..: Vysočina se IDS zatím nedočká :..

814 Zdirec nad Doubravou, foto: Ondra MalekJihlava — Kraj Vysočina je jedním z posledních krajů, v jehož žádné části není dosud provozován žádný integrovaný dopravní systém (IDS). Že tomu bude tak i nadále ukázalo v úterý 22. června 2010 jednání zastupitelů kraje, kteří odmítli dlouho připravovaný návrh sjednocení dopravy v regionu. Již první Studie optimalizace dopravní obslužnosti na území kraje zadaná v letech 2003–2004 předpokládala založení koordinátora dopravy, zavedení jízdních dokladů uznávaných všemi dopravci bez ohledu na to, kdo je prodal, a zavedení jízdních řádů, které jsou provázány a mají jednotnou podobu. Cestující se těchto výhod usnadňujících cestování do práce nebo do školy ale stále nedočkají, protože zastupitelům kraje se nelíbily především náklady ve výši 10 až 14 milionů korun na zprovoznění systému a následné pravidelné roční investice do jeho provozu.

Další Studie proveditelnosti zavedení integrovaného dopravního systému v podmínkách kraje Vysočina, o které v úterý zastupitelé hlasovali, byla zadána v roce 2008 a koncem srpna 2009 ji předal zpracovatel krajským úředníkům. Ta upozorňovala na nutnost brát v úvahu specifika kraje Vysočina s jeho polycentrickým uspořádáním, pro které je IDS méně výhodný. Zavedení IDS by podle ní nepřineslo ani žádné finanční úspory, ale spíše naopak investice do nového systému, které by však mohly být na úkor prostředků investovaných do základní dopravní obslužnosti na území kraje Vysočina. Podle zmiňované studie je současný systém dopravní obslužnosti na velmi dobré úrovni, v případě zavedení IDS by doporučovala mimo jiné nové zavedení zónových a časových tarifů a bezkontaktních čipových karet. Náklady na zavedení IDS byly studií stanoveny ve výši 10 až 14 milionů korun a pravidelné roční náklady na provoz by činily přibližně 6 až 7 milionů korun.

Jak již bylo zmíněno, právě náklady na zavedení a provoz systému byly hlavním důvodem zamítnutí vzniku integrovaného dopravního systému na Vysočině. Přibližně 110 tisíc z celkového půl milionu obyvatel Vysočiny dojíždějících denně do práce nebo do školy se tak bude muset i nadále obejít bez výhod IDS. Některé obce na východě kraje budou proto i nadále raději využívat služeb IDS JMK.

Zdroj: Krajský úřad kraje Vysočina, ČT24


Walker Poslat mail autorovi | 24.6.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
25.06.2010 (10:17)  
Při nástupu do vozidla přiložím kartu ke čtečce, bude zaregistrován nástup. Při výstupu opět přiložím kartu ke čtečce, bude zaregistrován výstup (a popř. vytištěna jízdenka - jako daňový doklad).

Tento systém bude fungovat po celé republice minimálně ve všech dotovaných spojích vč. MHD

Jen taková úvaha: nevím, jestli jste někdy byl v Brně na hlavním nádraží v pracovní den ve špičce, ale při představě, že přijede narvaná šalina (a to tam jezdí jedna za druhou) a většina cetujících si bude přikládat kartu ke čtečce (někteří si budou tisknout jízdenku), tak nechci ani domyslet, jak dlouho by trvalo odbavení (výstup/nástup) na této zastávce u jedné šaliny. Vezmu-li do úvahy, že například nyní odjíždí ze druhé koleje 4 linky (1,2,4,6) a každá z nich v pětiminutovém intervalu, myslím, že doprava by zkolabovala velice rychle...
registrovaný uživatel DJ 
25.06.2010 (9:31)  
Ta upozorňovala na nutnost brát v úvahu specifika kraje Vysočina s jeho polycentrickým uspořádáním, pro které je IDS méně výhodný. Zavedení IDS by podle ní nepřineslo ani žádné finanční úspory, ale spíše naopak investice do nového systému, které by však mohly být na úkor prostředků investovaných do základní dopravní obslužnosti na území kraje Vysočina. Podle zmiňované studie je současný systém dopravní obslužnosti na velmi dobré úrovni, v případě zavedení IDS by doporučovala mimo jiné nové zavedení zónových a časových tarifů a bezkontaktních čipových karet.

Souhlas s příspěvky T. Krause a SzKT. Lepší nedělat nic, než "integrovat" podle plánů "odborníků", kteří navrhli "systém", který by ani nepřinesl žádné úspory a podle kterého je současný systém na velmi dobré úrovni.
registrovaný uživatel DJ 
25.06.2010 (9:24)  
. Při výstupu opět přiložím kartu ke čtečce, bude zaregistrován výstup (a popř. vytištěna jízdenka - jako daňový doklad).
Takový systém je hodně user-unfriendly. Cestující má starosti spojené s odbavením nejen při nástupu, ale i při výstupu z vozidla.
Sledování přepravních proudů a rozklíčování tržeb jednotlivým dopravcům by jistě bylo jednodušší, ale možná za cenu poklesu těch tržeb.

Cestující bez karty si budou moci zakoupit jízdenku u řidiče/průvodčího/v automatu, ale za výrazně vyšší cenu, aby množství takto prodaných jízdenek bylo co nejmenší
Nebo se při výrazně vyšší ceně na celou veřejnou dopravu vykašle a bude hlasovat volantem.
25.06.2010 (6:35)  
Moje představa "IDS" je takováto:
Koupím si za výrobní cenu čipovou kartu, na kterou si nabiju potřebný kredit. Dobíjení by bylo ideální např. v terminálech Sazky.
Při nástupu do vozidla přiložím kartu ke čtečce, bude zaregistrován nástup. Při výstupu opět přiložím kartu ke čtečce, bude zaregistrován výstup (a popř. vytištěna jízdenka - jako daňový doklad).
Cestující bez karty si budou moci zakoupit jízdenku u řidiče/průvodčího/v automatu, ale za výrazně vyšší cenu, aby množství takto prodaných jízdenek bylo co nejmenší.
Tento systém bude fungovat po celé republice minimálně ve všech dotovaných spojích vč. MHD (popř. i v těch nedotovaných, bude-li dopravce chtít).

Vidím v tom tyto výhody:
- naprosto jednoduchý systém odbavení
- univerzální použitelnost v celé republice bez pátrání po tarifních podmínkách jednotlivých dopravců nebo IDS
- možnost přesného sledování přepravních proudů
- každý dopravce si z karty odečte to, co mu přísluší (na rozdíl od klasických lítaček, kdy je rozúčtování mezi dopravce založeno jen na odhadech)

Nevýhodou by samozřejmě byly vysoké náklady při zavádění systému, ale věřím, že by se to časem vrátilo díky zvýšené poptávce po hromadné dopravě. Ta naprostá jednoduchost by určitě nějaké cestující přitáhla. Na rozdíl od stavu, kdy velice složité tarifní podmínky (např. u ČD) vedou k tomu, že člověk radši sedne do auta.
registrovaný uživatel M 
24.06.2010 (22:15)  
Ne, nestagnuje. Ale i z toho, ze se snazis naznacit, ze roste, plyne, ze se tak deje bez ohledu na zavedeni IDS na Vysocine
24.06.2010 (22:15)  
Na Vysočině spojení veřejnou dopravou prakticky neexistuje, pokud ho nevyužíváte pouze k návštěvám supermarketů a cestám do práce a do školy v rámci regionu. Je to příklad vyhozených veřejných peněz. Cestuji tam často z Brna (přestup vlak - bus ve Žďáře) a nestačím se divit. Budiž, ušetřete si svých 14 milionů a nakupte obyvatelstvu raději aspiriny nebo klidně hajzlpapír, ale mohli byste si i bez IDS nas těmi jízdními řády prostě sednout a zavést alespoň základní provázanost spojů. Již dlouhá léta to funguje tak, že do Žďáru přijede od Brna prakticky úplně prázdný courák ve stejný moment, v jaký odjede z autobusáku před nádražím X nenávazných poloprázdných autobusů. Takových situací je celá řada i v opačném směru.

Doprava na Vysočině funguje pouze k přepravě přímým spojem z bodu A do bodu B. Za opravdovou kuriozitu považuji naprosté vzájemné ignorování železnice (placené krajem) a autobusů (placených krajem). Jízdní řády by dal v kraji dohromady jeden průměrně programátorsky gramotný dopravní odborník. Důležité je, aby se Vysočina probudila a začala o systému přemýšlet. Tady nejde o vyhozených 14 milionů, ale o neřešení problému. Za politické selhání považuji zjednodušující přístup, kdy se se systémem buď něco udělá (a bude do nutně stát 14M), nebo se neudělá nic. Jako kdyby mezi tím nic nebylo.

Není divu, že těmi spoji nikdo moc nejezdí. Na Vysočině (na rozdíl od IDS JMK) dnes prostě nelze žít bez auta, člověk by se nikam nedostal. A když už člověk auto má, ve většině případů ho upřednostní před špatně koncipovanými veřejnými spoji.
registrovaný uživatel suri 
24.06.2010 (18:30)  
Dovolil bych si upozornit na nepravdivost první věty článku a sice že kraj Vysočina je jedním z posledních krajů, v jehož žádné části není dosud provozován žádný integrovaný dopravní systém (IDS)

V kraji Vysočina je provozován integrovaný dopravní systém, a to právě jeden z těch kvalitějších - IDS JMK v jihovýchodní části kraje kolem Náměště nad Oslavou
registrovaný uživatel tarten 
24.06.2010 (16:46)  
M:
Jasně že né. Každý přeci ví, že automobilová doprava v ČR už dlouhá desetiletí stagnuje... ;-)
registrovaný uživatel M 
24.06.2010 (16:09)  
..... Neexistence tohoto systému přinese akorát nárůst automobilové dopravy .....

A naroste to diky cemu? Ti, kteri uz ted dojizdeji, tak budou dojizdet kazdy den dvakrat?
registrovaný uživatel SzKT  mail  
24.06.2010 (14:41)  
No, zaplať Pánbůh, že to takhle dopadlo!! Ne, že by doprava na Vysočině nevolala po změně, co se týče obsluhy veřejnou dopravou, je to spolu s Jižními Čechami nejhorší region. A vlastně ho moc ani neznám, protože o víkendu jezdí po kraji pouze pár "kostelních" autobusů bez návratu, případně nedotované spoje "renomovaných dopravců" typu HP Tour, v jejichž autobusech si člověk připadá jak někde u Zdolbuniva...
Ovšem problém je v tom, že "IDS", v tom pojetí, jak ho na Vysočině vymysleli, by tuhle tristní situaci neřešil. Maximálně by se porušilo pár vlaků a za ušetřené peníze zavedlo pár autobusů, ale nula od nuly pojde. Cílem takových IDS totiž není efektivnost veřejné dopravy, ale 1) aby kraje ušetřily, čehož lze dosáhnout pouze rušením spojů. To se nejlépe dělá v souvislosti se zaváděním revolučních novinek, protože je to přece "optimalizace v rámci IDS", nebo ne? A hlavní důvod je, že 2) si spousta "národních výrobců" namastí kapsu. Je potřeba vyrobit a rozdat (nebo prodat) lidem spousty jinak samoúčelných čipových karet, vytvořit příslušný SW (pokud možno nekompatibilní s kýmkoliv jiným) a hlavně vyměnit tisíce kusů odbavovacích zařízení, které budou moci dopravci vyhodit na smetiště- často ještě před uplynutím fyzické životnosti těchto ne zrovna levných zařízení. Inu, český trh je malý a naši výrobci těchto zařízení by se prostě neuživili, kdyby museli čekat, až jejich výrobky fyzicky doslouží. A kraje mají přeci peněz dost, tak proč něco nepřesunout na účty soukromých firem, že?
A co je hlavní- instituci tohoto druhu já osobně nepovažuju za IDS. Základní definicí IDS je totiž to, že cestující smí na daném území s jedním jízdním dokladem jezdit všemi dopravními prostředky (snad s výjimkou dálkových vlaků) bez omezení. A tohle na Vysočině nehrozí ani omylem- fakticky by se integroval ICOM Transport sám se sebou a možná ještě s Veolií. Ale vlaky nic a jihlavská MHD taky nic- tam totiž teď za drahé peníze zavedli vlastní čipové karty, které by s tou krajskou integrací přeci nemohly být kompatibilní...
A závěrem musím plně souhlasit s Tomášem- IDS není o tom, že se zavedou čipové karty, ale úplně o něčem jiném. Teoreticky sice na bázi čipových karet systém fungovat může, ale velmi obtížně se potom zajišťuje integrace jednotlivého jízdného pro občasné cestující. A bez toho není IDS hoden svého jména. Takže sice po Evropě najdeme IDS na bázi čipových karet a magnetických proužků (Lisabon, Madrid, Paříž, italské regiony, Stockholm...), ale obvykle se jedná o metropolitní oblasti a vždy je to extrémně drahé a je to zejména znamením furiantstvím "my na to máme". Nejdokonalejší IDS ve Švýcarsku ale čipové karty neznají a určitě ještě dlouho znát nebudou- je to totiž drahé a oni jsou moc chudí. Jak známo, bohatství totiž pramení z toho, že každou korunu třikrát obrátím, než ji vydám a nikoliv z velkopanského rozhazování (veřejných) peněz po vzoru uherských grófů...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko