..: Modelový roll–out – brejlovec od firmy Roco představen :..

KŽM Přerov, brejlovec – model a skutečnost, foto: Josef Petrák Přerov — Model československé lokomotivy brejlovec z produkce někdejšího podniku ČKD, který v modelářské velikosti H0 začíná vyrábět firma Roco, byl světu představen na letošním veletrhu v Lipsku. Nemalým podílem se o jeho vznik zasloužili také čeští modeláři a nadšenci, kteří podali pomocnou ruku při shánění technických výkresů i dokumentačních fotografií původních strojů řady 754, připravovali výrobní návrh modelu, ale hlavně přesvědčili výrobce, aby právě model tohoto nesmrtelného stroje zpracoval. Ti všichni se v pátek 20. 11. 2009 sešli před budovou DPOV Přerov, kde mohli porovnat skutečný stroj 754.020 z DKV Olomouc s modelem plzeňské 754.028, který se již o několik minut později veřejně projel v čele protokolárního vlaku po kolejišti místního modelářského klubu.

Protokolární „norimberský rychlík“ s 754.028 proráží oponu v tunelu a míjí skutečné i modelové fotografy při svém příjezdu do stanice Hradisko. Kolejiště spolku KŽM Přerov je dějištěm prvního představení tohoto modelu. Postupně s několika zastávkami projíždí celou neelektrifikovanou trať, díky čemuž se diváci mohou lépe seznámit s modelovým brejlovcem i rozsáhlým modelovým kolejištěm. Typická souprava DB Regio projíždí přes Jívovou do stanice Svatý Potok, kde se setkává s generačně mladší rakouskou lokomotivou řady 2016 Hercules, a pak pokračuje dál na Radomsko, Hůrku až do hlavní stanice Kamenice. Zde dochází k setkání, které zatím můžeme simulovat jen v modelovém světě: plzeňský brejlovec potkává typově shodný kus ze Slovenska v barvách Blonski, který vede soupravu modelového rychlíku Horehronec. I tato varianta ZSSK v podobě stroje 754.004 se nachází v nabídce stejného výrobce, podle distributora oba modely během několika dnů najdete na pultech prodejen.

Na kolejišti KŽM byla kromě klasického analogového modelu lokomotivy řady 754 představena i jeho sofistikovanější, digitální verze. Ta kromě dálkového řízení samostatným ovladačem nabízí i řadu specialit, včetně osvětlení a ozvučení modelu, závislého na aktuálním provozním režimu.

KŽM Přerov, brejlovec ČD 754.028 na mostě, foto: Josef Petrák KŽM Přerov, Kamenice, setkání brejlovců, foto: Josef Petrák  KŽM Přerov, brejlovec ZSSK 754.004 tunel u Jívové, foto: Josef Petrák KŽM Přerov, brejlovec blonski ZSSK 754.004 na mostě, foto: Josef Petrák

Vedle samotné prezentace nového modelu byla v Přerově slavnostně otevřena i fotografická výstava "Třicet let provozu lokomotiv řady T 478.4/754 u ČSD, ČD i ZSSK". Na 100 snímcích lze vidět nejen prototypy brejlovců během prvních zkoušek, ale také mnoho známých i neznámých záběrů ze všech koutů Česka i Slovenska, kde tyto nadmíru oblíbené stroje sloužily. Výstavu fotografií i kolejiště si můžete prohlídnout tento i příští víkend. Bude to zároveň poslední příležitost vidět modelovou stanici Radomsko a výhybnu Hůrka, které přes zimu čeká demolice a kompletní rekonstrukce, protože tato nejstarší část přerovského modelového světa si již nutně žádá výměnu kolejového svršku.

Děkujeme KŽM Přerov za pozvání!


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 22.11.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Modelová železnice

More from Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
23.11.2009 (16:21)  
Semík: Otázka kvality ozvučení je věcí pohledu. Pro člověka, který má dvanáctiválec naposouchaný a další zvuky s loko související bude možná trošku zklamáním, ale při velikosti a kvalitě reproduktoru je myslím výsledek dost dobrý. Zvláště, když ho třeba srovnám se sergejem, jehož zvukový projev je úplně mimo.
Registered user Gomez 
23.11.2009 (16:19)  
No s tím zvukem je to následovně.Na internet to musel napsat nějaký modelářský diletant který si plete jablka s pomeranči.Zvuk jsem si měl osobně možnost poslechnout a shodly jsme se s kolegy, že je autentický a odpovídá realitě.
Registered user Semík  mail  
23.11.2009 (11:58)  
Chtěl bych se zeptat jak je to se zvukem u modelu. Na internetu jsem našel, že to výrobce pěkně zprasil. Co je na tom pravda?
Registered user stoupa  mail  
23.11.2009 (9:30)  
No to je politováníhodná událost. Teď mne asi už nic nedonutí dodělat stavebnici, k níž mám už i pojezd... Tak si alespoň počkám na nějakou verzi v barvách, v nichž Brejle jezdily z Moraviny
23.11.2009 (8:35)  
Martin Ben: Myslím, že Vaše obavy jsou zbytečné, protože je do budoucna plánováno několik barevných variant čtyřkových brejlovců (i na závěskách), včetně řad 753 a 750 a to jak v ČD i ČSD provedeních ... :-) Prostě tohle je pouze začátek.
Registered user eurostar  mail  
23.11.2009 (1:45)  
naozaj velmi podarene modely nasich okuliarnikov... ja len dufam, ze roco bude pokracovat v spracovani dalsich nasich lokomotiv.. velmi rad by som sa v buducnosti dockal gorilky alebo esa
23.11.2009 (0:10)  
Tak mám pocit že jih moravy bude dotčen že se předlohou nestala 012,023 nebo 067 :-))
Registered user JOHNZ 
22.11.2009 (19:01)  
Akurát už to nebude Horehronec ale "stavebniny Leier"
22.11.2009 (16:19)  
Nick & junkrs: od nového GVD bude Horehronec čo sa týka kvality vozňov na vyššej úrovni keďže pôjde v radení Apeer + BDshmee + 2*Beer + 2*Bpeer čiže časom po dodaní všetkých Bdghmeer sa dočkáme celoklimatizovaného Horehronca ;)
Editor or ŽelPage Administrator Nick  mail  
22.11.2009 (16:12)  
junkrs: Pokud je myšlen jen najbrt a nikoli kvalita vozů, pak slovenský Horehronec jezdí v najbrtu celkem často. Souprava spolehlivě, "kazí" to jen nenajbrtí mašinky. Viz fotky najbrtích 754 v galerii, namátkou třeba:
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/754463.jpg nebo http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/754486.jpg ;-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko