..: Trať 326 poničenou povodní čeká nejspíše demolice :..

Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Nový Jičín — Uplynul rok od rozsáhlých záplav na Moravě, jež poničily značnou část železniční infrastruktury na severovýchodě republiky. Zatímco většina míst, zasažených vodním živlem, byla více či méně navrácena do původního stavu, nebo alespoň zaznamenala první rekonstrukční práce, železniční spojnice Hostašovic a Nového Jičína jakoby nikdy nebyla na seznamu. Původně se město Nový Jičín s koncem tratě 326 nechtělo smířit, nyní ale začíná prosazovat spíše zbudování cyklostezky na tělese trati a počítá s jejím protažením na obě strany. Aktuální náhradní autobusová doprava, která měla být pouze dočasným řešením, tak asi zůstane řešením trvalým. Přitom ještě v létě bylo na zprovoznění této lokálky vyčleněno 80 miliónů ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Trať 326 z Nového Jičína horního nádraží do Hostašovic tak čeká nejspíš smutný konec. Poté, co lokálku 26. dubna 2009 poničila krátká povodeň, zastupitelé Moravskoslezského kraje odmítli dát SŽDC záruku, že zde budou minimálně deset let provozovat pravidelnou železniční dopravu. Tuto garanci přitom SŽDC od objednavatele dopravy požaduje, aby případná investice do opravy měla dlouhodobý smysl. I přes hlasité protesty a petici některých dotčených občanů se však vedení kraje takovým způsobem zavázat nechce, a tak lze očekávat, že trať bude snesena a někdejší provoz budou připomínat pouze nádražní budovy či zachovalé terénní úpravy.

810 191-7, Nový Jičín, foto: Martin Grill Trať byla otevřena 1. června 1889 a její provoz byl ukončen po téměř 120 letech. Na svých 10 kilometrech dosahuje převýšení 105 metrů a kromě dopravny Nový Jičín hor.n. a stanice Hostašovice se na ní nachází také zastávky Mořkov, Hodslavice a Bludovice. Právě tyto obce na záměr kraje provoz neobnovovat zareagovaly zprvu důrazným protestem, po čase však chtějí místo tratě cyklostezku. V současné době je v postižené relaci dlouhodobě zavedena náhradní autobusová doprava, v níž platí standardní tarif Českých drah. Paradoxem situace ovšem je, že toto řešení je pro dopravce ve skutečnosti finančně výhodnější – provoz autobusové dopravy je totiž vyjde levněji, i když ji objednávají u soukromého dopravce.

Trať 326 je již druhá v pořadí, kterou nejspíše čeká definitivní konec – podobný osud v brzké době čeká také trať 256 Uhřice u Kyjova – Žďánice, kde už Drážní úřad rozhodl o likvidaci. Stanovisko Drážního úřadu k této trati sice ještě nebylo vydáno, ale dá se téměř s jistotou předpokládat, že provoz obnoven nebude. Na druhé straně historie v podobných případech nabízí i možnost malého zázraku, jakým bylo obnovení povodní poničené tratě 293 Šumperk - Sobotín, kdy trať obnovily samy dotčené obce a dodnes na ní provozují drážní dopravu pod hlavičkou Železnice Desná.

Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák

Podrobně o přípravách zániku této tratě a jednotlivých rozhodnutích obecních a krajských zastupitelů, stejně jako správce infrastruktury psal server Dopravní net, kde vyšel třídílní seriál: o rozhodnutí zastupitelů města, pokračování jednání o osudu trati a závěrečný komentář.

Zdroje: ČT24, wikipedia.org, Mediafax


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 14.7.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mlůno 
12.01.2012 (12:30)  
Já se obávám, že cena cyklostezky v českých zemích je srovnatelná s cenou železnice nebo dálnice. Nebylo by teda lepší tam radši udělat ty koleje. A pokud možno takové, po kterých by mohli jezdit v případě přerušení provozu i cyklisté. Bylo by to 2 v 1 (multifunkční věci jsou teĎ in), buĎ by čd nebo jiný dopravce provozoval hromadnou dopravu, nebo by stejné těleso sloužilo individuální cyklistické dopravě.
Zejména pokud to bude vypadat jako v Praze, kde se při stavbě Nového spojení to "staré" spojení přebudovalo na cyklostezku. Dodnes není zkolaudované (aspoň poud vim), sem tam jsou tam zábrany (dají se přelézt nebo objet) a informační/zákazové tabule, ale lidé co tu cestu využívaji je buď nečtou nebo ignorujou (nakonec je to lepší než jezdit pražskými ulicemi, zvlášt když si představuju, kudy by vedla alternativní trasa).
registrovaný uživatel SYN 
19.07.2010 (0:31)  
Ha, aneb jak misto nejakych 10km (max. hodina i s nalozenim na auto) cestovat celodennim vyletem nejakych 100km po zemi Moravske celodennim vyletem, plus pristaveni vagonu, nakladani... ne to se fakt nemuze za zadnou cenu ekonomicky vyplatit.
Jako nejak by to snad mohlo fungovat kdyby ty trate byly propojeny v NJ, pak snad (i kdyz si ani tak nejsem uplne jisty). Neboli se mi to vcelku jasne zda otazka na mesto NJ, zda dokaze zaridit propojeni svych dvou trati, jinak to namoudusi za obnovu nestoji. Ani osobni, ani nakladni.
18.07.2010 (12:34)  
Takže by se Pandury projely krásně kolem půlky Moravy přes Hostašovice – ValMez – Hranice – Suchdol nad Odrou do Šenova... To je asi nekonkurenceschopné.
registrovaný uživatel MiPol 
18.07.2010 (9:05)  
doomlukas: Jak už tady psali jiní, vlečka končí v areálu VOP Bludovice (spadá pod VOP 025 Šenov u NJ). Za socialismu se po ní jezdilo velmi často, když se vozil tajný vojenský materiál. Teď ale armáda prohlásila, že vlečku nepotřebuje. A to i přesto, že se v tomto areálu svařují korby na Pandury. Ty se pak nákladními auty převážejí přes Bludovice a NJ do Šenova, kde je kompletují. I šenovský závod má vlečku, ovšem z trati 278...
registrovaný uživatel rundlik  mail  
17.07.2010 (16:08)  
re:Martin Ben:Určitě,kdyby se jen trochu chtělo,nemůže to být žádný technický problém tuto trať obnovit.Po povodních r.97 byly tratě Šumperk-Kouty n.Des./Sobotín/ daleko více zničeny a provoz se i přes odpor tehd.ČD podařilo obnovit.Zde snad už i kvůli tomu vojenskému skladu.Samozřejmě SŽDC má požadavek 10 let po obnově prvozovat železniční dopravu.Z mého hlediska je to jedno,zda-li bude provozovatelem ČD nebo jiný ,např.soukromý subjekt.A určitě není také problém realizovat přímé železn.spojení N.Jičín h.n.-Val.Meziříčí.Také jsem zde někde četl příspěvek,koleje vytrhat vybudovat cyklostezku a někdy v budoucnu snad znovu položit.To nepreferuji.K obnově železnice by se už nikdo nikdy nevrátil.
17.07.2010 (12:39)  
Nutno dodat že tu chybí fotka nejponičenějšího místa v km 5,9 (těsně před dvojicí mostů přes potok mezi zastávkou Životice a odbočkou k armádnímu skladu) to jen pro ukázku nejhoršího místa, na cca 100 metrech jsou kolejová pole odplaveny a visí zešikma ve vzduchu, násep je z části pryč, místa na zdejších fotkách stačilo jen podsypat, což už se také provizorně stalo - pro průjezd pokladače kolejových polí ...
registrovaný uživatel SYN 
16.07.2010 (15:55)  
hnatikk: Jako že by si ty koleje mohli spravit za svoje a pak na nich jezdit expres NJ-VM? To mi zní jako dost velká hovadina... takovej výkřik do tmy.
registrovaný uživatel hnatikk  mail  
15.07.2010 (23:19)  
A kde je SA se svýmy expressy??mohli by tam odsus rozjed žlutej (busines)na kolejích za pár kaček nový vlaky a lidi se pohrnou:)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
15.07.2010 (21:10)  
Fotky naštěstí máme taky...

http://www.zelpage.cz/fotogalerie.php?search=extend&trat=326_1&st1=&st2=&parent=all&title=&id_autor=all&sort=title&smer=asc

Kdybych před těmi několika málo lety tušil, že se tam už s vlakem nikdy nepotkám, asi bych ji býval navštívil častěji. Mimochodem - právě na této trati se páni fírové učili jezdit s prevními RegioNovami v MS kraji... :o)
registrovaný uživatel rundlik  mail  
15.07.2010 (21:00)  
Tak to máme další trať "na zrušení".Po 245 SŽDC Hrušovany n.Jevišovkou-Hevlín,kde byl "slavnostně" ukončen provoz k 30.6.t.r./viz Železničář č.28/2010,str.7/ další "jobovka".A co na to železniční "odbory".Asi nic,je jim to jedno.Dva fírové zuřivě diskutují na stanovišti "esa" ČD Cargo,/vypozorováno včera Brno-Maloměřice/,místo aby si vzali hadr a šli tu hroznou lokomotivní skříň trochu očistit.Jak tak prohlížím fotky z této trati č.326,zase to tak poničeno není.A osobní dopravu by mohl provozovat třeba p.Jančura se svým Desirem.Ještě,že jsem si tuhle trať před léty projel a mám fotografie.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko