Košice — Zatímco někteří odborníci i představitelé dominantních dopravců již několik let tvrdí, že význam nočního cestování po železnici spíše upadá, soukromí dopravci v České republice a na Slovensku se nyní budou snažit dokázat opak. Po LEO Expressu, který provozuje noční vlak mezi Košicemi a Prahou od závěru loňského roku, se nyní přidává s vlastními vlaky i žlutý RegioJet. Ten od 14. června zavádí jeden pár nočních vlaků nejen mezi Prahou a Košicemi, ale také na své slovenské lince z Bratislavy do Košic. Vlaky zatím budou pokrývat hlavně silné špičkové dny, vyjedou vždy ve čtvrtek, v pátek a v neděli.
Jízdní řád nových spojů
1) Praha hl.n. (21:56) - Košice (7:00)
2) Košice (21:23) - Praha hl.n. (6:18)
3) Bratislava hl.st. (23:28) - Košice (4:45)
4) Košice (23:23) - Bratislava hl.st. (4:21)
Spoje budou založeny na podobném konceptu jako denní vlaky žlutého dopravce, budou tedy řazeny výhradně vozy k sezení, se kterými se cestující mohou setkat i na běžných vlacích RegioJetu. Uzpůsoben bude především rozsah palubního servisu, aby si na své přišli jak odpočatí cestující, vyžadující plný servis personálu, tak ti, kteří chtějí naopak nerušeně spát. Standardem tak bude obvyklý úvodní servis ve formě lahvičky vody, novin a poté výběru mezi kávou, mátovým čajem nebo jablečným moštem, stejně jako možnost si objednat cokoliv z vlakového menu. Pak už ale zavládne noční klid, s výjimkou jednoho vozu, kde budou stevardi a stevardky k dispozici cestujícím s objednávkou po celou dobu cesty.
Zájemci si budou moci od doprovodu vlaku zapůjčit zdarma deky, v ceně jízdného bude rovněž i malá snídaně ve formě croissantu a teplého nápoje. K dispozici bude i „budící služba“, aby cestující náhodou nezaspal svou cílovou stanici. Velkým strašákem současných nočních vlaků Českých drah jsou obavy o bezpečnost, které chce Radim Jančura zahnat stálou přítomností nejen velkého počtu palubního personálu, ale také bezpečnostní služby ve vlaku. Ceny na noční spoje budou podobné jako na ty denní, začínat tedy budou ve třídě Standard na 9 eurech při nákupu v dostatečném předstihu.
Připomeňme, že České dráhy na trase vypravují přes noc dva páry vlaků. Vlaky EN 444/445 Slovakia vezou především lůžkové a lehátkové vozy, vesměs rekonstruované a klimatizované. Naopak spoje 442/443 Bohemia vezou převážně vozy k sezení, a to starých řad B a BDs. Soukromý dopravce LEO Express pak provozuje jeden vlak ve směru z Košic do Prahy.
Zdroj: RegioJet
Výjimkou budiž cestující, u kterých nestaví Slovakia, ale RJ ano
- jedu na vikend nekam, rekneme v tomhle pripade Kosice; v patek odpoledne skoncim v praci, doma se sbalim, navecerim a vyrazim na vlak. Nalodim se, ustelu si a rano se probudim v cili cesty. Mam dva dny a jednu noc casu pro sve aktivity, v nedeli vecer se sbalim a vyrazim na vlak. Rano se probudim v Praze tak, ze to stihnu na osmou do prace ... v podstate idealni stav za predpokladu, ze se behem cesty prospim a v cili jsem odpocaty.
- jedu za "kulturou", tam chci byt kolem seste az devate vecer, zpatky chci vyrazet nekdy v rozmezi 11 az 02 hodin rano. Je mi jedno, kdy dorazim domu (pocitam, ze se po navratu prospim) jen se mi nechce cekat radove na ctvrtou az patou hodinu rano na prvni bezne spoje a zaroven se mi nechce platit za ubytovani, kdyz stejne pul noci budu v lufte.
Tyhle dve skupiny maji v podstate neslucitelne pozadavky a i kdyz se to za urcitych okolnosti da zvladnout jednim spojem (vlak vecer vyrazi z Kosic pro prvni skupinu, po pulnoci je v Ostrave pro druhou skupinu), predpokladam, ze primarne jsou tyto spoje RJ zamereny na skupinu prvni.
Padman > pozor, i zde doporucuji rozlisovat mezi dvema stavy:
- poloprazny modrovlak, koupim si listek do kupe, pripadne ho vymistenkuju a zamknu se v nem; pravni oporu to nema, je to v rozporu s prepravnimi podminkami, prestoze se to tak bezne treba na excelu delalo. Cestujici na tom "vydela" (ve dvou lidech v kupe ma kazdy svoji kozenkovou lavici, kam si lehne), provozovatel na tom ztraci (z potencialnich 8mi mist ma obsazene 2 a presto je kupe "plne" pbsazeno)
- zlutovlak, kde si v eshopu koupim vsech 6 mist a zaplatim je; prepravni podminky jsem nestudoval, ale predpokladam, ze v teto situaci by logicky nemel byt zadny problem, pokud si sedacky prestavim na letiste. Ja na tom vydelam pohodlim (dva az tri lide v kupe prestavenem na letiste se vyspi v pohode) a provozovatel nebude tratny, protoze bude mit vsechna mista v kupe zaplacena (a neobsazena, takze se personal nabeha trochu min). Jedine, na cem provozovatel muze tratit, je v teto situaci obsazeni kupe za akcni ceny ... ovsem to v realu ztrata neni, protoze za zcela totozne ceny by to bylo i v pripade, ze skutecne pojede 6 lidi a ne jen dva nebo tri.
Na druhou stranu-jiným, kteří chtějí cestovat spartánsky, jejich způsob cestování nevymlouvám, pro mne to ale není.
Nicméně, ikdyby to už tolerovali, tak je tady politika plně vytížených vlaků a ležet v šesti lidech na rozloženém letišti v kupé už není žádný med.
Každopádně nepřináší nic nového, neboť se snaží jen konkurovat současným vlakům. Kdyby jezdil, jak už tu bylo řečeno v čase Excela, tak by to bylo přínosem a lidi by si to rozhodně našlo...
A co se týče nočního LE - tak do Košic ještě jede relativně plný (aby si někteří nemysleli, že jsem plný negativ, tak klobouk dolů za takový spoj), ale zpátky to není žádná sláva.
A co když jsou i cestující, které zajímají takové detaily, jako kvalita, cena, image? To, že něco nezajímá tebe, tě neopravňuje k tvrzení Pro zákazníka nic moc zajímavé. Odpoví jedině čas, vše ostatní jsou zbytečné spekulace.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.