..: Království železnic otevřelo 1. díl zmenšené ČR – Ústecký kraj :..

Ústí nad Labem západ (Království železnic), foto: Josef Petrák Praha — Půlroční úsilí modelářů a spolupracovníků Království železnic (KŽ) přineslo výsledek – ve čtvrtek 14. ledna 2010 byla v dopoledních hodinách představena první část makety připomínající železnici v České republice. Zobrazení Ústeckého kraje obsadilo 54 z celkové rozlohy 1008 m2, kterou bude 87× zmenšené Česko po svém dokončení zabírat. U otevření nechyběla hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová a zástupci některých sponzorů – předseda představenstva ČD Cargo Josef Bazala a generální ředitel SŽDC Jan Komárek; díky mediálnímu partnerství však mohl otevírání bran nové části království sledovat také náš magazín. Vedle představení prvního zmenšeného kraje byl druhou velkou událostí dne křest knihy s drážní tematikou „Příběhy z dějin našich drah — Kapitoly z historie českých železnic do roku 1918“ autora Pavla Schreiera.

Ústecký kraj – nadhled (Království železnic), foto: Josef PetrákModelové Ústecko, Mostecko a Děčínsko reprezentuje na 54 m2 plochy 121 metrů kolejí a 139 nejrůznějších staveb, z nichž některé více či méně připomínají své reálné předlohy – stanice Most a autodrom, hnědouhelný povrchový důl v Bílině, děčínský Narex či ústecká Setuza, Velké Březno i s místním pivovarem, Mariánská skála, zřícenina hradu Střekov spolu se zdymadly, přístavy, které samozřejmě stojí na zmenšené řece Labe. Na maketě mosteckého autodromu se konají závody trucků, po blízké tramvajové trati jezdí MHD, v dole probíhá těžba uhlí… jen hora Říp s okolím musela být zmenšena více, než umožňovalo měřítko 1 : 220, a je proto umístěna v samostatné vitríně. Na zbudování této části modelu potřebovali 4 modeláři s 30 externisty přes 18 000 pracovních hodin. I podle tvůrců samotných se hodně zjednodušovalo – „Například v Ústí jsme mohli silnici vést jen po jedné straně Labe. To ovšem znamenalo, že jsme tam pak nemohli postavit ani most, protože by nikam nevedl. Že jsme Ústí připravili o most, to asi Ústečáci ponesou těžce,“ popisuje problémy s projektováním kraje ředitel KŽ Rudolf Pospíšil.

Otevření Ústeckého kraje v Království železnic, foto: Josef PetrákKromě prezentace miniaturního Ústeckého kraje se slavnostní setkání věnovalo i křtu již zmiňované knihy o historii českých železnic z pera Pavla Schreiera, vydané nakladatelstvím Mladá fronta, a následné autogramiádě. Kniha za pomoci mnoha unikátních ilustrací a fotografií představuje proces zrodu prvních železničních tratí na našem území. Čtenáře seznámí také s významnými postavami, které se na tomto, na svou dobu gigantickém, díle podíleli; autor je však částečně zasvětí i do tajů politiky císařského dvora, jež dráhy přesouvala z rukou státních do soukromých a nazpět.

Ambicí Království železnic je do konce roku 2014 postupně vytvořit maketu představující všechny kraje České republiky. Zda se autorům podaří touto cestou získat prim ve velikosti modelového kolejiště ve střední Evropě, zatím neví ani oni sami. Jisté však je, že ještě letos by měly být představeny další dva kraje – Plzeňský a Karlovarský. O pokračování jejich přípravy pochopitelně budeme informovat.

Další fotografie

Uhelný dův v Bílině (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín hl.n. (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín, břeh Labe (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín a továrna Narex (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín, přístav a továrna Narex (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, autodrom (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, vozy ČD Cargo (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, železniční stanice (Království železnic), foto: Josef Petrák Ústecký kraj (Království železnic), foto: Josef Petrák Ústí nad Labem, Spolchemie (Království železnic), foto: Josef Petrák Velké Březno, Setuza (Království železnic), foto: Josef Petrák Velké Březno (Království železnic), foto: Josef Petrák 

Zdroj: Království železnic, ŽelPage; foto: Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.1.2010 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže Modelová železnice

Ďalšie z regiónu ČR Praha ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Burák 
15.01.2010 (19:12)  
Popravdě, jedná se o komerční podívanou, která se musí umět prodat. Řekl bych, že samotní modeláři za spoustu věcí (například architekturu) nemůžou. Když si vezmeme v jak velké kolejiště staví a jak málo na to mají času. Tak chápu, že vezmou průmyslově vyráběné objekty a prostě je tam postaví. Zase na druhou stranu, co mi zde, ale nehorázně vadí, je ta geomertie kolejí, koleje jsou kříve až to bolí. Viz třeba hned první fotka v žst. Děčín. Když jsem se tam byl na vlastní oči podívat (ještě Ústecko otevřené nebylo) mnoho jsem od toho neočekával, ale popravdě, byl jsem při odchodu docela znechucen. Že se bude jednat o komerční kolejiště jsem čekal, ale že z něho ta komerce bude až tak čišet, tak to jsem opravdu nečekal.

Co se týče napodobování reálného místa, jak už tu kdosi psal, kompromisům se nevyhneme, ale tady nejde o kompromisi, zde se jedná o naprosto smyšlené stanice, které spojuje s těmi reálnými jen název. Sám se na stavbě jednoho kolejiště znázorňujícího reálnou trať podílím a vím, že to není nic jednoduchého, ale tohle je jak už jsem říkal, čistá komerce. Takže jednoznačně - parádní pro maminky s dětma. Ale modeláři udělají líp když si místo kupování vstupenky zajdou na nějaký ten točený mok a s kolegou proberou nějaký z těch modelářských postupů.

PS: To se ani nezmiňuji o vozovém parku...
PS2: Jedná se pouze o můj osobní názor. Můžete s ním nesouhlasit, můžete proti němu prostestovat, ale to je asi tak vše, co s ním zmůžete.
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
15.01.2010 (16:03)  
jó, ten velkostroj vypadá jako velkostroj. A teď ještě několik souprav Wapek, alespoň 20 ks v každé, tu se strojem ČD, onde SD/DNT, ucelené cisterny, EM 488 a Šukafon na Moldavu.

Podnět pro KŽM Most: Co takhle obdarovat KŽ modelem emertiního presidenta klubu (MŽ) v červené čepici, když má (míval, dokud se sloužíval) zrovna "perón"?
15.01.2010 (15:55)  
Stavět modelové kolejiště nebylo a není žádná sranda. Jak z pohledu financí tak času a hlavně prostoru. Proto bych se nesnažil dělat něco podle skutečné předlohy,protože musím dělat kompromisy ať chci nebo ne. Samozřejmě kromě vozidel o ty tu jde především. Tak co dál? Liberecký kraj bez Ještědu a Trosek a na most v Novině nám to taky nedá?! Takové vychytávky se můžou dělat někde venku nebo maximálně v hale.
registrovaný užívateľ zaza 
15.01.2010 (15:29)  
Osobně mě dostal náznak šachty s rypadlem, abych se přiznal, když v předchozím článku nepadla zmínka o chemičce v záluží, nečekal jsem ani důlní činnost. Je to sice jen nepatrný výsek akorát na rypadlo, ale mluví za vše. Těší mě také náznak TV, aspoň pomocí sloupů, dodá to dost na věrohodnosti dle mého.
Vranitko: Já mostecké nádraží poznal podle kostelíku u nádraží. Jinak máš pravdi že ta budova je jednoznačná v rámci ústeckého kraje.
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
15.01.2010 (15:19)  
... Vono se mi to hezky kecá, když vlastní (v pořadí asi šesté - sedmé) kolejiště nemám stále dodělané a už vůbec si ho neumím nafotit...

Ale, pokud dělám modelové kolejiště, tak buď "tak nějak", s maximálním přihlédnutím k železnižním reáliím (a koukám se kolem sebe, jak to ve skutečnosti na té dráze a v přírodě vůkol je = zlatá slova pana prof. Zusky), nebo dělám model dle skutečnosti - pravda, s prostorovými omezeními.

Neudělat např. alespoň základní kolejová propojení v Děčíně (nemusí být funkční, ale být tam), s reálu blízkým ztvárněním výjezdu obloukem na příhradový most (nádherná scenérie) a říkat tomu model Děčína - při vší úctě k tvůrcům ...


Posílám "linky" na dvě kolejiště podle mne zejména z Čech dostupná a snadno okem srovnatelná z hlediska skutečnost - model:
LOXX Berlin: www.loxx-berlin.de
Mini-Elbtalbahn, Königstein: www.miniaturelbtalbahn.de

Račte se podívat. (Já si dnes asi do Loxxu půjdu spravit chuť).

(A kupodivu stejná budova v měřítku cca 1:100, Auhagen, "katalogová" velikost HO/TT, byla u mne v letech 1984 až 1993 jednoznačně "ToNaHra - Továrna na hračky" a teď je tady prekabátěna do Narexu Děčín. Není mi známo že by v před sto lety byla typizace továrních budov...)

Dotaz do pléna: Byl by zájem o reportáž o LOXXu? Oni jsou tam ti kluci tak nechutně operativní, že když v létě nejezdila S-Bahn, tak krátkodobě nasimulovali i toto. Značka: fotím blbě, nebo vůbec
registrovaný užívateľ IC HUTNIK  mail  
15.01.2010 (13:27)  
Jak jsem již tento týden napsal k článku z 11.1.2010 je to krok dobrým směrem k propagaci železničního modelářství a železnice jako celku. Z hlediska modelářského je to však pouze variace na volné téma. V tomto případě se hodně volně inspirovala Ústeckým krajem. Nejsem z těchto končin, ale ten most mi tam dost zásadně chyběl a to, že Setuza není úplně tam kde by měla logicky být, je v tomto případě asi už jedno, jelikož ta továrna jako Setuza stejně nevypadá (stejně tak Spolchemie). Je potřeba to brát jako čistě zábavnou prezentační záležitost, nikoli jako MODEL v pravém smyslu slova.
registrovaný užívateľ Sandik 
15.01.2010 (13:27)  
Zmenšování je pochopitelné. Víc mi vadí to, že například architektura některých domů s tou Ústeckou nemá mnoho společného... Prostě se vezmou hotové budovy německých výrobců a basta. Jak budou vypadat třeba Jižní Čechy nebo Morava, kde je podobnost s typicky německou architekturou ještě o několik řádů menší?
Uznávám, že pokud jde o architekturu, chápe jí většina modelářů jako cosi druhořadého (což je, po mém soudu, škoda). Kdyby tvůrci nakládali se stejnou ledabylou "přesností" i s železniční technikou, to už by se jistě ozvaly hlasy mnoha rozhořených fandů...
registrovaný užívateľ Zel.am  mail  
15.01.2010 (13:11)  
To kolejiště je děsné, s hlediska žel.modelářství je to paskvil.
15.01.2010 (12:51)  
Vážení

Je to MODEL, kdybyste chtěli vypracovat cokoli ve skutečném měřítku, tak by se to nevešlo ani do opuštěných tunelů metra. Nádraží se dělají na délku rychlíku a to ještě těm vozům nějaký milimetr chybí, aby vůbec projeli obloukem(rychlíkem nemyslím Praha-Písek České Budějovice, to je délkově něco jiného). Zrovna tak mrakodrapy, televizní vysílače a podobné konstrukce se na kolejiště nehodí, protože zmenšují už tak malý prostor. V měřítku by se dala udělat petřínská lanovka, sami si spočítejte že by zabrala středně velký obývák.
15.01.2010 (12:01)  
Vidím správně na fotce, že jsou přepravovaný trolejbusy 21Tr (stojí ve stanici)?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko