Praha — České dráhy avizovaly nákup 33 motorových vozů od Stadleru teprve před třemi týdny; už v těchto dnech má však veřejnost možnost prohlédnout si jeden exemplář vozu Regio-Shuttle RS1 přímo v Česku. Kromě krajských prezentací na Vysočině a v Libereckém kraji navíc předváděcí kus, pronajatý od německého dopravce Erfurter Bahn, zavítal 5. května i na pražské hlavní nádraží, kde byl od 14 do 17 hodin k dispozici zájemcům na nástupišti 1b. Pražské představení následovalo poté, co se v úterý Regioshuttlem mohli poprvé svézt cestující v Jihlavě v rámci několika krátkých předváděcích jízd. Ve čtvrtek 6. května se pak motorový vůz představí veřejnosti v Liberci.
Jak zjistili kolegové z partnerského webu vlaky.net, nové motorové vozy by u ČD měly být označeny řadami 840 a 841, v závislosti od konkrétních úprav pro své cílové regiony. Cestujícím začnou naplno sloužit začátkem na přelomu podzimu a zimy 2011, načež budou dodávky pokračovat v průběhu roku 2012 v počtu 17 kusů pro Vysočinu a 16 pro Liberecký kraj. Na místních tratích nahradí především zastaralé dvounápravové vozy řady 810 z let 1973-1982 a odpovídající vozy přípojné, oproti kterým slibují razantní zvýšení komfortu cestování – a to i přesto, že od uvedení typu RS1 na trh uplynulo už více než 12 let. Obdobné motorové vozy jsou v současnosti využívány v Německu, a to jak u státní Deutsche Bahn, tak u řady lokálních dopravců, kde první vyrobené kusy slouží již od roku 1998.
Provozovatelem zapůjčeného prezentačního vozu VT 009 je místní dopravce Erfurter Bahn s působností na území spolkových zemí Bavorsko a Durýnsko. Společnost vlastní celkem 23 vozů řady 650, které operují na tratích normálního rozchodu 1435 mm. Délka vozu přes spřáhla činí 25,36 metrů, výška 4,1 metru a šířka 2,9 metru. Kapacita je závislá od zvolené konfigurace interiéru, běžně se ale pohybuje kolem 148 cestujících, z toho 71 sedících a 77 stojících. Prázdný vůz váží 42 tun, což je dvakrát více než motorový vůz řady 810 s nominální obsaditelností 95 osob, ovšem při stísněném příčném uspořádání 2+3. Z pohledu provozu naopak Regio-Shuttle oproti malým motoráčkům nabídne vyšší výkon, o 40 km/h vyšší maximální rychlost a lepší dynamické a chodové vlasnosti. V přímém porovnání s tzv. „šukafonem“ je dalším příjemným údajem klimatizace a uzavřený systém toalet. Vozy jsou navíc díky nízkopodlažnímu provedení snáze přístupné pro cestující na invalidním vozíku, kterým nabídnou i bezbariérové WC.
Zdroj: České dráhy, ErfurterBahn (Wikipedia)


Jinak 843+943 jsou ještě OK, ale na trati Liberec - Tanvald, kde se staví na každém rohu, bude ten nízkopodlažní RS1 lepší. Pro apolla se najde místo v meziregionální dopravě (tam kde jezdí buďto krátká klasika, nebo 814 dlouhé štreky).
Je ale pravda, ze vsechny "zapadni trendy" se zde prosazovat nemusi. Treba dle meho nazoru opravnena kritika umisteni odpadkovych kosu na prestavcich. Takhle dokonale maji umistene kose i jiz mnou zminena "suflata" a kdyz jedou do CB z Rakouska, to je poradek v tom voze. Vsude plechovky od napoju, papirky... A kose poloprazdny... Doufam, ze nekdo od CD bude pri objednavani premyslet a objedna to s kosema u sedacek. Madla, kose... Jsou to sice detaily, ale ty jsou casto to nejdulezitejsi...
P.S.: Nejsem ten Jony co tady má předchozí komentáře, je to jen shoda nicků.
Ne já nikam nic posílat nebudu mně je to popravdě řečeno úplně u p....e, co si dráha nakoupí a s čím budou cestují vozit. já jsem rád že mám na dráze práci výplatu a ještě pár výhod co nám zůstalo.
Jen říkám svůj názor jak nakonec dopadnou názory na tyhle motoráky, už jen to že nemají stahovací okna už tohle by mně jako podotýkám cestujícího ne zaměstnance totálně vytáčelo, další věc sedneš si a čumíš do sloupku kvůli debilnímu uspořádaní sedadel viz. vozy 021, stolky a odpadkový koše nikde viz opět 021, místo na nohy nikde opět 021, ale mně to je jedno uvidíte sami až v tom bude dřepět hodinu.
Jasně je to nový na první pohled to bude pro lidi 100% lepší ale z praktickýho hlediska se to nevyrovná obyčejnej bajce.
Srovnání rekonstrukce starého vozu a novostavby mi taky nepřijde jako zrovna šťastná.
A to že chybí madla je opravdu důvod pro stažení z provozu a následné sešrotování... Kolik času a práce může asi tak stát přidělání 4 madel (počítám 2 madla pro jedny dveře v nízkopodlažní části). Ono by občas stačilo místo věčného remcání poslat dopis (e-mail) s prosbou o zlepšení. Nemělo by to snad větší přínos?
Tak já nevím, 810 se vám nelíbí, 814 se vám nelíbí, roky se tady dští zášť na ČD jak jsou neprogresivní a budeme se navždy vozit v prastarých vozidlech či jejich derivátech. A pak když přijde konečně něco ze zbožňovaného západu tak se vám to také nelíbí. To je tak typicky české, že to víc ani nejde. Tak co kdybychom se obrátili na východ?
Tohle je konečně také slušná jednotka...
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/ua032.jpg
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
