Plzeň — Jak bylo odbornou veřejností očekáváno, plzeňská Škoda Trasportation připravuje další verze lokomotiv odvozených z univerzálního typu Škoda 109E. Jedna z nich bude určena pro nákladní dopravu. Podle produktových listů dostanou lokomotivy u výrobce zřejmě označení 92E. Jejich maximální rychlost díky odlišnému zpřevodování poklesne z 200 na 140 km/h, čímž recipročně naroste tažná síla. V nabídce se objeví také různé varianty s nižším výkonem. Ostatní parametry zůstávají nezměněné, nicméně možná dojde k odstranění nedostatků (platí i pro stroje 109E), kterými trpí již vyrobené stroje. Popřípadě dojde k úpravám na přání zákazníků. Aktuálně mají České dráhy objednáno 20 lokomotiv řady 380 a Železničná spoločnost Slovensko 2 kusy řady 381 s maximální rychlostí 160 km/h, které vytvoří spolu s patrovými vozy z ostravské Škoda Vagonky soupravy typu push–pull.
Do provozu u ČD Cargo jsou v rámci testování aktuálně zařazeny 2 lokomotivy, a to 380.007 a 380.008. Zanedlouho se jejich počet zvýší na 4, jelikož nedávno byly schváleny Drážním úřadem ke zkušebnímu provozu další dva stroje s pořadovými čísly 005 a 006, které dnes podstupují testy na trati 010 rychlostí až 176 km/h. Lokomotiva 007 aktuálně jezdí u ČD Cargo především mezi Prahou a Plzní. Lokomotivu 008 můžeme vídat na Moravě a Slezsku; nejčastěji pak ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Stroje se ukazují v provozu jako vysoce spolehlivé. V průběhu měsíce srpna 2010 byly také odstartovány různé zkušební jízdy prakticky na celé elektrifikované síti SŽDC. Po schválení k provozu s cestujícími budou přesunuty k vlakům Českých drah. Zájem o nákladní verzi můžeme předpokládat u dceřiné společnosti ČD Cargo a slovenských kolegů ZSSK Cargo, jakožto dceřiných společností firem, které si již výchozí typ objednaly. Škodovka se však zajisté bude snažit uspět i u jiných dopravců. Dle prezentovaných parametrů se počítá také s orientací na východní trhy, kde má lokomotivka dlouholetou tradici a čeká ji velký potenciál na udání většího počtu lokomotiv v širokorozchodném provedení.
Parametr / Typ | Univerzální lokomotiva (109 E) |
Pro osobní dopravu | Pro nákladní přepravu (92 E) |
---|---|---|---|
Uspořádání pojezdu | Bo´ Bo´ | Bo´ Bo´ | Bo´ Bo´ |
Napájecí systémy | 3 kV = 25 kV/50 Hz 15 kV/16,7 Hz |
3 kV = 25 kV/50 Hz 15 kV/16,7 Hz volitelně 1,5 kV = |
3 kV = 25 kV/50 Hz 15 kV/16,7 Hz volitelně 1,5 kV = |
Rozsah provozních teplot | -30 °C ~ +40 °C | -50 °C ~ +40 °C | -50 °C ~ +40 °C |
Trvalý výkon | 6400 kW na všech napájecích systémech | 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV | 4800 ~ 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV |
Max. rychlost | 200 km/h | 160 - 200 km/h | 140 km/h |
Hmotnost | 87,6 t | 86-90 t | 82-92 t |
Rozjezdová tažná síla | 275 kN | 275-300 kN | 300-360 kN |
Trvalá tažná síla | 213 kN | max. 250 kN | max 250 kN |
Rozchod koleje | 1435 mm | 1435, 1520, 1668 mm | 1435, 1520, 1668 mm |
Délka přes nárazníky | 18 000 mm | 18 000 mm | 18 000 mm |
Šířka skříně | 3 080 mm | 3 080 mm | 3 080 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 8 700 mm | 8 700 mm | 8 700 mm |
Rozvor podvozku | 2 500 mm | 2 500 mm | 2 500 mm |
Průměr kol | 1 250/1 170 mm | 1 250/1 170 mm | 1 250/1 170 mm |
Jednotlivé verze budou vycházet vždy ze stejného základu nové rodiny moderních lokomotiv Škoda, jejichž první přestavitelkou je typ 109E pro České dráhy. Výhodou tohoto řešení je možnost optimalizace dodávek náhradních dílů ať již pro výrobce, tak pro jednotlivé uživatele. Stejně tak bude umožněna jednotná obsluha, údržba či školení personálu. Mezi další nezanedbatelné výhody bude také patřit daleko levnější a především rychlejší schvalování odvozených typů. V tomto případě bude stačit schvalování pouze nových komponentů a funkcí. Zákazníci si tak budou moci sestavit lokomotivy přesně dle svých přání a možností. Jako je například volba výkonu lokomotivy, rozchodu, napájecích systémů a podobně. Níže v tabulce tak přinášíme jednu z mnoha možných variant odvozené nákladní verze.
Technická data | |
---|---|
Napěťové systémy | 3 kV =, 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz |
Tažná síla při rozjezdu | 320 kN |
Brzdná síla EDB | 150 kN |
Trvalý výkon | 5 000 kW na všech systémech |
Maximální výkon | 5 400 kW na 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz 5 600 kW na 3 kV = |
Maximální rychlost | 140 km/h |
Provozní teplota | -30 °C ~ +40 °C |
Rozchod | 1435 mm |
Hmotnost | 86 t |
Zdroj:Materiály Škoda Transportation, ŽelPage
To jako že tu budem mít ČD Cargo, ČD Regio, ČD Expresso a ČD Fíro? :-))
Takže podtrženo a sečteno - výceúčelovost (ne-jednoúčelovost, myšleno nákladka vs. osobní) není na závadu, dokonce přináší jisté výhody. Nevýhody budou logicky v ceně, a tam potom půjde o to spekulování "o kolik může být jednoúčelová verze levnější" a já si skoro myslím že v pořizovací ceně se ten rozdíl bude dost blížit nule, v těch provozních nákladech nevím jistě ale když se tu mluvilo o prohlídkách tak je otázka zda je rozdíl ve verzi 140 a 160...
Prostě se mi skoro zdá že s Vmax=160kmh tu může být hodně univerzální mašina která v našich podmínkách dobře zvládne jak osobku tak nákladku. Pochopitelně kromě extrémních nákladů (kde je vhodný nějaký šestikol pokud se nemá zdvojovat a ještě s postrkem) a elitních osobních výkonů (kde kromě blízkého zahraničí snad možná v ne až tak vzdálené době dojde i u nás k výskytu rychlostí v řádu 200-230kmh).
Prostě mi příjde že žádnej čtyřkolák už nebude specialista na náklady (tím jsou stroje jako Voith/LOSTR Maxama a spol.) takže proč se bránit univerzálnosti pokud cena je téměř stejná? Viz třeba Herkules kterej vozí dneska náklady i osobku...
Osobně si myslím, že nákladní lokomotiva má svá specifika a jsou na ní kladeny trošku jiné nároky než na lokomotivu pro osobní dopravu a pokud by se chtěl někdy zbavit mašiny, myslím, že zájemce by se hledal opět mezi dopravci v nákladní dopravě.
Ale tak pochopitelně to celé jen za předpokladu že platí to že rozdíl v pořizovací ceně, provozních nákladech a užitných vlastnostech je žádný nebo zanedbatelný. Zda toto platí nevím, zkouším se k tomu dohrabat. Co do pořizovací ceny by to mělo asi platit, provozní náklady - nevím jestli jsou pro 140 a 160 jinak často předepsané prohlídky (a ještě jednou se ptám, jak často pak má předepsané prohlídky Taurus pro 230??) nevím ale pro schvalování (jak už tu párkrát padlo) by mělo být jedno zda na 140 nebo 160, o průběhu tažné síly jsme tu též mluvili že by žádná podstatná výhoda z pomalejšího zpřevodování neměla plynout (u klonů 109E, kdyby to byla nově konstruovaná mašina tak tam by to bylo trošku jinak).
Takže si myslím že pokud vyjdou z 109E a nebudou dělat výrazné změny (a nebudou toho velké série) tak asi nemá moc cenu jít pod těch 160kmh...
Ale jasně že se můžu plést.
Proste jo, administrativne treba jo (nebo SW), ale i tak bych tam nejakych 160khm nechal, kdyby zaskakovala apod. tak aby se nemusela plazit jako snek. Precejen tu uz nemalo vozu na 160 mame, i trati, a obeho precejen pribyva...
Neni nahodou cetnost (a rozsah) prohlidek a oprav vyssi u vozidla na vyssi rychlosti?
Znam par prikladu, kdy byla vmax snizena nikoliv zmenou prevodu, ale pouze administrativne.
Na druhou stranu, o 380 je zatím slyšet, že je vysoce spolehlivá (odstavení vlivem pádu troleje v EMÉ a následného propálení střechy bych fakt nedával za příčinu konstrukci mašiny...). A to, že na konkurenčních fórech řeší šotouši (a i fírové) problém druhé sedačky, zrcátek či ikonek na pultu, svědčí o tom, že nic důležitějšího (jako že by to třeba nejezdilo) k řešení není.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.