..: Kam půjdou miliardy do modernizace vozidel Českých drah :..

ARmpee.001 v ŽOS Vrútky, celkový pohled, foto: Josef Petrák © České dráhy Praha — V posledních týdnech proběhlo médii několik zpráv o tom, jak České dráhy hodlají investovat do obnovy svého vozového parku. Jen v letošním roce chtějí České dráhy vypsat výběrová řízení v hodnotě zhruba 16 miliard korun tak, aby v průběhu následujících 4 až 5 let došlo ke znatelnému zvýšení kultury cestování po českých kolejích. Součástí plánu jsou jak nákupy nových vozidel a jednotek, tak především velkorysý plán na modernizace a opravy vozidel stávajících. V tomto článku si tak představíme plán, jak chtějí České dráhy zatraktivnit svůj park osobních vozů klasické stavby a srovnáme ho s vizí, která na ŽelPage vyšla před několika dny. Můžete porovnat, nakolik se tento laický odhad trefil do představ vedení Českých drah.

České dráhy si dle předpokladů rozdělily vozy do tří skupin dle toho, jakou částku hodlají do jednotlivých vozů investovat. Výše investice je odstupňovaná podle možností a výhodnosti modernizace jednotlivých řad.

Revitalizace do 3 milionů korun

Interiér vozu B v designu Najbrt, foto: České dráhy Nejnižším stupněm jsou opravy do 3 milionů korun za kus. Pro ni jsou předurčeny ty vozy, které jsou již natolik technicky a morálně zastaralé, že se do nich nevyplatí investovat větší částky. Tyto minimálně úpravy zahrnují pouhou opravu interiéru a výměnu nejvíce opotřebovaných dílů. Kromě očekávaných vozů řad A, B a jejich derivátů projdou tímto stupněm také dvoupatrové osobní vozy řad Bmto/Bmteeo či dvounápravové přívěsné vozy řady BDtax. Poněkud překvapivé je však zařazení vozů řady Bdmtee, které jsou již vybaveny moderními konstrukčními prvky (podvozky GP200 s primárními tlumiči a povolenou rychlostí 160 km/h, kotoučovými brzdami a CZE). Neméně nečekané je i zařazení řad Bp a Bdt, z nichž vznikne rekonstrukcí 34 řídicích vozů řady původně označované 961, avšak zřejmě k nim nevzniknou obdobné průchozí vagony k vytvoření ucelených souprav typu push–pull.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
A, AB, B, BDs2392010 – 2012
Bdt, Bp2602011 – 2013
Bmto, Bmteeo302011 – 2013
Bdmtee2002010 – 2015
BDtax782 – 0121002011 – 2013

Rekonstrukce v rozmezí 3 až 15 milionů korun

sedadla v rekonstruovaném voze Bee, foto: Lukáš Veselý Druhým stupněm jsou opravy a rekonstrukce v rozsahu od tří do patnácti milionů korun. U takto rekonstruovaných vozů dochází také ke změně technických parametrů a funkčních celků. Některé vozy v této cenové relaci tak dostávají například nové předsuvné dveře, uzavřený odpadní systém či klimatizaci.

Do této skupiny spadá očekávaná modernizace zbývajících 58 vozů rekonstruovaných v polovině 90 let v plzeňském závodě MOVO. Rozsah oprav by měl být podobný s již provedenou rekonstrukcí prvních 41 vozů v minulých letech. Oproti nim již budou tyto vozy v novém korporátním barevném řešení jak zvenku, tak i zevnitř. Navíc budou vybaveny audiovizuálním informačnám systémem včetně elektronické rezervace, která se má stát standardem u všech nových či rekonstruovaných vozů pro spoje IC/EC. Do vozů 2. třídy budou také konečně dosazeny zásuvky na 230 V. U nedávno vyhlášeného tendru počítají České dráhy s celkovou částkou 970 milionů korun. Zakázka má být, stejně jako u první série, financována formou zpětného leasingu.

Druhou skupinou je modernizace zbývajících 66 kusů vozů Btn755 navazující na již proběhlé modernizace těchto vozů. Oproti svým dříve modernizovaných předchůdcům by měl být u těchto vozů jinak řešen představek s prostorem pro jízdní kola a kočárky.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
Apee, Aee, Bpee a Bee58(+41 hotových)2010 – 2012
Btn755 na řadu Bdtn75666 (+22 hotových)2010 – 2013

Komplexní rekonstrukce v ceně nad 15 milionů korun

Interiér 1. generace vozů ARmpee, foto: České dráhy Třetím, nejvyšším stupněm modernizací jsou rekonstrukce s cenou nad 15 milionů korun. U těchto vozů bude docházet i k zásahu do vozové skříně, změně vnitřního uspořádání a zásadní změně technických parametrů.

Do této skupiny patří jak pokračování rekonstrukcí na bistrovozy ARmpee832, kterých by mohlo být až 27 (pokud se budou rekonstruovat i vozy WRmee814, u kteých v současnosti probíhá výměna klimatizace a CZE – tyto vozy by tak případně přišly na řadu až jako poslední.) Další skupinou by bylo víc než 100 vozů Bmee a odvozených služebních vozů, které by všechny měly být přestavěny v podobném rozsahu jako vozy bistrovozy včetně velkoprostorového uspořádání, tentokráte ovšem i s prostory pro přepravu jízdních kol či lyží. Třetí, již probíhající přestavbou, je přestavba 34 vozů Bdt na klimatizované řídicí vozy s plošinou pro vozíčkáře. Poslední, zatím jen plánovaná, rekonstrukce by se měla týkat další, tentokráte až 22 kusové série řídicích vozů řady 954 pro motorové vozy. Tyto přestavby ale budou záležet na počtu získaných vozů Postmw, ze kterých jsou tyto vozy dělány a nejsou v majetku Českých drah.

ŘadaPočet kusůTermín realizace
WRm812, WRm813, WRmee814 na řadu ARmpee(z)21 (+6 hotových)2010 – 2014
Bmee na řadu Bdmpee402010 – 2013
BDb(r)see448/451/447652011 – 2015
Bdt na řadu 961342010 – 2013
Postmw na řadu 95422 (+36 hotových)2010 – 2013

Vize a realita

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Jak je již na začátku článku avizováno, zkusíme porovnat prezentované plány ČD se původním laickým odhadem. Ve spoustě věcí byl poměrně přesný, leckde se ale realita dosti odlišuje. Znalé čtenáře tak vůbec nepřekvapí rekonstrukce zbývajících 58 vozů MOVO, která byla již dříve několikrát avizována, stejně jako rekonstrukce dalších vozů na bistrovozy o čemž se již loni zmiňoval v rozhovoru pro ŽelPage náměstek pro osobní dopravu Českých drah pan Blažek. Příjemným překvapením je také spolu s vozy ARmpee i záměr v co nejkratším termínu zmodernizovat i všechny vozy Bmee a BDbmr(s)ee, které tak navíc budou přestavěny na velkoprostorové uspořádání, které umožní zvýšit počet sedadel pro cestující.

Na druhou stranu v plánech prezentovaných Českými drahami zamrzí fakt, že vozy Bp a Bdt s kotoučovými brzdami nebudou prozatím rekonstruované na klimatizované vozy ve prospěch jednodušší revitalizace. Toto rozhodnutí však není ještě definitivní, jak nám potvrdil tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský: „U vozů Bdt a Bp dosud nebyly stanoveny technické podmínky rozsahu modernizace, proto v tuto chvíli nelze prezentovat rozsah modernizace ani se vyjádřit k možnému dosazení klimatizace, kterou tak dopředu nelze ani potvrdit ani vyloučit.“ Doufejme tedy, že dojde k přehodnocení plánu tak, aby mohly tyto vozy, spolu s vozy Bdt přestavěnými na řídicí vozy řady 961, tvořit ucelené klimatizované push–pull soupravy. Vozy 961 ale budou moci být řazeny i s vozy jiných řad. Posledním bodem, ve kterém se odhad prozatím nevyšel, byla revitalizace vozů Beer273 a Bee272. Ty sice po dlouhá léta patřily k tomu lepšímu, co šlo na kolejích potkat, ale dnes jsou již značně opotřebované a v interiéru již nebudí moc příznivý dojem. Uvidíme, zda–li se tyto vozy do revitalizačního plánu dostanou také, což Petr Šťáhlavský vůbec nevyloučil s tím, že „přesný plán zadávacích řízení na rok 2011 zatím stanoven nebyl.“

Budoucnost? Už se rýsuje, ale…

Do oblasti fantazie bychom zařadili případný záměr pořizovat nové ucelené jednotky. Pokud však uvážíme dřívější výrok drah, že s nákupem nových klasických vozů pro dálkovou dopravu se nepočítá, stává se tento záměr téměř jedinou volbou. Při oznamování plánů na vypisování výběrových řízení v průběhu tohoto roku zástupci drah prozradili, že o případném nákupu nových souprav je již rozhodnuto a v případě nákupu nových souprav se hodlají vydat cestou ucelených netrakčních jednotek. A do médií proplouvají první dílčí prohlášení, které tento záměr staví do roviny reálných projektů.

Zdroj: Železničář č. 12/2010 (PDF)


JiříK. | 29.4.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
09.07.2014 (13:48)  
Že už s klasickými vozy nepočítají? To je škoda :-/
registrovaný uživatel Sim 
07.05.2010 (10:18)  
bugear > abych pravdu rek, nevim - obvykle kdyz jedu nekde, kde jezdi sloni, prijede zaba nebo v lepsim pripade Tornado. Posledne jsem slonem jel do Opavy a tam jsou sloni cerstve, takze predpokladam, ze se jedna o posledni generaci.

Co se tvrdosti sedacky tyka, je potreba rozlisovat tvrdost vyplne (ktera ma ale jinak svoji vysku) a tvrdost podkladu, na ktery dusednu v pripade prilis mekke nebo vysezene vyplne. Zatimco sloni, slovenske a nemecke vozy jsou zastupci prvniho pripadu, 810 s origo sedackami je nadhernou ukazkou prikladu druheho.
registrovaný uživatel bugear 
06.05.2010 (20:01)  
@Sim: Myslíte sedačky ze slona staré verze nebo nové verze? Ty nové verze se tvrdostí šukafonům vyrovnají, jenom jsou líp tvarované, na starých jsem jel jenom jedno a to hodně dávno, takže nemůžu soudit.
registrovaný uživatel Sim 
06.05.2010 (17:10)  
Honza > opet mam pocit, ze se bavime kazdy o necem jinem. Sedadlo ve slonu mi prijde naprosto v pohode, aspon to ve dvojce. Sirka je OK, sklon operadla normalni, tvrdost nekde v polovine mezi "drevenou" lavici Sukafonu a pruzinovym otomanem v Becku...

Vim, ze treba ty Becka se samostatnymi sedackami (tusim ze jsou to puvodne Bc) maji nizka operadla, takze se ponekud vytraci smysl polohovatelnosti sedacek. Unavene pruziny tomu moc nepridaji... ale i tak jsou takoveto vozy z hlediska pohodli (zejmena pri plnem obsazeni) prakticky to nejlepsi, ceho lze pri konfiguraci kupe 4+4 dosahnout.

Mit tam sedacky ze slona, zajasam :-) ... tak nejak mi pripada, ze ja se bavim o plnohodnotych sedackach v elefantu a vy o tech sklopnych ...
registrovaný uživatel Honza  mail  
05.05.2010 (12:46)  
peta303:
Sim:

U Bdt puhým přeplyšováním nezhorší pohodlnost ale vzhled a hygieničnost. U 810 tam samozřejmě se nezlepší nic pokud nemá celá sedadla nové. U Těch B možná to oddělení než dohoromady je lepší, ale záleží zase co tam daj za sedadlo, jestli tvrdej špatně skloněnej malej hnus - viz city elefant, nebo něco lepšího.
04.05.2010 (21:16)  
Honza - to já jsem naopak rád za každou koženku, která zmizí. Koženka může být hygieničtější, pokud se pravidelně umývá, ale žloutenky v podání Plzně, no, ehm, řekněme, že se to lepší jen velmi pomalu. U polidšťování B jsem pro osazení kupé šesti samostatných textilem potažených sedadel s koženkovým denně čištěným podhlavníkem, důkladnou repasi pojezdu, komplet novou podlahu (aby se pod průměrnbě vážícím člověkem na chodbičce nebo WC neprohýbala několik cm hluboko a ten tak neměl strach, že rupne a pošle jej pod vlak), přetěsnění oken a zkulturnění WC. Samozřejmostí je připevnění a upevnění dveří, částí obložení, polic atd, tak, aby to za jízdy nedrnčelo a nepadalo na cestující.
registrovaný uživatel Sim 
03.05.2010 (19:29)  
Honza > nejak si nejsem jisty, zda se bavime o tom samem. Ja jsem pro samostatne textilni sedacky se sklapecim sedakem, normalnim sklonem operadla s operkou hlavy a aspon naznakem usaku. A je mi celkem fuk, zda se jedna o provedeni Bp http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200701/DSCF0600.jpg nebo 043 http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200701/P2160133.jpg

U 810/Btax (+ pribuzenstvo) mi precalouneni prijde sice take jako pozitivum (je to mekci a aspon to min drnca), ale sklon operadla zustal neergonimicky a nedelena sedacka nijak nevyzyva k "setreni mistem" - tedy k vyuzivani kapacity; na trojsedacce zpravidla sedi maximalne dva lidi vedle sebe http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200901/810-177-6-IV.jpg ... vim ze se vyskytuje i varianta s delenymi operadly, ale ani tady to diky jejich plochosti nema "setrici" ucinek http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200703/DSCF0589.jpg

Pokud se budeme bavit o pouhem preplysovani kozenkovych sedacek, u Bt/Bdtn http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200701/n/P2140003.jpg je to ve smyslu "nula z nuly pojde" ... je to v podstate rovnocenna nahrada, pohodlnejsi to neni ale horsi taky ne.

Naopak kde jsem jednoznacne proti pouhemu precalouneni (a bohuzel to bude nejcastejsi pripad) jsou vagony B http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200903/DSC09118.jpg ... pokud se nepletu, cena za precalouneni lavice je prakticky stejna, jako vymena za samostatne sedacky v usporadani 8 lidi v kupe http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200706/DSC03306.jpg ... pritom tohle usporadani je jedine, kdy je mozne predpokladat plnou obsaditelnost kupe, aniz by cestujici meli pocit, ze se k nim soused netuli moc.
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.05.2010 (17:22)  
Nebo třeba interiér stylu Regionova se mi moc líbí, tam překousnu i ty plyšáky. Akorát nevím jestli je výhodné místo dřívější obsaditelnosti přes 60 míst udělat 48.
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.05.2010 (17:19)  
Sim: co futr všichni mají na těch hadrových plyšových sedačkách, vždyť nejen že to vypadá hnusně už od pohledu, ale drží se vtom špína, prach, nedá se to dost dobře vyčistit, musí se to (mělo by se) luxovat a takhle tu koženku stačí "ošoustnout" mokrým hadrem a je to. A ještě se to tolik neprošoupe jako tamty hnusy. To když vidím ty vozy (dřívější Bdtax) s tímhle hnusem, tak mám hned vstek.

U těch Bdt je to úplně ideální, stačilo by vkusně natřít ty police na zavazadla, které nevypdají hezky, sjednotit umakartové obložení a lino (aby nebyl každý kousek jiný podle toho co zrovna našli v dílně), kotoučové brzdy už mají skoro všechny a když už, tak předělat dveře na předsuvné a víc nic bych s tím nedělal!
registrovaný uživatel Sim 
03.05.2010 (11:47)  
Honza > ja osobne bych si dovedl predstavit povyseni stavajicich Bdt na uroven Bp co se sedacek tyka (v podstate to interierove sjednotit s 843/943/043 ... coz by mohlo odpovidat zarazeni do prvni skupiny.

Na stranu druhou chapu, ze bylo ocekavano vytvoreni sjednocenych souprav, takze kdyz se maji delat nove ridicaky, ze by vagony k nim razene mely projit podobnou upravou.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko