Mosty u Jablunkova — V neděli 15. 11. v ranních hodinách došlo nedaleko Mostů u Jablunkova v místě rekonstrukce tunelu původní 2. traťové koleje trati 320 (Bohumín – Čadca) k propadu jeho části, čímž na povrchu vznikl kráter o velikosti asi 150×50 metrů. České dráhy z bezpečnostních důvodů na žádost PČR zastavily v neděli provoz v sousedním tubusu, kterým je vedena zejména tranzitní doprava přes hraniční přechod Mosty u Jablunkova/Čadca dále na síť ŽSR. Ještě téhož dne byl po ohledání statikem provoz obnoven. Stavba nového tubusu byla okamžitě přerušena a stavitelům bylo nařízeno změnit technologii. I přesto se však o dva dny později zřítila další část tunelu v délce cca 15 metrů, což znovu zastavilo dopravu v dotčeném úseku až do dnešního dne, tedy 28. 11.
Druhý propad budovaného tunelu nastal v úterý 17. 11. a došlo k hodinovému přerušení dopravy, při němž Báňský úřad prováděl kontrolní měření pohybu půdy, opakovaná nyní každých 12 hodin. Tento propad ale s prováděným měřením nesouvisel a podle Subterry i SŽDC „moc nepřekvapil“. Nedošlo k ohrožení životů ani nedaleko stojících rodinných domků. Přesto byla rodina z nejblíže stojícího stavení z preventivních důvodů evakuována a na náklady firmy Subterra ubytována v hotelu.
Zavalilo se celkem 80 metrů tunelu, vzniklý kráter byl hluboký osm metrů a rozkládal se na ploše cca 7000 metrů čtverečních. Na stavbě byl vyhlášen havarijní režim a byly zahájeny sanační práce. Do jejich dokončení není jisté, zda nebudou následovat další propady. Zával mj. pohřbil stavební stroj, i ten přispěl k tomu, že stavařům vznikla škoda v řádech desítek miliónů. Na zhruba milión si cení ČEZ opravu poškozeného nadzemního vedení VN a dvou zřícených stožárů, při havárii byl poškozen i vodovod, zásobující cca 250 lidí. Voda i elektřina ale už do oblasti opět provizorně proudí.
Ve středu 18. listopadu opět zhruba ve tři hodiny odpoledne provozovatel dráhy SŽDC zastavila provoz v tunelu z bezpečnostních důvodů. Termín zprovoznění byl původně stanoven na pondělí 23. listopadu, nakonec se posunul o pět dní. Teprve dnes po sedmé hodině ranní začaly tunelem projíždět pouze osobní soupravy sníženou rychlostí 20 km/h tažené lokomotivami nezávislé trakce. Nákladní doprava zamíří do starého jablunkovského tunelu nejdříve dnes v sedm hodin večer. Pokud bude vše bez dalších problémů, zvýší se rychlost brzy na 50 km/h a ve středu 2. 12. se obnoví i elektrický provoz.
Policie celou sérii propadů půdy vyšetřuje jako podezření z trestného činu obecného ohrožení. Podle serveru iDNES.cz byly s tunelem problémy již dříve, v dubnu při ražbě došlo k propadnutí stropu. K dnešnímu propadu tunelu došlo při střídání směn stavbařů, k žádnému zranění tak s největší pravděpodobností nedošlo. Jako možná příčina bylo označeno nestabilní nadloží. Zda se jedná o špatné kroky při stavbě, podcenění rizik, či zásah vyšší moci určí až vyšetřování.
Ukončená opatření v dopravě
V neděli 15. 11. byla zavedena NAD v úseku Čadca – Jablunkov–Návsí. Týkala se vlaků EC 143 a EC 142. Stejně tak byl autobusy v tomto úseku nahrazen i vlak EC 235, který byl ale v úseku Ostrava–Svinov – Mosty u Jablunkova veden náhradní soupravou. Cestující z vlaku EC 115 a kmenového EC 235 si ve stanici Ostrava–Svinov mimořádně přestoupili do náhradní soupravy. Náhradními autobusy dále museli cestovat lidé z vlaků Os 2903, 2908 a 2905.
Ve středu 18. 11. byly dálkové a regionální vlaky mezi stanicemi Mosty u Jablunkova a Čadca (ŽSR) nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Noční vlaky R 440 Excelsior, R 441 Excelsior, R 442 Šírava a R 443 Šírava byly v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Žilinou vedeny přes Valašské Meziříčí a Púchov. V úseku mezi Hranicemi na Moravě a Mosty u Jablunkova byla vypravena náhradní souprava bez vozu první třídy a ubytovacích (lůžkových a lehátkových) vozů.
