..: Po více než 13 letech 33 nových motorových vozů pro ČD :..

RS1, Špičák, foto: yThomas_ČT Vysočina, Liberecký kraj — České dráhy vypsaly v pondělí 8. února dvě výběrová řízení na dodávku celkem 33 nových nízkopodlažních motorových vozů. Po více než 13 letech tak České dráhy pořizují zcela nová vozidla nezávislé trakce pro regionální dopravu. Poslední nové motorové vozy, řadu 843, přebíraly ČD v roce 1997. Nově poptávané motorové vozy budou určeny pro zajišťění regionální dopravy v Libereckém kraji (16 kusů) a Kraji Vysočina (17 kusů). Jejich nákup je výsledkem závazku Českých drah k modernizaci vozového parku v těchto krajích vzniklého v souvislosti s podpisem dlouhodobých smluv na provozování regionální osobní železniční dopravy.

První motorové vozy s klimatizací

Všech 33 vozů má mít kapacitu cca 70 míst k sezení a maximální rychlost mezi 100 a 120 km/h. Kromě klimatizace a bezbariérového WC s uzavřeným systémem v nízkopodlažní části, by měly mít vozy také prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, lyže apod. U vozů pro Liberecký kraj jsou však požadovány přísnější parametry pro zdolávání horských tratí, proto je jejich odhadovaná cena vyšší, než u vozů pro Vysočinu.

Hodnota kontraktu pro Liberecký kraj se odhaduje na 900 milionů Kč, tedy zhruba 56,25 milionů za jeden vůz. V Kraji Vysočina je odhadovaná cena 880 milionů a cena jednoho vozu je tak přibližně 51,76 milionu. České dráhy se snaží část peněz na tyto vozy získat z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Díky němu by mohly ČD získat zhruba 300 milionů korun na vozidla určená pro Liberecký kraj a 220 milionů na vozidla určená pro Vysočinu. Částka odpovídá 40 % ceny těchto vlaků, zbytek peněz tak budou ČD financovat z vlastních zdrojů. Navíc ne všechny vozy budou takto financovány. Například na Vysočině se bude jednat jen o 13 vozů. Zbylé 4 vozy koupí dráhy ze svých zdrojů, k čemuž se také smluvně zavázaly při podpisu dlouhodobých smluv. Vozidla by měla být dodána v rozmezí 20 až 29 měsíců od podepsání smluv, tedy koncem roku 2011.

Mezi vozidla, která by odpovídala zadaným parametrům, patří například vozy RegioShuttle švýcarského Stadleru, nebo vozy SA131 – SA134 polské Pesy. Prvně jmenovaný RegioShuttle navíc nedávno zmiňoval v rozhovoru pro Želpage sám náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Další možností je, že se přihlásí některý z výrobců, který takovéto vozidlo nemá doposud ve svém portfoliu.

Plánované nasazení nových motorových vozů

  • Liberecký kraj
    • Liberec - Frýdlant
    • Liberec - Tanvald - Harrachov
  • Vysočina
    • Havlíčkův Brod - Křižanov
    • Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
    • Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
    • Jihlava - Třebíč

Další výběrová řízení budou následovat

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION České dráhy také v nejbližší době vypíší výběrová řízení na vozidla pro další kraje. Nákup nových motorových vozů se v nejbližší době plánuje například pro provoz v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Kromě motorových vozů hodlají České dráhy také vypsat výběrová řízení na nákup nových elektrických jednotek. Celkem dráhy počítají se 3 základními typy vlaků:

  • nízkopodlažní motorový vůz o kapacitě cca 70 míst a rychlosti 100 až 120 km/h
  • nízkopodlažní dvouvozová motorová jednotka o kapacitě cca 120 míst a rychlosti cca 120 km/h
  • nízkopodlažní jednoposchoďová elektrická jednotka modifikovaná podle určení pro jednotlivé regiony s různým počtem vozů (obvykle od 3 do 5 vozů), kapacitou od 160 do 320 míst, rychlostí do 160 km/h a různými systémy napájení, resp. jejich kombinací

Poslední dva typy vozidel v současné době připravují do výroby také tuzemští výrobci železničních osobních vozidel. Lze ale předpokládat, že o tyto lukrativní zakázky v řádech miliard korun budou mít zájem i výrobci ze zahraničí.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 9.2.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
10.02.2010 (13:01)  
aron: Nejsou nízkopodlažní. Jejich konstrukce vychází z 843.
registrovaný uživatel aron 
10.02.2010 (12:54)  
Tak me napadlo, ze pred nejakym casem tak asi 6-7let dodavala Skoda vagonka nejake motorove vozy do Finska, nesplnovali by pozadavky? Nejsem si jistej, jestli jsou nizkopodlazni, sirokej nastupni prostor meli urcite a kapacitne se taky blizili.
10.02.2010 (12:11)  
To M. Z:
Podle Idosu se z Florence přímým autobusem do Dunajskej Stredy nedostaneš vůbec, realita je úplně jiná. Ne všichni přepravci jsou v Idosu zaneseni. A i kdyby: Pořád je rychlejší, dojet metrem na Černý most a pak autobusem, než se kodrcat vlakem z hlavního přes Neratovice. A pokud vás jede víc, tak je veřejná doprava cenově úplně mimo mísu. A destinací, kam sice koleje vedou, ale vlakem se tam jet absolutně nevyplatí, ať už cenově, nebo časově je, bohužel, dost a s omezováním objemu osobní dopravy jich bude stále přibývat. Železniční síť v ČR je bohužel značně zastaralá a trasování většiny tratí, poplatné době jejich vzniku, velmi nešťastné. Bohužel neexistuje způsob, jak potřebné změny zafinancovat a současné příštipkaření moc efektivní není. Máme sice (stále ještě dost ,,děravý") koridor, na kterém Bimbadlo občas stihne trasu Praha - Ostrava za 3,5 hodiny, ale to je jen třešnička na značně nestravitelném dortu a la kočička a pejsek. Teď se možná začne vrtat tunel do Berouna, je otázka, jak to skončí; v Mostech u Jablunkova to dopadlo nedobře, v Českém krasu se můžeme dost dobře dočkat toho, že po vyražení několika km se z profilu tunelové trouby vyvalí přívalová vlna, která zdevastuje Vltavské břehy v celé Praze a zdroje podzemní vody v celé oblasti nenávratně vyschnou, v horším případě se pár vesnic, nebo silnic do odvodněného podzemí propadne. A jsem moc zvědav, z jakých finančních zdrojů se budou vzniklé škody napravovat.
10.02.2010 (10:43)  
Což o to, jsem rád, že semodernizuje. Jen doufám, že Regionovy budou tentokrát mimo mísu.
10.02.2010 (10:19)  
Nemělo by se začínat s obměnou vozového parku spíše u dálkových spojů?

Z pohledu dopravce bude výhodnější investovat do regionálních souprav,protože současné regionální vlaky jsou buď velmi staré(830,451),nebo pro regionální vlaky nevhodné(714/742+010/021,nebo 163/363/242+3 Bt).
Nové jednotky a vozy mohou velmi zjednodušit a zlevnit provoz na zastávkových vlacích(nižší hmotnost nových souprav,absence objíždění v koncových stanicích).
Narozdíl od regionální dopravy se u dálkové nasazením Bmz místo vozu B nic neušetří.
registrovaný uživatel Sim 
10.02.2010 (8:25)  
SMall42 > s lepsi viditelnosti regionalky souhlasim - pokud v osobaku stravi denne 100 lidi pul hodiny a osobak to za den otoci 10x, vsimne si toho vic lidi, nez kdyz 100 lidi jede denne v rychliku, ktery to za den otoci 2x.

Na stranu druhou to muze dopadnout tak, ze si CD objedna vozidla pro regionalku, protoze na to dostane dotaci... za par let se tu objevi konkurence a trate, kam jsou urcena tato vozidla bude obsluhovat nekdo jinej... pokud se soucasny pristup nezmeni, budeme se s temito vozy setkavat na rychlicich, protoze becka se do te doby rozpadnou a nic jineho nebude.
10.02.2010 (7:31)  
Railpic: Příklad Berouna svědčí pouze o tom, že na této trati dosud nebyly plně integrovány rychlíky (Smíchov - Beroun cca 30 minut, metro+přestup+autobus cca 10+5+20 minut) a berounské nádraží se nestalo základem přestupního terminálu vlak/reg-bus/mhd-bus. O ničem jiném.

SMall42: Proč by se nemohl vyplatit rychlík jedoucí po kolejích, složený třeba jen z onoho motorového vozu pro 70 lidí, oproti autobusu pro 45 lidí? Vše záleží na volbě vhodných vozidel. A - pravda - také na platbě za dopravní cestu, kde by v obou případech měl být alespoň stejný podíl hrazených a nehrazených přímých a nepřímých nákladů.
registrovaný uživatel SMall42  mail  
10.02.2010 (0:25)  
Cestující: Stále nechápu. Můžete mi nějak srozumitelně vysvětlit, proč ČD nemohou mít moderní vozy na rychlících, ale ČSAD může jezdit dálkové trasy novými Karosami?

Jedná se mi o to, že rychlík, aby se vyplatil, musí mít daleko víc cestujících na palubě než bus a zaroveň neplatí, že 6 moderních vozů příláká 6x tolik cestujících, co jeden moderní autobus.

Vyměná 6 autobusů znamená možnost zavedení 6*(počet cest za den) "nových" spojů.
3 regionální vlaky (dvouvozové) znamená možnost zavedení 3*(počet cest za den) "nových" spojů.
Vyměná 6 rychlíkových vozů znamená možnost zavedení 1*(počet cest za den) "nového" spoju.

Ani neříkám, kolik stojí nový autobus, a kolik 6 nových vozů...

Investování do regionální dopravy zaprvé je lépe vidět, což je atraktivní pro ČD a pro kraje, zadruhé více lidí tuto investici využije. Začit můžeme od regionální dopravy, dálková půjde postupně. To je jeden možný pohled a není nejhorší. Všechno závisí na tom, co považujeme za základní zdroj tržeb, osoby cestující pravidelně na regionálních tratích nebo osoby cestující nepravidelně na dlouhých trasách.
09.02.2010 (23:58)  
Milý cestující, buďte tak laskav a nedělejte ze svých osobních pocitů všeobecně platné dogma, která platí na všechny cestující a všechny tratě. Mimochodem už jen příklad Berouna, když je řeč o libereckém kraji a Vysočině, o něčem svědčí.
09.02.2010 (23:13)  
SMall42: Přesně tak. Moderní rychlík musí přílákat více cestujících, aby se všechno vyplatilo. Obávám se, že to tak jednoduche není.

Stále nechápu. Můžete mi nějak srozumitelně vysvětlit, proč ČD nemohou mít moderní vozy na rychlících, ale ČSAD může jezdit dálkové trasy novými Karosami?


Pavel Z: Nevím, kolik lidí jezdí rychlíkem 2 hodiny denně, ale mnohým ty dvě hodiny stačí i týdně. :) Prostě půlhodinka ve starším osobáku se dá vydržet denně ale tři hodiny v kožence v parném létě jsou moc i jednou za dva týdny. Jinak by, podle Vaší logiky, mohly vyjet staré 810 i na rychlíkové spoje, protože jednou za čas se to dá vydržet.
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko