, stál už bezmála 20 miliard a jednu miliardu spolkne každý rok jeho provoz a údržba. Aby navíc efekt rovinaté dráhy fungoval, je třeba přestavět na obou stranách příjezdové trasy. A zde se hodně škrtalo z původních vizí. Jde však především o tunel Ceneri mezi Luganem a Bellinzonou (15 km, předpoklad 2019). A tlak se objevuje i na politické scéně, když Švýcaři trvají na německém závazku zečtyřkolejnění rýnské dráhy Bazilej - Karlsruhe. Počítá se přitom až se šesti lety zpoždění s ohledem na protesty proti stavbě. V případě jejího nedokončení vyhrožují švýcaři nuceným překládáním tranzitních nákladních aut na vlaky RoLa v Bazileji.

Každopádně nyní se též můžeme radovat a Švýcarům k nebývalému technickému úspěchu upřímně pogratulovat.

Zdroj: 57km.ch, EURailPress, AlpTransit AG, Švýcarská televize


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 17.10.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Švýcarsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SzKT  mail  
18.10.2010 (10:43)  
Miroslav Zikmund: Však ona ta stará trať přes Gotthard určitě zůstane zachovaná taky- oni by je z Airola a spol. pěkně hnali! Akorát to bude (podobně jako Lötschberg) sloužit primárně regionální dopravě (cosi jsem četl o ponechání IR do Locarna+ vlaky TILO a z druhé strany protažené osobáky až do Göschenen) a jako odklon, když se v tunelu něco stane.
Tomáš Kraus: Cisalpino neskončilo kvůli nespolehlivosti jednotek ETR 470 (to už se zná), jako spíš kvůli obrovským problémům se zaváděním ETR 610. Prostě to byla poslední kapka, kdy Švýcaři seznali, že dělat společný podník s Italy moc nejde, inu kulturní odlišnosti... Každopádně něco podobného možná v brzké budoucnosti čeká i regionální systém TILO, ač ten je pod kontrolou Italů z obou stran (z té švýcarské tomu velí Italové z Ticina). Každopádně handrkování na téma průjezdné vlaky přes Chiasso ano či ne už začínají švýcarské straně vadit, tak uvidíme, co z toho nakonec bude.
18.10.2010 (0:08)  
Michal Drábek: Jen technický detail - ETR 470 je tvořeno třemi trojicemi "trakčních" vozů po 2 MW (vždy dva hnací a mezi nimi jeden transformátorový), zatímco ČD 680 dvěma trojicemi (ten sedmý=prostřední vůz je bez výzbroje), z nichž každá se ovšem skládá ze dvou nezávislých pohonů po 1 MW, podobně jako u Pendolin RENFE a SŽ. Je to jeden z mála rozdílů oproti ETR 470 a troufám si říct že na vyšší spolehlivosti se to projevuje - jestli "chcípne" 1 MW nebo 2 MW je rozdíl.
Jinak myslím že SBB nevypověděly společný podnik Cisalpino kvůli nespolehlivosti jednotek (které provozují nadále), ale právě kvůli tomu že už dále nemohli snášet dělat s Italy ve společném podniku. Podle toho jak vypadá spolupráce s Italy v rámci naší firmy se jim vůbec nedivím, a to máme tady do Švýcarů ještě daleko.
17.10.2010 (23:22)  
Miroslav Zikmund
kolik bude kolejových propojení mezi tunely
V tunelu jsou dvě kolejová křížení, která zároveň fungují jako stanice pro nouzové opuštění vlaku. Jsou zhruba ve třetinách délky tunelu.
Podrobnosti lze najít na http://www.alptransit.ch/ .
17.10.2010 (21:26)  
Miroslav Zikmund
protože je nutné počítat nejen s pravidelnou údržbou, ale rizikem, že v tunelu vlak "chcípne".
No, jak bych to jen řekl...
Švýcarům chcípají vlaky výjimečně.
Možná to bude tím, že:
1) Nemají bohorovné manažery, kteří stanoví takové finanční linity na údržbu, z nichž to prostě nejde udržovat, jako jistý kocourkovský národní dopravce...
2) Mají dostatek náhradních dílů a mají je včas na místě.
3) Mají jinou (pořádnější) mentalitu.
Bod 3 v Kocourkově nemá šanci. Body 1 a 2 by mohly, ale to by se přece ve výroční zprávě dopravce nemohly uvádět tak neodolatelně nízké náklady, že...

Kdyžtak ať mě někdo přímo od fochu (z depa) opraví...

Švýcarům došla trpělivost s italskými jednotkami ETR 470, což je v podstatě naše vlajková loď, a protože příliš často chcípaly, vypověděly SBB společný podnik Cisalpino s Trenitalií. Část jednotek si ponechali a jak jsem se nedávno přesvědčil, pořád jsou s nimi potíže...
17.10.2010 (21:10)  
Představa, že potřebují radu od českého experta, že mají počítat s údržbou, mě rozesmála, děkuju :-)
17.10.2010 (20:44)  
Marně se snažím dopátrat, kolik bude kolejových propojení mezi tunely, protože je nutné počítat nejen s pravidelnou údržbou, ale rizikem, že v tunelu vlak "chcípne". Při předpokládaném počtu vlaků by vyloučení jedné koleje v celé délce bylo horší než jednokolejný provoz Radotín - Dobřichovice.
Podle dostupných obrázků by se dalo přejíždět jen v Sedrunu a Faidu, což není příliš povzbudivé. Lötschberg se dá objet po staré trati, konec konců z kolizních grafikonových důvodů se v neděli večer vede jedno IC po staré trati.
17.10.2010 (18:56)  
To u nás sa stavajú tunely finančné ... tam sa ich "dlžka" nerieši. hlavne že bubáčiky idú do správných kapes
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko