..: Pendolino stále prodělává, ČD se to snaží změnit :..

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003Praha — I více než pět let po zahájení svého provozu z Prahy do Ostravy jsou prémiové spoje SuperCity Pendolino, vedené jednotkami řady 680, pro České dráhy stále ztrátovou záležitostí. Soupravy, jejichž první zástupce byl veřejnosti představen přesně před sedmi lety, byly původně určené pro provoz dálkových vlaků z Berlína přes Prahu do Vídně; po krachu původních plánů však místo toho začaly být nasazovány na ramena do Ostravy, Vídně a Bratislavy spíše jako „z nouze ctnost“, ačkoliv se tento krok časem ukázal jako prozíravé řešení: kromě posílení image Českých drah totiž pendolina přispěla k nárůstu počtu cestujících mezi Prahou a Ostravou, z nichž mnozí přesedli do vlaku z jiných druhů dopravy – a to je při současném stavu železnice jev spíše ojedinělý.

Pendolino vydělává, a přesto je ztrátové

I když obsazenost spojů SuperCity dosahuje i na evropské poměry slušné obsazenosti přes 60 % (německé ICE dosahují v průměru 45 %), je provoz jednotek řady 680 pro České dráhy ztrátový. Z čistě provozního hlediska (údržba, personál, poplatky za dopravní cestu…), tedy v porovnání se situací, kdyby vůbec nejezdila, jsou pendolina sice v plusu; do červených čísel ale ekonomiku provozu stahují odpisy pořizovacích nákladů souprav. Po krachu ČKD totiž bylo za cenu 10 jednotek dodáno pouze 7 kusů, čímž se u zbylých souprav zvedly náklady na sedadlo o více než 42 %. Tento fakt, společně s minimálním využitím v ekonomicky zajímavější mezistátní dopravě, znamená pro České dráhy každoročně minusovou položku v řádu stamiliónů korun.

Celková roční ztráta kolem 300 milionů korun je způsobena zejména splácením úvěru na nákup souprav, z něhož v současnosti zbývá zhruba 46 milionů € (1,2 miliardy Kč) do konce roku 2014. Tato částka představuje přibližně 40 % z celkové půjčky na pořízení jednotek. Vedení drah se teď vytrvale usiluje o snížení ztráty na minimum a, v ideálním případě, v co nejkratší době dostat celkovou ekonomickou bilanci provozu do černých čísel. Vzhledem k již tak vysoké obsazenosti spojů SuperCity však nelze předpokládat, že by toho bylo dosaženo dalším nárůstem počtu cestujících. České dráhy se tak nyní spíše musí zaměřit na jiné možnosti, jak zvýšit příjmy při stejném rozsahu provozu řady 680.

Více cest do zahraničí, služby i pro ostatní dopravce

Pendolino slaví 5 let provozu, logo na soupravě, foto: Josef PetrákPrioritou číslo jedna by tak pro dopravce mělo být zajíždění za hranice státu ve vyšší míře, než tomu bylo dosud, a oslovit tak zejména klientelu schopnou využívat mezistátní tarif SCIC. Již od prosince letošního roku by jednotky pendolino měly opět začít zajíždět do Bratislavy a o rok později premiérově i do Německa, i když dosavadní jednání s Deutsche Bahn zatím nebyla zcela úspěšná. Do třetice byla při oslavách 5. výročí provozů spojů SuperCity zmíněna také možnost protáhnout některé spoje na rameni přes Ostravu až do Žiliny.

Vedle čistě provozních otázek teď České dráhy rovněž prověřují možnost poskytnutí kapacit pro údržbu rychlovlaků zahraničním dopravcům, kteří o ni projeví zájem. Kromě toho nedávno generální ředitel ČD Petr Žaluda projevil zájem odkup ojetých pendolin po společnosti Cisalpino, která ukončila svou činnost v roce 2009 – v případě výhodné nabídky by se totiž mohly vysoké pořizovací náklady řady 680 rozmělnit na více souprav, a tím významně vylepšit ekonomiku provozu spojů SuperCity. Švýcarské jednotky ET470 však byly rozděleny mezi původní akcionáře Cisalpina, FS a SBB, pod jejichž značkou nadále zajišťují pravidelný provoz na svých tradičních linkách.

