..: Czech Raildays 2010 – Maxima, Husarz, Traxx :..

Slavnostní přestřižení pásky, foto: Dominik Jaroš Ostrava — Tak, jako každým rokem, se v úterý 15. června 2010 otevřely brány tradičního veletrhu drážní a manipulační techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays. Široká odborná i laická veřejnost mohla shlédnout nejmodernější železniční i silniční techniku. Prezentovalo se zde mnoho tuzemských i zahraničních firem, z nichž jmenujme například německou lokomotivku Siemens se strojem ES64U4–D pro PKP Intercity nebo kanadský koncern Bombardier s lokomotivou Traxx DE. Ve dvou halách a dalších venkovních stáncích se pak představily společnosti jako AŽD Praha, Lekov, Borcad, Pars nova, Škoda nebo skupina České dráhy. Opomenout bychom rozhodně neměli ani bistrovůz ARmpee či konferenční vůz Českých drah v designu Najbrt. Svůj produkt, vůz Falnss, veřejnosti představila také společnost Ostravské opravny a strojírny (OOS).

Maxima 30CC: gigant z české produkce představen

LOSTR Maxima 30CC, foto: Dominik JarošRodina lokomotiv Maxima zahrnuje několik odlišných řad strojů. Typ Maxima 40CC drží světové prvenství dieselových lokomotiv ve výkonu motoru, který činí obdivuhodných 3 600 kW. Na ostravském veletrhu byl prezentován stroj Maxima 30CC, jež je sice výkonově slabší (výkon motoru 2 750 kW), ale disponuje nádrží s větším objemem než typ 40CC a to s rozdílem 1 000 litrů. Oba typy pak dosahují shodné tažné síly 519 kN, resp. 408 kN při rozjezdu; vyznačují se svou spolehlivostí a snadnou údržbou. Maximální rychlost je limitována hodnotou 120 km/h. Přenos výkonu je hydrodynamický. Vystavená lokomotiva pochází od lounského výrobce LOSTR, který na výrobu získal licenci.

Maxima 30CC - motor, foto: Matouš DanielkaMaxima 30CC - strojovna, foto: Matouš DanielkaMaxima 30CC - elektrická výzbroj, foto: Matouš DanielkaMaxima 30CC - stanoviště strojvedoucího, foto: Matouš Danielka

Video: dieselhydraulická lokomotiva Voith 30CC Maxima a komentář licenčního výrobce LOSTR Louny

EU44 Husarz: od poloviny června z Varšavy do Bohumína

EU44 Husarz, foto: Matouš Danielka V srpnu 2008 objednal polský dopravce PKP Intercity 10 vícesystémových lokomotiv typu ES64U4-D Eurosprinter. Tato verze strojů z produkce lokomotivky Siemens je určena pro provoz mezinárodních vlaků v Polsku, Německu, Rakousku a Česku na tratích se střídavým i stejnosměrným napětím. Disponuje trvalým výkonem 6 000 kW, nejvyšší provozní rychlost činí 230 km/h a rozjezdová tažná síla dosahuje hodnoty 304 kN při hmotnosti lokomotivy 87 tun. Konstrukce je samonosná, členěná na spodní část, stanoviště strojvedoucího a boční stěny strojovny. Strojovnu lze otevřít směrem nahoru a usnadnit tím montáž jednotlivých komponentů. Systém řízení zajišťují zdvojené centrální počítače (ZSG) s 32bitovou technologií. Komunikace s vlakem je umožněna po sběrnici WTB pomocí UIC kabelu. Brzdový systém tvoří samočinná stupňovitá pneumatická brzda a elektrodynamická rekuperační brzda, která je během jízdy upřednostňována. Při jízdě na stejnosměrné trakci, kdy při rekuperaci může dojít k nepřípustnému zvýšení napětí v napájecí síti, přebírá přebytečnou elektrickou energii – ovšem při omezeném výkonu – brzdový odporník.

Pro provoz na síti SŽDC byl tento typ schválen dne 21. května 2010. Nasazeny mohou být na I. i II. národním tranzitním koridoru Děčín – Břeclav, resp. Břeclav – Bohumín, trati Přerov – Česká Třebová, a na modernizovaném úseku IV. tranzitního železničního koridoru Horní Dvořiště – České Budějovice. K nasazení došlo hned několik dní poté – důvodem byl stále přetrvávající nedostatek provozních strojů řady EP09. Oficiálně vyjednané je jejich nasazení na nočním vlaku Chopin a to v úseku Warszawa Wschodnia – Bohumín.

Traxx DE: schválen v České republice

Stroj Bombardier Traxx DE, foto: Dominik Jaroš Dieselelektrické lokomotivy Traxx P160 DE a F140 DE představují nejnovější typ strojů z rodiny Traxx. Jsou určeny pro nejrůznější dieselové aplikace v kontinentální Evropě, kdy jsou provozovány zejména v nákladní dopravě a díky modulární konstrukci je možno stroj vybavit příslušnými komponenty dle požadavků dané země. Stroje byly odvozeny z řady BR 185 a nyní jsou nejprodávanějšími a nejrozšířenějšími lokomotivami v celé Evropě. Vyznačují se především nízkými provozními a údržbovými náklady nebo vysokou spolehlivostí; nemalé úspory jsou dosaženy i při poskytování náhradních dílů. Srdce stroje tvoří dieselový motor MTU 16 V 4000 R43 L o výkonu 2 400 kW. Lokomotiva s hmotností 83 t dokáže vyvinout maximální rychlost 140 km/h, rozjezdová tažná síla činí maximálně 270 kN. Systém řízení je ZMS nebo WTB. O schválení strojů této řady rozhodl Drážní úřad dne 15. dubna 2010.

Bombardier Traxx DE 285.107, Czech Raildays 2010, foto: Richard Weber Rozhodnutí o schválení řady, foto: Josef PetrákPohled do strojovny Traxx DE, foto: Dominik JarošPohled na spalovací motor, foto: Dominik JarošStanoviště stroje Traxx DE, foto: Dominik Jaroš

Herkules 2016 904-1 LTE

Stroj 2016.904-1 LTE, foto: Fixi Druhý výstavní den obsadil své místo i stroj 2016.904-1 dopravce LTE. Tyto dieselelektrické lokomotivy od společnosti Siemens disponují motorem MTU 16V 4000 R41, přeplňovaným čtyřmi turbodmychadly. Motor je nejtišší ve své třídě a vyznačuje se velmi ekologickým provozem. Stroje zvané Herkules jsou využívány jak v nákladní, tak i v osobní dopravě. Skříň lokomotivy je robustní konstrukce a vykazuje vysokou pasivní bezpečnost. Stroj o hmotnosti 80 tun dokáže vyvinout maximální tažnou sílu při rozjezdu 235 kN; nejvyšší rychlost dosahuje 140 km/h. Je vybaven elektrodynamickou odporovou brzdou, kdy maximální brzdná síla činí 100 kN, s brzdovým odporníkem umístěným na střeše. V současnosti se s nimi můžeme na našem území setkat například na mezinárodních rychlících z Německa do západočeské metropole.

Osobní vůz 158A Amnopuz PKP Intercity

158A Amnopuz PKP Intercity, foto: Matouš Danielka Polský výrobce H. Cegielski předvedl osobní vůz první třídy 158A Amnopuz pro PKP Intercity. Vůz nabízí 54 míst k sezení, disponuje klimatizací i elektrickými zásuvkami 230 V. Interiér působí příjemným dojmem a cestujícím nabízí posezení v prostorných a pohodlných sedadlech. Nasazování vozu v pravidelném provozu je kromě exteriéru patrné i na podlahové krytině. Na použitém koberci se již objevily skvrny, které nejsou vůbec, nebo jsou jen z těží čistitelné. Problematika používání koberce ve vozech první třídy již vedla k řadě diskuzí, nicméně nelze jednoznačně potvrdit nebo vyvrátit výhodnost jeho použití.

interier vozu 158A Amnopuz, foto: Matouš Danielkasedadla ve voze 158A Amnopuz, foto: Matouš Danielkašpinavý koberec ve 158A Amnopuz, foto: Matouš Danielka Výšivka PKP IC "ICCC", Czech Raildays 2010, foto: Richard Weber Vůz 1. třídy, PKP IC A9mnopuz, veletrh Czech Raildays 2010, foto: Dennis Hübsch

Video: prezentace vozu 1. třády 158A A9mnopuz pro PKP Intercity

Tekuté sklo: revoluce v ochraně souprav před graffiti?

Tekuté sklo posprejováno, foto: Matouš Danielka Firma Corin.cz představila dosud nepoznanou technologii v českém železničním průmyslu: snadný způsob, jak se vypořádat s nežádoucími látkami nejen na lacích železničních vozidel. Nano sklo, lidově nazývané jako tekuté sklo, bylo vynalezeno v Turecku a následně patentováno německou firmou, která nyní vede obchodní jednání s řadou firem, které o něj projevily zájem. Tekuté sklo je oxid křemičitý vyráběný z křemičitého písku, jehož ultratenkou vrstvu nanášíme s vodou či etanolem ve spreji na předem očištěný a odmaštěný povrch. Ten může být v podstatě jakýkoliv: sedací soupravy, zdivo, lak vozidel a další. Látky neškodí živočichům ani rostlinám – sklo je netoxické, v těchto malých rozměrech ohebné a propouští vzduch. Po takovémto ošetření můžeme pro očištění využít jakékoliv látky, které nereagují se sklem. S použitím této technologie je tak čištění mnohem snažší. Metoda se začíná uplatňovat v mnoha odvětvích a jejich počet se stále zvyšuje. Předvedeno bylo použití na prvním českém vozidle, které bylo touto ochranou zčásti opatřeno. Stal se jím motorový vůz M131.1454, jež dostal skleněný povlak v dílnách Olpas Moravia. Firma nabízí aplikaci skleněné ochrany s garantovanou životností 7 let, kdy cena aplikace činí 500 Kč/m2. Lze tak jednoduše ochránit nejen železniční vozidla před graffiti a zabránit jejich složitému odstraňování i poškození laku vozidla.

Vůz Falns(s)436.1: řada konstrukčních inovací

Společnost Ostravské opravny a strojírny (OOS) na veletrhu prezentovala svoji novinku – výsypný vůz řady Falns(s)436.1. Oproti současným provozovaným vozům řady Falls vyniká především větším ložným objemem a to až o 10 m3 a jeho ložná hmotnost dosahuje také vyšší hodnoty: 65 t oproti současným 53 t. Nový vůz má výborné užitné vlastnosti, přičemž pracovníci ocení především jeho snadnou obsluhu. Vybaven je neprůběžným táhlovým ústrojím s pryžokovovým vypružením UNIC. Brzdový systém tvoří pneumatická brzda DAKO DK-GP-A. Výsypné klapky u vozu lze ovládat nejen ručně, ale také pneumaticky z plošiny vozu. Maximální konstrukční rychlost vozu činí v prázdném stavu 120 km/h, v loženém stavu s nákladem nad 55 t pak 100 km/h. Vlastní hmotnost vozu je 25 t, z čehož 9 t váží podvozky.

SOR: nová generace vozidel na obzoru

Trolejbus TNB 12, foto: Matouš Danielka Interiér trolejbusu, foto: Dominik Jaroš Na veletrhu si „na své“ přišli nejen příznivci vozidel kolejových, ale i silničních. SOR Libchavy, významný český výrobce autobusů, zde prezentoval trolejbus typu TNB 12. Určen je pro hromadnou přepravu osob na kratší vzdálenosti v městském provozu a jeho délka dosahuje hodnoty 12 180 mm. Vybaven je elektrickou výzbrojí od společnosti Cegelec s rekuperací. Sběrač dodala tuzemská firma Lekov. Maximální konstrukční rychlost činí 70 km/h při váze trolejbusu 10,2 tuny. Výrobce nabízí třídvéřovou a čtyřdvéřovou verzi.

Další vystavenou novinkou z produkce SOR byl elektrobus EBN 10,5. Ten byl do provozu slavnostně uveden den před zahájením veletrhu, tedy 14. 6. 2010. Jeho karoserie vychází z konstrukce autobusu SOR BN 10,5. Vybaven je akumulátorovou baterií složenou ze 180 článků, kterou lze nabít za 6 hodin, resp. 1 hodinu v režimu rychlého nabíjení. Na vývoji se podílely firmy SOR Libchavy, Cegelec a Dopravní podnik Ostrava. Slavnostního křtu se zúčastnil náměstek primátora pro dopravu Vojtěch Mynář, náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej, ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek a zástupci firem SOR a Cegelec. Dojezd elektrobusu se – v závislosti na obsazenosti a náročnost provozu – pohybuje mezi 110 až 160 km. V současné době probíhá několikaměsíční zkušební provoz s cestujícími.

Lokomotiva 703.8 na CNG, foto: Dominik JarošStroj 742.701 CZ LOKO, foto: Dominik JarošStroj 2016.904, foto: Dennis HübschStroj řady 1216, foto: Dennis Hübsch SD Kolejová doprava 184.501, Czech Raildays 2010, foto: Richard Weber

Video: prezentace posunovacího vozidla Zagro

Zdroj: ŽelPage, Drážní úřad ČR, České dráhy, ČD Cargo, Bombardier, Siemens, PKP Intercity, www.NANO-SKLO.cz, ČT24, SOR, DPMO; foto: autoři, Dennis Hübsch, Fixi, Richard Weber; video: Tomáš Vrabec


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
16.07.2010 (13:48)  
ythomas_ct: Mimochodem tažná síla 519 kN je moc hezká věc, obzvlášť pak při dovoleném statiském zatížení šroubovky tahem 350 kN!
Podivejte se na jeji trakcni charakteristiku. Zjistite, je to vicemene zonglovani s cisly - tech 512 kN da jen pri souc. adheze 0,42 a jeste jen, dokud se moc neohreje prevodovka - trvala tazna sila (coz je v rychlosti blizke nule taky v podstate jen hausnumero) tesne nad 0 km/hod vychazi pak pod 350 kN a to jeste pri teplote okoli do 30°C...takze ono to zase tak horke v realu nebude. Ale v propektu to vypada super.
16.07.2010 (13:14)  
84: Proč tam asi není tak velká konkurence ? Že by jich bylo potřeba řádově míň ?
16.07.2010 (13:05)  
3/ Jak je na tom se schvalováním v ČR Maxima? Je to vůbec možné?

Pokud se nepletu na konci videa je řečeno, že u nás schvalená je...
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
16.07.2010 (11:14)  
strejcekms: Ta 20BB je v programu od začátku, nicméně nad její výrobou visí otazník. Přecijen už tak je v daném segmentu velká tlačenice, neb by přímou konkurencí byl Herkules a Traxx DE, v širokorozchodné verzi i kousky od Vosslohu. V sektoru velkých a těžkých mašin, kam patří CC, to zase tolik nevře...
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
16.07.2010 (10:52)  
Jen dodám že Voith má ve výrobním programu i Maximu 20BB se slabším motorem a 4 nápavovém provedení. A z lokomotiv vítám 742 701-6, takto by do budoucna měli vypadat některé stroje ČDC řady 742, pokud se tento prototip osvědčí. Je z ní lepší výhled a má mj. klimatizaci.
Z vozů mě přišel super - Amnopuz.
16.07.2010 (10:00)  
ČD-osobka se opět předvedly - tradiční looser Czech Rail days? :D

Tak pořád lepší ARmpee než loňské humanizované Áčko. Z toho mi bylo opravdu šoufl. Obzvláště když vedle stál Ampeer a tuším WGmeer od ZSSK.

Letos tam naštěstí nic humanizovaného k vidění nebylo. Možná regína, ale tím si nejsem jistý, ona je tam snad jako depozit každý rok, takže nějak nevnímám.
16.07.2010 (9:28)  
Husarz vypadá nádherně, ČD-osobka se opět předvedly - tradiční looser Czech Rail days? :D
16.07.2010 (9:19)  
Pěkná reportáž, teda až na drobné detaily. Tak např. vystavenou Maximu - pokud vím - nevyrobil LOSTR v Lounech (jak by se z textu mohlo zdát), nýbrž Voith v Kielu. Výroba těchto "futrálů na HD převodovky od Voithů" (aspoň tak na mě mašina působí svým vzhledem) se v Lounech teprve chystá. Mimochodem tažná síla 519 kN je moc hezká věc, obzvlášť pak při dovoleném statiském zatížení šroubovky tahem 350 kN!
A pak bych měl ještě několik drobných dotazů, pokud náhodou někdo neví:
1/ Mám dojem, že zmíněný Falns(s) je prvním nákladním vozem vyrobeným u nás, který splňuje TSI. Je tak?
2/ Herkulesy (Siemens ER 20) byly v ČR schváleny pro Vmax = 100 km/h; myslím, že kvůli VZ. Už se to změnilo? A jak je na tom v tomto ohledu Traxx DE?
3/ Jak je na tom se schvalováním v ČR Maxima? Je to vůbec možné? I když, pokud se to bude dělat dle TSI a povede se to někde v EU (třeba v Německu), tak asi ano...
15.07.2010 (23:57)  
Tak musím uznat, že mě osobně nejvíce uchvátili PKP IC. Husarz - to se skutečně povedlo! 230 km/h je krásná maximálka a ještě to zbarvení! A k tomu A9mnopuz - kromě faktu, že má málo sedaček proti sobě, je snad ve všem lepší než ČD ARmpee ( aspoň pro mě ). Ty pohodlný sedačky...
Musím alel uznat, že se celý RailDays povedl, škoda, že jsem z časových důvodů nenavštívil úplně vše. :-(
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko