..: Studium kolejových vozidel na Dopravní fakultě Jana Pernera :..

Škoda 109E - kresba Patříte mezi ty "šťastlivce", které v květnu čeká maturita? Máte zájem o techniku a přemýšlíte, na jakou školu se dát? Pak právě pro vás je určen tento článek. Volba vysoké školy a konkrétního studijního oboru je totiž jedním z nejdůležitějších životních rozhodnutí. Právě na tomto rozhodnutí do značné míry závisí, čemu se budete dále věnovat, co vás bude živit, jak vás zaměstnání bude naplňovat a jestli vás bude bavit. Na volbě vysoké školy tedy nezávisí nic menšího než vaše budoucnost! Ač je dnes oblíbené studium především ekonomicko–manažerských, právnických a mnohých dalších humanitních oborů, neméně významné je studium oborů technických. Jelikož je dnes v České republice (a nejen zde) nedostatek odborníků technického zaměření, nemají takto kvalifikovaní lidé problém s uplatněním, a to ani v době tzv. ekonomické krize. Jelikož si tento článek čtete na serveru s železniční tématikou, je možné předpokládat, že je vám technika, a zejména pak ta, jež je spjatá s ocelovými koly, poněkud bližší. Rádi bychom vás proto ve stručnosti seznámili s možnostmi studia oboru Dopravní prostředky – zaměření Kolejová vozidla na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. Stále totiž platí, že studium technických oborů představuje perspektivní budoucnost!

Uplatnění absolventů oboru DP-KVLákáme–li vás ke studiu "kolejařiny", bylo by férové uvést argumenty, proč si vybrat právě tento specifický obor, zaměřený na konstrukci, provoz a údržbu nejen železničních vozidel. I v případě, že nejste takříkajíc "praštění kolejnicí" a kolejová doprava není vaším životním koníčkem, existují racionální důvody pro studium tohoto oboru. Když už byla řeč o technických oborech obecně jako o perspektivních, platí toto o dopravě dvojnásob. Přeprava osob a věcí zkrátka byla, je a bude potřeba! A železniční doprava jakožto důmyslný dopravní systém, který disponuje ve srovnání s ostatními druhy dopravy mnohými přednostmi jako rychlost, výkonnost, pohodlí, vysoká efektivita, ekologická šetrnost atd., má v Evropské unii své stálé místo a vypadá to, že také velmi slibnou budoucnost. Nabízíme vám tedy možnost stát se odborníky v oboru, který čeká v blízké budoucnosti rozvoj i v České republice a který zde má dlouholetou tradici. I vy máte nyní šanci přispět k rozvoji železnice u nás na evropskou úroveň! A jako důkaz, že o své uplatnění opravdu nemusí mít absolventi oboru Kolejová vozidla strach, může posloužit například uvedený graf, zachycující procento našich absolventů, kteří našli v minulých letech zaměstnání ve svém oboru.

Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice se vám představuje

Logo DFJP Dopravní fakulta Jana Pernera (DFJP), nesoucí jméno významného českého železničního stavitele – inženýra Jana Pernera, zahájila svoji činnost 1. dubna 1993 v rámci tehdejší Vysoké školy chemicko–technologické v Pardubicích a je pokračovatelkou tradice založené ČVUT v Praze, Vysokou školou železniční Praha a Vysokou školou dopravy a spojů v Žilině. Podnětem pro vznik DFJP bylo rozdělení Československa k 1. 1. 1993, kdy na novou fakultu přešla řada odborníků právě z VŠDS v Žilině. Dnes je DFJP jednou ze sedmi fakult Univerzity Pardubice (UPa) a je koncipována jako fakulta technického a ekonomicko–technologického zaměření. V současné době fakultu tvoří sedm kateder, ale také několik odborných pracovišť a ústavů, mezi které patří např. Dislokované pracoviště Česká Třebová, akreditovaná Zkušební laboratoř AL DFJP nebo Výzkumné centrum kolejových vozidel.

Od akademického roku 2002/2003 DFJP realizuje na základě souhlasu Akreditační komise České republiky tzv. strukturované studium, a to ve všech třech stupních - bakalářské (titul Bc.), navazující magisterské (titul Ing.) a doktorské (titul Ph.D.). A právě Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice je jedinou vysokou školou v ČR, kde je možné studovat obor Dopravní prostředky – zaměření Kolejová vozidla, který vám v následujícím textu podrobněji představíme…

Studium kolejových vozidel na DFJP UPa

Pojezd UIC 517 - model SolidEdgeBakalářský studijní obor Dopravní prostředky – zaměření Kolejová vozidla je orientován na problematiku nejen železničních dopravních prostředků, jejich konstrukce, provozu, údržby, inovace a rekonstrukce. Cílem bakalářského studia je příprava odborníků pro technické profese v oboru. Pokud se rozhodnete pro studium tohoto zaměření a úspěšně jej absolvujete, můžete své budoucí uplatnění nalézt v podnicích zabývajících se provozem, opravami nebo údržbou kolejových vozidel. Vaší pracovní náplní však může být i konstruktérská či obchodní činnost související s dopravními prostředky. Vzhledem k tomu, že v rámci studia absolvujete kromě specializovaných i obecně technické předměty, můžete zcela jistě své uplatnění nalézt i v dalších technických profesích mimo obor kolejových vozidel.

V případě, že po třech letech (neprodloužíte–li si studium např. nějakou zahraniční stáží) dospějete k bakalářskému titulu, přímo se vám nabízí možnost pokračovat v získávání znalostí o kolejových vozidlech v navazujícím magisterském studiu. To zabere v ideálním případě další dva roky a po jeho absolvování získáte titul inženýra. Absolvováním navazujícího magisterského studia pak získáte ty nejlepší předpoklady stát se odborníky v oblasti navrhování koncepcí, vlastností a parametrů kolejových vozidel, optimalizace jejich údržby, zkoušení vozidel apod. Kromě vyšších řídicích a provozních funkcí tak můžete pracovat i v oblasti vědy a výzkumu či zastávat např. manažerské funkce.

Co vás čeká a nemine aneb studované předměty

Kolo a kolejnice - základ kolejové dopravy V bakalářském stupni studia lze vyučované předměty rozdělit na dvě základní skupiny – předměty obecně technické a předměty specializované. Kromě toho musíte samozřejmě jako studenti projít i základním kurzem programování, anglického jazyka, ekonomie, práva či technologie a řízení dopravy. A mimo to absolvujete v průběhu 1. a 2. ročníku též šestitýdenní odbornou praxi.

Mezi předměty obecně technické patří Matematika, Mechanika, Pružnost a pevnost, Termomechanika a Hydromechanika, Elektrotechnika a Elektronika, Části strojů, Nauka o materiálu, Mechanické technologie, Technická měření či CAD systémy. Základními znalostmi z těchto oborů by měl disponovat každý technicky vzdělaný člověk. Především však není možné bez jistého "technického pohledu na svět" plně porozumět náplni dalších – specializovaných – předmětů, jakými zde jsou:

  • Mechanika dopravy
  • Konstrukce vozidel
  • Projekt z konstrukce vozidel
  • Spalovací motory
  • Elektrické pohony
  • Provoz, údržba a opravy vozidel

Podíváme–li se ve stručnosti i za horizont bakalářské práce – na předměty studované v rámci navazujícího magisterského studia, tak zde jsou v oblasti obecně technických předmětů prohlubovány znalosti z mechaniky, pružnosti a pevnosti, dynamické pevnosti a životnosti, konstrukčních materiálů, CAD systémů či MKP. V oblasti specializovaných předmětů se pak můžete těšit na:

  • Teorii vozidel
  • Vybrané statě z konstrukce vozidel
  • Zkoušení kolejových vozidel
  • Brzdové systémy kolejových vozidel
  • Teorii údržby
  • Výpočetní metody v konstruování
  • Traťové stroje a mechanismy
  • Řídicí, trakční a diagnostické systémy kolejových vozidel

Zkrátka a dobře, studium technických oborů obecně patří mezi náročnější. To je však dobře, a dokonce tomu tak být musí! Podobně jako lékař si nemůže dovolit udělat ve své práci chybu, tak například i neznalost či nedůslednost konstruktérova může mít (obzvláště v oboru dopravních prostředků) za následek tragédii. Na druhou stranu, i v technice jde o tvůrčí práci, která když se daří, tak přináší člověku potěšení, které určitě stojí za to!

Dislokované pracoviště Česká Třebová

Dislokované pracoviště Česká TřebováVýuka studentů zaměřených na kolejová vozidla probíhá v 1. a 2. ročníku bakalářského studia společně s ostatními obory přímo na DFJP v univerzitním kampusu v Pardubicích. Studenti 3. ročníku bakalářského studia a navazujícího magisterského studia však již sídlí na Dislokovaném pracovišti DFJP v České Třebové. Budova pracoviště se nachází v centru města, asi 200 m od nádraží, a jsou zde umístěny přednáškové a počítačové učebny, ale i laboratoře. Studentům je zde k dispozici odborná knihovna. Počítačové učebny jsou vybaveny výkonnými PC, na kterých jsou kromě běžných aplikací k dispozici 2D a 3D CAD systémy i další specializovaný software. Neanonymní přátelské prostředí relativně malého pracoviště navíc vytváří ideální předpoklady pro studium.

Ubytování studentů je situováno v oddělené části budovy SOŠ a SOU technických oborů, na které vládne vysokoškolský "kolejní" režim. Budova koleje se nachází zhruba 10 minut chůze od školy. Dvou a třílůžkové modernizované pokoje s připojením na internet jsou hotelového typu, přičemž možnost tohoto nadstandardního ubytování má každý student oboru kolejových vozidel, bez ohledu na místo svého trvalého bydliště. Jídelna s vysokou kvalitou stravování je umístěna přímo v budově.

Město Česká Třebová nabízí studentům mimo jiné i možnosti sportovního vyžití. Přímo vedle koleje se nachází zimní stadion, ve městě pak plavecký bazén s tobogánem. V létě je možné vyrazit na kole např. do údolí Tiché Orlice (kdo z místních čtenářů by neznal Bezpráví, že?), v zimě lze využít běžecké stopy v okolí nebo třeba sjezdovku na Pekláku. Za účelem posezení s přáteli je možné zajít do některé z místních hospůdek…

Projekty, které u nás řešíme

Kolektiv českotřebovských pedagogů tvoří v oblasti aplikovaného výzkumu ve svém oboru významné pracoviště, které spolupracuje s řadou firem při řešení problémů železniční praxe. Slovním spojením aplikovaný výzkum se však dnes ohání kde kdo, podívejme se proto nyní ve stručnosti na problematiku, která se na Dislokovaném pracovišti DFJP v České Třebové řeší.

EJ 680 ČD na soustruhuNejvětší význam zde má možná trochu záhadně znějící výzkum dynamiky kolejových vozidel. To představuje vyšetřování chování lokomotiv, osobních a nákladních vozů, tramvají či vozů metra při jízdě, jejich bezpečnosti proti vykolejení a působení na trať, zejména pomocí počítačových simulací. V této oblasti spolupracujeme s různými společnostmi, a to jak při vývoji nových vozidel (Škoda, CZ LOKO), tak při řešení problémů, týkajících se např. opotřebení a způsobů jak jej odstranit (České dráhy, DT – Výhybkárna a strojírna Prostějov, dopravní podniky v Praze, Brně či Ostravě). Výstupem z této činnosti jsou mimo jiné návrhy nových tvarů kolejnic, jízdních obrysů kol a dalších opatření. Tato problematika však zahrnuje i měření na vozidlech. Kromě účasti na zkušebních jízdách na Železničním zkušebním okruhu se tak provádějí různá měření přímo na tratích. Např. v roce 2004 jsme se účastnili rekordní jízdy pendolina, při níž bylo dosaženo rychlosti 237 km/h.

Přidejte se k nám!

Na velikosti záleží! ;o)Pokud jsme vás, vážení čtenáři, přesvědčili o tom, že studium kolejových vozidel má v dnešní době smysl a představuje pro vás perspektivní budoucnost, rádi vás v novém akademickém roce uvítáme na půdě Univerzity Pardubice. Studijní obor Dopravní prostředky - zaměření Kolejová vozidla je součástí studijního programu Dopravní technologie a spoje a je otevírán jak v prezenční, tak i v kombinované formě. Další informace najdete na webových stránkách Univerzity Pardubice, kde je možné podat i elektronickou přihlášku ke studiu. Vaše případné dotazy vám rádi zodpovíme na Oddělení kolejových vozidel na Dislokovaném pracovišti v České Třebové, nebo u příležitosti dne otevřených dveří na DFJP v Pardubicích, jenž se koná 14. 1. 2010 od 10 hodin a na který jste srdečně zváni!


ythomas_ct | 28.12.2009 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pawlik 
28.12.2009 (22:38)  
Franta Plášek:
Při vší úctě na ČVUT se vyučovala konstrukce kol. vozidel odjakživa.
Nikoliv provozně - udržbářský obor, ale ryze konstrukční,
takže do spojitosti s tou Žilinou bych to tak nedával.
S tím počtem učitelů to není tak horké. Ono je v ročníku průměrně okolo šesti studentů (pokud vím, tak podobné je to i v Pce), čili na to tolik učitelů nepotřebujete. Ale jen namátkou, na ČVUT jsou na kolejářské obory čtyři. Dva bývalí ČKD/Siemens, ostatní externí (VÚKV, Siemens) -
J.Pohl, Heptner, Prof. Rus, čili myslím si jména, které jsou každému v oboru známá, co víc si přát.
To víte, každý si musíme hájit své. :-)
28.12.2009 (22:37)  
Franta Plášek...Srovnání jednotlivých fakult tady řešit nechci. Reagoval jsem jenom na vyjádření o jediné škole v ČR, kde se dají studovat kolejová vozidla. btw studijní plány jsou si velice podobné...
28.12.2009 (22:18)  
K jedinečnosti tohoto oboru: souhlasím s Radkem Šindelem, že obor kolejových vozidel není jen na UPCE. Na zmíněné FSI ČVUT jej najdete pod názvem "Dopravní a manipulační technika". V minulosti tento obor vedla zvučná jména jako Prof. Nejepsa nebo Prof. Šíba, skutečné kapacity v oboru. Znám hned několik absolventů, kteří pracují v oboru.

A když už byla řeč o Plzni, Strojní fakulta ZČU nabízí pod tím samým názvem obdobný obor pod vedením Doc. Hellera, jehož absolventi se uplatňují ve Škoda Transportation.

Každá z fakult má mírně jiné zaměření a strukturu učiva, ale to nechť si případný zájemce promyslí a vyzkoumá sám.
28.12.2009 (21:52)  
Hmm... druhá nejlepší fakulta na UPce má marketing evidentně zvládnutý. Zvlášť když teď musí překonávat poněkud "hluché" roky (ale to neberte vážně tojsou jenom kolejní "drby".
registrovaný uživatel PepaN 
28.12.2009 (21:11)  
No přijedu se také podívat. Co za obor ještě nevím ale už to musím začít řešit a pořádně se rozmyslet.
28.12.2009 (20:56)  
Já se také chystám na Pernera, ale do jiné oblasti a to Marketing, management a logistika :-)
registrovaný uživatel Mimik 
28.12.2009 (19:17)  
Připomínka k absolventovi oboru na ČVUT Praha: Buď jsi tam studoval již dávno nebo třeba na jiné škole např. na plzeňské právnické? Tam by ti jistě vystavili i takový diplom. Prohlédni si akreditace a zaměření současného studia na ČVUT Praha a budeš marně hledat
registrovaný uživatel Rop 
28.12.2009 (18:29)  
Petr_l: nechci ti sahat na tvé teorie ... ale jeden příklad za všechny ... generální ředitelka Hewlett-Packard před svým příchodem do této pozice neuměla ani uživatelsky používat počítač ... a stala se v této pozici jednou z nejlepších manažerek světa ...
A i má osobní zkušenost je taková, že pokud firmu řídí "odborník v oboru" tak jsou její výsledky horší než když firmu řídí byť "neodborný manažer" .... samozřejmě pak jsou i tací, kteří bez znalosti čehokoliv napíšou jak má vypadat hospodářský výsledek a ostatní se mohou přetrhnout aby to tak bylo, ale to se většinou jedná o firmy, které vlastní stát/kraj/obec ... však si příští týden na jednom takovém "manažerovi" smlsnu až mi bude muset zdůvodnit plán na příští léta ... :-)

Ale jinak k tématu ... co takhle zkusit na této fakultě studovat "Zabezpečovací zařízení" ... tj. v obor "Elektrotechnická zařízení v dopravě" u doc. Kunharta? Tam je pak práce v AŽD skoro jistá ... :-)
28.12.2009 (16:05)  
Lukec ...neber to osobně, psal jsem to obecně, právě proto, že Tvé představy neznám......mě prostě život zavál mimo obor, no snad se podaří a zavane mě brzy zpět....nebo alespon poblíž...

Ale ono není od věci, poznat i právě to, co se děje "dole"..já ač inženýr a přijatý jednou do oblasti IT jako obchodník jsem si hezky první měsíc prošel kolečko...montáže sítí, servis, technická podpora...

Ještě na škole (i střední) jsem si střihnul brigádu u traťovky, udělal jsem si zkoušky a pracoval jako signalista-střídač....aspon jsem si zkusil něco jiného, než moji specializaci - Železniční opravárenství...

Radek Šindel ..při vší úctě, sice mám pocit, že i na ČVUT odešlo ze Žiliny pár učitelů, nicméně většina učitelů šla právě do Pardubic, potažmo Č.T. Ještě dneska, když se podívám na personální složení, najdu známá jména. ANO, jen podle učitelů se to hodnotit nedá, musí se porovnat studijní plány, profil absolventa, ale i třeba napojení na praxi, propojení s žel.průmyslem....myslím, že v tomhle bude UPCE vítězit...

jo, kdysi to bylo jednoduché, VŠDS Žilina (dneska Žilinská univerzita) a absolventský rok 1993, obor Provoz údržba dráhových vozidel, 4 specializace (asi poslední rok, kdy se studium dělilo natvrdo na specializace) a 63 absolventů z ČR a SR....
registrovaný uživatel Petr_l 
28.12.2009 (14:38)  
Dovolím si souhlasit s tím, že dnes kdekdo se hrne na studium různých podezřelých ekonomických oborů což jsou jen samé teorie, které si každý může vyložit po svém. Vidím to jako velký problém, protože pak takoví lidé často jsou sice jsou něčí nadřízení, ale nemají absolutní tušení jak to chodí někde dole, umí jen .. tabulky, grafy, čísla a ta se vykládají podle potřeby...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko