..: Peážní trať do Žitavy potřebuje opravu :..

612.613 DB, nová zastávka Smržovka–Luční, foto: Jindřich Berounský Zittau — (Aktualizováno 5. 2. 2010 – doplněny fotografie) Jednotlivými státy v oblasti tzv. česko-polsko-německého trojmezí prochází i trať 089 (Liberec — Rybniště). Dlouhodobým zanedbávám údržby je však 2,7 km dlouhý traťový úsek na polské straně ve špatném stavu a Polsko nemá ani zájem o jeho rekonstrukci. Vlaky tak tento úsek musí projíždět sníženou rychlostí 30 km/h, což je velice zpomaluje, neboť jinak na této trati mohou jezdit rychlostí až 100 km/h. Tento stav ale brání dalšímu rozvoji, který plánuje KORID LK a ZVON v rámci projektu LUISE. Ten by měl zatraktivnit železniční dopravu právě v česko–německém pohraničí.

Některá média informovala, že špatný stav traťového úseku na polském území může vést až k zastavení železniční dopravy mezi Libercem a Žitavou. Nicméně jak uvedl Petr Prokeš, ředitel společnosti KORID LK, uzavření trati kvůli technickému stavu nehrozí, pouze brzdí rozvoj. Regionální centrum ve Wroclavi se současným stavem nehodlá nic dělat a na výzvy českých partnerů nijak nereaguje. Liberecký kraj a ZVON proto plánují vyjednat opravu na ředitelství PKP PLK ve Varšavě. Všechna jednání jsou nyní na začátku a nelze tedy říci, kdy budou moci vlaky projet po polské straně maximální rychlostí. Přitom úsek z Liberce do Hrádku nad Nisou je, až na nechráněný přejezd v Dolní Suché, připraven na rychlost 100 km/h.

Stav na hranici, pohled od Hrádku směr Polsko, foto: Zel.am Stav na hranici, pohled z polské strany do ČR, foto: Zel.amPohled na trať v Polsku před Porajowem, foto: Zel.amPohled na trať v Polsku před Porajowem, foto: Zel.amOblouk před nisským viaduktem v Polské Porajowě, foto: Zel.amSituace z viaduktu na hranici, vlevo od Nisy je polský neupravený břeh, napravo pak Německo, foto: Zel.am

Od nového jízdního řádu 2010/11 se také chystá výměna dopravců, provozujících vlaky na trati 089. České dráhy a RailTrans nahradí společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která vyhrála vypsané výběrové řízení na provoz vlaků. Na jednotlivé spoje by tak měly být od prosince nasazeny nové nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro Classic. Společnost Vogtlandbahn by také chtěla zavést hodinový interval vlaků mezi Libercem a Žitavou, čemuž ale brání právě nevhodný polský úsek tratě.

Změna dopravců však nebude do budoucna jedinou novinkou na této trati. V rámci projektu LUISE je nachystán celý komplex služeb zatraktivňujících železniční dopravu v česko–německé pohraničí. Vzniknou místa, kde vlaky budou navazovat na autobusy nebo v nichž bude možné odstavit auto či kolo a pokračovat z nich vlakem. Plánovány jsou dále rekonstrukce železničních zastávek Liberec–Růžodol, Porajów, Hainewalde Talstraße, Großschönau–West, Varnsdorf–Polní a Varnsdorf staré nádraží, ve kterých by měly být zvýšeny nástupiště tak, aby umožňovaly bezbariérový přístup do nízkopodlažních jednotek. A na závěr stojí za zmínku i vznik jednotného integrovaného tarifu a vícejazyčného informačního systému. Cestujícím nyní nezbývá než doufat, že dojde k dohodě s polskou stranou tak, aby jim trať 089 sloužila v budoucnu co nejlépe.

Zdroj: KORID LK, iDnes, foto: Zel.am


Walker Poslat mail autorovi | 3.2.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký Německo Polsko


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
04.02.2010 (23:57)  
K. Kovařík: Zakopejme zbraně (přesněji nehroťme). Já ani vašim zkratkám bezpečtnostních opatření nerozumím. Chápu to tak, že enderáckou hranici to nakonec nepostihlo plně díky berlínské zdi. Ale snaha o zajištění hranice tu byla a v okolí Varnsdorfu a Rumburka byla blbě aplikovatelná. Ale koukněte na mapu lesa v Lužických horách http://csob.tmapserver.cz/tms/html/docs/nahledy.php?rastr=4570a a budovaný pohraniční průsek je tam i na mapě 4 roky staré zřejmý (pokud nerozumíte mapovému klíči ob map tak dodám).
registrovaný uživatel IC540  mail  
04.02.2010 (23:42)  
No to jsou celí Poláci. Já mám Polsko skoro za barákem, no a v létě jezdím občas na kole i tam tu hrůzu/likvidaci pozorovat. Nedaleko Č.Těšína či Karviné je toho celkem dost smutného k vidění. Mají to tam tak se vším, dalo by se říct. Nevím, co víc dodat...
04.02.2010 (22:13)  
Karel Kovářík : a trvdím snad opak ?
Na "severu" zcela jistě nebyla chráněna státní hranice pomocí plotu, na mnoha místech, ledaža by se zbourala "půlka Rumburka" (Horní Jindřichov) nebo Jiříkova žádná signálka nebyla. Stejně tak Vejprty, Potůčky ... okolí Bublavy.
I kdyby někdo prošel hranicí ze strany CS, tak byl odloven bdělými německými demokratickými strážci, i v civilu. Prostě socialistická dělba práce. Navíc ti "hodní" Němci si hlídali svoje ovečky, aby náhodou neopustili jejich ráj a vzali kramle do CS. Množství betonových sloupků vytyčujících státní hranici a tabulí "ACHTUNG Staatsgrenze", aby náhodou někdo nemohl trvdit že jí neviděl, je pozoruhodné. Tolik jich nebylo nikde ani z CS strany nebo v případě hranice s Polskem z polské strany.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
04.02.2010 (20:44)  
Trochu OT: Nevíte jestli mají poláci nějakou online polohu vlaku?
registrovaný uživatel Kakov 
04.02.2010 (19:48)  
Miroslav Zikmund: zadny strach na to nezapominam, ale jako clovek, ktery se historii ochrany hranic aktivne venuje, nemohu souhlasit s tim, ze hranice na sluknovsku byla hlidana stejne jako na zapade
registrovaný uživatel Kakov 
04.02.2010 (19:46)  
Borovička:
otázka a prosim o odpoved, byl na hranici sluknovskeho vybezku zrizen DZ + EZOH?????
podle mych informaci se DZ dostal nejdále k Jáchymovu (ano mluvim o 50. letech, v jine dobe se EZOH ani nevyskytovalo)

pokud kombinace DZ+EZOH nebyla zrizena, tak nemuzeme tvrdit, ze byla hranice na sluknovsku hlidana stejne jako na zapade, to nemluvim o nastraznych a naslapnych minach, poctech pohranicniku atd.
04.02.2010 (19:22)  
Řešit "výsledky" II. světové války a územní uspořádání poválečného Německa a Polska v duchu :

http://cs.wikipedia.org/wiki/Horn%C3%AD_Lu%C5%BEice
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9B_Koruny_%C4%8Desk%C3%A9
http://cs.wikipedia.org/wiki/Fukov
http://www.zanikleobce.cz/index.php?detail=1448851

bylo by po jistých problémech.

Karel Kovářík : Nezapomínejte, že na "druhé straně" (u těch hodných Němců) bděla nad ostrahou státní hranice "prvního státu dělníků a rolníků na německé půdě" chrabrá ostraha státních hranic prošpikovaná agenty Stasi - na rozdíl od těch "zlých" Němců v Bavorsku, za které to udělal ostnatý drát ...
Stupeň ochrany hranice NDR / ČSSR byl snížen poté, co vznikl vznikl "berlínský skvost".

Podrobnosti týkající se trati u Fukova jsou upraveny mezistátní smlovou, která je dostupná ve Sbírce zákonů.
04.02.2010 (18:17)  
K. Kovařík - trochu kroťte tón. Ale pro vás klidně si tu kecám. V zásadě byla opatření na obouch německých hranicích obdobná - bavíme se o 50. letech. Detaily, kde to bylo průleznější nerozporuji, a jistě dostat se následně přes NDR asi lehce nešlo. Nebo si tu likvidaci obce a vystěhování obyvatel vysvětlujete jak? Případně o snahu vyřešit problém změnou hranice.
registrovaný uživatel Kakov 
04.02.2010 (18:02)  
Borovička:
tak se ridte svymi radami a nekecejte, kdyz vite houby, sluknovsko nikdy nemelo tak prisne hlidanou hranici jako byla ta zapadni, treba tam nikdy nebylo ZTZ (ve forme DZ) a o EZOH ani nemluve.....
04.02.2010 (17:35)  
Borovička: Oni tu volbu v roce 1919 uplatnili na základě stejného práva jako Češi. Tedy, v čele se zastupitelstvem kraje v Liberci. Ale přišlo československé vojsko a pomocí bajonetů jim vysvětlilo, že Versailská smlouva pro ně neplatí...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko