..: Stadler v Curychu odhalil novou patrovou jednotku pro S-Bahn :..

Patrová jednotka DOSTO, foto: Stadler Zürich — V červnu 2008 získal Stadler Rail zakázku na výrobu celkem 74 dvoupodlažních jednotek pro linky S-Bahn v okolí Curychu, Ženevy a Lausanne. Ta se skládá ze dvou sérií s termínem dodání v letech 2011 a 2012 podle místa určení. Ačkoliv nové jednotky typu Dosto RV první cestující svezou až v polovině příštího roku, první z 29 šestivozových souprav řady RABDe 511 pro dopravní systém Zürcher Verkehrsverbund již byla slavnostně odhalena. Stalo se tak ve čtvrtek 3. června 2010 na nádraží Zürich Hbf. za účasti ředitele Švýcarských spolkových drah (SBB) Andrease Meyera a zástupců regionu a výrobce. O rok později by měla následovat i čtyřvozová verze, určená pro další švýcarské aglomerace.

Nové dvoupatrové soupravy vycházejí z úspěšné koncepce jednotek FLIRT a v curyšském S-Bahnu představují již třetí generaci drážních vozidel. Jsou určeny pro jízdu rychlostí až 160 km/h a při délce 150 metrů nabídnou 526 míst k sezení, z toho 112 v oddílu 1. třídy. Oproti předchozím dodávaným řadám je počet sedadel o něco nižší, souprava však uveze více stojících cestujících, a to i díky prostornějšímu interiéru. Přesunutím kanálů vzduchotechniky ze stěn do stropu mohl být vnitřní prostor rozšířen až o 15 cm, což se projevilo zejména na šířce uliček. Cestující by zároveň měli mít víc místa na nohy. Samozřejmostí je nízkopodlažní nástup, klimatizace a dvě vakuové toalety, z nichž jedna je přizpůsobena pro vozíčkáře. Pro dopravce je kromě vyšší maximální rychlosti velkou výhodou i energetická úspornost jednotek. Ty po svém nasazení v Curychu nahradí staré push/pull soupravy, z nichž nejstarší pocházejí z počátku 60. let.

Kromě SBB si 51 dalších jednotek typu Dosto objednali tři soukromí dopravci; společnost WESTBahn dokonce v šestivozové verzi pro dálkovou dopravu s 560 místy k sezení a maximální rychlostí 200 km/h pro relaci Wien Westbf. - Salzburg Hbf., kterou začne provozovat v prosinci 2011. Vedle populárních jednotek FLIRT a GTW tak dvoupodlažní soupravy v současnosti představují druhý významný projekt Stadleru v oblasti osobní dopravy. Nedávné výběrové řízení na dodání patrových jednotek pro dálkovou dopravu přitom k jeho velké nelibosti získal konkurenční Bombardier Transportation. Naopak na příměstských tratích teď v pozici majoritního dodavatele firma nahradila německý Siemens, který do Curychu od roku 2006 dodal celkem 61 dvoupodlažních jednotek Desiro Double-Deck řady RABDe 514, vyráběných v pražském závodě SKV.

Zdroj: Stadler Rail, RailwayGazette.com, ŽelPage


Dominik Jaroš | 6.6.2010 (7:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
07.06.2010 (12:46)  
Krutas57 : co dům dal dělá depo. Když jsou na třech jednotkách tři rozdílné závady, s nimiž má ŠKODA WERKE společného asi tolik, jako se sopečným prachem nad Evropou, tak prostě depo "slepí" ze tří nepojízdných souprav dvě pojízdné a jedna rozložená na "prvovozidla" se postupně opraví. Podívejte se, jak jsou poskládány žabotlamy ...

To, že se 471 postupně mění není nic divného.
163.100 se taky liší od 163.001 a "nějaká" 363.168 byla v okamžiku výroby jiná než 363.003, ačkoli šlo v principu o stejné lokomotivy ...
07.06.2010 (2:15)  
Tak pri všetkej skromnosti si dovolím tvrdiť, že naša posledná newsa zo Žiliny obsahuje najobsiahlejší zoznam rozdielov, aký sa na internete dá nájsť. Podrobnejší už by si vyžadoval niekoho z Vagónky.
06.06.2010 (23:51)  
Juraj Kováč: To ani netvrdím, však jsem toho popsal víc. Jen mi ty změny nepřijdou jako "drobné odlišnosti ... nič zásadné". Ono pokud kvůli jedněm nefunčkním dveřím pak nemůže vyjet celý vůz (souprava), tak to docela naštve (ikdyž to na pohled je drobná změna). Jinak nejslabší místa určitě spočívají v (pořád a stále žalostné) spolehlivosti téměř všech komponent. Že nevyměnili klimatizaci je docela škoda, je to jedna z věcí, které si všimnou i běžní cestující (dvoubarevné soupravy u ČD nevadí, ale když stojící vlak slyšíte už před nádražím...).

Bylo by docela zajímavé sepsat (nebo už to někdo udělal?) seznam všech věcí, které se měnily od prvního prototypu 471 až po 671 a taky toho, co se zatím stále nevyřešilo. A v rámci objektivnosti porovnat třeba i s jinými výrobci... :-)
06.06.2010 (23:39)  
Kruťasi, nič v zlom, ale oba texty o odlišnostiach 471 a 671 som tu písal ja, takže tohto som si veľmi dobre vedomý. Iste sa ale zhodneme na tom, že dvere a klimatizácia (mimochodom, tá vymenená nie je) nie sú najslabšie miesta ešusov.
06.06.2010 (23:36)  
Juraj Kováč: Odlišnosti ZSSK 671 od ČD 471 jsou celkem zásadní. ZSSK si například přímo vyžádali elektrický pohon dveří (původní pneumatický u 471 je poruchový) nebo jinou koncepci plošiny pro vozíčkáře (u 471 zbytečně složité, drahé a poruchové - u 671 nahrazeny výrazně jednodušším typem aniž by to omezilo funkčnost, spíš naopak). Škoda dále zcela přepracovala řídící software (původní dodnes velmi nespolehlivý software z externí firmy nahradila vlastním). A je zde i spousta menších odlišnosti - ovládání dveří jedním tlačítkem, menší změny v interiéru atd.

Osobně bych tipnul (nestudoval jsem to) i výměnu generátoru hluku (pardon, klimatizace) za kvalitnější typ, úpravu chladícího systému měničů a motorů (u 471 prošel několika změnami, aby vůbec fungoval, ale optimální to není) a asi i změnu dodavatelů problémových komponent.

Souhlasím s MP22, že původní 471 jsou značně nedotažené. Ostatně pořád lze vídat soupravy poskládané "co dům dal" z funčkních vozů, kdy je evidentně vidět, že se jedná o nouzovou slepenici dvou "polofunčkních" souprav. 671 už vypadá docela nadějně, ale jen provoz ukáže, kolik problémů se skutečně vychytalo. Nicméně zde se projevuje rozdílnost přístupů ČD a ZSSK - ČD podepíší nákup jednotek, které v době podpisu ještě ani fyzicky neexistují a pak na vlastní náklady řeší jejich (zpočátku velmi značnou) poruchovost. ZSSK vklídku počkají a pak si koupí již odladěnou verzi, navíc obohacenou o druhý systém a s vyšší maximálkou.
06.06.2010 (23:16)  
MP22: no kúpili to LG a ZSSK, tak uvidíme. Pravda, drobné odlišnosti tam sú, ale nič zásadné.
Dosto sa inak okrem iných vecí vyznačuje tým, že spĺňa EN 15227 (crash odolnosť podľa najnovšej TSI).
Registered user MP22 
06.06.2010 (20:48)  
Posílám pár odkazů:
http://www.20min.ch/news/schweiz/story/16465486
http://www.flickr.com/groups/dosto/pool/
Ešus je sice pěkný,ještě že ho tady máme,ale koncepčně již trochu zastaralý a co je podle mě to nejhorší je hrozný přístup Škoda Transportation k řešení závad, kterých je pořád požehnaně...Koupit to někdo jiný než ČD, které musí být se Škodou za dobře...Nevím nevím jak by to dopadlo.
06.06.2010 (11:38)  
Mne sa páči verzia, ktorú si objednala spoločnosť WESTBahn. Takéto niečo by bolo optimálne pre Student Agency...
Registered user Petryk 
06.06.2010 (10:56)  
Petr.03: Tak tak, ono na základním konceptu toho moc vymyslet nejde. Tento je de facto pro Evropu ideální. Jde "jen" o to, jaký se tomu udělá přední čelo, jak se uspořádá interiér a vyřeší pohon...
06.06.2010 (10:12)  
Tak vzhledove je to lepsí ešus.Jsou si dosti podoné,proto zastávám názor,že náš ešus je pěkný vlak.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko