Česko — Liberalizace české železnice měla začít již letos. Podle původních plánů Ministerstva dopravy se měly první tendry na provozování dálkové dopravy vyhlásit věstníkem Evropské unie již v letech 2009–2010. Nestalo se tak a celý plán otevírání trhu pro nové dopravce tak získává velké zpoždění. Ministr dopravy Gustav Slamečka sliboval postupně nabídnout k soutěžení až 75 % tratí s tím, že by se nabízely celé balíčky linek dálkových vlaků. Rok po jeho nástupu ale není vyhlášena žádná soutěž. Ministerstvo vidí jako problém neprůhledné hrazení nákladů za dopravní cestu a staniční poplatky, protože nádraží patří Českým drahám. Těm nádraží připadla při někdejší transformaci státního podniku České dráhy. Ve stejné době vznikla i státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která spravuje tratě a nástupiště, nádraží jí však nepatří a naopak za ně platí ČD.
I pokud by se všechny dohady vyjasnily v nejbližší době, bude to znamenat dvouletý skluz původního plánu. Podle ministra by se oznámení o veřejných soutěžích mohlo ve věstníku zveřejnit na konci tohoto roku, pokud bude tento záměr schválen vládou. Oznámení musí být uveřejněno nejméně rok před vypsáním samotné soutěže. Pokud ke schválení záměru dojde, je již jasné, které linky budou předmětem nabídek. Soutěžit se má o dva soubory dálkových linek – R27 Frýdek–Místek, Ostrava, Opava, Krnov, Olomouc/Glucholazy, Jeseník, a pak linky R5 Praha, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Cheb a R20 Praha, Roudnice nad Labem, Ústí nad Labem, Děčín.
Problém, kterým brání bezproblémovému nadefinování podmínek výběrových řízení, vznikl před sedmi lety při dělení Českých drah. Nesystémově (a nebo proto, aby ČD nebyly plátcem za služby?) zůstaly všechny staniční budovy v majetku Českých drah a nebyly převedeny na správce infrastruktury. A velmi obtížně se nyní hledá způsob řešení, jak finančně nadefinovat a následně rozdělit náklady na provoz nádraží, pokud by zůstala v majetku ČD. Na možné komplikace s vlastnictvím nádraží poukazoval již Petr Šimral při přípravě projektu dálkových spojů RT Express. Podle Jiřího Schmidta se ale jedná o zástupný problém a otevírání trhu nebrání. MD uvažuje o převedení nádraží pod správu SŽDC, ale finance na odkup od ČD nejsou v resortu k dispozici a uvolnit je odmítá i Ministerstvo financí. Navíc, SŽDC platí drahám určitý poplatek za nádraží. Ten však nedosahuje plné výše, kterou si ČD chtějí nárokovat. Jak pro E15 uvedl tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský, řešení není jednoduché, ale existuje. Základem je definovat tzv. staniční poplatek pro pokrytí nákladů za pohyb cestujícího po nádraží. Naopak, tržby za prodej jízdních dokladů by připadly tomu dopravci, který jízdní doklad prodal.
Pro České dráhy navíc tendry přinesou krácení rozsahu zakázky desetileté smlouvy na dálkové spoje s Ministerstvem dopravy. Soutěží by se ale mohly účastnit.
Zdroj: E15
Jinak švycarsko je taky malé. Každopádně by se ale muselo liberizovat dost promyšleně a hodně regulovat, nechat tomu volnoběh by podle mě opravdu byla ještě větší katastrofa než ČD.
No pokud by ten vozil naprostou vetsinu cestujicíh z toho nádraží (a soukromník jen zlomek po vedlejší trati - jako třeba ze Šumperka), tak proč ne. Ale při skutečné liberalizaci by mohla snadno nastat absurdní situace, kdyby ČD provozovoali nádraží ze kterého by vůbec nejezdili... A vůbec nevěřím, obzvlášť u nás, že by ČD vycházeli vstříc svému konkurentovi, zde i zákazníkovi, ovšem zcela na něm závislém...a bez určité vstřícnosti spolupráce strašně skřípe, obzvlኝ, když by někdo chtěl ukázat, že liberalizace nebyl dobrý nápad....
Rozsáhlejší liberalizace podle mně bez převodu nádraží (alespoň výhledového) je nesmyslná.
Mě už přímo brutálně vadí tato železniční mafie (ČD,kraje,MD,DÚ) , která si klade za cíl podporovat po všech stránkách ČD a dělat všechno možné proti otevírání trhu v železniční dopravě.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.