..: Velké změny na jihu Čech - výběrová řízení i zastavování dopravy :..

RegioJet X pravidelná souprava na trati 194, foto: Michal ŠimekČeské Budějovice — V pondělí 21. června v poledne se na českobudějovickém nádraží poprvé představilo žluté desiro společnosti RegioJet. První jízda z Českých Budějovic do Českého Krumlova a zpět byla uspořádána pro vzájemné setkání dopravce, zástupců objednavatele dopravy a novinářů. Ostatní cestující byli přepraveni jen do kapacity vlaku, která však nebyla ani zdaleka naplněna. Druhá jízda poté proběhla po stejné trase pro širokou veřejnost. Cestou byli zástupci společnosti RegioJet prezentovány další plány dopravce a zástupci kraje zde nastínili další směřování železniční dopravy v Jihočeském kraji, kterou v současnosti na základě tzv. desetileté smlouvy provozují výhradně České dráhy.

České Budějovice, foto: Michal Šimek Prezentační jízda vznikla jako reakce na oznámení Jihočeského kraje, že uvažuje o vyhlášení tendrů na zajištění osobní železniční dopravy. Obsahem tendru by mělo být až 25 % rozsahu železniční dopravy v kraji, což mu umožňuje smlouva s Českými drahami podepsána loni v prosinci. Mělo by jít o provozování osobní dopravy na tratích 194 České Budějovice – Volary / Černý Kříž – Nové Údolí, 197 Číčenice - Volary198 Strakonice – Volary. „Víme, že výběrovým řízením můžeme dosáhnout zvýšení kvality dopravy. Nový zákon o veřejné dopravě nám soutěžit ulehčuje, proto chceme tohoto silného motivačního kroku využít,“ říká Zdeněk Žemlička, poradce hejtmana a jednatel koordinátora veřejné dopravy, společnosti JIKORD. Příští rok by se mělo soutěžit a reálné zahájení provozu je v prosinci 2012,“ komentuje postup přípravy Otomar Gottstein, jednatel JIKORDu. Dle zástupců společnosti Regiojet, bude jejich společnost bezpochyby jedním z dopravců, který se soutěže zúčastní. Soutěž na zajištění části dopravy v Jihočeském kraji má přinést cestujícím nejen nová vozidla, ale i zrychlení dopravy, rozšíření služeb ve vlacích a kraji pak úspory v rozpočtu. V sousedním Bavorsku jsou například zadávány v tendrech bezvýhradně všechny zakázky na železnici. „Otevřená soutěž je jediný moderní a efektivní způsob zadání veřejných zakázek. Jsme potěšeni, že to kraje pomalu zjišťují,“ komentuje situaci obchodní ředitel společnosti RegioJet Jiří Schmidt.

RegioJet zde také prezentoval svůj odbavovací systém, fungující s využitím Wi-fi sítě uvnitř vlaku, díky čemuž umožňuje nejen on-line platby platebními kartami, ale také čtení elektronických průkazů ostatních dopravců, včetně In-karty Českých drah. Díky úspěšnému testování systému na palubě propagačních vlaků teď společnost Student Agency plánuje jeho nasazení i na svých autobusových linkách.

diskuze po prezentaci, foto: Michal Šimek Zástupci kraje zde přiznali, že v poslední době proběhla na jihu Čech nesystémová redukce osobní železniční dopravy, která byla způsobena zvýšenými finančními nároky ze strany Českých drah a hlavně o víkendech je velice nízká frekvence spojů, která zkomplikovala lidem cestování po regionu. Základem krajské dopravy by měl být celotýdenní dvouhodinový interval spojů na všech tratích, který by měl být ve špičkách zahušťován na interval hodinový. K tarifní integraci, která byla podle zástupců kraje „potřeba již včera“ ani podle dlouhodobých plánů nedojde. Aktuálně byla vedením kraje zastavena na Odboru dopravy a silničního hospodářství příprava pilotního projektu integrovaného dopravního systému, který měl zahrnovat prostor mezi Českými Budějovicemi, Třeboní, Českými Velenicemi a Novými Hrady a jeho okolí. Projekt byl zastaven kvůli vysokým počátečním nákladům. Zástupci kraje také projevili nespokojenost s tím, že České dráhy nejsou schopné rozepsat náklady na konkrétní tratě a spoje a trvale monitorovat obsazenost spojů jako to dělají silniční dopravci, což by umožňovalo efektivněji využívat krajské peníze. Na toto reagovali zástupci firmy RegioJet tím, že jejich nový odbavovací systém umí rozepsat přesně vytíženost vlaků na jednotlivé dny a úseky včetně cestujících se síťovými jízdenkami.

A na závěr zpráva pro železniční fanoušky neveselá, avšak pochopitelná. Výhledově se počítá s neobjednáním osobní dopravy na tratích 192 Číčenice – Týn nad Vltavou193 Dívčice – Netolice. Na těchto tratích jezdí motorové vozy řady 810, jejichž vytíženost je trvale minimální. Počítá se, že by je nahradila autobusová linka Týn nad Vltavou – Číčenice – Netolice, která by byla v Číčenicích navázána na pražské i plzeňské rychlíky. Změnou způsobu dopravy se ušetří ročně přes pět milionů, které budou použity na zvýšení četnosti spojů na jiných tratích.

Zdroj: RegioJet, Jihočeský kraj


Michal Šimek Poslat mail autorovi | 23.6.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
24.06.2010 (10:36)  
FRK: myslíte, že v JČ kraji je účetně odepsáno JEN 80 % vozidel, nebo to je celorepublikový průměr?
24.06.2010 (10:04)  
Ještě malá otázka. Pan Študlar z JčKÚ píše, že dotace na jeden vlkm je 95 Kč u ČD a na autobusový km 20 Kč. Co asi všechno do jednoho vlkm České dráhy počítají? Kdyby to bylo 40 Kč, ještě by se to dalo pochopit. Je zde řízení provozu, nádražní budovy a další drobnosti, ale těch 95 Kč mi kebule nebere. Zvláště, když 80% vozidel je účetně odepsáno. FRK
24.06.2010 (9:33)  
Když si vezmete k ruce současný JŘ a minulý, tak zjistíte, že na řadě tratí v jižních Čechách řádila pro letošek červená tužka a na tratích s trvale malou obsaditelností vlaků nepochopitelně vlaky přibyly. Trochu mi to připomíná následující systém: Na frekventovaných tratích vlaky ubereme, na slabých přidáme a časem pro neefektivitu ubereme ještě více než byl původní stav a tak získáme peníze pro autobusovou dopravu. Budeme se asi muset smířit s tím, že autobusová doprava nahrazující některé malé lokálky je lepší než vlak. Autobus může zastavit v jedné obci i na dvou místech a nádraží je ke vší smůle vzdálené. Tam, kde je ale frekvence velká a není elektrizace, by skutečně Desiro bylo dobrým řešením. V úseku z velkým počtem cestující by jelo ve dvojici a dalších úsecích s poklesem zájemců, by pokračovalo samotné. Sestava 810+010+012+010+010+810 na trati z ČB do Volar je něco otřesného, zvláště v letních měsících, když mimo pravidelných cestujících přibudou skupiny turistů a rekreantů s bicykly a venkovní teplota je 30 stupňů. Je obdivuhodné, že to ty 810 vůbec vydrží a dodrží jízdní doby. FRK
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
24.06.2010 (8:54)  
T.K.: nektere kroky v U.K. jsou mozna ucelne, nektere ne, ale "koncepci" bych to zrovna nenazyval...
Kazdopadne, to co pisete ohledne Budejovic je dopravni zverstvo...
24.06.2010 (0:42)  
xAnri05: Tak zrovna Ústecký kraj má podle mě jednu z nejlepších koncepcí dopravní obslužnosti (říkám koncepcí, provedení může kulhat, viz to co píšete). Na 132 mám názor rozporuplný, stejně tak moc nechválím škrtání na 073 v pracovní dny, ale jinak třeba na tratích 114 a 134 jezdí tolik vlaků jako nikdy předtím. Tratě 088, 113, 137 nemělo valný smysl provozovat, dobré je také sloučení souběhu "zastávkových" a "zrychlených mezistátních" vlaků na 098, nově také na 089 v německém úseku.

S Jihočeským krajem se tohle nedá srovnávat. Tam když posledních 25 let jezdí poslední autobus z Kvildy v pracovní dny v 15:40, bude to i nadále v 15:40. Mezi Č.Budějovicemi a Č.Velenicemi nikdy autobus nejezdil, po seškrtání vlaků tam nadále žádný nepojede (kolik že mají Velenice obyvatel?). Autobusy mezi Bechyní a Týnem často nenavazují ani na jednom konci a Novohradské hory jsou veřejnou dopravou nejméně dostupné pohoří v republice (a to i pro občany kraje).
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
23.06.2010 (21:30)  
ekoter:
"rentabilni" pisu v uvozovkach (nebot verejna doprava si na sebe vetsinou nevydela)! Jinak mi jde hlavne o trat 132, kde v useku Decin - Jilove, resp. Telnice jezdili vlaky slusne vytizene a to i pri zamernem rozbiti prestupnich vazeb v Decine a soubehu s autobusem. Navic jde o turisticky pomerne atraktivni trat (vyznamne misti lyzarske centrom, nejdelsi sedackova lanovka v CR...).
Dalsi je trat Lovosice - Trebenice - Most... skoda mluvit.
registrovaný uživatel Mr. T 
23.06.2010 (19:56)  
Na Šumavu prostě patří 810 a taky to tak zůstane.Copak vás netíží to,že místo romantických motoráčků uvidíte na Šumavě tyto ,,žluťáky,,?

Tak tohle může napsat jedině šotouš... Chápu, že se někomu líbí 810 na fotkách, ale vývoj jde kupředu a já osobně, když přesedám do 810, tak to považuji za utrpení... V létě naprosto nevětratelný interiér, nepohodlané lavice 3 + 2...

Co se týká jiných dopravcům, tak souhlasím se soutěžemi, ale musí být zajištěna plná tarifní integrace. Např. uznávání síťových jízdenek, slev, so-ne apod. (např. uznává Viamont). Pokud bude na každé trati jiný dopravce se svým tarifem, tak se obávám, že dojde pouze k odlivu cestujících a nezachrání to ani nová vozidla. ČD se určitě přihlásí do vř s novými vozidly, když mají dlouhodobé smlouvy, nanechají si utéct miliony...
23.06.2010 (19:37)  
Jen postřeh, v článku KU tvrdí že ČD neumí sledovat vytíženost spoje a pak ruší tratě které jsou málo vytížené. To je záhada!
23.06.2010 (19:12)  
Ad xAnri05: Můžete mi říci, jaká rentabilní lokálka byla v Ústeckém kraji zlikvidována?
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
23.06.2010 (17:45)  
Take se pripojim:
ohledne lokalek - v nasem kraji (Ustecky) jsme mistri v likvidaci lokalek (i "rentabilnich") a jejich nahradu autobusy. Realitu uz ale nikdo nevidi. Prikladem budiz trat Straskov - Libochovice, kde "navazujici" autobusova doprava casto nezajizdi az k zastavce Libochovice mesto a nebo tam neceka na vlak, takze nenavazuje. A duvodem je zrejme, ze se ridicum nechce otacet na zablacenem placku u zastavky...
Ohledne Sumavskych drah a vyberoveho rizeni - dokud nenastane tarifni integrace je jiny dopravce podle meho nazoru nesmysl, ktery jenom vyzene cestujici z vlaku...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko