..: ČEZ požaduje alternativu – do Temelína i Bechyňkou :..

JETE3, foto: Japo, Wikipedia Temelín — Společnost ČEZ, provozující mimo jiné i jadernou elektrárnu Temelín (JETE) požaduje po Ministerstvu dopravy alternativní železniční trasu do tohoto objektu. V současnosti je využívána vlečka ze stanice Temelín na trati 192 (Číčenice – Týn nad Vltavou) a silnice. Tiskový mluvčí ČEZu M. Pavláček uvedl, že „vzhledem k dalšímu rozšiřování elektrárny čili přivážení stavebního materiálu a zařízení a posléze k častějšímu návozu paliva a vývozu jaderného odpadu, bude nutné zvýšit dopravní kapacitu. Ze samozřejmých důvodů využíváme železnici a počítáme s ní do budoucna.“. Jak rovněž zmínil, jednalo by se o strategickou stavbu, alternativu při případné havárii a nebo teroristickém útoku na současnou trať a rovněž jako další možnost v případě evakuace okolí. „Nezanedbatelným rizikem jsou rovněž ekologičtí aktivisté, kteří se často snaží zabránit transportům do jaderných elektráren a existencí druhé tratě bychom je tak mohli vždy přechytračit“, jak v žertu dodal M. Pavláček. Ministerstvu dopravy byly představeny dvě základní varianty. ČEZ hodlá stento projekt spolufinancovat, ale náklady na další využití trati, např. pro osobní dopravu ponese MD, případně Jihočeský kraj.

Projekt Temelín-Bechyně, foto: Hamták První představenou variantou je jižní (Varianta J1). Trať by pokračovala ze stanice Týn nad Vltavou rovně přes most přes Vltavu a následně by stoupala a obtáčela v zářezu vrch Semenec k východu. V místě bývalé cihelny by překračovala silnici II/105, pokračovala by východním a pak severovýchodním směrem, dále kolem obce Netěchovice, kde by se posléze stáčela k východu a průsekem lesním porostem a následným mostem přes Židovu strouhu by zamířila k bývalému letišti Bechyně. V areálu by se pak připojila na existující vlečku, která ústí na trať 202 mezi stanicemi Sudoměřice u Bechyně a Bechyňská Smoleč. Délka nového úseku by byla 13,640 km, celková délka Týn nad Vltavou – Bechyňská Smoleč pak 17,160 km. Odhadované náklady jen na výstavbu by činily cca 890 mil. Kč. Na trati by se nepředpokládaly žádné zastávky.

Druhou možností je severní (Varianta S1), s J1 shodná až do místa v blízkosti obce Netěchovice, která dále pokračuje severněji, následně se stáčí na východ a rovněž přes most přes Židovu strouhu, těsně za hranicí přírodní rezervace. Dále pokračuje k severu a připojuje se na vlečku v místě bývalého nákladového nádraží v Bechyni a krátkou spojkou na trať 202 směr Tábor. Délka úseku by byla 13,113 km (počítáno až do Bechyňské Smolče 19,619 km). Náklady na stavbu úsek by činily 920 mil Kč. U obou variant figuruje spojka vlečky z JETE na trať 192, vznikl by tak triangl. Další triangl by mohl vzniknout oblasti objektu Bechyně zastávka.

uranový vlak do Temelína, foto: Jakuza Zejména severní varianta by přinesla možnost pro osobní dopravu, posunutí zastávky v Bechyni a vytvoření případných zastávek u Netěchovic a případně i u Hodonic. Tyto náklady navíc, případně elektrifikace (ta už je tedy spíše ve sféře fantazie, pozn. aut.) a hlavně náklady za výkup pozemků by neslo ministerstvo dopravy a nebyly zatím vyčísleny. Stanovisko MD není prozatím známo, stejně jako Jihočeského kraje. Mluvčí SŽDC oznámil, že materiály jsou známy, ale zatím se k nim nebude vyjadřovat, stejně se jedná o dlouhodobou investici a pravděpodobně by muselo dojít i k rekonstrukci stávající trati 202. „Kolej by podle představeného návrhu měla být předána pod správu SŽDC jako veřejná železniční trať, nejednalo by se tedy o vlečku&ldquo, vysvětlil.

uranový vlak do Temelína, foto: Vojta Jelínek Mluvčí ČD Jakub Ondřala se vyjádřil, že žádné bližší informace o připravované trati neví, ale že společnost je připravena a vždy se ráda účastní případných výběrových řízení na osobní dopravu, zde by přednostně nabídla své moderní jednotky pro elitní výkony v regionální dopravě - Regionova. „Trať by mohla dobře posloužit i při případných odklonech dálkových vlaků na trati Praha – České Budějovice, včetně mezinárodních; myslím, že například pro rakouské cestující by to byl zajímavý zážitek“ dodal.

Nejmenovaný představitel nejmenované stavební firmy se již těší a pověděl nám: „O projektu víme, naše společnost již má provedeny předběžné kalkulace předložených variant, včetně případné celkové elektrifikace trati 192 včetně nového úseku a rekonstrukce a reelektrifikace trati 202&ldquo. (25 kV, 50 Hz, pozn. aut.) „Naše společnost zpracovala rovnež i své vlastní návrhy, včetně tunelové varianty“. (Zřejmě pod vrchem Semenec, pozn. aut.) „Zadání stavby by mělo být ještě hladší než obvykle, protože se bude jednat o strategickou stavbu, takže nebudeme muset procházet ani formálním výběrovým řízením&ldquo, prozradil, ale ke skutečným nákladům se nevyjádřil.

Názory občanů a představitelů místních samospráv zatím nejsou známy. Jen starosta Koloděj nad Lužnicí se obává nebezpečí znečistění Lužnice i Vltavy při případné nehodě a nejmenovaný zastupitel obce Netěchovice neskrýval radost, že obec bude mít svou železniční zastávku a že se kolem budou prohánět moderní osobáky i atomové vlaky. K projektu se vyjádřily také dvě největší ekologicko–občanské hnutí v kraji. Zatímco Jihočeské matky tvrdě odmítají jakýkoliv technologický rozvoj JETE, Jihočeští taťkové dávají projektu jasnou podporu. Mluvčí taťků František Bardota dodal, že „projekt plně podporují. Kromě přínosu pro ekologii, který rozvoj JETE má, bude mít tato stavba kladný dopad na rozvoj veřejné dopravy v kraji. Vidíme zde také možnosti rozvoje volnočasových aktivit, zejména tzv. trainspotting.“

Zdroj: ČEZ, SŽDC, tiskové agentury Kachnafax a Entebahn Kurier; ilustrační foto: Jakuza, Vojta Jelínek, mapa vlastní podle mapy.cz


Hamták | 1.4.2010 (12:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Fikce a vtipy

More from ČR Jihočeský


23.04.2010 (19:41)  
Registered user Machy  mail  
12.04.2010 (16:29)  
Jirka Kraťas: Nechtěl si říct náhodou "Lipenku" ? Tam se v rámci elektrifikace trati Budějovice - Dvořiště měnila i napájecí soustava na 25kv :-), takže jsme v Táboře už poslední s 1,5kV ss.

Je škoda že je to jen vtípek, protože mám zato, že pan Křižík to chtěl v původním projektu protáhnout až do Týna a to navzdory sklonovým podmínkám, které by trať obnášela. Mám o tom kdesi pojednání v nějaké knížce s názvem "Zapomenuté železnice".
05.04.2010 (19:31)  
Jiří Pekárek: Když mohli změnit napájecí systém na bechyňce, proč by ho nemohli změnit na bechyňce? Česká republika je země neomezených možností. A také je docela možné, že si tento článek někdo z ČEZu přečte a z vtipu se brzy stane realita.
01.04.2010 (21:42)  
docela si dovedu představit, až na Dolině mezistátní vlak zastaví, aby mohli přehodit výměnu... Nehledě na to, že Dolina je vojenskou vlečkou, tak nevím, jestli by to prošlo...

Jinak ten kocour co tam je (nebo alespoň býval) by dělal přípřeže pro esa, až by se vezly na spojce v Táboře (poněvadž pochybuji, že by schválili změnit napětí na 1. elektrifikované trati v ČR) - Fr.Křižík se musí v hrobě vobracet :-)

Jinak je to "FÓR JAKO PRASE" [(c) L.Potměšil, Hospoda, 1996]
01.04.2010 (19:59)  
Pěkný článek a dobrý nápad, včetně toho trainspottingu a cestujících z Rakouska :))
01.04.2010 (16:30)  
ad Zdeněk:
ČEZ věnoval kraji na jeho rozvoj 4 miliardy Kč coby "odškodnění" za to, že v kraji budou stát další dva bloky elektrárny, takže kdyby se chtělo, tak prostředky k dispozici rozhodně jsou. :-)
Registered user zdeněk  mail  
01.04.2010 (15:31)  
Je to super :-) Nebýt těch "jmen", tak se to dalo považovat vedle splavnění Vltavy a ŠED za další z bláznivých jihočeských snů...
01.04.2010 (12:20)  
Jiří Hovorka: říkám si, že to je škoda, že tam jsou uvedeny zdroje... mě se hrozně líbil například apríl na atlasu :)

EDIT: na centru http://aktualne.centrum.cz/domaci/volby/clanek.phtml?id=664757
01.04.2010 (12:16)  
Skoro jsem nalítnul. Ještě že se newska dá identifikovat podle zdrojů :D
01.04.2010 (12:08)  
tahle trať se ve 30. letech vyměřovala, pokud víte někdo více, prosím, doplňte.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2021 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko