Praha — V pondělí 30. 11. 2009 vyhlásilo Národní technické muzeum (NTM) a Nadace Okřídlené kolo veřejnou sbírku cílenou na opravu kotle legendární parní lokomotivy 464.202, vyrobeného v Plzni v polovině 20. století. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1956, a protože její nátěr má tmavě zelenou barvu, přezdívá se jí rosnička. Byl to tehdy poslední typ stroje určený pro Československé státní dráhy (ČSD), kterým se též uzavřelo rozsáhlé období provozu, vývoje a výroby dalších parních lokomotiv. Stroj se v současné době nachází v Depu kolejových vozidel Olomouc. V letošním roce mu propadla životnost kotle, proto je nezbytné obnovit jeho technický stav.
Lokomotiv řady 464.2 byly ve Škodových závodech v Plzni vyrobeny pouze 2 kusy. Výše zmiňovaný stroj sloužil nejdříve na osobních vlacích v oblasti Jihlavy, Brna, Znojma a Prahy. Později jezdil i na tratích kolem Přerova a České Třebové. Psal se rok 1961 a tento stroj odvezl mezi Bratislavou a rakouskou pohraniční stanicí Marchegg zvláštní parní vlak do Vídně. Na jeho palubě cestoval sovětský vůdce Nikita Sergejevič Chruščov na schůzku o jaderném odzbrojení s americkým prezidentem Johnem Fitzgeraldem Kennedym. O 11 let později se stalo Depo kolejových vozidel Olomouc domovem této parní krásky. Zde ji v roce 1993 po náročném a vyčerpávajícím výkonu opět přivedli do provozu.
Sbírka se bude konat až do 31. prosince 2011. Věříme, že se podaří vybrat potřebnou částku (2 miliony Kč), aby se tato legenda opět vrátila v plné síle do provozu.
Bankovní účet sbírky: 215592525/0300, zřízený u ČSOB Přerov.
Zdroj: ČTK/České noviny, NTM
zdroj České noviny
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.