..: Motorové vozy pro Vysočinu a Liberecký kraj dodá Stadler :..

Stadler RS1 v provedení pro Liberecký kraj, foto: StadlerJihlava/Liberec — První dva letošní tendry na dodávku nových vozidel pro regionální dopravu v Česku znají své vítěze. V obou výběrových řízeních pod hlavičkou Českých drah uspěl výrobce Stadler Pankow GmbH se svým motorovým vozem Regio–Shuttle RS1. Pro člena švýcarského koncernu Stadler Rail bude tato zakázka premiérou na českém trhu. Stadler byl nakonec jediný, kdo se do soutěže přihlásil s konkrétní nabídkou, ačkoliv zadávací dokumentaci si vyzvedlo celkem 11 zájemců. Hodnota obou zakázek činí 1,776 miliardy korun, a je tedy o něco nižší než stanovený cenový strop 1,8 mld. Vozy pro Vysočinu vyjdou na 898 milionů (52,82 mil. Kč/vůz), přičemž částkou 200 mil. Kč na jejich pořízení přispěje Evropská unie ze strukturálních fondů. Liberecký kraj může naproti tomu očekávat dotaci ve výši zhruba 300 milionů při celkové nákupní ceně 878 mil. Kč za 16 vozů. Cenový rozdíl přes dva miliony korun na kus je v tomto případě důsledkem nutnosti technických úprav pro provoz na sklonově náročných tratích v Libereckém kraji. Nové motorové vozy by se v provozu měly objevit na přelomu let 2011–2012.

Bezbariérovost a klimatizace samozřejmostí, parametry podle podmínek kraje

Interiér jednotky Stadler RegioShuttle1, foto: Stadler Předmětem dvou podobných výběrových řízení pro regiony Liberecka a Vysočiny byl nákup celkem 33 nízkopodlažních, klimatizovaných motorových vozů s kapacitou kolem 70 sedících cestujících. Drahami vybraný vůz Regio-Shuttle RS1 je jednodílné dvoumotorové nízkopodlažní vozidlo nezávislé trakce s 65% podílem nízké podlahy. Přenosem výkonu je hydromechanický při uspořádání pojezdu B'B' a výkonu 2×257 kW. Při délce 25,5 m a hmotnosti 40 tun poskytne jeden vůz prostor pro 71 sedících cestujících; součástí interiéru bude ovšem také prostor pro přepravu rozměrných zavazadel, jako jsou kočárky, kola nebo lyže a sáňky.

Šestnáct vozů zamíří do okolí Liberce, zbylých 17 pak bude sloužit cestujícím na Vysočině. Vozy pro Liberecký kraj budou určeny pro maximální rychlost 100 km/h, ovšem s možností provozu na nejstrmější české trati z Tanvaldu do Kořenova, kde před dvěma lety provozně zcela pohořely Regionovy Trio, přestože byly pro provoz v podobných podmínkách původně navrženy. Verze Regioshuttlu pro Vysočinu bude naproti tomu stavěna až na 120 km/h, čímž bude moci přispět nejen ke zkvalitnění, ale i zrychlení dopravy na svých plánovaných vozebních ramenech. Na pravidelných spojích ČD by se první motoráky měly objevit koncem roku 2011, celá série pak o rok později, celkově v rozmezí 20 až 29 měsíců od podpisu smlouvy. Významnou novinkou je rovněž fakt, že Regioshuttly budou jako vůbec první z vozidel ČD až z 40 % financovány z dotací regionálních operačních programů.

Plánované nasazení nových motorových vozů

  • Liberecký kraj
    • Liberec - Frýdlant
    • Liberec - Tanvald - Harrachov
  • Vysočina
    • Havlíčkův Brod - Křižanov
    • Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
    • Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
    • Jihlava - Třebíč

Stadler po 14 letech uspěl na české železnici

Interiér jednotky Stadler RegioShuttle1, foto: Stadler V Evropě v současnosti jezdí již přes 400 exemplářů tohoto typu, objednávka Českých drah je nicméně podle výrobce samotného významným úspěchem. „Tato zakázka je pro naši firmu důležitým mezníkem. Poprvé dostáváme možnost dodat naše vozidla na český trh, a to 14 let poté, co Stadler poprvé v ČR prezentoval motorové regionální vozidlo,“ komentuje výsledek tendrů jednatel společnosti Stadler Pankow Michel Daum.

První informace o pravděpodobném vítězství Stadleru se přitom objevily ještě před oficiálním vyhlášením výsledků soutěže, s odkazem na jediného účastníka výběrového řízení. Konkurenční výrobce se totiž údajně nedovedly vypořádat s podmínkou zadání, aby 60 % vlaku bylo nízkopodlažní. Do určité míry k tomu přispěl i fakt, že většina výrobců nemá jednočlánková vozidla ve svém produktovém portfoliu a zaměřují se spíše na vícečlánkové jednotky.

Stadler se v Česku poprvé obchodně prezentoval v červnu 1996, kdy firma předvedla svou novou tříčlánkovou jednotku série GTW. S perspektivou dodávek nových vozidel do poměrně zanedbané regionální dopravy ČD zatím výrobce v Česku založil dceřinou společnost Stadler Praha, jež v současné době zaměstnává 35 inženýrů. Není bez zajímavosti, že s vozidly Stadleru ve svých zveřejněných nabídkách na provoz regionálních spojů počítal i soukromý dopravce RegioJet, který ovšem pro vybrané relace upřednostňoval jednotky z řady GTW. V omezeném počtu šesti kusů pak na tratích bývalých ČSD jezdí dieselové jednotky řady 840 ZSSK (GTW 2/6), na nichž se Stadler podílel jako součást konsorcia tří dodavatelů, kteří stáli i za 15kusovou sérií úzkorozchodných elektrických jednotek 425.9 pro TEŽ. Česká republika je v tuto chvíli poslední zemí střední Evropy, kde dosud vozidla švýcarského koncernu nejezdí: v uplynulých letech od Stadleru koupily významnou sérii 60 elektrických jednotek FLIRT maďarské státní dráhy MÁV-START, 14 dalších jezdí na regionálních spojích v Polsku a 33 kusů jednotek GTW využívají lokální dopravci v Rakousku.

Regioshuttlem to letos nekončí

Interiér jednotky Stadler RegioShuttle1, foto: Stadler České dráhy plánují ještě v tomto roce vyhlásit několik dalších výběrových řízení na různé typy zcela nových vozidel pro jednotlivé kraje. Mezi poptávaná vozidla patří 4 motorové vozy obdobné koncepce pro dopravu v Pardubickém kraji. Pro Zlínský, Karlovarský a Plzeňský kraj bude následovat 33 dvoudílných nízkopodlažních motorových jednotek. Dalších 23 nízkopodlažních elektrických jednotek v jedno- či dvousystémovém provedení pak má být objednáno pro východní a jižní Čechy a severní Moravu. Moravskoslezský kraj by se navíc, společně s širším okolím Prahy, měl dočkat ještě výběrového řízení na dodávku 8 jednosystémových dvojpodlažních elektrických jednotek, které by měly doplnit flotilu prozatím 75 nasmlouvaných jednotek řady 471. Tendry na nová vozidla by pak měly následovat i v následujícím roce.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.4.2010 (19:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu ČR Liberecký ČR Vysočina


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ mic 
21.04.2010 (7:53)  
Ad spřáhlo: automat by byl více, než vhodný. Přímo se nabízí možnost spřahovat a dělit soupravy. Je sice pravda, že by se to nadalo spojovat jinou řadou, ale chce snad někdo za tímhle strojem vláčet 010?
registrovaný užívateľ SYN 
21.04.2010 (7:42)  
Sim: Pocitam ze ten klicovy rozdil by mohla byt ta dotace z OP. Pokud toto zrusi nebo nejak zasmouli, tak by o ni nejspis prisli. Proto jsou ochotni pripustit i zahranicni vozidlo. Stejnak, rekneme si na rovinu ze "z domacich zdroju" se nic podobneho nevybere, kor v dobe radove 2 roky. Regionoha, at ji vychvaluje jak chce, se s timto neda rovnat, mimo kulturnich parametru take v podilu nizkopodlaznosti (coz je cim dal tim sledovanejsi parametr), v rychlosti a v tom ze vyjede to o cem si RN muze nechat jen zdat (vzhledem k 100% trakci a slusnemu vykonu).
registrovaný užívateľ Sim 
21.04.2010 (7:29)  
Asi me budete mit za hnidopicha, ale me se to cely zda divny. Vyberove rizeni, v cechach ... ano, muze byt. Vyberove rizeni u CD - tady uz mam pocit, ze se dostavame lehce na hranici sci-fi. Vyberove rizeni, ve kterym nevyhraje "domaci" dodavatel (nebo aspon sprizneny) ... stipnete me, at se probudim.

Vrta mi hlavou, co si kdo vymysli, aby to bylo mozne stopnout ve chvili, kdy uz to bude rozjete ... pripadne co za levarnu se vyklube na povrch - napada me treba dodatecne ujednani, ze vozidla smi draha prevzit pouze od ceskeho dodavatele, ktery bude fungovat jako prekupnik a samosebou mu spadne do kapsy nemale procento provize.

Pokud to dopadne dobre a skutecne tyto vozy draha koupi a nasadi, je to samosebou velmi prijemna zmena. Ale hlava mi nebere, jak je mozne, "ze to najednou jde".
20.04.2010 (23:27)  
happy: Je to hydromechanický přenos. Takže kombinace hydraulického (konkrétně hydrodynamického) a mechanického přenosu výkonu.
registrovaný užívateľ JnR 
20.04.2010 (23:21)  
diesel pod dráty: Na Vysočině není jediné smysluplné vozební rameno osobáků, které by bylo celou trasu pod dráty. Elektrifikované tratě zpravidla míjí obce kolem trasy a větší sídla podchytí rychlíky. Z hlediska regionální dopravy perspektivní trasy Jihlava - HB - Světlá - Ledeč - Zruč, Jihlava - HB - Chotěboř - Hlinsko, HB - Šakalov - Nové Město, Šakalov - VelMez, Jihlava - Telč - Slavonice, Jihlava - Pehlřimov - Tábor atd. jsou vždy kus s dráty a kus bez drátů. A pořizovat něco hybridního elektrika+diesel na ty počty cestujících na Vysočině nemá smysl.
20.04.2010 (22:26)  
zajímavá informace by byla, za kolik tyto vozy kupovaly ostatní železnice. jsme přecejen v čechách:)
20.04.2010 (22:11)  
Ninja: ne všechna hydraulika je taková tragédie, jako na hydrách. Elektrický přenos by podle mě byl na takový vůz zbytečně robustní.
registrovaný užívateľ Ninja  mail  
20.04.2010 (21:47)  
Hydraulický přenos výkonu byl už v zadání? Podle mého krok zpět oproti řadě 843, trochu zklamání. Ale jinak musím říct KONEČNĚ!
20.04.2010 (21:27)  
greens: Taková vozidla existují. Nechápu, proč na Vysočině chtějí motorové vozy pro elektrizované tratě...
registrovaný užívateľ jk 
20.04.2010 (21:22)  
Poborskiii: zatim ne. o to je to zajimavejsi zprava.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko