Olomouc/Zlín — Po Vysočině a Libereckém kraji se vypsání výběrových řízení na nákup nových regionálních železničních vozidel dočká i Olomoucký a Zlínský kraj. České dráhy se zde chystají nakoupit 7 nízkopodlažních jednotek za přibližně 1 miliardu korun. Financovány budou ze 40 % Regionálním operačním programem (ROP) Střední Morava, zbylých 60 % částky pokryjí ČD ze svých zdrojů, bankovního úvěru, popř. dluhopisů, pokud jejich vydání nebude definitivně zablokováno Ministerstvem dopravy. Jednotky budou působit na tratích Olomouc – Nezamyslice (301), Šumperk – Zábřeh na Moravě (291), Vizovice – Otrokovice (331), Otrokovice – Hulín (330) a Kojetín – Kroměříž – Holešov – Valašské Meziříčí (303), z čehož vyplývá, že budou jak v elektrické, tak i v motorové trakci. Nasazení jednotek je plánováno nejdříve od poloviny roku 2012. V úvahu přichází řada vozidel evropských výrobců, pokud se je podaří v ČR homologovat, stejně nemůžeme také vynechat domácí společnost Škodu Transportation, která má ve svém portfoliu patrové elektrické jednotky řady 471, resp. řady 671, a ve fázi příprav jednopodlažní elektrickou jednotku.
Vláda České republiky však nečekaně s platností od roku 2011 škrtla 7,5% kofinancování projektů z Regionálních operačních programů státem. Tento krok byl učiněn bez předchozího varování či diskuze s kraji, jež s tímto krokem zásadně nesouhlasí a obávají se problémů s chybějícími financemi. Regionální operační programy dnes nejlépe čerpají finance ze strukturálních fondů Evropské unie. Díky nim dochází k rozvoji měst, obcí, cestovního ruchu a také například ke zkvalitňování dopravy. Jen z 16. výzvy ROP Severovýchod schválené v druhé polovině června tohoto roku mají České dráhy čerpat přes 600 milionů na pořízení vozidel Stadler RS1 pro Liberecko a Vysočinu, resp. nových elektrických nízkopodlažních jednotek pro aglomerační linku Pardubice – Hradec Králové. Také 17. a 18. výzva se týká dopravy — přijímány jsou projekty na financování městské dopravy, integrovaných systémů a ekologizace dopravy.
Zdroj: Olomoucstred.naseadresa.cz, ROP Střední Morava, Asociace krajů ČR/Pardubický kraj, Vláda ČR, ŽelPage
Ale ta věta, že ČD nedokázaly být v plusu se mi stále nelíbí... Žádný osobní přepravce nemůže být v plusu, to by buď musely být jízdenky nehorázně drahé(viz můj předchozí příspěvek), nebo vozidla 100% obsazené, což též jaksi nejde a nebude, znamenalo by to, třeba zrovna na mnou zmiňované trati 340, tři vlaky za den. Tento odstavec je i pro Voyageura a Frantiska-nepochopili jste mě, já nechci aby to tolik stálo, to byla jen reakce na to "nedokázaly být v plusu".
A souhlas, dluhopisy se mi taky nelíbí, ale možné řešení to je. Dráhy se zavázaly obnovit vozový park, takže pravděpodobně bude tohle nutné. To co píšeš SYNe o postupné obnově parku, měli dráhy začít praktikovat před dvaceti lety...
Vlad: Není to tím, že ROP jsou směrovány do jednotlivých krajů? Už z názvu REGIONÁLNÍ operační program to vyplývá. Tudíž problém o kterém mluvíte bude už v principu samotného ROP.
Že se stopne koridor z Budějovic do Prahy mi přijde špatné, protože Budějovice jsou velké město a zaslouží si spojení s Prahou 21. století. Poznámka jsem z Moravy, ne z Budějovic, abych chtěl kvalitní spojení. Dívám se na to z venku, snad nezávisle.
Jako pokud tu mame nejakou mimoradnou situaci (zaostaly vozovy park) tak pokud ministr/vlada nazna ze je to nutne tak jim ma mimoradne penize dodat nejakym dosypem, jako uz to jednou udelala, ale pak se holt dosyp absolutne nepouzil na to na co byl urceny ale prozral se v provoznich nakladech (jo a jeste by za ten dosyp bokem melo CD vratit dalsi nadrazi, jednak to tak bude cistsi (prodej majetku, ne dotace) druhak nebude nadrazi v majetku jednoho z dopravcu v konkurencnim prostredi ktere musi vzniknout). Mimo jine taky kdyz ty dluhopisy vyda misto CD vlada (pokud tedy ty prachy nema bez pujcovani, coz asi ted jasne nema) tak na ne dostane lepsi podminky (budou "levnejsi").
Osobne mam dojem ze CD je plusminus putna jak draho si vypujci protoze hodlaji ty splatky "hodit do nakladu" za ZDO, kde je dostanou zaplaceny.
Vlad: tusim tu nekdo psal ze kdyz maji byt ty jednotky kupovane s dotaci z fondu, tak na ne musi byt vyberove rizeni rozdelene podle toho z ktereho fondu se to plati (a ze jich tu tech fondu je nekolik, rozdelenych podle oblasti)
V ZDO jsou tržby uplně fuk.
ZDO je právě to že jezdí málo lidí, ale jsme civilizovaní a proto zabezpečíme dopravu i těm kterým Pánbůh nenadělil.
A co je potřeba, to vědí politici moc dobře po prohraných volbách. A to je na každém z nás....
To si taky nemyslím. Ubylo by cestujících, kraj i stát i obce by si řekli, že tím nikdo nejezdí a platba za ZDO (či jiný dosyp) by byla pryč. Já bych se snažil mít hodně cestujících, abych mohl všude argumentovat tím, že železnice je důležitá, protože má hodně cestujících. Ani Bárta by si pak nedovolil stavět silnice z peněz na železnici.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.