Kolín — (Aktualizováno 14:30 - doplněny fotografie) Stanice Kolín se opět po krátké době stala včera ve 23:11 místem dalšího vykolejení, které v současnosti komplikuje provoz na trati 010. Nákladní vlak dopravce ČD Cargo vezoucí uhlí do chvaletické elektrárny vjel na kusou kolej místní měnírny. Ihned po nehodě byla zastavena doprava na tratích 010 a 230 z Kolína na Kutnou Horu a Záboří nad Labem. Trať 230 na Havlíčkův Brod byla kolem půlnoci znovu otevřena a kolem třetí hodiny ranní byla zprovozněna i jedna traťová kolej z Kolína do Záboří nad Labem. Odklony se tak týkaly pouze nočních vlaků. V současné chvíli jsou nahrazeny vlaky regionální vlaky v úseku Kolín – Záboří nad Labem autobusy. Vybrané rychlíky mezi Pardubicemi a Kolínem zastavují v Záboří nad Labem pro výstup a nástup cestujících. Na místo nehody vyrazil i náš zpravodaj, a proto vám přinášíme další podrobnosti z místa nehody a opatření v osobní dopravě.
Náš zpravodaj se na místo nehody vydal ještě v noci, aby zjistil aktuální stav. Podle jeho slov došlo k nehodě v místě, kde odbočuje vlečka do měnírny a na složiště kolejových polí ze spojky nákladního nádraží s tratí 010. Právě na tuto vlečku nákladní vlak vjel. Lokomotiva sice nevykolejila, ale takové štěstí již nemělo dalších 7 vozů, které poškodily i sloup trolejového vedení. Před 3. hodinou ranní do Kolína dorazil nehodový vlak s jeřábem. V současné chvíli se pracuje na odklízení následků nehody. První přišla ke slovu ženijní technika – vyprošťovací tank VT-55A, který se snaží do sebe zaklíněné vozy od sebe oddělit. Jeřáb nehodového vlaku stále čeká na svou příležitost. Podle Drážní inspekce se škoda odhaduje na 1,2 miliónu korun. Lokomotiva minula pravděpodobně návěst zakazující jízdu, přesné důvody ale zatím DI zkoumá; může se jednat o chybu strojvedoucího, který nebyl při nehodě zraněn, nebo o selhání techniky.
Opatření v dopravě
Většina nočních vlaků jela odklonem – EN 476 a EN 477 přes Havlíčkův Brod, R 441 přes Sadskou, Nymburk, Chlumec nad Cidlinou do Pardubic, R 409 a R 471 z Kolína přes Chlumec nad Cidlinou do Pardubic. Vlaky R 470, R 440 a R 408 měly jet odklonem zcela mimo stanici Kolín, avšak nakonec byl veden odklonovou trasou pouze R 440, zbylé dva vlaky již projely postiženým místem. Situaci neusnadnila ani skutečnost, že rakouské lokomotivy řady 1216.2 nemohou vést vlak po žádné z odklonových tras, a je tak nutná další lokomotiva na přípřeži, jak se tomu stalo u vlaku EN 476, který byl v trase přes Havlíčkův Brod veden přípřežní lokomotivou řady 363.
Osobní vlaky jsou v úseku Kolín – Záboří nad Labem odřeknuty, pro obsluhu mezilehlých zastávek (Kolín dílny, Starý Kolín) jsou osobní vlaky nahrazeny dvěma linkami autobusů náhradní dopravy. Náhradní doprava za osobní vlaky je organizována následovně:
- Ve stanici Záboří nad Labem zastavují rychlíky ramene Praha - Brno a Praha - Olomouc - Luhačovice/Vsetín - Horní Lideč pro přestup projíždějících cestujících.
- První linka odjíždí z Kolína/Záboří nad Labem patnáct minut před pravidelným odjezdem osobního vlaku a navazuje v cílové stanici (Záboří nad Labem/Kolín) na osobní vlaky.
- Druhá linka vyčká v Kolíně/Záboří nad Labem příjezdu osobního vlaku a v cílové stanici (Záboří nad Labem/Kolín) přípoj na osobní vlak již zajištěn není.
Nehoda si vyžádala i omezení na trati 060, kde jsou z důvodu nedostatku elektrických jednotek nasazeny motorové vozy.
Aktualizace 21. 1. 18:00
V 18 hodin byl obnoven provoz v obou traťových kolejích. NAD za osobní vlaky je zrušena. Vlaky by místem měly projíždět již bez zpoždění.
Fotogalerie z místa nehody
Situační mapka místa nehody
Zobrazit místo na větší mapě
No, nevim, zabezpecovaci zarizeni v prumyslu je vzdy delano s tim, ze musi byt blbuvzdorne. Napr. v jaderne elektrarne nejde dohromady o nic jineho, nez provoz zabezpecit proti chybnemu lidskemu zasahu. A kdyz se delaji nejake scenare - modely ruznych udalosti, tak u jakehokoliv lidskeho zasahu do udalosti je vzdy konzervativneo uvazovano, ze prubeh udalosti zhorsi.
Jinak je skutecne faktem, ze v jakemkoliv provozu ma zdaleka nejvice skod nasvedomi lidska chyba. A vzdy je nutne ji eliminovat. V pripade zeleznice necim, co automaticky zastavi vlak bez ohledu na (chybnou) vuli firy.
Funkční ETCS by samozřejmě takovému projetí zabránilo stejně dobře, jako INDUSI - "ví" kde vlak právě je, kam má postaveno, jak jede rychle a jak dobře brzdí, takže zastaví ještě před návěstidlem.
ad kave: co si přečíst, co jsem napsal. Pokud by se připlížil k návěstidlu rychlostí pod 25 km/h, Indusi by začalo brzdit okamžikem minutí návěstidla a garantuji vám, že k té výkolejce by nedojel. Jo, pokud by okamžikem průjezdu okolo návěstidla použil přepínač Befehl, tak ano. Ale dělá to kravál a je to dokumentováno.
Proč to ten fíra rozjel proti červené???????
ad AŽD: u LVZ pokud obsluhujete tlačítko bdělosti a jedete méně 120 km/h, tak můžete jet kam chcete. Třeba do "měnírny" : -(
Mohu si to vysvětlit tak, že u těchto vozů je z rychlosti 30 km/h při hmotnosti soupravy 2 000 tun při použití rychlobrzdy při I. způsobu brzdění brzdná dráha 100 metrů ...
Pokud mne paměť neklame, vyráběly se výkolejky s oboustranným nájezdem, ale to asi nebyl tento případ. Jsem jen zvědav, jak se zdůvodní to projetí červené. LVZ na to musel nějak reagovat, je otázka, co udělal fíra.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.