Cerhenice — V průběhu letošního měsíce srpna probíhala, po nedávné rekonstrukci napájecí stanice a postupné rekonstrukci kolejového svršku, také rekonstrukce trolejového vedení na velkém zkušebním okruhu u Cerhenic, aby mohl opět vyhovět zvyšujícím se potřebám zákazníků a také evropským normám TSI. Okruh byl elektrifikován již v roce 1965. Dřívější vozidla disponovala výkonem 3 – 4 MW, což plně vyhovovalo parametrům trakčního vedení s maximálním proudovým odběrem 2200 A, průřezem měděného trolejového drátu 150 mm2, nosným měděným lanem 120 mm2, zesilovacím lanem 240 mm2 z hliníku s železným jádrem (AlFe6) a v neposlední řadě maximální rychlostí 200 km/h. Nové trakční vedení bude umožňovat testování vozidel s trvalým výkonem až 10 MW, maximálním proudovým odběrem 3400 A a maximální rychlostí 230 km/h. Trolejové vedení je nově tvořeno, tak jako dříve, měděným trolejovým drátem o průřezu 150 mm2, nosným měděným lanem 120 mm2 a nově dvojitým zesilovacím měděným lanem s průřezy 240 mm2. U obnovy vedení se počítá s příspěvkem Evropské unie v rámci třetí výzvy programu POTENCIÁL.
Zdroj: Výzkumný ústav železniční
1 2 | Zpráv na stránku: |
"Ještě vo víc je to víc", jak říkával náš pan šéf.
Vzhledem k tomu, že napětí na prázdno je jmenovité + 10% a vzhledem k tomu, že základem pro výpočet pak není 3000, ale 3300, tak se ztrácí skoro 40% výkonu. Ale není to jenom ve vedení, část se ztrácí v měnírně (trafo, usměrňovače, filtry). Mělo by to být tak, že při jmenovitém zatížení je na výstupu měnírny akorát jmenovité napětí, tj. ztráty v měnírně jsou 10%. Ale to je šedá teorie a strom života má barvu eletrického oblouku :-)
Bych tak nějak řekl že pro současné výkony HV už je těch 1,5kV akutně nevhodné že?
"No takže ten drát musí být co? Tlustší, ku**a Jasánek, tlustší!"
Samozřejmě že je potřeba čtyřnásobného průřezu :-)
A to nikoliv proto, že by platily jiné fyzikální zákony, ale PRÁVĚ PROTO, že platí pořád stejné fyzikální zákony.
Dokonce i to, že při polovičním napětí je pro daný výkon potřebný dvojnásobný proud, je pravda :-)
Nuž ale pokročme dále: mějme jeden drát a určitý přenášený výkon. Snížíme-li napětí na polovinu, musí proud vzrůst dvojnásobně. Abychom nepřekročili proudové namáhání vodiče, zvýšíme i průřez dvojnásobně. Takže jsme víceméně tam, kde jsme byli předtím. JENŽE pokud máme dovolený úbytek napětí 33% (tj. na 3 kV právě 1000 V), tak stejných 33% je na 1500V kolik, milý synku?
No a protože mám dovolený úbytek v absolutní hodnotě pouze poloviční, tak musím mít průřez drátu ještě jaký?
A jinak jsme kde, Jasánek? Jinak jsme v pr...
:-)
(PS: neberte to osobně, čekal jsem, kdo se na to chytí jako první, a vyšlo to na vás :-)
MZ: máte nějakou povědomost proč je takové řešení lepší než jeden drát dvojnásobného průřezu (tedy asi 1,4krát většího průměru)?
AL: Ale, pro poloviční napětí a stejný výkon že by bylo třeba čtyřnásobného průřezu? Že by na železnici panovaly dokonce i jiné fyzikální zákonu než normálně? My se ještě učili že P = U.I, čili pokud P má zůstat konstantní tak při U/2 je I*2, doposud vždy to tak bylo i v mé praxi (která se už dnes ovšem elektrotechnice postupně vzdaluje, to přiznám). Projistotu ještě dodávám že toto platí pokud jsou ztráty ve vedení nižší než přenášený výkon, jinak už bychom se dostávali jinam. Pokud by však na 1500V měly být ztráty ve stejném řádu jako přenášený výkon (několik MW na každé HV) tak si myslím že by měla tato soustava urychleně vymřít...
Teď mě napadá, ze vztahu Pz = R*I^2 by Vámi nadnesená úměrnost vyplývala, ovšem to bych musel mít položenou situaci tak že mám přenést dvojnásobný výkon a ztrátový výkon (ztráta ve vedení) se nemá zvýšit. To by ovšem byl podivný požadavek, normálně silnější vodič je schopen rozpýlit do okolí vyšší ztrátový výkon takže bych smysl takového požadavku nechápal. Úbytek napětí v případě dvojnásobného proudu a dvojnásobného průřezu zůstává stejný...
A ještě na závěr, pokud bereme maximální dovolenou proudovou hustotu jako konstantu (což bývá obvyklé a je dané praktciky jen materiálem vodiče a přípustným ohřátím) tak potom je max. proud (a tedy i max. výkon) přímo úměrný průřezu vodiče (plocha) a tedy druhé odmocnině průměru (pro kruhový vodič je S = pi*r^2 - jen přopomínám, ovšem i kdyby byl vodič řekněme čtvercový tak stále platí že průřez je úměrný druhé mocnině lineárního rozměru (pro čtverec straně)).
Na 1500 V je pro stejný výkon podřeba 4x většího průřezu oproti soustavě 3000 V, a je to teda jeden z důvodů, proč se u vysoce výkonných vícesystémových loko omezuje na tomto systému příkon.
Cu drát + NL je na ŽZO od počátku elektrizace a nevím, jestli někdy zmizelo...
MZ: Dvojitý trolejový drát mají i Poláci a tuším i Rusové (na 3 kilech)
Jsem zvědav jak dlouho tam TV z mědi vydrží, než si ho najdou kovosběrní spoluobčané ..
Poloměr oblouku na velkém okruhu ŽZO je 1500 m. Nevím, jak je to s převýšením, ale předpokládám 150 mm. Pokud je tomu opravdu tak (tj. R = 1500 m, p = 150 mm), tak - pokud dobře počítám - rychlost 230 km/h (která má být využívána vozidly s naklápěcí skříní, pokud vím) odpovídá nevyrovnanému zrychlení 1,74 m/s2, resp. nedostatku převýšení cca 265 mm. Takže si obrázek udělejte sám. Nicméně "zkušební okruh" je od slovesa "zkoušet"... ;o)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.