Zlín/Vizovice — Další stavbou, která bude z nedostatku financí odložena, se pravděpodobně stane plánovaná elektrifikace trati 331, respektive úseku Otrokovice – Zlín. Ministerstvo dopravy se snaží i tuto stavbu odložit na neurčito a tím zabránit prohlubování státního dluhu investicemi. Ovšem toto stanovisko zní pro některé zcela nepochopitelně, pokud realizace stavby (v ceně 3,8 miliard korun) je z 80 % financována z fondů Evropské unie — a tedy jen 20 % ze státní pokladny. Pro stát představuje realizace náklady 760 milionů korun. Není to sice nejméně, ale přesto jen zlomek celkové částky. S odložením projektu by mohlo dojít k tomu, že EU na stavbu již nepřispěje a veškeré náklady tak budou muset být hrazeny pouze z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Aktuálně probíhá finalizace přípravné dokumentace, která bude hotová do konce srpna. Realizace byla prozatím naplánována na roky 2011 až 2013, kdy končí současný schválený rozpočet EU.
Původní plány hovořily o elektrifikaci celé trati z Otrokovic do Vizovic navazující na elektrifikovanou trať 330 druhého tranzitního koridoru, avšak později byl tento záměr redukován a dnes bychom byli rádi, pokud by se zrealizovala alespoň elektrifikace do Zlína. Ke zdvoukolejnění tratě také nedojde, jelikož tento plán místní obyvatelé odmítli v referendu pro vysoký hluk provozu, což zní absolutně nesmyslně a může je omluvit jen, že hlasující Zlíňané neznají podrobněji železniční provoz. Zdvoukolejněním trati by se nejen snížili náklady přepravy a cestovní časy, ale také pro místní obyvatele možná paradoxně i snížil hluk, jelikož by nemusely vlaky zastavovat kvůli křižování skoro v každé dopravně. V dřívějších plánech je také navrhováno prodloužení trati až do Horního Lidče a propojení s tratí 280, čímž by význam této dosud lokální trati ještě výrazněji vzrostl.
Nejen obyvatelé obce Želechovice nad Dřevnicí nebudou ještě dlouho spát klidněji. Díky četné zástavbě podél trati jsou lidé, žijící v přilehlých domech, obtěžováni hlukem, duněním, ba dokonce jim na domech praskají zdi, i když zde došlo ke snížení rychlosti projíždějících vlaků. Rekonstrukce trati by tento problém částečně odstranila, pomineme–li sporné použití protihlukových stěn, třeba instalací zvukotěsných oken nebo jen novým svrškem trati, který sám o sobě poskytuje tižší provoz. Můžeme jen konstatovat, že je třeba konat, trať je dnes ve velmi špatném stavu. Zásadní rekonstrukci prodělala naposledy v letech 1962 a 1963.
Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Zlínský Deník
Kdo byl před 2ma až 10ti lety ve Zlíně ví, že doprava byla katastrofická. Domorodci mají trolejbusy a autobusy, v tom vidí dopravu do práce a za doktorem. Mimochodem Nemocnice je pěkně daleko od nádraží a jediné co je blízko je úřad a Tesco. Ještě že tam mají terminál na busy hned u nádraží.
Napojením na Horní Lideč by trať určitě získala na významu. Otázka je, jestli je to nutné a jestli to stojí za to.
Určitě by bylo fajn dojet z Prahy až do Zlína přímým vlakem - bez nutnosti přepřahu v Otrokách - no ale upřímně: jízdní doba je proti klasickému dálkovému busu úplně jinde (delší). Takže ono těch 15 minut stání nic neřeší - aspoň stihnou dojet osobáčky z Hodonína a Přerova a hurá do Zlína.. ;-)
Musím říci, že smysl elektrizace pouze do Zlína mi uniká. Dělat elektrizaci trati, kam zajíždí 1 pár rychlíků denně a osobní doprava by v tu chvíli musela ve Zlíně přepřahat nebo by jezdila dál v nezávislé trakci stejně jako náklady do Želechovic? Není to nesmysl? Podle mého názoru má smysl elektrizace trati a její případné zkapacitnění ve chvíli, kdy by byl dokončen rozestavěný úsek z Vizovic do Valašské Polanky.
Souhlasím s J. Petrákem, protože sama rekonstrukce svršku by mnohé vyřešila. Pro dokreslení. V letech 1998 - 2001 jsem měl kancelář u přejezdu na trati 330 v Napajedlích. Před tzv "Koridorizací" se při průjezdu nákladu plně ložených WAPek dům otřásal v základech. Po rekosntrukci svršku bylo slyšet pouze odvalování kol po kolejích... prostě šelest... A to v tom starém domě nebyla namontována nová okna a nejsou zde protihlukové stěny. Opravdu po rekonstrukci svršku byl znatelný pokles hluku..... Ještě ke zkapacitnění trati na 2kolejku. Kdo má zájem, může se podívat přes googlemaps na onu trať a pochopí, že v úseku Malenovice - Zlín je trať vedena v husté zástavbě, která přímo lemuje trať a z druhé strany je trať omezena silnicí I/49. Kdyby se počítalo s brzkým zdvoukolejněním, předpokládám, že by nový mostek na přeložce v Malenovicích byl již posteven pro případnou druhou kolej, ale nestalo se tak...
Pak je tu ještě role různých občanských sdružení, která se za dvojkolejku mohla postavit a veřejné mínění ovlivnit, ale k tomu asi nedošlo. Prostě železnice obecně má blbé renomé (není divu, když lidem za okny už několik desetiletí poskakují stále tytéž v oblouku pískající motoráky ř. 810) a to se jen tak nezmění.
Tito obyvatelé dělají úplně ty samé problémy i při rozšiřování hlavního tahu městem, kde přes 10 let bránili rozšíření hlavní ulice na čtyři pruhy.
Obecný postoj značné části obyvatel těchto čtvrtí je ten, že lidi mají sedět doma na zadku a brát důchod, kdo se chce courat vlakem nebo autem do práce, je to jeho chyba.
Mimochodem, zrušení dvoukolejky do Zlína bylo v plátku vydávaném místním magistrátem prezentováno větou: V zájmu snížení hluku se zastupitelům podařilo zabránit zajíždění rychlíků do města.
To myslím nepotřebuje komentář. Zlínští zastupitelé nevidí, že město se proměňuje v díru bez významu.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.