Praha/Olomouc/Lužná u Rakovníka/Allach — Rok 2009 byl plný nespoutané kritiky na nevýrazné tempo modernizace vozového parku i nevhodnost nově zvoleného nátěru vozidel Českých drah. Najbrt byl považován za ohyzdný a naprosto nepoužitelný na jakékoliv vozidlo. ČD a ČD Cargo ale novou vizí a novými vozidly, které představíme, přesvědčily, že se mnozí z kritiků mýlili. Siemens už dostává první eura za objednávku lokomotiv Hercules a Taurus, vysokomýtská Karosa naskladňuje modrou a šedou barvu a barevný třesk se chystá nejen v olomouckém depu, ale i v Depu historických vozidel v Lužné u Rakovníka. „Modrá je dobrá” – dodaly si ČD sebevědomí a kuráž ke změnám.
S novým lakem nová síla – Najbrt dává mašinám křídla
Známé drážní moudro praví, že „na lak lokomotivy nejezdí“ a jeho platnost již prověřily rozličné moderní tendence v aplikaci nátěrů na vozidla původních ČSD i dnešních ČD. Je sice pravda, že velká část starších přípojných vozů ve stavu ČD si právě díky laku ještě zachovává nějakou strukturální integritu, ovšem jedinou výjimkou, jež prokázala vliv nátěru na jízdní vlastnosti, je flotila plzeňských lokomotiv řady 754. Zde po turbo–aplikaci žlutých blesků podle místních železničářů došlo k určitému zvýšení provozní spolehlivosti, a mírně dokonce i cestovní rychlosti těchto nestárnoucích strojů z produkce ČKD.
Tento experiment staršího data pochopitelně nezůstal bez odezvy v jiných částech republiky. Se zájmem jej sledovalo především olomoucké DKV, jež v současnosti provozuje asi nejpočetnější a nejrozmanitější flotilu strojů, které by podle určitých měřítek již mohly být označeny za historické. Zdejší depo proto využilo unifikaci vizuálu jako první možnou příležitost a na jeden z motorových vozů řady 851 byl aplikován nový korporátní nátěr. V následných testech se prokázaly obdobné účinky, jaké se projevily po aplikaci blesků na plzeňskou skupinu brejlovců. Vedení depa proto neprodleně rozhodlo o spuštění programu omlazení veškerého provozuschopného vozového parku ve své správě. „V Najbrtu máme již vše – krokodýly, loďáky, jedničkové bobiny i bardoty,“ shrnuje celý modernizační proces přednosta olomouckého depa. Podle něj se nyní připravuje speciální schéma pro lokomotivy řady 754. Má kombinovat původní žluté blesky a novou korporátní identitu. Podle předpokladu by se tak zrychlující účinky měly znásobit, o úspoře pohonných hmot nemluvě.
Nové barvy, nové stroje
Iniciativa plzeňského a olomouckého depa ale nezůstala bez povšimnutí. Společnost Siemens Mobility již oznámila, že pracuje na novém velkém kontraktu, který jí společně zadaly osobní a nákladní divize Českých drah. Továrna v Allachu jede na plné obrátky, aby osobnímu dopravci v nejkratším možném čase dodala poptávanou rychlou, na údržbu jednoduchou a v Evropě schválenou rychlíkovou lokomotivu. Pro ČD Cargo pak jsou v přípravě dieselové stroje pro vozbu nákladních vlaků po tranzitních koridorech. Přestože jsou tyto tratě elektrifikovány, po pozitivních referencích na nezávislou trakci ze strany firem OKD Doprava a Unipetrol Doprava i plzeňského DKV se Cargo rozhodlo ve střednědobém horizontu elektrických lokomotiv zbavit. Volba nových lokomotiv padla na osvědčené ES 64 U4 Taurus a ER 20 Hercules. Taurusy ČD se kromě tuzemských rychlíků objeví také na nákladních vlacích v Rakousku – ÖBB Traktion poskytuje lokomotivy jak pro osobní, tak pro nákladní vlaky, a proto je možné učinit vyrovnávkovou vozbou jakéhokoliv spoje. Herculy ČD–C zase mají vypomáhat bavorskému dopravci Arriva/ALEX v okolí Schwandorfu, ale i Kemptenu. Co se stalo se škodováckými 109E? V současní době probíhá jejich ladění v mateřském závodě. Podle nejmenovaného zdroje z prostředí DKV Plzeň výrobce zkouší „fintu s žlutými blesky“ využít pro urychlení procesu homologace a přiblížení termínu reálného vyjetí na české koleje. Ačkoliv citovaný zdroj vyslovil určité pochybnosti o aplikovatelnosti této technologie na elektrickou trakci, připouští, že v případě správné implementace může Škodovka pouhou volbou vhodného laku, barvy a vzoru a jeho odbornou aplikací zvýšit maximální provozní rychlost řady 380 až na 250 km/h.
Korporátní identita – od hlavičkového papíru po limuzínu
Vrchní manažeři pro korporátní identitu ČD a ČD Cargo dělají svou práci svědomitě. Sjednotily se hlavičkové papíry, barvy v podpisech e–mailových zpráv i laky drážních vozidel. Zatímco se na Nábřeží připravuje výběrové řízení na nový nábytek a koberce v správném odstínu, přišly na řadu také vozidla silniční – pro zaměstnance drah známé jako „gumokoly“. Příkladem v této oblasti by měl jít především generální ředitel společnosti. Páni Žaluda i Josef Bazala proto urychleně poptali u firmy Volkswagen nové vozy, které nenesou uniformní čerň, nýbrž moderní schéma přesně dle dikce grafického manuálu ze Studia Najbrt. Vozidlo Carga je překvapivě v kombi úpravě. „Jsme dopravcem přepravujícím náklady. Ani ředitel neví, kdy bude potřeba někoho či něco převézt,“ komentuje volbu modelu Josef Bazala, předseda představenstva ČD Cargo.
ČD Bus
Po nesmělých prvních pokusech s mezinárodní linkou Praha – Norimberk ve spolupráci s DB se České dráhy osmělily i k realizaci dalších plánovaných aktivit na poli dálkové silniční dopravy. Ve Vysokém Mýtě proto objednaly humanizaci několika archivních strojů Karosa LC 736, které hodlají nasadit na nové plánované linky Praha – Burgas, Brno – Constanţa se zastávkou v turistických letoviscích v oblasti Transylvánie, a Ostrava – Soluň. Tyto povinně místenkové spoje kategorie ČD Bus nabídnou větší komfort a kratší cestovní dobu než původní spojení formou přímých lůžkových vozů. Na otázky kolem dostatečné frekvence cestujících odpovídají marketingoví plánovači drah nadšeně: podle průzkumů je poptávka větší, než čekali, a dokonce ani nebude nutné uznávat režijky, což je překvapilo ještě více.
Když identita, tak 100% – depo nevyjímaje
„Když Najbrt, tak na všechno,“ zní nesmrtelná slova dvorního grafika drah, které pronesl během vánoční party na Ministerstvu dopravy. O té jsme již informovali v našem půlnočním příspěvku. Že je ale dráhy naplní na 100 %, to by nečekal nikdo. S nápadem sjednotit vizuální vzhled muzea spravovaného tímto dopravcem přišla hrstka mladých a motivovaných stewardů elitních vlaků SuperCity. Ti na pravidelném brainstormingu nadchli pro věc také tiskové oddělení a podle dnes vydané tiskové zprávy se již započalo s procesem unifikace. Papoušek, rosnička či albatros již propagují jednotnou sílu okřídleného kola a Českých drah. Jakmile se najdou dobrovolníci, budou natřeny i zbývající stroje. Údajně se aktuálně pracuje na parním vozu Komarek. Dráhy výměnou za sjednocení laků nabízí okamžité hrazení revizních oprav parních kotlů u všech historických strojů s novým nátěrem.
Zdroj: ŽelPage, agentury Wild Duck a JNP; retouch: Špáňa, Dennis Hübsch a Martin Grill
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.