..: Ve Vítkovicích připravují lokomotivu na plyn :..

Ilustrační foto: EightyFour Vítkovice — Již na podzim loňského roku se objevily v médiích první informace o vývoji motorů na zemní plyn (CNG) ve společnosti Vítkovice Machinery Group. Kromě vývoje motorů, podpory a výstavby plnicích stanic se společnost zaměřila i na železniční dopravu. V současné době se dokončuje přestavba dvounápravové posunovací lokomotivy na plynový pohon. Nejedná se zde, jak by se mohlo zdát, o turbínovou lokomotivu, ale o lokomotivu původně vybavenou dieselovým motorem, který je nahrazen ekologičtějším motorem na CNG.

CNG – stlačený zemní plyn

V současnosti je již zcela běžné, že některé automobily používají jako palivo místo benzínu a nafty plyn. LPG, zkapalněný propan–butan, je dnes v nabídce mnoha čerpacích stanic. Kromě propan–butanu se v posledních letech rozšiřuje i stlačený zemní plyn označovaný zkratkou CNG. Na ten vsadila společnost Vítkovice Machinery Group, kdy nezačala používat jen osobní a nákladní automobily s pohonem založeným na tomto ekologickém palivu, ale zabývá se výrobou zásobníků a výstavbou čerpacích stanic a též vývojem spalovacích motorů na CNG. Součástí vývoje i úprava lokomotiv na toto palivo.

Green Technology

V programu nazvaném Green Technology se připravuje dvounápravová lokomotiva osazená motorem na CNG. Lokomotiva s původním označením 703.023-2 bude mít výkon 250 kW a je určena pro lehký posun. Před zařazením do železničního provozu, kdy by se měla zkoušet na místních vlečkách, ještě musí projít schválením od Drážního úřadu, od kterého již má přiřazené nové číslo – 703.821-9. V letošním roce dceřiná společnost Vítkovice Doprava, která úpravu lokomotivy provádí, předpokládá ve spolupráci s Českými drahami uvedení do provozu další lokomotivy o výkonu 500 kW.

Jak uvádí Jaromír Scelavík, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava, „Dalším novým výrobkem, kde je k pohonu použit CNG, jsou kolejové převážecí vozy v hale membránových stěn. Byly vyrobeny dvě soupravy vozů o délce 18 metrů, s nosností 16 tun materiálu. Zavedení CNG pro pohon těchto vozů přispěje ke snížení exhalací oproti původně zamýšlenému naftovému pohonu. V oblasti převážených vozů se jedná o unikátní řešení, v ČR nepoužité. V současné době jsou vozy v ověřovacím provozu.“

Vítkovice

Vítkovice Doprava, a.s., foto: Vítkovice Doprava, a.s. Vítkovické železárny založil v roce 1828 olomoucký arcibiskup, arcivévoda Rudolf Jan a zcela jistě si vybral velmi dobré místo. Kromě toho, že všechny potřebné suroviny pro výrobu železa se nacházely v okolí, stály železárny na trase plánované železnice z Vídně do polských solných dolů. A právě pro tuto trasu měly Vítkovice dodávat kolejnice ve významném množství. Mimo jiné se zde vyráběly parní stroje, mosty, železniční vagony, důlní nástroje, stroje pro hutě, železniční kola i výhybky. Mezi unikáty meziválečných staveb lze zařadit dvoupatrový most přes Starý Dněpr v Kyjevě nebo známý plynojem v Praze–Libni. V 70. letech minulého století letech železárny vyrobily Žďákovský most a unikátní televizní vysílač Ještěd. Akciová společnost Vítkovice byla zřízena v únoru 1992 a v srpnu 2003 byla strojírenská část společnosti Vítkovice privatizována českým kapitálem.

Součástí společnosti Vítkovice Machinery Group je také zmíněná Vítkovice Doprava, která provozuje zejména drážní dopravu na vlastních i jiných vlečkách a nákladní železniční přepravu po celostátní železnici. Pro další dceřinou společnost Vítkovice Steel provozuje místní úzkorozchodnou dráhu, kde vlastními silami udržuje v provozu úzkorozchodná železniční vozidla, která se již nikde nevyrábí, ani náhradní díly do nich. S tím souvisí její další činnost, jako jsou opravy železničních vozidel včetně kolejových jeřábů. Společnost také vlastní vybavení a potřebnou techniku pro traťovou údržbu. Ačkoliv společnost Vítkovice Doprava vznikla v roce 2002, historie železniční dopravy ve Vítkovicích sahá až do roku 1856, kdy byla postavena koněspřežní dráha mezi jámou Karolínou a Přívozem pro spojení se Severní dráhou Ferdinandovou.

Zajímavá a poučná reportáž z exkurze ve Vítkovicích se nachází na partnerském portálu VLAKY.NET.

Zdroj: Vítkovice Machinery Group, Moravskoslezský deník


JRtrain Poslat mail autorovi | 5.3.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel jk 
05.03.2010 (13:53)  
M474003: U lokomotiv to rozhodne caste neni. Co se tyce skodlivin, u oxidu uhliciteho, uhelnateho, oxidu dusiku i siry jsou na tom cng motory oproti dieslu lepe. Co se tyce zdroje energie, tak to ve srovnani s ropou vyjde take nastejno. A219.0001 byla na oprave v Lomontu Brno, jestli uz je hotova nevim.
05.03.2010 (13:53)  
No jo chtělo by to tryhydrotrain na koleje : http://www.skoda.cz/electric/novinky/novy-vodikovy-autobus-se-predstavil-verejnosti-aid3060.html

PS: Ale oni cht2ji radši dělat loď http://www.h2bus.cz/
05.03.2010 (12:48)  
Nevím co to je za novinku, autobusy na to jezdí už 15 let. Jenže je to zase alternativa, škodliviny mají jiné složení, některé jedy chybí, jiné jsou navíc. Energie není z tuzemských zdrojů. Kam zmizela A219.001???
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
05.03.2010 (7:18)  
Ano, lokomotiva má sice motor Tedom s výkonem 250 kW, ale kvůli výdrži původní převodovky a oteplení je motor nastaven na nižší výkon 160-180 kW. Zrovna včera odpoledne mašinka prodělala nějaké zkušební jízdy po vlečkách Vítkovic.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko