..: Pražská linka S65 - první cestujicí i problémy :..

Praha-Smíchov Na Knížecí, foto: Michal JarošPraha — Není tomu dávno, co ROPID zavedl kvůli tramvajové výluce v pražské čtvrti Řepy náhradní vlakovou dopravu. Ta začala fungovat 1. června 2010 a potrvá celé léto. Již v průběhu prvních dnů provozu vyvolalo toto řešení rozsáhlé změny na trati 122, jež byla dosud využívána jen velmi málo. V průběhu tramvajové výluky se tu naopak s vlaky budeme setkávat stejně často, jako na jiných linkách pražského Eska. Po prvních dohadech je už zároveň jasné, že stabilním vozidlem na nové lince S65 budou jednotky Regionova řady 814.0.

Pro zahájení provozu linky S65 bylo nutné zavést několik opatření, a to především vybudování provizorní zastávky Praha-Smíchov Na Knížecí; obnovit funkci výpravčího v žst. Praha-Jinonice za účelem křižování (do 1. 6. zde přetrvávala dlouhodobá výluka činnosti výpravčího) a zrušit ostatní pravidelné vlaky na trati 122. Také se obnovila mechanická návěstidla v Jinonicích, nainstalovaly se nové značky a návěsti a z DKV Plzeň byly poslány dvě dvouvozové Regionovy.

Zatímco řada diskutérů na železničních serverech předpovídala Regionovám potíže s kopcovitým terénem tzv. pražského semmeringu, jediný výpadek prozatím nastal hned v druhý den výluky v ranních hodinách, kdy jedna z jednotek vypověděla službu přímo v zastávce Praha-Smíchov Na Knížecí. Nutnost jejího nahrazení pak ovlivnila nejen provoz několika párů vlaků na trati 122, ale také přilehlé tratě a návazné spoje. Až na tuto nepříjemnost však provoz zatím probíhá bez problémů a zájem cestujících o linku S65 je od prvního dne vcelku vysoký. Průměrná obsazenost vlaků činí 50-60 %; ve špičkách se občas i stojí.

Praha-Smíchov Na Knížecí, foto: Michal JarošVlaky mezi Smíchovem a Zličínem jezdí bez průvodčího; při specifickém způsobu odbavení cestujících ale často můžeme narazit na revizora ČD. Většina lidí přitom linku S65 využívá s pražskou tramvajenkou či Opencard, případně s jednotlivými jízdenkami PID, zatímco cestujících s jízdenkami ČD je poměrně málo. Drobné problémy však působí označovače jízdenek ve stanicích: na trati byla od 1. června zavedena plná tarifní integrace, avšak již další den byly některé označovače nefunkční a cestující, kteří za jejich funkci nesou zodpovědnost, tak byli nuceni kupovat si obyčejné jízdenky ČD. Ty naštěstí stojí jen o několik korun více než přestupní jízdenka PID, takže je zákazníci většinou přijali s pochopením. Na lince S65 se - obdobně jako na ostatních železničních spojích v Praze - neuznávají zaměstnanecké režijní výhody DPP.

Zdroj: ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 8.6.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
18.06.2010 (20:37)  
Včera jsem se byl projet, takže report:
Co mě mile překvapilo je, že Regíny to tam v klidu zvládají. Takt je sice 30min, ale jízdní doba dle JŘ je 21min a tu Regíny stíhají s rezervou. Kdyby po cestě nebyly mezizastávky, tak by takt těch 15min docela možná i šel (ale není třeba).

Obsazenost je oříšek - nahoru jsem jel spojem v 15:24 z Knížecí. Motorový vůz téměř plný, řídící tak na půl (nebyla volná žádná místa u okýnka, ale nízkopodlažní část prázdná). Na Zličíně už čekalo cca 30 - 40 lidí a několik ještě došlo později, takže dolů taky jela slušně obsazená... Ovšem z příchozí 814 v 16:16 (15:54 z Knížecí; ve skutečnosti přijela o trochu dřív) vystoupili snad tři lidi nebo tak nějak. Dolů jsem pak v 16:22 jel v motorovém voze asi s deseti lidmi (řidičák asi prázdný, nikoho jsem tam neviděl nastupovat), na Knížecí ovšem už zase čekala hromada lidí...

Jelikož jsem jel RegioNovou poprvé (u nás tak "moderní" vozidla nejezdí), tak jsem trochu sledoval i vlak samotný. Velmi příjemně mě překvapil výkon. Sice se 814 považuje za šneka, ale na této trase mi to nepřišlo. Traťová rychlost 40 - 70 km/h se využívá naplno, rozjezdy dost rychlé a ani do kopce motoru dech nedocházel. Celkově byla jízda svižná (i nahoru), žádná loudačka. Ani nebylo žádné "broušení kolejí" ani žádné nadměrné drncání nebo tak...

Jediné, co mi vadilo byl neskutečný hluk v nízkopodlažní části. Nedalo se tam volat a vlastně skoro ani vydržet. V motorovém voze byl (paradoxně) větší klid - kultivovaný motor je lepší, než nevycválané podvozky. Oproti 810 mi přišel možná i tišší... Ale celkově svezení pohodové, 814 byla na tuto linku dobrá volba.
14.06.2010 (21:02)  
Ad MZ:
1) Jmenoval jsem celou trojku (ČD, SŽDC, DÚ). Doposud mezi nimi jistě funguje mnoho neformálních vazeb ve stylu "republiku si rozvracet nedáme".
2) Takže stát nemá peníze na to, aby se staral o budovy, ale dá to ČD, které to pak zakalkulují do kompenzací za vlakokilometr. Není lepší, aby to měla rovnou SŽDC, aby stát na ty náklady lépe viděl? Navíc budovy by měly sloužit tolika dopravcům, kolik jich na dané nádraží jezdí. Neměl by tedy automaticky přejít podíl na vlastnictví budovy na nového dopravce po přidělení kapacity? Navíc nádraží mají mnoho dalších funkcí (integrace s autobusovým nádražím, obchodní pasáž, ...), která určitě neslouží dopravci.
3) Mě by ale nejvíce zajímalo, co říkáte na body 3) a 4) z mého minulého příspěvku.
14.06.2010 (20:34)  
Miroslav Zikmund: Proč patří budovy dopravci - jednak proto, že infrastrukrura se bez nich obejde, jednak proto, že slouží zákazníkům dopravce...

Je to časovaná bomba. Až začnou soukromníci opravdu jezdit, bude kolem toho ještě mnoho sporů. ČD budou chtít od dopravce platbu už za to, že jeho vlak ve stanici zastaví. Ale do toho ČD přece nic není, vlak staví u nástupiště, které patří SŽDC. A navíc nikdo neví, jestli zákazníci toho dopravce do budovy vůbec vejdou. Mohou jí jen obejít, popř. odejít podchodem někam jinam (Brno, Olomouc, Lysá). Někdy jim ale nic jiného nezbyde, než tou budovou projít. Bude u výlezu z podchodu čekat zaměstnanec ČD a vybírat vstupné? A bude vybírat vstupné i od těch, kteří, si do haly jen odskočili z ulice pro noviny?
14.06.2010 (17:32)  
ekoter : bohužel nemám čas pátrat, co například míníte tím Railtransem ? Jako ty někdejší RT-Expresy ?
Společnost dostala přidělenu kapacitu dráhy od provozovatele dráhy, takže ten klacky pod nohy neházel, ČD nemají s přidělením kapacity dráhy nic společného, takže ty jsou ze hry a jestli DÚ neschválil nějaké lok pro provoz na tratích SŽDC, tak to je odpovědnost DÚ ... mám zato, že nejsou schválené dodnes...

Proč patří budovy dopravci - jednak proto, že infrastrukrura se bez nich obejde, jednak proto, že slouží zákazníkům dopravce... a nikoli pracovníkům infrastruktury a především proto, že stát na provozování budov nemá ani lidí ani peníze... byl by hloupý, kdyby se s tím patlal.
Tak to hodi na triko "národnímu" dopravci.
13.06.2010 (11:23)  
Příklady:
1) ČD zůstaly nádražní budovy - proč by měl mít dopravce část infrastruktury??
2) Problémy Railtransu.
3) Odkud vzaly ČD peníze na Regioshuttle? Nesebrali je doufám z nějakého zdroje, kde jsou peníze od krajů a státu?
4) V době, kdy ministerstvo rozhodlo o tom, že krajům přisype peníze na regionální dopravu, ČD obvolávaly kraje a tvrdili jim, že tyto peníze dostanou jen v tom případě, když objedají dopravu u ČD.
5) Zeptejte se Arrivy, jak jí to jde a jaké problémy musí řešit.
6) Co zrušená výběrová řízení v Plzni?
K ostatním dopravcům:
Pořádnou osobní dopravu tady provozuje asi jenom Viamont (a JHMD, ale ty jsou na svém), a ten v minulém volebním období asi problémy mít ani nemohl, to by Aleš zasáhl:-)
12.06.2010 (18:48)  
ekoter : když vám někdo, kdo pracoval v oboru jako vy (= oba víte vo co "go"), líčí "mezi čtyřma očima" problémy, které měl a jak byl rád, že byl rád, aby se vozidla v provozu udržela ... nemám důvod mu nevěřit, protože vím, že je to člověk, který prošel odvětvím, jak se říká "od krumpáče až po vrchol" a ke škodě podniku ČD byla osobami vesměs odborně nezpůsobilými a problémy dráhy neznající "odejita" (údajně pro neschopnost plnit [ne]smyslné představy osob odborně nezpůsobilých) osoba odborně způsbilá ...
Nikoli nepodobné době po "Vítězném únoru", kdy mladí modrokošiláči ovládající toliko několik nesmrtelných výroků soudruha Uljanova, ale o oboru neměli ani ponětí, vyhazovali odborníky pracující v odvětní řadu let ... Ti, pokud měli štěstí vzali roha a za železnou oponou našli uplatnění, zatímco "modré košile" přivedly tuto zem do stavu, kdy se dnešní ČD ještě z "Vítězného února" nevzpamatovaly ...

