Přerov — Ve čtvrtek 11. března v 9.25 došlo u jedoucího rychlíku R 804 z Olomouce do Brna přes Břeclav k uvolnění části zdrže (součást brzdy), která prorazila sklo okna a vlétla do oddílu pro cestující. Poškozeny byly celkem tři kupé, kdy letící zdrží byla proražena jedna stěna a druhá poškozena. K nehodě došlo mezi stanicemi Brodek u Přerova a Přerov při rychlosti přibližně 120 km/h. Shodou okolností byl ve vlaku inspektor Drážní inspekce, který začal nehodu ihned vyšetřovat. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, poškozený vůz byl ve stanici Přerov ze soupravy odstaven.
Podle dostupných informací se jednalo o první vůz za lokomotivou, řady AB350 s oddíly druhé a první třídy, tedy jeden z nejstarších provozovaných rychlíkových vozů u Českých drah. S největší pravděpodobností se část zdrže odrazila od štěrku, kolejnice nebo také od sloupu. Jak je patrné z fotografií a na náčrtku, ta prorazila okno šestého kupé, kde prolétla stěnou do vedlejšího, sedmého kupé. Zde narazila do další stěny, kdy byl náraz natolik silný, že došlo k poškození stěny i v osmém kupé.
Část zdrže, litinový brzdový špalík o hmotnosti přibližně 10 kg, který se uvolnil z prvního podvozku, proletěl přímo nad hlavou mladé ženy. Jak sdělil iDnes.cz Jan Kučera z Drážní inspekce, „Kdyby to bylo jen o trochu níž, následky by zřejmě byly velmi vážné, stejně jako pokud by na jejím místě seděl někdo vyšší postavy“. Inspektor DI, který shodou okolností prováděl ve vlaku dozor, po ujištění, že již další nebezpečí nehrozí, nechal vlak dojet do Přerova, kde byl poškozený vůz odstaven. Rychlík pokračoval v jízdě z Přerova se zpožděním 22 minut.
Podobná událost se stala 30. dubna v roce 2007, kdy v Ostrožské Nové Vsi za jízdy odlétla z druhého vozu spěšného vlaku jedoucího z Bylnice do Brna brzdová zdrž a proletěla oknem stavědla. Při nehodě došlo ke zranění signalistky, která byla 14 dní v pracovní neschopnosti. Příčinou byla špatně uchycená brzdová zdrž. Tehdy České dráhy po dohodě s Drážní inspekcí slíbily, že prověří upevnění všech zdrží.
Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz
Kupé není 8mé, ale 6té od začátku vozu. Brát pořadí kupé podle jejich číslování mi nepřijde zrovna nejvhodnější.
Vzhledem k tomu, že vodorovná vzdálenost od místa zdrže po místo proražení okna je 8285mm, musela by se zdrž od podvozku do okna dostat za 0,25s. Kolmá vzdálenost je potom 8700mm. Jediné rozumnější vysvětlení se mi zdá to, že zdrž byla vymrštěna směrem vpřed rychlostí vyšší než je rychlost vlaku, po vedlejší koleji zrovna projížděl vlak, který zdrž odrazil opačným směrem pod úhlem dopadu.
To je jedine logicke vysvetleni, ktere me napadlo. I kdyz ... teoreticky se mohlo jednat o predni podvozek a poskozena kupe mohou byt nad zadnim podvozkem ... ale to je jen spekulace, nevim jak byl vuz otocen ve vlaku vuci fotkam.
Předpokládám, že si inspektoři (nebo nějaký matematický nadšenec) dají práci a pěkně vykreslí trajektorii. Do té doby nemá cenu polemizovat.
Jen připomínám, že odražení od štěrku je blbost. To se chová jako když hodíš hrách na vatu.
kolik váží zdrž nevím, proto jsem vycházel ze zdroje - iDnes, viz odkaz - vzhledem k okolnostem je v celku jedno, zda váží 15, nebo 7 kg, zabít to mohlo obojí
Poučení pro šotouše, nepohybujte se u trati.
Předpokládám, že ten co tam seděl, pokud se vzpamatoval, už obchází autobazary.
S největší pravděpodobností se zdrž odrazila od štěrku
Asi vezmu zdrž a ve 120 ji vyhodím z okna na štěrk a budu čekat kdy mě dá přes pusu. Ale pochybuju že se odrazí alespoň do 20 cm, natož do 2 metrů. A ještě k tomu za tak krátký čas.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.