Zdroj: iDNES.cz, ČTK, SŽDC - projekt stavby, ČD - omezení provozu (neděle), ČD - omezení provozu (středa); foto: Josef Kluz


Vlad (15.11.) : to bylo míněno terminologicky, jako technicky vzdělané osobě je mi jasné v čem spočívá propad nadloží. Ale dík.
Vousáč : onehdá džbán terminologické trpělivosti přetekl, zejména pro nepravdivé titulky u pracovníků ČD a upozornil jsem příslušnou redakci ČT na terminologická pochybení. Dostalo se mi vysvětlení, že práce při zpracování byla kvapná (tedy málo platná), proto došlo ke špatnému titulkování.
Nicméně jsem se dozvěděl, že cestujícímu je zcela ukradené, zda za zpoždění vlaku odpovídá provozovatel dráhy nebo provozovatel drážní dopravy, takže na tom, že se místo SŽDC s.o., mluví o ČD a.s. celkem nesejde ...
Škoda, že tohle je tiskovému oddělení "na nábřeží taky ukradené" a nestěžují si u šéfa ČT a Rady ČT.
Jirka Panther : já zase za zcela ujeté považuji policejní pátrání po fyzické osobě, která je odpovědná za propadnutí nadloží.
Je s podivem, že nikdo nepodává trestní oznámení pro vykolejení vlaku ve Vršovicích na prasklé koleji, kde reálně taky došlo k obecnému ohrožení ... nikdo nepodává trestní oznámení, když vlivem „horského otřesu" dojde v dole k neštěstí a jsou tam mrtví.
Podávání trestních oznámení a pátrání po neexistujícím viníkovi je téměř pravidlem a témě národním sportem, Chápu, že za bolševika se poroučelo větru, dešti a bylo velké divení, když napadl sníh nebo mrzlo ... Dnes bych očekával, že příslušní odpovědní veřejní činitelé (novinářské hyeny nevyjímaje) se zdrží ve věcech, jimž až na nepatrné výjimky zpravidla nerozumí, emotivních výlevů vášní při vzniku takovýto situací. (Bém při propadu nadloží ve Stromovce a návazně na to Česká televize ....).
Ražby tunelů nedělají diletanti, leč s odpovídajícím kádrovým posudkem nebo stranickou příslušností (to nebylo ani za bolševika) či čerství absolventi stavebních škol, ale odborníci se zkušenostmi a praxí a stavba je pod dohledem báňského úřadu.
Na druhou stranu mně zaujaly hlášky v médiích o tom, že se neví zda se termín dokončení posune. To je ta největší bomba. To bych pak musel dát zapravdu kolegovi od slabých drátů, který tu dost halasně nadává. Pokud by to stihli napravit relativně v termínu a za relativně stejný prachy, tak je celá akce jeden velký podvod. Tedy velký tunel do státních financí. Uvidíme s odstupem doby...
Přesně naopak. Odváděl jsem tak kvalitní a rychlou práci, že jsem žádný tým mít nesměl! Moje pracovní zařazení potom vypadalo tak, že jsem hostoval u čet, kde byly problémy a fungoval jako vylizovač průserů všeho druhu. Bylo to např. o tom, že pro mne v sobotu v osm ráno přijela ředitelská Volha se šoférem a vezla mne přes půl republiky a zpátky, protože v noci vypadla v kabelovém objektu pojistka (po bouřce) a v jednom pidinádražíčku nešel dálnopis, takže nemohli odesílat data. Zařízení nestihli zkolaudovat, takže místní pohotovost se tím odmítla zabývat, ačkoli ta pojistka byla pod jejich plombou, kterou jsem musel urvat, což zase nelibě nesl předposraný výpravčí. A podobných případů bylo hafo. Běžná realita byla taková, že se někde něco namontovalo, dalo se to pod proud, týden se v tom všichni hrabali jak bába v koksu, potom předjela ředitelská volha se šoférem, odvezla mne na místo a nejdéle po hodině nebylo co řešit, volha odjela i se mnou zase zpátky a svět se točil dál. Jednou jedenkrát jsem dostal na povel tři lidi a za týden jsem s nimi udělal práci, na kterou jiné party potřebovaly týdny tři. A to bylo naposled, co mne nechali něčemu šéfovat, protože ostatní party řvaly jak hyeny, že jim kazím normy. Jo a mimochodem, spadl další kus tunelu. Jak dlouho to bude trvat, než se v té jámě octnou i ty baráky nahoře?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