Nové služby, ale také konkurence

Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákCestující by se měli v nejbližší době dočkat i několika více či méně významných změn v oblasti služeb, poskytovaných na palubě spojů SuperCity: zákazníci v druhé třídě zajisté ocení dlouho očekávané dosazení elektrických zásuvek, které kromě řady 680 zastihne i některé starší vozy klasické stavby (budoucí rekonstrukce i vozy Bmz245), a to snad již koncem tohoto roku. Dalším zlepšením by mělo být poskytování přístupu k internetu pomocí Wi-Fi připojení na palubě. Přestože výběrové řízení na dodavatele technického řešení proběhlo již dávno, dosud nikde není uveřejněn jeho výsledek, díky čemuž prémiový produkt ČD s palubním internetem předběhly i regionální spoje Regiojetu. Právě ohlášený příchod dálkových spojů konkurenčního dopravce na trase z Prahy do Ostravy a Žiliny tak pravděpodobně bude znamenat i brzké rozšíření služeb ze strany ČD.

V této souvislosti bude rovněž zajímavé sledovat, jak se České dráhy poperou s cenovou politikou konkurence – zatímco pendolina do Bratislavy by od prosince měla jezdit jako standardní vlaky EuroCity a spoje do Rakouska končí úplně, na trase do Ostravy si dopravce dosud účtuje povinnou místenku v ceně 200 Kč, s 50% slevou pro držitele zákaznické In-karty. Při počtu cestujících, atakujícím jeden milion ročně, jsou totiž i povinné rezervace významným příjmem z provozu pendolin, který zmírňuje jejich negativní ekonomickou bilanci.

Zdroj: E15, Železniční Magazín 03/2010, České Dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.6.2010 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
01.07.2010 (23:11)  
Ad MZ: Ale § 22 řeší pouze operativní řízení drážní dopravy, tedy například situaci nehody, kdy je průjezdná pouze jedna kolej.
Jízdního řádu se týká např. § 51, kde se ale mnou uvedená situace vůbec nerozebírá, neboť se tam řeší pouze případ, pokud jde o různé dopravce, kteří jsou v kolizi. Tím pádem prohlášení o dráze není v rozporu s legislativou a mělo by být dodržováno.
01.07.2010 (21:02)  
ekoter : § 22,

jak jim mohla být vůbec přidělena kapacita - prostě byla, holt rychlejší vlak má přednost před pomalejším vlakem ... prohlášení o dráze není zákon ...

Busman : luxus ? kde by se vzal. Včera jsem jel v jedničce DB (s lámacími dveřmi = vagon minimálně 20 let starý) do Brna. O pohodlí sedačky velkoprostoru si může cestující v Potěmkinu nechat jen zdát.

SzKT : to by vám cestující poděkovali a navíc byste neuspokojené cestující odkopnul na silniční konkurenci nebo individuální cestování. Znamená to chodit dvakrát na nádraží, vylučuje operativu a tahá peníze z kapes.

V Itálii/Francii jsou sice mnohé vlaky "s povinnou rezervací", ale nikdo po vás mistenku nechce, tím spíše, že ty vlaky zastavují i v místech, kde si nemůžete místenku vůbec koupit a běžně se v nich jezdí i na "stojáka". Něco jiného jsou "EUROSTARY", ale každá "povinná rezervace" v podstatě snižuje rentabilitu vlaku ... a pro přepravení téhož počtu cestujících muste mít více vozů nebo zavádět další vlaky ...
registrovaný uživatel Busman 
01.07.2010 (12:11)  
M:

Článek se jmenuje "Pendolíno stále prodělává, ČD se to snaží změnit". Pak je to tedy nejen můj sen, ale i sen současného vedení. Zásuvky a wifi to nezachrání. Za cenu těchto nákladů zůstane obsazenost stejná, nebo se posune z 60 na 62 % (aspoň se nesníží), takže je to taková "udržovací" investice, tedy "inovace produktu", aby ses zas nechytil mé terminologie ... ;-)
registrovaný uživatel M 
01.07.2010 (10:30)  
Ze pendolino je a ze jezdi Ostravu neni a nebyl plan tohoto vedeni. Toto (a kazde dalsi) vedeni muze udelat jen to, aby ho dostalo do provozniho zisku a to se deje. Pendlino na sebe vydela (ze by splatilo puvodni investici) jedine ve tvych snech, nikde jinde.
registrovaný uživatel Busman 
01.07.2010 (6:48)  
M:

Tak jasně, po 4 dnech jsme se tu dobrali k tomu, že současná Ostrava je optimální, teď tušíme proč. Potěmkin na sebe sice nevydělá, ale protože výnosy pokryjou variabilní náklady, každým ujetým kilometrem svou ztrátu snižuje. Když výnosy spadnou pod variabilní náklady, tak nastane situace horší: každým ujetým kilometrem se ztráta prohloubí. A pak se bude muset něco stát.

Tak sny a fikce myslím, že se s tímto fórem nerozlučně pojí. Občas sem něco připsat je dobré tak jedině na zabití volného času...
registrovaný uživatel M 
30.06.2010 (20:22)  
Pokud je "tise ztratove" dnes, kdyz jezdi (jen diky odpisum), tak v okamziku, kdy bude stat v depu bude ztratove velmi jasne a hlasite (ze zcela tehoz duvodu).

AZ se neco stane, tak potom ma cenu psat neco o prodelavani. Zatim to je tak, ze tise neprodelava, resp. vydelava maximum mozneho a protoze lepsi vyuziti neexistuje, tak jakekoliv jine uziti znamena horsi vysledek. Vse ostatni jsou jen tve sny a fikce (preferente, Berlin, 1500 one-way, cert vi co jeste)
registrovaný uživatel Busman 
30.06.2010 (16:44)  
M:

Jaksi nechápu tvůj výlev. Přečti si zdejší diskuzi zhruba od nedělního rána, myslím, že s našimi omezenými informacemi, kterými můžeme disponovat, jsme tu společně se SzKT probrali vcelku slušně reálné možnosti tohoto vozítka. Nevím jak tento tvůj výkřik k naší konstruktivní debatě přispívá. Ale jestli to chceš slyšet, tak to řeknu na plnou hubu: až výnosy klesnou pod variabilní náklady (třeba s nástupem Jančury), pak bude skutečně výhodnější, když pendolíno bude stát v depu - a to prosím bez hnutí. Ano, bude "tiše vydělávat". Takže jo, jestlis to myslel jako vtip, tak dobrý... ;-)))
registrovaný uživatel M 
30.06.2010 (15:10)  
Jezis co to je TISE PRODELAVAT? A kdyz na Ostravu jezdit nebude, tak se stane co? Tim, ze bude stat v depu, tak bude tise vydelavat?
registrovaný uživatel Busman 
30.06.2010 (12:47)  
SzKT:

No máš pravdu, naše debaty jsou spíš takovým myšlenkovým cvičením. Potěmkin může na Ostravě jezdit dál tak, jak jezdí teď, a tiše prodělávat, de facto v závazku je, i když na něj není smlouva. Jak to bude dál, to již brzy pocítíme. Současné návrhy GVD 2010/2011 beru se značnou rezervou, protože šetřit se bude, takže od nového jízdního řádu a dále jeho 1. změny nečekám nic radostného. Nerad bych, aby se to tady z železničního pohledu začalo vyvíjet polskou cestou (neřízená konkurence) vedoucí do Estonska (2 tratě, 3 vlaky). Ale to už je na jinou diskuzi.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
30.06.2010 (8:54)  
Busman: Kdo je a není "sockou" bych tady neposuzoval, v našem případě je to otázka volby a jelikož miluju (geneticky dáno) komfort a úroveň, dokážu ve Španělsku rozhazovat stoeurovky jako grand, zato u nás rozjímám i o párku v rohlíku. Prostě koníčky jsou drahé a nikdo nemá na všechno, co by chtěl. A auto taky nemám, protože nechci: kdybych ho měl, spoustu věcí si budu muset odpustit a za to mi ty náklady obětované příležitosti nestojí.
A dokonce bych ani Čechy a priori neodsuzoval za "sockovatost", jde o to, že většina cestujících dnes brání silnice ve vlastních plechových ořích a o vlaku ani nevzdechnou. Vlakem jezdí převážně lidé, kteří prostě na nic lepšího nemají- výjimkou je právě jen to pendolíno. Něco podobného platilo pro autobusovou dopravu, dokud nepřišel Jančura. Ať už si o něm myslíme cokoliv, jednu obrovskou zásluhu mu nelze upřít: ukázal, že cestování autobusem není žádná ostuda a ztráta prestiže. Čímž dostal do VHD spoustu lidí, kteří by jinak na Florenc nezavítali, jak je rok dlouhý. A totéž musí udělat železnice- dotování dálkové dopravy v rámci ZDO je český unikát (kromě nás platí snad jen Maďaři, aby jim to jezdilo v taktu), jinde jsou "Grandes Líneas" na podnikatelské riziko dopravce- a je to tak správně. A dokud se většinová populace nenaučí, že jízdou vlakem si společensky nezadají, bez dotací se tenhle segment trhu neobejde. A to jistě nezajistíme olezlými Béčky nebo EC, kde se stojí jako v tramvaji- na jedné noze a ještě ne na vlastní... A mimochodem: vzhledem k tomu, že se nám schyliuje k "vládě rozpočtové odpovědnosti", ty kalkulace o přehazování (veřejněrozpočtových) hromádek bych si nechal na později. Těžká pravda je, že na veřejné dopravě se šetří nejlépe, právě proto, že je to ve vnímání většinové ppulace "socka". Takže se dost bojím, jak to u nás s veřejnou dopravou bude v nedaleké budoucnosti vypadat!
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko