Břeclav — Z dostupných údajů o změnách tabulek poměrů na tratích 250, 330 a 901 (Břeclav – Vídeň) SŽDC vyplývá, že se od 1. dubna 2010 mění traťové rychlosti v modernizované části železničního uzlu Břeclav. Především mizí omezení na 40 km/h (resp. 30 km/h při jízdě do odbočky) v osobním nádraží a na jižním zhlaví stanice. Ve směru do Rakouska a na Slovensko se bude přímým směrem odjíždět od nástupišť a naopak u nich zastavovat rychlostí shodnou jako v navazujících traťových úsecích. Tedy 100 km/h z/do Hohenau, 85 km/h do Lanžhotu. Pouze ve směru od Bratislavy bude rychlost 80 km/h, neboť se jedná o oblouk menšího poloměru než u sousedící první traťové koleje. V přednádraží včetně severního zhlaví stanice se rychlost směrem do Brna i Přerova zvyšuje na 120 km/h. Mizí také omezení rychlosti na 100 km/h do výhybny Hrušky stejně jako nedávno dočasně zavedených 120 km/h směrem k Ladné. V obou navazujících tratích bude již od konce zhlaví povolena traťová rychlost 160 km/h. Ve směru do Znojma bychom se teoreticky mohli svézt osmdesátkou, tabulka ovšem uvádí odjezd rychlostí 50 km/h – patrně v důsledku uspořádání zhlaví.
O to smutněji se jeví skutečnost, že tyto dobré zprávy hatí 1 km dlouhý úsek, kde zůstává rychlost 40 km/h, resp. 30 km/h při jízdě do odbočky. Modernizace výhybek pod ústředním stavědlem byla ještě loni plánována v rozpočtu SFDI pro letošní rok (za částku 500 mil. Kč). Bohužel v rámci šetření byla tato 2. stavba z plánu vyškrtnuta, praktický přínos celé modernizace tak bude stále velmi omezený. Nezbývá než doufat, že se modernizaci zbývající části uzlu podaří dokončit co nejdříve, pokud možno ještě před osazením ETCS, abychom na brzdění k břeclavským nástupištím ze 120 km/h nemuseli čekat mnoho dalších let.
Zdroj: ŽelPage
Však přestavování není podmínkou :-)
Nějak mi uniká smysl odkládání zavedení pravostranného provozu BV – PE – BI. Traťové koleje jsou vybaveny obousměrným autoblokem, takže přechod lze uskutečnit kdykoli.
Jestliže u většiny silničních megastaveb se kalkuluje s potřebou roku 2030-50, tak při posunu o 5 let se vůbec nic neděje, natož aby to bylo nehospodárné. Jiná věc je to, že zdroje - různé daně a mýtné mizí v kapšách nejmenovaných firem, místo aby šly na údržbu, která citelně zaostává.
Jiná věc je u dráhy. Profíci spočetli, že zpoždění za vyspělou Evropou činí k dnešnímu dni 70 let (od roku 1990 narostlo o15 let). Další drobné několikaleté zpoždění nemáme šanci vnímat, protože se pohybujeme v jiné dimenzi.
Pro ty co nechápou (předpokládám že většina) uvedu příklad:
Trasa 3. koridoru byla za bývalého režimu územně připravena na přestavbu na rychlost 160km/h a to směřovala do zakázané imperialistické části Evropy!
Nyní po 30 letech ji nejmenovaní odborníci navrhli a připravili na rychlost 120km/h. Shodou okolností to je přesně to, co naši prapradědové z důvodů úsporných balíčků v letech 1927-8 vyškrtli ze stavby při zdvojkolejňování trati Zdice-Plzeň. Napravujeme po více než 80 letech co se tehdy nepovedlo a přitom Evropa i Čína jsou už někde úplně jinde.
Před 21 lety jsem byl nadšený, když se Břeclav - Vranovice začalo jezdit 140 a těšil se, že někdo z těch chytřejších Moraváků spraví i tu Břeclav a Vranovice, což bylo tehdy limitující. Vranovice se dočkaly, Břeclav je stále hraniční uzel, kde vše bude zastavovat a tedy pro některé je výhledová 80km/h úžasné maximum.
Já jsem už rezignoval, protože cesta mírného pokroku v mezích zatuchlé české kotliny a zatuchlých moravských úvalů neustále zvyšuje zpoždění naší železnice vůči světu.
Jediná možná je skoková terapie, která nás přenese od roku 1930 přímo do roku 1981. Nyní se pokoušíme prosadit, aby byl ten skok ještě o něco delší - do 1995, tím bychom se za 50 let vyrovnali zmíněným chudákům silničářům, kteří dle Zírečka trpí ročním skluzem.
Na vjezdových návěstidlech je návěstěna 50 ... S ohledem na relativně krátkou brzdnou dráhu k nástupištím ani při vjezdu na rovnou tam strojvedoucí pojede přiměřeně rychle.
Samozřejmě se "naši" můžou šprajcnout a bude se to křítžit v Hohenau a Bohumíně (nebo kde tam na severu aktuálně), a při jízdě Olomouc - Otrokovice i v Přerově. Ale to bych nepreferoval...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.