..: Škoda 92E: nová nákladní lokomotiva :..

380.002 s nákladní soupravou na ŽZO Cerhenice, foto: Chary Plzeň — Jak bylo odbornou veřejností očekáváno, plzeňská Škoda Trasportation připravuje další verze lokomotiv odvozených z univerzálního typu Škoda 109E. Jedna z nich bude určena pro nákladní dopravu. Podle produktových listů dostanou lokomotivy u výrobce zřejmě označení 92E. Jejich maximální rychlost díky odlišnému zpřevodování poklesne z 200 na 140 km/h, čímž recipročně naroste tažná síla. V nabídce se objeví také různé varianty s nižším výkonem. Ostatní parametry zůstávají nezměněné, nicméně možná dojde k odstranění nedostatků (platí i pro stroje 109E), kterými trpí již vyrobené stroje. Popřípadě dojde k úpravám na přání zákazníků. Aktuálně mají České dráhy objednáno 20 lokomotiv řady 380 a Železničná spoločnost Slovensko 2 kusy řady 381 s maximální rychlostí 160 km/h, které vytvoří spolu s patrovými vozy z ostravské Škoda Vagonky soupravy typu push–pull.

Lokomotivy 380.008-3 + 363.008-4 vyjíždí z Olomouce na vlaku 48353 do Ostravy dne 21. srpna 2010, foto: Matouš Danielka Do provozu u ČD Cargo jsou v rámci testování aktuálně zařazeny 2 lokomotivy, a to 380.007 a 380.008. Zanedlouho se jejich počet zvýší na 4, jelikož nedávno byly schváleny Drážním úřadem ke zkušebnímu provozu další dva stroje s pořadovými čísly 005 a 006, které dnes podstupují testy na trati 010 rychlostí až 176 km/h. Lokomotiva 007 aktuálně jezdí u ČD Cargo především mezi Prahou a Plzní. Lokomotivu 008 můžeme vídat na Moravě a Slezsku; nejčastěji pak ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Stroje se ukazují v provozu jako vysoce spolehlivé. V průběhu měsíce srpna 2010 byly také odstartovány různé zkušební jízdy prakticky na celé elektrifikované síti SŽDC. Po schválení k provozu s cestujícími budou přesunuty k vlakům Českých drah. Zájem o nákladní verzi můžeme předpokládat u dceřiné společnosti ČD Cargo a slovenských kolegů ZSSK Cargo, jakožto dceřiných společností firem, které si již výchozí typ objednaly. Škodovka se však zajisté bude snažit uspět i u jiných dopravců. Dle prezentovaných parametrů se počítá také s orientací na východní trhy, kde má lokomotivka dlouholetou tradici a čeká ji velký potenciál na udání většího počtu lokomotiv v širokorozchodném provedení.

Možné varianty lokomotiv Škoda
Parametr / Typ Univerzální lokomotiva
(109 E)
Pro osobní dopravu Pro nákladní přepravu (92 E)
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´ Bo´ Bo´ Bo´ Bo´
Napájecí systémy 3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
volitelně 1,5 kV =
3 kV =
25 kV/50 Hz
15 kV/16,7 Hz
volitelně 1,5 kV =
Rozsah provozních teplot -30 °C ~ +40 °C -50 °C ~ +40 °C -50 °C ~ +40 °C
Trvalý výkon 6400 kW na všech napájecích systémech 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV 4800 ~ 6400 kW na všech napájecích systémech s výjimkou 1,5 kV
Max. rychlost 200 km/h 160 - 200 km/h 140 km/h
Hmotnost 87,6 t 86-90 t 82-92 t
Rozjezdová tažná síla 275 kN 275-300 kN 300-360 kN
Trvalá tažná síla 213 kN max. 250 kN max 250 kN
Rozchod koleje 1435 mm 1435, 1520, 1668 mm 1435, 1520, 1668 mm
Délka přes nárazníky 18 000 mm 18 000 mm 18 000 mm
Šířka skříně 3 080 mm 3 080 mm 3 080 mm
Vzdálenost otočných čepů 8 700 mm 8 700 mm 8 700 mm
Rozvor podvozku 2 500 mm 2 500 mm 2 500 mm
Průměr kol 1 250/1 170 mm 1 250/1 170 mm 1 250/1 170 mm

Jednotlivé verze budou vycházet vždy ze stejného základu nové rodiny moderních lokomotiv Škoda, jejichž první přestavitelkou je typ 109E pro České dráhy. Výhodou tohoto řešení je možnost optimalizace dodávek náhradních dílů ať již pro výrobce, tak pro jednotlivé uživatele. Stejně tak bude umožněna jednotná obsluha, údržba či školení personálu. Mezi další nezanedbatelné výhody bude také patřit daleko levnější a především rychlejší schvalování odvozených typů. V tomto případě bude stačit schvalování pouze nových komponentů a funkcí. Zákazníci si tak budou moci sestavit lokomotivy přesně dle svých přání a možností. Jako je například volba výkonu lokomotivy, rozchodu, napájecích systémů a podobně. Níže v tabulce tak přinášíme jednu z mnoha možných variant odvozené nákladní verze.

Jedna z možných variant nákladní lokomotivy Škoda
Technická data
Napěťové systémy 3 kV =, 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz
Tažná síla při rozjezdu 320 kN
Brzdná síla EDB 150 kN
Trvalý výkon 5 000 kW na všech systémech
Maximální výkon 5 400 kW na 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz
5 600 kW na 3 kV =
Maximální rychlost 140 km/h
Provozní teplota -30 °C ~ +40 °C
Rozchod 1435 mm
Hmotnost 86 t

Zdroj:Materiály Škoda Transportation, ŽelPage


JiříK. , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 24.8.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
07.09.2010 (11:25)  
MZ:
To jako že tu budem mít ČD Cargo, ČD Regio, ČD Expresso a ČD Fíro? :-))
05.09.2010 (21:29)  
SYN : naopak, existují úvahy o tom, že lokomotivy včetně personálu od obou dopravců by byly pod společným podnikem - tak jako v Rakousku.
registrovaný uživatel SYN 
05.09.2010 (8:29)  
Takto si myslím (možná se pletu): ČD a ČDC už asi vzájemnou spolupráci na úrovni lokomotiv budou mít minimální, al zase pokud se tu rozjede pořádně nějaký soukromník tak jistě může mít osobku i nákladku, jemu v tom nebude nic bránit. Též se ty loko můžou případně dostat do nějakého poolu z kterého si je jednou půjčí ten, jednou onen... Též doufám se přecejen občas vyskytnou v budoucnosti (ne extrémně vzdálené) nějaké nákladní expresy, které by (aspoň prázdné či při Lv) těch 160 někdy i jet mohly - vlastně tu potenciálně vzniká docela zajímavá možnost jak mít náklady na železnici o poznání rychlejší než na dálnici (tam se zvednutí povolené rychlosti pro kamiony asi nedá čekat nikdy).

Takže podtrženo a sečteno - výceúčelovost (ne-jednoúčelovost, myšleno nákladka vs. osobní) není na závadu, dokonce přináší jisté výhody. Nevýhody budou logicky v ceně, a tam potom půjde o to spekulování "o kolik může být jednoúčelová verze levnější" a já si skoro myslím že v pořizovací ceně se ten rozdíl bude dost blížit nule, v těch provozních nákladech nevím jistě ale když se tu mluvilo o prohlídkách tak je otázka zda je rozdíl ve verzi 140 a 160...
Prostě se mi skoro zdá že s Vmax=160kmh tu může být hodně univerzální mašina která v našich podmínkách dobře zvládne jak osobku tak nákladku. Pochopitelně kromě extrémních nákladů (kde je vhodný nějaký šestikol pokud se nemá zdvojovat a ještě s postrkem) a elitních osobních výkonů (kde kromě blízkého zahraničí snad možná v ne až tak vzdálené době dojde i u nás k výskytu rychlostí v řádu 200-230kmh).

Prostě mi příjde že žádnej čtyřkolák už nebude specialista na náklady (tím jsou stroje jako Voith/LOSTR Maxama a spol.) takže proč se bránit univerzálnosti pokud cena je téměř stejná? Viz třeba Herkules kterej vozí dneska náklady i osobku...
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
03.09.2010 (2:08)  
SYN: No já si myslím, že doba, kdy v případě neschopnosti mašiny nastoupila mašina od nákladního vlaku je už nenávratně pryč .. neříkám, že se takový jev nevyskytuje, ale bude čím dál tím víc vzácnější.

Osobně si myslím, že nákladní lokomotiva má svá specifika a jsou na ní kladeny trošku jiné nároky než na lokomotivu pro osobní dopravu a pokud by se chtěl někdy zbavit mašiny, myslím, že zájemce by se hledal opět mezi dopravci v nákladní dopravě.
registrovaný uživatel SYN 
02.09.2010 (19:00)  
Mustafa: Inu, tak aspoň občas se to zaskočení koná (krajní nouze). Taky se může stát (v normální společnosti) že ty loko bude jednou někdo prodávat, a pak zákazníkem může být kdokoliv... když pro něj 160kmh bude užitečných tak za ně dá víc, ne?
Ale tak pochopitelně to celé jen za předpokladu že platí to že rozdíl v pořizovací ceně, provozních nákladech a užitných vlastnostech je žádný nebo zanedbatelný. Zda toto platí nevím, zkouším se k tomu dohrabat. Co do pořizovací ceny by to mělo asi platit, provozní náklady - nevím jestli jsou pro 140 a 160 jinak často předepsané prohlídky (a ještě jednou se ptám, jak často pak má předepsané prohlídky Taurus pro 230??) nevím ale pro schvalování (jak už tu párkrát padlo) by mělo být jedno zda na 140 nebo 160, o průběhu tažné síly jsme tu též mluvili že by žádná podstatná výhoda z pomalejšího zpřevodování neměla plynout (u klonů 109E, kdyby to byla nově konstruovaná mašina tak tam by to bylo trošku jinak).
Takže si myslím že pokud vyjdou z 109E a nebudou dělat výrazné změny (a nebudou toho velké série) tak asi nemá moc cenu jít pod těch 160kmh...
Ale jasně že se můžu plést.
02.09.2010 (14:32)  
SYN: A za koho by měla ta nákladní 380ka zaskakovat, když CD a CD Cargo sou dvě odlišný společnosti, který si jezdí se svýma mašinama a jedna druhý odtáhne něco jen v krajní nouzi? 140km/h pro nákladní verzi je adekvátní...
registrovaný uživatel SYN 
02.09.2010 (1:26)  
jp: no asi tam nejaky rozdil bude, ale kdyz vyjdu z pouheho faktu ze Taurus ma Vmax 230kmh tak budto by ten musel mit prohlidky kazdy tyden, nebo jde o to aby nakladni verze 380 ji mela jednou za rok, co z toho je pravda?
Proste jo, administrativne treba jo (nebo SW), ale i tak bych tam nejakych 160khm nechal, kdyby zaskakovala apod. tak aby se nemusela plazit jako snek. Precejen tu uz nemalo vozu na 160 mame, i trati, a obeho precejen pribyva...
01.09.2010 (18:53)  
Trainman : a co byste na té lokomotivě chtěl pro rozchod 1520 (1668) mm upravovat ? Prostě tem bude podvozek s příslušným rozchodem ... Sergeje pro "velkou zemi" a "ostatní země RVHP" se v principu lišily pouze podvozkem a podobně tomu je u čmeláků a hektorů, resp. 810 ...
registrovaný uživatel j p 
01.09.2010 (10:57)  
SYN: Treba se u te nakladni verze usetri na udrzbe kdyz bude mit nizsi vmax?
Neni nahodou cetnost (a rozsah) prohlidek a oprav vyssi u vozidla na vyssi rychlosti?

Znam par prikladu, kdy byla vmax snizena nikoliv zmenou prevodu, ale pouze administrativne.
31.08.2010 (12:31)  
Když sem začly jezdit Taurusy (ty tuším 4, co k nám můžou :-), tak zhruba jednou za týden nastal problém mající dopad na jízdu vlaku (tuším hned první den se ho nepodařilo přimět ke konzumaci ss, druhý den tuším dojel "až" do Č.Brodu...). Když si procházím svodku, tak se tam "1216" taky čas od času objeví jako příčina zpoždění.
Na druhou stranu, o 380 je zatím slyšet, že je vysoce spolehlivá (odstavení vlivem pádu troleje v EMÉ a následného propálení střechy bych fakt nedával za příčinu konstrukci mašiny...). A to, že na konkurenčních fórech řeší šotouši (a i fírové) problém druhé sedačky, zrcátek či ikonek na pultu, svědčí o tom, že nic důležitějšího (jako že by to třeba nejezdilo) k řešení není.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko