..: Dohady brzdí vypsání tendrů o dálkovou dopravu :..

RT Expres - lokomotiva Česko — Liberalizace české železnice měla začít již letos. Podle původních plánů Ministerstva dopravy se měly první tendry na provozování dálkové dopravy vyhlásit věstníkem Evropské unie již v letech 2009–2010. Nestalo se tak a celý plán otevírání trhu pro nové dopravce tak získává velké zpoždění. Ministr dopravy Gustav Slamečka sliboval postupně nabídnout k soutěžení až 75 % tratí s tím, že by se nabízely celé balíčky linek dálkových vlaků. Rok po jeho nástupu ale není vyhlášena žádná soutěž. Ministerstvo vidí jako problém neprůhledné hrazení nákladů za dopravní cestu a staniční poplatky, protože nádraží patří Českým drahám. Těm nádraží připadla při někdejší transformaci státního podniku České dráhy. Ve stejné době vznikla i státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která spravuje tratě a nástupiště, nádraží jí však nepatří a naopak za ně platí ČD.

I pokud by se všechny dohady vyjasnily v nejbližší době, bude to znamenat dvouletý skluz původního plánu. Podle ministra by se oznámení o veřejných soutěžích mohlo ve věstníku zveřejnit na konci tohoto roku, pokud bude tento záměr schválen vládou. Oznámení musí být uveřejněno nejméně rok před vypsáním samotné soutěže. Pokud ke schválení záměru dojde, je již jasné, které linky budou předmětem nabídek. Soutěžit se má o dva soubory dálkových linek – R27 Frýdek–Místek, Ostrava, Opava, Krnov, Olomouc/Glucholazy, Jeseník, a pak linky R5 Praha, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Cheb a R20 Praha, Roudnice nad Labem, Ústí nad Labem, Děčín.

Problém, kterým brání bezproblémovému nadefinování podmínek výběrových řízení, vznikl před sedmi lety při dělení Českých drah. Nesystémově (a nebo proto, aby ČD nebyly plátcem za služby?) zůstaly všechny staniční budovy v majetku Českých drah a nebyly převedeny na správce infrastruktury. A velmi obtížně se nyní hledá způsob řešení, jak finančně nadefinovat a následně rozdělit náklady na provoz nádraží, pokud by zůstala v majetku ČD. Na možné komplikace s vlastnictvím nádraží poukazoval již Petr Šimral při přípravě projektu dálkových spojů RT Express. Podle Jiřího Schmidta se ale jedná o zástupný problém a otevírání trhu nebrání. MD uvažuje o převedení nádraží pod správu SŽDC, ale finance na odkup od ČD nejsou v resortu k dispozici a uvolnit je odmítá i Ministerstvo financí. Navíc, SŽDC platí drahám určitý poplatek za nádraží. Ten však nedosahuje plné výše, kterou si ČD chtějí nárokovat. Jak pro E15 uvedl tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský, řešení není jednoduché, ale existuje. Základem je definovat tzv. staniční poplatek pro pokrytí nákladů za pohyb cestujícího po nádraží. Naopak, tržby za prodej jízdních dokladů by připadly tomu dopravci, který jízdní doklad prodal.

Pro České dráhy navíc tendry přinesou krácení rozsahu zakázky desetileté smlouvy na dálkové spoje s Ministerstvem dopravy. Soutěží by se ale mohly účastnit.

Zdroj: E15


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.4.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
19.04.2010 (15:35)  
Upřímně řečeno, já bych taky liberalizaci na železnici (ale i jinde) prosazoval méně, kdyby u nás podtstatná část vlaků (20 let po revoluci!!) nevypadala tak, že mě opravdu neláká do nich sednout....a ty dobře vypadající jsou předražené šunky (Regionovy) :-( A sliby, že teď se to konečně zlepší....
Jinak švycarsko je taky malé. Každopádně by se ale muselo liberizovat dost promyšleně a hodně regulovat, nechat tomu volnoběh by podle mě opravdu byla ještě větší katastrofa než ČD.
registrovaný uživatel nvlik 
19.04.2010 (15:17)  
no já jsem tak celkově proti liberalizaci trhu. Vím že by mi za to byly nejradši utrhány ruce. Nejsem nějakým zastáncem ČD, ale otevírání trhu se mi u nás v tak malé zemi prostě nelíbí. V autobusech je liberalizace plná a jak to v některých oblastech ČR dopadlo :(. Nehledě na to, že železnice je daleko větší kolos než autobusy.
19.04.2010 (15:14)  
Převod na SŽDC je řešením, ale nezdá se mi to nejlepší...ta organizace má úplně jiné úkoly. Takže buďto nový státní podnik, nebo na města a kraje? Ty by pro provoz pak mohli využívat soukromé společnosti.
19.04.2010 (15:12)  
nádraží by podle mě měly zůstat v rukou národního dopravce
No pokud by ten vozil naprostou vetsinu cestujicíh z toho nádraží (a soukromník jen zlomek po vedlejší trati - jako třeba ze Šumperka), tak proč ne. Ale při skutečné liberalizaci by mohla snadno nastat absurdní situace, kdyby ČD provozovoali nádraží ze kterého by vůbec nejezdili... A vůbec nevěřím, obzvlášť u nás, že by ČD vycházeli vstříc svému konkurentovi, zde i zákazníkovi, ovšem zcela na něm závislém...a bez určité vstřícnosti spolupráce strašně skřípe, obzvlኝ, když by někdo chtěl ukázat, že liberalizace nebyl dobrý nápad....
Rozsáhlejší liberalizace podle mně bez převodu nádraží (alespoň výhledového) je nesmyslná.
19.04.2010 (15:12)  
Podle mého názoru byly staniční budovy ponechány (bohužel) v majetku ČD zcela záměrně ,aby jakákoliv konkurence měla vážný problém. Staniční budovy bych bezplatně převedl do vlastnictví SŽDC a ať dopravci platí za použití staničních budov. A bude to zcela neutrální.

Mě už přímo brutálně vadí tato železniční mafie (ČD,kraje,MD,DÚ) , která si klade za cíl podporovat po všech stránkách ČD a dělat všechno možné proti otevírání trhu v železniční dopravě.
registrovaný uživatel Pjetro 
19.04.2010 (15:02)  
zirecek: Já bych to prozaicky nazval systémem VYLEJ-NALEJ:)
registrovaný uživatel nvlik 
19.04.2010 (14:56)  
To už je děs... nádraží by podle mě měly zůstat v rukou národního dopravce. Už jen proto, že SŽDC nemá absolutně žádný vztah k cestujícím co se týče výluk a omezení a nebudou mít k cestujícím vztah ani co se týče nádražních budov. Ta společnost podle mě funguje naprosto otřesně. Propouští zaměstance a najímá soukromé firmy na činnosti, které by mohli vykonávat sami. SŽDC funguje jen jako společnost u které si může kde kdo "namastit kapsu". Tohel dělení železnice u nás je katastrofa. Do něčeho nás tlačí EU, ale děláme to zcela špatně.
19.04.2010 (14:42)  
Machinace majetku ČD-SŽDC, s.o. jsou plánované stále dokola za jediným záměrem - mít možnost platit ČD, a.s. za majetek, který se kupuje zpět za peníze, když jsem jim předtím bezúplatně převedl. Je to neustále sledování cílu - nalévání peněz do ČD, a.s. z různých stran. Podobně přesouvání/překupování majetku SŽDC-RSM, tam zdarma a zpět za peníze, atd.. Je zřejmé, že většina nádraží se bude kupovat zpět k SŽDC, s.o. za "těžké" peníze.
19.04.2010 (14:08)  
Vousáč: nepodléhejte volební rétorice o konci světa. Volby dopadnou zase plichtou. Za posledních 20 let se nikdy po volbách nic radikálního nestalo.
19.04.2010 (14:01)  
Asi by bylo nejlepší počkat(když už to trvá tak dlouho),kam se obrátí vnitropolitická situace v ,,supervolebním" roce:v obou případech to asi bude extém. Buď bezbřehá privatizace a neoliberalizmus ve stylu,,zhasni"-pak asi bude mnoho dopravců,ale málo cestujících. Ti bohatí mají luxusní rychlá auta a ti chudí budou seděl na zadku,kromě nutného dojíždění za prací na regionálkách,kde to jde autobusem špatně. Nebo bude pár dopravců,národním dopravcem zůstanou ČD a pak by bylo cestujících dost,ale zase nebudou peníze na nová vozidla,takže nebude čím na odpovídající úrovni jezdit a jízdné bude vysoké. Těžko říci,jak to dopadne a co by bylo lepší,ale jedno je téměř jisté-rozumný a pro všechny strany vyhovující kompromis ala SBB jako vedoucí a mnoho dalších,spolupracujících dopravců zde nebude.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko