Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.
Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.
Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.
Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.
Zdroj: ČT 24
Za me neni zadna diskuze o tom zda v cesku vyrabet lokomotivy, ja jsem pro vsema deseti. Ale CD jsou statni podnik a pokud koupi neco co je drazsi a hure dostupne (vlastne odmitne levnejsi a dnes jiz overeny model) tak se ptam proc to dela? Proc ze statnich dotaci ma krmit soukromou firmu? CD by melo mit povinnost nakupovat co nejvyhodneji
pokud jsou 109 tak skveli (nebo alespon konkurenceschopny), tak at navrhnou, vyrobi a urcite prodaji. Jenze stejne tak to muze byt i neprodejnej propadak, kterej koupi CD kvuli ... kvulicemu vlastne ho koupi? Mozna ze soucitu, ze je to cesky vyrobek? Spis v tom budou ale neci soukrome zajmy. Proste mi vadi ze tenhle experiment hradi ve finale stat. Takze Skodovka vlastne nic nerisku, ta nebude nikdy skodna, at uz 109 dopadne jak dopadne
Technici možná ano (vážne by tu Siemens zůstal kvůli 20 lokomotivám?), ale export určitě ne (s 380 je aspoň naděje, prozatím). Nebo tady někdo věří, že by se tu vyráběly Taurusy na export? :-)
JTB:
Ještě nám shrňte ty "škodovácké manýry", ať je máme pěkně zdokumentované...a třeba se jimi budou "podvedené České dráhy" propříště řídit. ;-)
To myslíte opravdu vážně, že ve Škodovce věří na výrobu 20ks sérií?
"Vsechny tyto projekty jsou k neprospechu CD, ty musi pro sve znovuzrozeni nakoupit levne moderni technologie a temi valcovat silnicni dopravu."
Já bych se stále odvážil počítat produkty ze Škodovky mezi levné moderní technologie. S bonusem vývoje a výroby v tuzemsku. A exportním potenciálem.
Já bych spíš řekl, že v téhle diskuzi se nezahazuje ekonom ani jeden. Mýlím se? Ale počítám, že jsou nějací ve škodovce a že mají moc dobře spočítáno, jestli se jim vyplatí vyvinout a prodávat lokomotivu.
Jinak mám z této diskuze pocit, že bychom měli přestat vyvíjet lokomotivy, auta, tramvaje, trolejbusy, traktory, letadla...všechno to, co už se tu roky vyrábělo...a vůbec bychom měli zavřít celé strojírenství, protože u všech těchto kategorií se najdou lepší producenti a dokonce i hromada levnějších. Zrušíme export a budeme specialisté na výhodný import a montovny. Ale za co pak budeme tyto výrobky kupovat? Budeme stáčet vodu (nemáme ropu) a měnit ji za lokomotivy? Jak dlouho to bude fungovat? Celý tento odstavec berte prosím s nadhledem.
Neplaceni pokuty - neda se rict, ze by mne to prekvapilo. Takova klasika - vyberove rizeni nikdo nedodrzi cenu, protoze je to tezke odhadovat. "Shodou okolnosti" se to vzdycky vychyli nahoru...
Konstrukce čítala cca 150 lidí, kteří se podíleli na všech projektech Siemense, vyjma lokomotiv. Zároveň nákup nenakupoval pouze pro Zličín. No a výroba byla tak kvalitní, že zákazníci požadovali, aby se vyrábělo na Zličíně. To se týká vlaků pro Izrael, SBB i Desira do Velké Británie. Jenom malá poznámka na konec, firma, která oficiálně za pár dní propustí zbytek lidí, byla jako jediná
z "kolejových" firem Siemense v zisku 12 milionů Euro.
A protože to nebyla jenom montovna, tak značnou část konstrukce přelanařila pod svá křídla firma Staedler a další přecházejí opět pod Siemens. No a plno dalších již působí v Plzni a další budou zřejmě následovat. Toliko k montovně na Zličíně...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.