Nevím odkud čerpáte své poznatky, jak "trio škůdců" háže klacky pod nohy "ubohému dopravci", představujícího konkurenci.
S podivem, že tyhle virtuální problémy nemají v AWT (OKD), u Viamontu, nemá je GJW, Unipetrol Doprava s.r.o. a řada dalších ...
Připomínám např. dopravce KŽC Doprava s.r.o., který začal ve svých vlacích uznávat i jízdenky ČD ... přičemž o finanční kompenzaci lze výrazně pochybovat ...
11.06.2010 (23:05)  
Ad MZ:
1) Je otázka, kolik pravdy Vám provozní ředitel RegioJet řekl a kolik si toho nechal pro sebe.
2) Určitě u RegioJet mají několik scénářů, jak se může svět dál vyvíjet a určitě přemýšlejí o tom, kolik klacků jim kdo bude házet pod nohy (ČD, SŽDC, Drážní úřad). Vzhledem k tomu, že na těchto institucích je přítomna spousta zaměstnanců typu nikdy-se-to-tak-nedělalo, tak určitě přemýšlejí ne o tom, jak dané věci udělat co nejšikovněji a nejlevněji, ale jak je udělat tak, aby se příslušní úředníci nemohli seknout.
3) Pokud už máte vše vybudované a máte všude zaměstnance, kteří mají odbory a nejsou schopni připustit jakékoli netradiční změny postupů, tak je vždy jednodušší nic neměnit a dělat pořád všechno stejně (zvláště v případě, kdy ani v jedné z těchto zemí konkurence vlastně pořádně neexistuje - ani na trhu, ani o trh - až na určitě výjimky).
registrovaný uživatel Kakov 
11.06.2010 (22:10)  
MZ: mě jde vyloženě o ten žabotlam, raději bych cokoliv jiného, protože dle mého názoru je to nejhorší vozidlo ČD, se kterým jsem jel (s krakenem jsem nejel),
11.06.2010 (19:57)  
Karel Kovářík : a proč ne, když už se bude drátovat trať z Buben a tahle trať má být jako odklonová, je proti zdravému rozumu, aby se taky nezadrátovala. Tím spíše, že její stávající využití je relativně minimální, takže se tam dají dělat výluky bez dopadu na provoz. "Normální" výluky se dělají s NAD ve formě MHD ... Elektrická trakce by samozřejmě zkrátila jízdní doby, takže by se zvýšila atraktivita ...

Josef Petrák : mně je vcelku jedno "co kde a jak", resp. co kdo a kde psal, ta dáma je mi sympatická tím, že si postavila hlavu a necukla ...

ekoter : jinými slovy, když provozní provozní ředitel RegioJet uvažuje o tom, jak by se udělala technická základna pro provozovní servis a údržbu vozidel, tak je vlastně hlupák, který chce vyhazovat peníze svého šéfa ... zvláštní, že Jančurův revoluční model péče o silniční vozidla dosud neaplikovaly švýcarské, německé nebo rakouské železnice .... ať soukromý "nádrodní dopravce" nebo ti soukromí nenárodní dopravci na svoje kolejová vozidla...
registrovaný uživatel Web 
11.06.2010 (15:12)  
Pochybuji, že na každé vycucnutí fekální nádoby a doplnění vody, či doplnění písku pojedete do Německa ... Pokud byste tam vůbec dojel..
Na to musím mít depo? Vždyť na to stačej dvě Avie... V Luxus veri pak jedna soukromá odstavná kolej (ovšem nevím jestli není levnější dojet s vodou k vlaku, než s vlakem k vodě).
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko