Praha — Jak uvádějí České dráhy (ČD) ve své tiskové zprávě z 26. ledna 2010, s ohledem na to, že zahraniční železnice (tj. slovenské, maďarské a chorvatské) nechtějí v létní sezóně 2010 přispívat na provoz přímého vlaku spojujícího Českou republiku s Chorvatskem, nebude tento spoj zaveden, a to ani jako každodenní, ani jako víkendový spoj; veškeré náklady na vedení vlaku by totiž musely nést pouze ČD. To by znamenalo zvýšení nákladů, neboť při klasickém předávání vlaku mezi jednotlivými správami se jízda vlaku zaplatila i díky cestujícím v Maďarsku, např. mezi městy Györ a Szombathely. Při dosavadní běžné ceně by České dráhy musely spoj dotovat a tyto peníze by chyběly jinde. Případné promítnutí reálných nákladů do ceny jízdenky by pravděpodobně následně odradilo cestující od využití takového vlaku.
Díky vedení tohoto spoje se cestující v létě roku 2009 mohli na spojích IC 570/571 Brněnský drak setkat mimo jiné s chorvatskými vozy. Tento „babylon“ se ale letos konat nebude.
Pokud chcete letos vyrazit na dovolenou k Jaderskému moři a nechcete cestovat po silnici, v nabídce jsou přímé lehátkové vozy do černohorského Baru – na našem území vedené na vlaku EC 344/345 Avala po trase Praha - Kolín - Pardubice - Brno - Břeclav.
Zdroj: České dráhy
Především. Jet vlakem do Řecka nebo Bulharska mi příjde šílený (což říká fanoušek letecké dopravy)
Pokud jde o Varnu, tak primárně bych zkusil cestovku VVVTour - http://www.vvvtour.com/, byli jsme s nimi asi před třemi lety v Balchiku (u Varny), ale prodávají i samostatné zpáteční letenky Pardubice - Varna - Pardubice za necelých 7 tisíc. I když letět z pardubickýho letiště je, jako kdybyste do ECčka nastupovali v Praze-Klánovicích :-D
A pak bych začal hledat na netu - použil bych vyhledávač matrix - matrix.itasoftware.com, tam se sice rezervovat nedá, ale najde vám to to, co najde agent cestovky.
Dal jsem na zkoušku Praha - Varna - Praha, týden uprostřed léta (přelom Červenec/Srpen) - S Málevem s přestupem v Budapešti to vyšlo na 5 744,- za jednoho.
A pak je tu varianta low-cost, ale ta má několik zádrhelů
A) Čechy - Varna tam nenajdete, Varna není zrovna typická low-cost destinace. Dostat se za pár korun do Londýna a Paříže problém není. Dostat se za pár korun k moři a ještě k tomu na východ, to problém bývá
B) Alternativou jsou SmartWings. PseudoLowcost provozovaný českou charterovou společností Travel Service. Týden v Burgasu výjde letecky na 5 000,- z Prahy (je možnost i z Brna, ale na ceny jsem nekoukal). Jde o doprodej míst na charterových letech. Platí, že kdo dřív příjde, ten letí levněji. Výhodou SmartWings je, že v ceně je zavazadlo a občerstvení. Alternativou může být WizzAir Praha - Burgas, ten je levnější (4 500,-) ale v ceně není kufr a nedostanete najíst
C) S low costy se dá nakombinovat nějaká šílená haluz typu Praha - Londýn - Varna - Londýn - Praha klidně třeba za pár stovek, ale na všechny úseky budete muset dokupovat kufry a když vám něco uletí, tak máte HOOOOODNĚ velký problém. Navíc všude se tuším musí projít odbavením. To znamená vyzvednout kufry, projít pasovkou, odbavit kufry, projít bezpečnostní kontrolou...Pokud cestujete jen s kabinovým zavazadlem, tak to je menší problém.
ale chapu ty co si zvoli vlak, spousta zazitku uz po ceste, zadna otrava pri bezpecnostni kontrole, krajina kolem... letos mam neco podobneho v planu:-)
Denní EC na lehátka obvykle nečeká ani minutu. A rychlost EC taky neomezují, neb mohou 160 (často narozdíl od kmenových vozů řazených na EC...).
Kurzák / lehátko mi tak nějak připadá jako pěst na oko.
Srovnejme si: Kdysi dávno pradávno u nás jezdily vlaky s duchem EC 2 (Hungaria - Vindobona a oba s "motorovou jednotkou", při dobré vůli i mezifederální Košičan). A byly to ostře sledované vlaky. A měly o něco lepší komfort i jízdní časy. Dnes takových vlaků máme povícero. Hurá.
Kdysi dávno pradávno přes nás jezdily vlaky od daleka do daleka s názvy Balt-Orient-Expres či Panonia. V létě se rozrůstaly "kurzákama" na 20 - 22 kočárů přerůzných správ a obdivuhodné kvality. S odstupem času se neostýchám jim říci "Nomád - Expres". Ano, měly (a asi by i znova měly) vytížení. A často měly sekeru. Obvykle v hodinách
Dát kurzák na EC mi přijde, jako zapřahnout za limuzinu Medvěda nákladní dvouosý courák výroba samo domo v 70. letech. Nechat EC kdekoliv čekat, než odkudsi přijede zpožděný kurzák, to je popření jité priority EC.
Můj názor je možná nelidský. ale můj.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.