..: Část brzdové zdrže poškodila tři kupé v rychlíku :..

Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Přerov — Ve čtvrtek 11. března v 9.25 došlo u jedoucího rychlíku R 804 z Olomouce do Brna přes Břeclav k uvolnění části zdrže (součást brzdy), která prorazila sklo okna a vlétla do oddílu pro cestující. Poškozeny byly celkem tři kupé, kdy letící zdrží byla proražena jedna stěna a druhá poškozena. K nehodě došlo mezi stanicemi Brodek u Přerova a Přerov při rychlosti přibližně 120 km/h. Shodou okolností byl ve vlaku inspektor Drážní inspekce, který začal nehodu ihned vyšetřovat. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, poškozený vůz byl ve stanici Přerov ze soupravy odstaven.

Nákres letu zdrže, foto: Jiří Randa, JRtrain Podle dostupných informací se jednalo o první vůz za lokomotivou, řady AB350 s oddíly druhé a první třídy, tedy jeden z nejstarších provozovaných rychlíkových vozů u Českých drah. S největší pravděpodobností se část zdrže odrazila od štěrku, kolejnice nebo také od sloupu. Jak je patrné z fotografií a na náčrtku, ta prorazila okno šestého kupé, kde prolétla stěnou do vedlejšího, sedmého kupé. Zde narazila do další stěny, kdy byl náraz natolik silný, že došlo k poškození stěny i v osmém kupé.

Část zdrže, litinový brzdový špalík o hmotnosti přibližně 10 kg, který se uvolnil z prvního podvozku, proletěl přímo nad hlavou mladé ženy. Jak sdělil iDnes.cz Jan Kučera z Drážní inspekce, „Kdyby to bylo jen o trochu níž, následky by zřejmě byly velmi vážné, stejně jako pokud by na jejím místě seděl někdo vyšší postavy“. Inspektor DI, který shodou okolností prováděl ve vlaku dozor, po ujištění, že již další nebezpečí nehrozí, nechal vlak dojet do Přerova, kde byl poškozený vůz odstaven. Rychlík pokračoval v jízdě z Přerova se zpožděním 22 minut.

Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce Ulomená zdrž vlétla do kupé, foto: Drážní inspekce

Podobná událost se stala 30. dubna v roce 2007, kdy v Ostrožské Nové Vsi za jízdy odlétla z druhého vozu spěšného vlaku jedoucího z Bylnice do Brna brzdová zdrž a proletěla oknem stavědla. Při nehodě došlo ke zranění signalistky, která byla 14 dní v pracovní neschopnosti. Příčinou byla špatně uchycená brzdová zdrž. Tehdy České dráhy po dohodě s Drážní inspekcí slíbily, že prověří upevnění všech zdrží.

Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz


JRtrain Poslat mail autorovi | 12.3.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
14.03.2010 (14:54)  
Na prvním ilustrašním snímku je jasně vidět, že jsou tam obě skla, každé proděravěné v jiném rozsahu.
14.03.2010 (14:37)  
Mělo to okno obě vrstvy? Ono se to taky opravuje tak, že když se okno vysype, tak se střepy úplně odstraní a nechá se zbylá vrstva.
registrovaný uživatel Jony  mail  
14.03.2010 (13:46)  
Miroslav Zikmund:
No to je ovšem pravda, a pouhým zrakem opravdu není vidět zda je šavle prasklá nebo není, nehledě na to že KTP se provádí ze stezky, dokonce to tak i předpis nařizuje, nikdo z vozáků nebude chodit pod vozem a kontrolovat všechno to je nereálný.
14.03.2010 (12:58)  
Já jsem si ty míry včera odměřoval na jednom AB na "brněnském" rychlíku a popovídal jsem si o tom s vozmistrem dělajícím jednak "obratovou" prohlídku soupravy a zkoušku brzdy.
Podle člověka, který je osobou odborně způsobilou a nesoucí přímou trestní odpovědnost za technický stav voz (soupravy), kterou stanoveným způsobem prohlédl prasklá "šavle", která zajišťuje brzdovou zdrž v "botce".
To, že je šavle ruplá, to zběžným pohledem při technické prohlídce (výchozí, nácestné, koncové) prostě nezjistíte.

Vlatně taková situace, jako když si přinesete na stůl se svátečném ubrusem hrníček s kafem a on vám najednou praskne ...

Průšvih taková záležisot je, ale bezpečnostním prvkem je v tomhle případě použití lepených skel ..., která by zabránila tomu, aby jakýkoli předmět vletěl do kupé....
14.03.2010 (12:14)  
Ta zdrž tímhle způsobem praská, zejména když je už slabá. Za mé činnosti v depu se zdrže chodily vyměňovat za trest, nebo kdo si chtěl vyžehlit nějaký prů... Ono na tom nic není, zdrž vymění i retardovaný jedinec, nejhůř se to dělá za dynamem. Někdy bývá sjetá ta část co jí drží, zejména když zdrž nebyla a brzdilo se tou částí-říká se jí botka. Pak se tam dává obtížně, nejlepší je vyměnit i tu botku. To už je potom práce na 5 minut, a může to být problém, zejména když se botka musí vzít z vozu který bude odeslán do revize, a na ten vůz se musí dát ta vadná botka aby vůz k revizi přijali. Pokud je tahle činnost spojená s pocitem, že pracovník přijde o 1 pivo v restauraci která ja nad ONJ tak to může být velký problém.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
13.03.2010 (20:50)  
Osobně si myslím, že o konstrukční vadu nejde. Vozů se špalkovou brzdou jezdí hromada a že by zdrže nějak padaly, o tom nevím. Pak je další věcí, zda k tomu došlo vlivem technické závady a nebo chybou lidského činitele. A své mohlo sehrát i počasí, ony změny teplot byly a pokud někde byla skrytá vada materiálu .. je to hned. Každopádně to teď chlapcům z DI moc nezávidím.

K samotnému "letu" špalku si myslím, že to je souhra několika okolností, tvar jízdní plochy kola, který špalek urychlyl a vyslal mimo vůz směrem dopršdu , kde se o něco odrazil a šlo to zpět do okna.

Každopádně, to, že to tak dopadlo a nikdo není zraněný a nebo hůře, tomu se říká podruhé se narodit.
13.03.2010 (19:46)  
Jiří Průša: na tomhle snímku je vidět, že se to sice nerozflákalo, ale prasklé to je: http://www.dicr.cz/full.php?img=nehody/foto/100311Brodek/DI_Brodek05.jpg Co to asi muselo být za ránu, ktyž to dopadlo takhle? Pokud se ta zdrž opradu od něčeho odrazila, tak se tam taky pořádně podepsala, jak je napsáno níže v diskuzi.
13.03.2010 (18:24)  
Celé je to nějaké divné. Kus litiny ve velmi vysoké rychlosti prokrouzne otvorem krerý není o moc větší pak se odrazí,proletí oknem a přitom se "nerozsype" na kousky. Pravděpodobnost že zdrž požadovaním způsobem poletí je stejná jako že jí někdo hodí na jednoucí vlak, zdrž z tohoto vozu cestou upadne.
13.03.2010 (18:04)  
Celkem nechápu jednu věc - diskutujete tu o tom, jak se to mohlo stát, to je OK, ale pak se tu ozývají celkem znepokojující slova o tom, že se celkem hodně pravděpodobně prostě někomu nechtělo správně tu zdrž uchytit a tak se na to vykašlal. Já nevím no, ale takový člověk by měl jít sedět za obecné ohrožení až zčerná. To se u ČD nedělají záznamy o tom, kdo provedl opravu? Takže to si kdejaký hňup, co by nedodělal ani střední školu, kutí na podvozku vozu, který denně odveze tisíce lidí?

Neříkám, že je to zrovna tenhle případ (mohla to být nešťastná náhoda), ale doopravdy by mě zajímalo, jestli je možné dohledat, kdo nese za konkrétní opravu zodpovědnost. Sedět na místě té ženy, které to proletělo těsně nad hlavou, už mají ČD na stole žalobu... Stát se může, ale...
13.03.2010 (16:57)  
Chary: Schémátko je "malováno" z pohledu stejného jako první fotka rozbitého okna, podle plánku v článku by to byl pohled shora (nebo jinak: plánek = půdorys, moje schema = pohled severní). Váš nákres sedí.
Jinak ten kus litiny musel letět pořádným fofrem, tak se dá předpokládat že ani po nárazu do skla směr neměnil. A tak jsem si domyslel z jakého směru to tam vletělo. Nechtěl bych sedět ani v jenom z těch kupé. Je veliké štěstí, že se nikomu nic nestalo.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko